Bukefalos 28 år!

Gammal häst. Vad ska jag tänka på?

U

Ullis

Jag ske eventuellt skaffa en häst. Det är en äldre herre som ska säljas och då jag inte vill ha någon yngre buse :) Utan en äldre herre som kan följa med mej ut på promenad med hundarna så passar just denna häst perfekt!
Nu är det så att jag bara red ca 2år på ridskola har efter det haft en sköthäst i ca 3år. Nu är det ca ett år sedan jag höll på med häst men vill verkligen köpa denna!!

Kan man försäkre en äldre häst?(om han är försäkrad när jag köper honom) Jag vet att man inte kan föräkra hundar som är äldre än 7år... hur är det med hästar?

Jag ska inte rida på honom (då han bara tar 55kg...) Men däremot ska han få gå med mej på prommisar och få ha mindre barn på ryggen ibland...

Han kan bli lite stel när hovslagarn varit där men annars är han pigg och glad :)

Är det nått man ska tänka på?

*hoppas någon kan svara*

//Ullis
 
Hur gammal är hästen? "En äldre häst" kan ju vara alltifrån 14 till 30...

Tänk oxå till ordentligt innan du köper. Här har du en möjlighet att göra drömmen om en egen häst sann. Vill du då verkligen ha en häst som du aldrig kan rida på? Den kostar ju lika mycket pengar i drift för det. Även om du inte vill ha någon busig unghäst, så finns det ju gott om bra, andra alternativ. En äldre gentleman som du kan iallafall promenadrida, kanske?

Vad det gäller försäkring tar de flesta bolag nyteckningar upp till 15-16 års ålder. Livförsäkringen upphör vid ca 22 (varierar lite mellan bolagen) men däremot kan hästen fortsätta vara vet vårdsförsäkrad livet ut.

Lycka till, och fundera igenom ditt hästköp ordentligt!

AKO
 
Det låter mysigt det där :)
Om hästen är försäkrad sedan förut så går det bra för dig att fortsätta ha honom försäkrad, annars går tiden ut vid 18 års ålder om jag inte minns fel, då kan man inte nyförsäkra...

Se till att han får röra på sig regelbundet utan att bära för tungt på ryggen, gamla hästar blir bara stela och trötta om de bara får stå.
Se till att han får foder som passar honom, kan ju tänkas att han behöver olika extra tillskott. Se till att kolla tänderna varje år minst, så du vet att han inte får problem att äta, för då kan man behöva anpassa fodret. Se också till att hovslagaren är duktig och noga, han har ju stått länge på de där hovarna.
Vi ger vår gamling glukosamin för ledernas skull, mest i förebyggande syfte men ändå.
Håll koll på hans hull, så han bara inte har en massa päls och inget fett, för då får han svårt att hålla sig varm.

Tja.. lite råd från mig.. Lycka till!
 
Tack för era svar!
Självklart ska jag tänka igenom mitt beslut ordentligt innan jag köper honom! (har en omplaceringsverksamhet för smådjur så jag vet hur många djur som köps utan att "man" tänkt igenom saken)
Han är över 25... Men borde vara försäkrad!

Glukosamin, finns det till just djur? Är det inte det dom gör reklam för på tv just nu? Kanske finns för djur också?

Till Ako (tror jag du hette :smirk:) jag kan inte rida för jag har fel på höften... Jag kan rida men inte ofta, får väldigt ont och kan inte gå ordentligt på några dagar... Så då känns det bättre så här... Om jag skulle ha en häst som behöver ridas skulle jag bara gå och ha dåligt samvete...

Tack för era svar!!/Ullis
 
OK! Då är det ju en ypperlig totto för dig :). Är han inte försäkrad sedan tidigare? Hör dig för med bolagen, det är ju möjligt att du kan få teckna någon form av vet.vårdsförsäkring ändå.

Eller, så sätter du av en "laga häst- buffert". Den kan räcka till mindre skador, och OM en 25- årig häst blir RIKTIGT sjuk (typ kolik som kräver buköppning, benbrott eller annat hemskt) så kanske det mest humana ändå är att ta bort den.

Vad det gäller Glucosamine finns det för hästar oxå. Använder det på min 20- åring, som har mjuknat upp i lederna rejält sedan hon började få det. Frågan är ju å andra sidan om en häst som inte utför något arbete behöver det? Men, det skadar ju inte att ge.

Lycka till!!
 
Läste ditt första inlägg igen. Om han redan är försäkrad är det bara att ta över. Dock är ju LIVförsäkringen borta på en så gammal häst, men om jag tolkade dig rätt var det vet. vård du ville åt?
 
Hej!
Min halvfoderhästs ägare har en gamling (27 år, halvblod)som får glucosamin pga att han kan bli lite stel ibland. Han funkar utmärkt på detta och får någon form av motion i princip varje dag. Bangar inte heller för lite bock och bus i skogen :D. Förövrigt får han hösilage, halm, havre och mineraler samt lucernhack. Glöm inte att ha uppsikt över hans tänder, märker du att han börjar äta sämre/tugga sämre bör du låta någon kolla över hans mun. Gamlingen jag nämnde ovan är också känslig för temperaturväxlingar. Han har tjock vinterpäls, men behöver ändå täcke ute i hagen.

Finns några trådar här om gamlingar (som du kan söka efter) med mycket bra information!

Lycka till med ev. köpet!

//Frida
 
Tack ala för era svar!

Jag tror att jag har bestämt mej :)
Jag har sommarbetet fixat men behöver just nu bara en stallplats över vinstern...

Kommer säkert tillbaka med fler frågor!

Tack igen!!

/Ullis
 
Om han blir stel efter att hovslagare varit där beror det kanske på korta muskler. Du kan ta hem en massör för att visa hur du ska utföra lättare stretching för att underlätta. Min häst har varit väldigt stel i bak, men är bättre nu pga stretch, väldigt enkelt och effektivt, och man behöver inte ta i så att man spricker heller om man inte vill.

Instämmer med de övriga, håll hästen varm, kolla tänderna, ge lättuggad näringsrik mat och låt honom röra på sig så ska det nog gå bra.

Vad gulligt av dig att ta hand om hästen som pensionär! :)
 
Du har redan fått många utmärkta råd, som jag tycker att du ska följa, men jag har några till. Har själv en lite äldre häst, och därmed lite erfarenhet på området!
Ha din gamla häst ordentligt täckad på vintern, oavsett vinterpäls. Det går åt mycket onödig energi åt en äldre häst att hålla värmen!
Pälsfällningarna brukar komma senare och ofta kan man behöva hjälpa till, genom att ge vitaminsprutor etc på våren. Själv ger jag även B-vitamin i flytande form (shy feeder) kontinuerligt under pälssättning och pälsfällningstider.
Det är sagt tidigare, men tål att sägas igen - ha koll på tänderna! En äldre häst har ofta inte så bra tänder, så de kan behöva raspas och kollas lite oftare än hos en unghäst.
Foder är ett annat kapitel - äldre hästar blir ju ofta stelare och kan behöva lite tillskott. Glucosamin finns hos flera olika återförsäljare, postorderföretag etc. Du kan tex. gå in här: www.borjes-tingsryd.se De har två olika former av glucosamin preparat. Ett i någon gulvit burk (kommer ej ihåg vad den heter) och sen Bioglucomin i en vit burk. Det senare är väldigt bra - ger det själv - men dessvärre lite dyrare. Örtpreparat kan man också ge, med ungefär samma funktion. Gå in på tex. www.dodsonandhorrell.com för mer info.
De har även ett jättebra foder för äldre hästar som heter Sixteen Plus, med örter för äldre hästar som ingrediens. Det är bra för hästar som har svårt att hålla hullet!

Mycket att tänka på, men låt dig inte avskräckas! :D
Att köpa häst är bland det roligaste man kan göra och jag önskar dig lycka till!

Mvh Huntress ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 368
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 460
Hundavel & Ras Sitter i den förmånliga men svåra situationen att ha valmöjligheter på valp. Och vet inte hur/om/varför jag ska välja! Jag har...
Svar
7
· Visningar
1 062
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp