Gamla symaskiner, serviceförsök...

Ska bara fynda en datoriserad också, helt gratis i en lada, så har jag alla typer (tror jag?) - det lär ju hända. :p
Jag förbannar mig själv fortfarande för att jag inte fiskade upp 2 som hamnat i containern på återvinningsstationen. En datoriserad och en overlock. :banghead:
 
Vad gör man när man köpt en tillsats till köksmaskinen och den inte passar för att den är till en annan modell? Svarvar en adapter. Plättlätt! :p

*Går ut och svarvar* :cool:

Fast då måste man ju, typ... ha... saker. Eller nåt.

Man är mycket coolare om man måste nöja sig med... en tandpetare och isoleringstejp! :cool:
:laugh:


Jag förbannar mig själv fortfarande för att jag inte fiskade upp 2 som hamnat i containern på återvinningsstationen. En datoriserad och en overlock. :banghead:

Ooooh, ja, det kan nog svida... :(
 
Så, nu har jag en fullt fungerande grönsaksskärare också till min "lilla" köksmaskin, som har en kapacitet på 7 liter. Det är ett Traferafynd från början så grundmaskinen kostade inte mer än 700 med frakt och grönsaksskäraren gick nu lös på hela 90 spänn. Nu blir det kålpudding endera dan för både kålhuvud och köttfärs står i skåpet-kylskåpet. :d
 
JAG HAR SYTT!!!! :D:D:D:D

Började med det "lätta" att laga byxor genom att stryka på och sy fast lappa i grenen. Tur som en tokig så lyckades jag rodda runt skiten utan att sy fast mer än det som var meningen! Stolt:D

Sedan gav jag mig på att testa pressarfötter på överblivet tyg och voila, här kommer bilder:

142317403169598300_resized.jpg

Ptja, inte illa för att vara första gången, insåg att det ligger lite teknik i att mata in tyget på rätt sätt.
142317403481535700_resized.jpg

Såhär blev det när jag lyckades styra rätt :)

Nu kommer vi till de jag inte vet vad jag ska göra med som denna:
142317408049818100_resized.jpg

"Kroken" är skjutbar framåt och bakåt efter måttmarkeringarna. Men vad gör den:confused:
142317409131006700_resized.jpg

Och såhär ser pressarfotsdelen ut,

Och sen har vi denna hära dårå:
142317410385379800_resized.jpg

Den är istället skutbar i sidled
142317410087405400_resized.jpg

Som ni kanske ser är det på millimetern att inte nålen går emot.

Glömde ta kort på den med en ring som pressarfot. Testsydde dock och den var hemsk att styra med.


Men - nu verkar det som om jag lyckats paja tådspänningen på något vis. Någon som har tips på vad jag ska titta efter? @Monstermom??
 
JAG HAR SYTT!!!! :D:D:D:D

Började med det "lätta" att laga byxor genom att stryka på och sy fast lappa i grenen. Tur som en tokig så lyckades jag rodda runt skiten utan att sy fast mer än det som var meningen! Stolt:D

Sedan gav jag mig på att testa pressarfötter på överblivet tyg och voila, här kommer bilder:

142317403169598300_resized.jpg

Ptja, inte illa för att vara första gången, insåg att det ligger lite teknik i att mata in tyget på rätt sätt.
142317403481535700_resized.jpg

Såhär blev det när jag lyckades styra rätt :)

Nu kommer vi till de jag inte vet vad jag ska göra med som denna:
142317408049818100_resized.jpg

"Kroken" är skjutbar framåt och bakåt efter måttmarkeringarna. Men vad gör den:confused:
142317409131006700_resized.jpg

Och såhär ser pressarfotsdelen ut,

Och sen har vi denna hära dårå:
142317410385379800_resized.jpg

Den är istället skutbar i sidled
142317410087405400_resized.jpg

Som ni kanske ser är det på millimetern att inte nålen går emot.

Glömde ta kort på den med en ring som pressarfot. Testsydde dock och den var hemsk att styra med.


Men - nu verkar det som om jag lyckats paja tådspänningen på något vis. Någon som har tips på vad jag ska titta efter? @Monstermom??

Den där första pressarfoten, kan det vara en sån där som är till för att sy fast dekorativa snoddar med? Man matar in snodden fram i pressarfoten och sicksackar över den när den löper förbi nålen...?

Andra tror jag är en sån som är till för att sy väldigt (väldigt-väldigt-väldigt tydligen, med den där! :D) nära kanter, som tex sy runt ett spänne och liknande som pressarfoten inte kan jobba över?

Den som är som en ring tror jag är en sån som är till för stoppning och/eller broderi, till en sån ska man inte ha matartänderna igång - på en del maskiner kan man fälla ner/avaktivera dem, andra (alla mina) måste man ha en särskild stygnplåt som täcker matningen. Verkar som man ska ha en brodyrbåge av nåt slag också, så man jobbar över spänt tyg.

(Jag har inte kört nån av dessa pressarfötter, jag har bara läst runt om alla dessa spännande saker som jag inte har! :arghh: :laugh:)

När det kommer till trådspänning så fanns en väldigt hjälpsam bild i nån av manualerna till min äldsta maskin som jag länkade till i början av tråden, ska se om jag kan hitta bara bilden nånstans....
Här är en liknande:
769b.png


Om du syr med olika färger uppe och nere så är det lättare att se vad det faktiskt blir av stygnen.

TIll Pfaffen hittade jag en väldigt intressant rekommendation för hur man avgör rätt spänning för undertråden, den här bilden verkar visa något liknande:
bobbin-drop-test.gif


Alltså man håller undertråden trädd i spolen, gör ett litet knyck och då ska det spolas upp lite tråd men inte glida iväg helt (det där 1,5 tum var inte med i det första jag läste dock...). Jag hittade rekommendationen till min Pfaff men jag undrar om det inte är en generell grej?

(Det är verkligen en blind leder en blind, det här... :cautious:)

Jag vet ju förresten inte ens vad det är du har för fel, förresten! :p :laugh:

Tillägg: Jag är förresten både impad och avundsjuk på den där pressarfoten som viker fållen! Jag tror säkert den kan vara lite klurig att mata rakt, men jösses vad bra den verkar!
 
Den där första pressarfoten, kan det vara en sån där som är till för att sy fast dekorativa snoddar med? Man matar in snodden fram i pressarfoten och sicksackar över den när den löper förbi nålen...?

Andra tror jag är en sån som är till för att sy väldigt (väldigt-väldigt-väldigt tydligen, med den där! :D) nära kanter, som tex sy runt ett spänne och liknande som pressarfoten inte kan jobba över?

Den som är som en ring tror jag är en sån som är till för stoppning och/eller broderi, till en sån ska man inte ha matartänderna igång - på en del maskiner kan man fälla ner/avaktivera dem, andra (alla mina) måste man ha en särskild stygnplåt som täcker matningen. Verkar som man ska ha en brodyrbåge av nåt slag också, så man jobbar över spänt tyg.

(Jag har inte kört nån av dessa pressarfötter, jag har bara läst runt om alla dessa spännande saker som jag inte har! :arghh: :laugh:)

När det kommer till trådspänning så fanns en väldigt hjälpsam bild i nån av manualerna till min äldsta maskin som jag länkade till i början av tråden, ska se om jag kan hitta bara bilden nånstans....
Här är en liknande:
769b.png


Om du syr med olika färger uppe och nere så är det lättare att se vad det faktiskt blir av stygnen.

TIll Pfaffen hittade jag en väldigt intressant rekommendation för hur man avgör rätt spänning för undertråden, den här bilden verkar visa något liknande:
bobbin-drop-test.gif


Alltså man håller undertråden trädd i spolen, gör ett litet knyck och då ska det spolas upp lite tråd men inte glida iväg helt (det där 1,5 tum var inte med i det första jag läste dock...). Jag hittade rekommendationen till min Pfaff men jag undrar om det inte är en generell grej?

(Det är verkligen en blind leder en blind, det här... :cautious:)

Jag vet ju förresten inte ens vad det är du har för fel, förresten! :p :laugh:

Tillägg: Jag är förresten både impad och avundsjuk på den där pressarfoten som viker fållen! Jag tror säkert den kan vara lite klurig att mata rakt, men jösses vad bra den verkar!
Vet inte riktigt vad jag har för fel själv heller, men övertråden började gå av. Och då märkte jag att det var segt att dra fram tråden. Försökte lätta på trådspännaren, men det verkade inte hjälpa.
jag har en tunn trådsak som sitter i trådspännarratten (vet ej om alla har det??) Och den har flyttat sig.

Jag får pilla vidare. Trial an error eller vad det heter... :p
 
Eller error and error...
Undertrådsspole-vadenuheter trillade ju ur the bobin :mad::banghead::arghh::meh: Så någon:cautious: fick vira upp den igen...
Nåja tror jag kommit fram till att undertråden är ok. Det är övertrådens spänning som är på tok för hård. Men den släpper inte när jag vrider ratten. Så något kanske har pajat, bara sådär, rakt av??:confused:

142117560594167000_resized.jpg

Såhär var den inställd när den fungerade. Men n har den där tunna böjda pinnen på högra sidan flyttat sig.


Men jag hittade dessa knappar, som sänker matningen :bump:
142117570625137600_resized.jpg


Tur att jag hade hunnit laga byxorna innan trådkånglet började (tar i trä) :bow:

Och tack @Monstermom för hjälpen, två blinda kanske ser en strimma ljus:p
 
Eller error and error...
Undertrådsspole-vadenuheter trillade ju ur the bobin :mad::banghead::arghh::meh: Så någon:cautious: fick vira upp den igen...
Nåja tror jag kommit fram till att undertråden är ok. Det är övertrådens spänning som är på tok för hård. Men den släpper inte när jag vrider ratten. Så något kanske har pajat, bara sådär, rakt av??:confused:

142117560594167000_resized.jpg

Såhär var den inställd när den fungerade. Men n har den där tunna böjda pinnen på högra sidan flyttat sig.


Men jag hittade dessa knappar, som sänker matningen :bump:
142117570625137600_resized.jpg


Tur att jag hade hunnit laga byxorna innan trådkånglet började (tar i trä) :bow:

Och tack @Monstermom för hjälpen, två blinda kanske ser en strimma ljus:p

Den tunna böjda pinnen, funkar den som en fjäder? Alltså, går tråden runt den och fjädrar för varje stygn, eller hur jag ska beskriva? Den jag tänker på verkar vara till för att tråden inte ska slacka när den där... dippar-saken nickar upp och ner när man syr, dämpar liksom rycken i tråden. Har den gått av, eller varför har den flyttat på sig?

Inuti trådspännare finns det... en hel bunt saker, men vad som kanske kan vara aktuellt i det här läget är två välvda brickor, med den välvda sidan in emot varandra. Tråden ska mellan dessa brickor, inte utanför någon av dem och mellan "baksidan" av en bricka och en klämmutter, då fastnar den och kärvar.

Jag tittade bland annat på den här bilden när jag micklade med min trådspännare på Singern:
_201tension-assembly_edited-1.gif


Den är inte exakt lika som min såg ut, men den hjälpte mig räkna ut ungefär vad som funkade hur i alla fall... Kanske liknar den din? ("tension discs" är de där som vänds mot varandra som tråden ska emellan - och den utstickande biten på "check spring" är vad jag undrar om det är du menar med den tunna pinnen...)

Jag har svårt att komma på att något skulle kunna gå sönder så spänningen inte kan släppa, i så fall måste något ha fastnat därinne som klämmer ihop brickorna? Annars borde det istället inte gå att spänna ihop dem, om det är någon del av mekaniken som gått av....
(Med reservation för att jag givetvis inte vet att din funkar likadant som det jag kikat på!)

Har du pressarfoten nere eller uppe? Det påverkar spänningen på alla mina maskiner i alla fall... (Självklart ska du köra med foten nere, men jag tänkte att det kanske blir lättare att försöka meka med den uppe. :p)

Hur ser tunna-böjda-pinnen ut nu då? Vad är det som förändrats? Kan den ha fått en ände klämd inne i spännaren, som håller brickorna spända fast du släpper på fjädern? Går den att röra upp och ner? Går den att mickla ut lite (ta bilder innan du gör något värre! :D), få att hoppa över någon av brickorna därinne, osv? Har den flyttat sig lär det väl vara där problemet är i alla fall.

Vill du ta lös hela så är det förmodligen en skruv inne i nålhuset som lossar på det, så kan du plocka av den, ta isär den (TA BILDER! :D) och se om du kan räkna ut vad som behöver ändras - eller byta den, om något är sönder.
 
Oj vilken bra bild :)

Ja det är den där som kallas chek spring som inte är i samma läge som innan. Minns inte om den satt fast förut, men nu går det typ putta den ett kvarts varv, fast inte tillbaka till ursprungsläget.

Tråden går mellan brickorna, på rätt ställe.

Det börjar kännas som något kanske är trasigt ändå. Men jag satt ju vid maskinen och hörde inte något som lät som det gick sönder...

Nåja, får nog titta på det imorgon, nu behöver jag sova.
 
Tog en sista titt och får ingen ordning på trådspänningen...
Men nu vet jag vad dessa rattar, till vänster, är till för:
142117586088407000_resized.jpg

De låser/låser upp fjädrar på spärrar (de små bitarna i varje kant är alltså flyttbara och har varsin ratt som styr den) till stygnbreddsspaken - man kan alltså låsa en viss stygnbredd eller ett visst spann av stygnbredd.
:D
Kan tänka mig att det kan vara användbart när man syr på projekt och vill hitta tillbaka till samma bredd som man varit på innan...
 
Intressant, @Blacksmithfarm ! Det är förmodligen vad mina två mittspakrattar är till för också, jag har bara inte riktigt lyckats räkna ut hur man ska använda dem. Men ett projekt är kanske svaret! :idea: :up:

På min trådspännare på Singern (som är den som verkar mest likna din) finns det ganska många brickor, flera sticky-ut-krokar och svängar på dessa som ska vara i viss ordning och vissa avstånd. Micklar man för mycket så kan den där fjäderbågen hoppa fel, då funkar det inte längre... Kanske kan den hoppa fel om tråden fnurrar och det blir ett plötsligt starkt knyck också?

Så här ser min ut på sidan där fjädern sitter (verkar vara andra sidan på din?)
L7tuVoP.jpg


Tråden ska löpa från höger till vänster under rullen, komma upp förbi fjäderbågen och haka fast över den där metallpiggen som täcker halva bredden (ser ut som en liftande tumme, ungefär :p), och så tryckas ner av fjäderbågen, som i sin tur följer med upp när tråden dras åt. De andra sakerna är till för att spänna höjden på fjädern (vet inte riktigt varför, men det gör säkert något med stygnen om fjädern pendlar kort eller långt? :D), trä tråden och lite annat - men hamnar nån av dem galet så funkar inte trådspänningen... Det är ett system som funkar ihop på min, så det är vad jag skulle leta efter på din också. Något som halkat iväg från sin rätta position, och förmodligen klämt ihop brickorna/fjädern eller något sådant som gör att trådspänningen inte släpper.

Kom hit med den vettja, så får jag leka med en till maskin (som jag inte begriper mig på :up:), jag har fått en ny hobby! :bump: :D
 
:arghh: Mickla symaskin är tydligen lättare än att sy!

Har lekt en del med de olika stygnen för att se hur de funkar, och också försökt sy en prototypsko åt min hund. Gick riktigt bra, tills undertråden tog slut. Spolat upp ny, stoppat in den igen - och plötsligt blir undertråden ett enda härke med trassel! Varför!? Det är samma tråd, samma rulle, samma spänning.... Vad har hänt? :mad:

Det var ju bara ihoplappade stuvbitar i skon (jag kan inte använda mönster eller något liknande slags planering, jag syr, passar, sprättar, syr, passar, sprättar, etc, etc :o :laugh:), så det är ingen katastrof att det blev skräp av den, men jag blir enormt irriterad att jag är så dålig på att sy att jag blir direkt hjälplös så fort något inte går som det ska. Jag fattar inte vad som kan ha blivit fel, bara för att jag spolat upp mer tråd!? :confused:
 
:arghh: Mickla symaskin är tydligen lättare än att sy!

Har lekt en del med de olika stygnen för att se hur de funkar, och också försökt sy en prototypsko åt min hund. Gick riktigt bra, tills undertråden tog slut. Spolat upp ny, stoppat in den igen - och plötsligt blir undertråden ett enda härke med trassel! Varför!? Det är samma tråd, samma rulle, samma spänning.... Vad har hänt? :mad:

Det var ju bara ihoplappade stuvbitar i skon (jag kan inte använda mönster eller något liknande slags planering, jag syr, passar, sprättar, syr, passar, sprättar, etc, etc :o :laugh:), så det är ingen katastrof att det blev skräp av den, men jag blir enormt irriterad att jag är så dålig på att sy att jag blir direkt hjälplös så fort något inte går som det ska. Jag fattar inte vad som kan ha blivit fel, bara för att jag spolat upp mer tråd!? :confused:

Min maskin har smittat din, över internet?:nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Har du satt den åt rätt håll medsols/motsols liksom??
Har du gjort bobbin-testet:devil::p?
 
Min maskin har smittat din, över internet?:nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Har du satt den åt rätt håll medsols/motsols liksom??
Har du gjort bobbin-testet:devil::p?

Nuäru typ kaxig, va? :meh:

Jag har satt den åt alla håll - nåt måste ju vara rätt! :idea:
Och ja, jag har gjort det jäkla bobbin-testet - inte för att jag får det att funka något vidare för rullen ramlar hellre ur än stannar kvar och glider på tråden :cautious: - och det är lika som innan. Vilket det också borde vara, jag har ju inte bråkat med trådspänningen bara för att spola tråd... Det är tomtarnas fel. O_o
 
Kan tråden blivit spolad för löst? Det problemet får jag på min ifall jag missat att trä igenom tråden som ska spolas upp genom en mojäng, är det inte där emellan blir tråden för lös på spolen och maskinen vägrar...
 
Nuäru typ kaxig, va? :meh:

Jag har satt den åt alla håll - nåt måste ju vara rätt! :idea:
Och ja, jag har gjort det jäkla bobbin-testet - inte för att jag får det att funka något vidare för rullen ramlar hellre ur än stannar kvar och glider på tråden :cautious: - och det är lika som innan. Vilket det också borde vara, jag har ju inte bråkat med trådspänningen bara för att spola tråd... Det är tomtarnas fel. O_o
Yes I am... lite i alla fall:p;)
 
Kan tråden blivit spolad för löst? Det problemet får jag på min ifall jag missat att trä igenom tråden som ska spolas upp genom en mojäng, är det inte där emellan blir tråden för lös på spolen och maskinen vägrar...

Kan så vara! Ska kollas med en annan undertrådsrulle! :up:
(Spole? :o)

Hade tråden på "mellanmojängen" så det borde vara rätt spolat, men har inte spolat upp något med den förut så det kan säkert vara något som krånglar.
 
Kan så vara! Ska kollas med en annan undertrådsrulle! :up:
(Spole? :o)

Hade tråden på "mellanmojängen" så det borde vara rätt spolat, men har inte spolat upp något med den förut så det kan säkert vara något som krånglar.
Hehe undertrådsrulle heter undertrådsspole på "riktigt". (spolkapsel heter ju "hållaren" för undertrådsspolen) :)
 
Hehe undertrådsrulle heter undertrådsspole på "riktigt". (spolkapsel heter ju "hållaren" för undertrådsspolen) :)

Tack! Jag vet att spole ska finnas nånstans där kring undertråden, men exakt vilken bit det är var jag inte helt klar över... :o :laugh:

(Vad heter grejen med trådfångarkroken som antingen snurrar runt eller vaggar fram och tillbaka för att fånga undertråden runt nålen då? Det var min konkurrerande kandidat till "spole"-titeln. :p)
 
Tack! Jag vet att spole ska finnas nånstans där kring undertråden, men exakt vilken bit det är var jag inte helt klar över... :o :laugh:

(Vad heter grejen med trådfångarkroken som antingen snurrar runt eller vaggar fram och tillbaka för att fånga undertråden runt nålen då? Det var min konkurrerande kandidat till "spole"-titeln. :p)
Vet inte ordet på svenska, eller engelska heller för den delen, men vet vad du menar! Gogglar för fullt. Kan den här bilden hjälpa dig på traven? (A bobbin case, also known as a bobbin holder or bobbin shuttle, holds the bobbin that is filled with thread.)
Hooks-BobbinCase.jpg
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 476
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 442
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 718
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 994
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp