Bukefalos 28 år!

Gamla symaskiner, serviceförsök...

Inga roblem-problem! Det här är helt klart min nya livsbana! :grin:
Märkte det igår när jag lyckades skruva av en del av symaskin nr2 igår och blev helt tvärmatt bara av att kika in i maskineriet. Jag har en begåvning! :up:

(Tydligen äger jag något så ovanligt(?) som en "slant shaft machine" - framdelen lutar så nålen jobbar snett... :crazy:)

Men på fullt allvar, det verkar faktiskt inte vara så svårt att fixa till en av de gamla maskinerna. Det är väldigt rejäla grejer, inte direkt byggda för att ge upp två dagar efter garantin går ut. :p Jag tror verkligen att lite uppsmörjning och städning är det enda de flesta av dem behöver - min hade ju stått helt bedrövligt till i x långa svåra år, nu går den som en klocka. :love:
Jag är för feg och livrädd att göra fel... En av mina brister som gör att jag inte riktigt gör allt jag skulle vilja göra... Men jag kan åtminstone kika lite på blocket och se om jag kan hitta något som jag är sugen på... Sen skyller jag allt på dig när jag har symaskinsdelar utspridda över hela hemmet... :up:
 
Jag är för feg och livrädd att göra fel... En av mina brister som gör att jag inte riktigt gör allt jag skulle vilja göra... Men jag kan åtminstone kika lite på blocket och se om jag kan hitta något som jag är sugen på... Sen skyller jag allt på dig när jag har symaskinsdelar utspridda över hela hemmet... :up:

Kolla tradera också, finns ett antal för en krona i utropspris som inte precis verkar gå åt som smör...

Jag var rätt skraj för att göra fel också (och den där jäkla skruven som jag inte hittade ett gott hem åt förföljer mig fortfarande! :cautious:), dessutom är jag genuint en tummen-mitt-i-handen-typ. Men hittar du en billig gammal maskin som är i närheten av där du bor så du slipper fraktkostnaden, då har du ju förlorat ungefär ingenting på att försöka. (Jag sitter inte alls och kollar annonser på gamla maskiner för att jag tyckte det var kul att pyssla symaskin och är sugen på att bli en besatt källarsamlare, loppigt skägg och smutsig tjocktröja included... :angel:)


yessss-join-us.jpg
 
Kolla tradera också, finns ett antal för en krona i utropspris som inte precis verkar gå åt som smör...

Jag var rätt skraj för att göra fel också (och den där jäkla skruven som jag inte hittade ett gott hem åt förföljer mig fortfarande! :cautious:), dessutom är jag genuint en tummen-mitt-i-handen-typ. Men hittar du en billig gammal maskin som är i närheten av där du bor så du slipper fraktkostnaden, då har du ju förlorat ungefär ingenting på att försöka. (Jag sitter inte alls och kollar annonser på gamla maskiner för att jag tyckte det var kul att pyssla symaskin och är sugen på att bli en besatt källarsamlare, loppigt skägg och smutsig tjocktröja included... :angel:)


yessss-join-us.jpg
Läser du Fredrik Backmans blogg tro? Fast han snöade in på skrivmaskiner... ;)
 
Nu har jag äntligen hittat serienumret på min Singer (andra bilden i trådstarten), tyvärr gav det inte så mycket info som jag hoppades på. Det enda jag kan säga säkert är att den är tillverkad efter 1954 i Karlsruhe, vet dock inte hur länge modellen tillverkades. Skulle inte tro att mamma fick den före -60, men helt säker är jag inte. Har börjat plocka isär den nu, och oj så mysigt det var därinne! Inte alls en massa spindelväv, puppor och döda insekter. Heller inte ludd och hår nog att göra en lätt åksjuk... Skoj-skoj-skoj! :up:

Mycket smuts som bitit sig fast i kanter, skarvar och krångliga hörn också, känns som det här kan ta ett tag. Gav upp att hitta ens en användarhandbok (än mindre en service manual! :meh:), så nu har jag skrivit till Singer och frågat om de har någon som ligger och skräpar någonstans. :p
Inte så jättestor chans att de bryr sig om en ~60-årig maskin, men hoppas kan man ju. :laugh:

Får inte kameran att snacka med datorn fn (usb-krångel som verkar sakta sprida sig, verkar lovande... :cautious:), men ska se om jag får upp några bilder sedan!
 
Vad kul att du iaf hittat ett serienr :) jag blir fan sugen att börja skruva isär min, men det tänker jag hålla mig ifrån ett tag till! Köpt olja nu så bara jag har sytt klart nuvarande korsett ska jag mata den :) varför förstöra ett vinnande koncept :angel: tänk om den protesterar mot att flott smörjmedel och surar ihop :cool:

Jag får nog leta reda på nån beg maskin att skruva på... :o:rofl:
 
Vad kul att du iaf hittat ett serienr :) jag blir fan sugen att börja skruva isär min, men det tänker jag hålla mig ifrån ett tag till! Köpt olja nu så bara jag har sytt klart nuvarande korsett ska jag mata den :) varför förstöra ett vinnande koncept :angel: tänk om den protesterar mot att flott smörjmedel och surar ihop :cool:

Jag får nog leta reda på nån beg maskin att skruva på... :o:rofl:

Helt rätt, låt oss nörda ihop tillsammans! :D

Jag har ett gott öga till ett par maskiner ute på annons, men de är så långt bort! Vi får starta ett nätverk! :bump:

Mvh
Hon-som-oljat-upp-EN-maskin-och-sytt-en-kväll-med-den-och-nu-tror-hon-är-kung :up:
 
Helt rätt, låt oss nörda ihop tillsammans! :D

Jag har ett gott öga till ett par maskiner ute på annons, men de är så långt bort! Vi får starta ett nätverk! :bump:

Mvh
Hon-som-oljat-upp-EN-maskin-och-sytt-en-kväll-med-den-och-nu-tror-hon-är-kung :up:

Haha gamla symaskinsförmedlarna, kan det vara ett bra namn? :p
 
@Monstermom har du kollat tradera, på instruktionsböcker till din singer? Finns några gamla där :) har precis kollat igenom blocket och tradera efter symaskiner :p

Jadå, jag har letat massor - kan såklart ha missat den ändå, med tanke på mina google skillz dock. :p

Men maskinen verkar liksom knappt ens existera! Söker jag på min maskin så får jag nästan bara träffar på andra modeller... Liknande, men inte samma. En (svensk) sida har den hjälpsamma infon "En av Singers mest fulländade modeller med raksöm och zig-zag", jaha, ja det var ju... mycket info! :up:

Singers hemsida påstår att de har alla handböcker, men min modell får ingen träff. Sidor som säljer reproduktioner av gamla handböcker försöker pracka på mig böcker för andra maskiner. Det är som att jag inbillat mig att den står här mitt framför ögonen! Och du kan tro att jag kollat, dubbelkollat, trippelkollat och fortsatt kollat modellnumret, men jo det står faktiskt 432 hur klart och tydligt som helst.
 
Det är lite samma med min, min har en liten bricka där det står 211-5. Finns det nån 211-5 nånstans? Nope.... Eller jo i den "handboken" med alla delar finns den benämnd, men ingen annanstans typ :p

Griparen till undertråden har för övrigt ett annat nr än min maskin, 211-262 :p också lustigt :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 435
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 423
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 616
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 953
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp