gammal häst

Skogstroll

Trådstartare
Har en varmblods valack på 23 år som jag haft i tolv år nu..han är pigg och fräsch,äter bra,men har blivit väldigt stel de senaste två åren.Har nu slutat rida han helt då han inte längre går rent i hagen.ingen hälta men väldigtb stel i höger bak.Han är het att rida,springer gärna i hagen osv men han vill nog mer än benen klarar.Han har inte ökat särskilt mycket i hull denna sommaren vilket oroar mig då han alltid tappar väldigt mycket på våren..så nu har han inte så mycket att ta av.Han är verkligen min trogne vän och jag vill inte beröva han livet om jag inte är hundra på att det är rätt..vad tycker ni?
Han älskar sina rid turer och galloperarar lätt ifrån alla andra hästar i stallet..tycker det är synd om han att inte kunna ridas mer.Han klarar väl väldigt lugna turer men det är inte riktigt hans grej..
:(

Sv: gammal häst

Varför kollar du inte upp hästen på kliniken då ? 23 år är ingen speciell hög ålder. Ang hullet, tandproblem ? Mask ? Att många hästar tappar hull så som du beskriver framemot vårkanten beror nog till största del på dåligt näringsvärde i grovfodret. Analys ?

Håller med ovanstående. Och rekommenderar dig att ta ut en ET som kan känna igenom hästen och kanske ge dig tips på hur du kan stretcha, massera och träna hästen starkare. Detta kan verkligen göra underverk på lite stela gamlingar.

Sen måste jag ju förstås slå ett slag för lösdrift om du inte redan har det. Min 30-åring är betydligt fräschare i benen nu än för 10 år sedan när hon stod inne hela nätterna!

Lycka till!

Varför inte låta han gå som pensionär och bara ha det bra med sina kompisar.

Gamla hästar blir, stela, kan få svårt att tugga, fryser lättare , har svårt hålla hull osv.

Kärlek, massage, skrittrundor och promenader vid hand kan väl va mysigt för han.:love:

Min erfarenhet av gamla hästar är att: dom blir ännu äldre om man ställer av dom. Oftast mår dom bäst av att hållas i gång.

Sen måste jag ju förstås slå ett slag för lösdrift om du inte redan har det. Min 30-åring är betydligt fräschare i benen nu än för 10 år sedan när hon stod inne hela nätterna!

Jag också.
Min massör påpekade sist hon var här att min 23-åring ser så mycket fräschare ut nu än när hon började massera mina hästar för 3 år sen.
Började fundera på vad som ändrats sen dess;
1. Han började gå på lösdrift.
2. Fick en kompis som han trivs jättebra med, de leker och rör sig mycket i hagen.:)

Men det är helt klart att en äldre häst kräver mer, min måste t.ex. ha regntäcke vid minsta risk för regn och blåst, även om det är "varmt", han blir stel annars.
Han kräver mer protein i fodret - går åt mycket lucern, inte billigt. Jag märker även att om han står mer än 1 dag i sträck är han mycket stelare, han mår allra bäst av att röra sig 4-5 dagar i veckan (ridning och tömkörning).
Har alltid åtminstone bakbenen lindade vid ridning, och ngn form av skydd/stöd fram också.
Regelbunden massage är heller inte fel.
lune1lina6.jpg

Dem stelanar till blixtsnabbt när dem inte motioneras och de blir även snabbt "gamla" - ålderna springer ikapp dem när de inte rör på sig.

Men håller med föregående talare, har du haft ut veterinär? Massör etc?

Vill bara tipsa om Back on track benskydd/paddar med kardborre att använda som tex nattbandage. Vi har använt det nu ett par veckor på vår pålles stela ben under nätterna samt under skrittpromenader och det har gett helt otroliga resultat!
Han är som en helt ny häst! Lyfter och böjer på benen precis som han ska och klarar gå i ett bra tempo som han inte gjorde förut.
Är mäkta imponerad!

Men håller med föregående talare, har du haft ut veterinär? Massör etc?

Jo det är ju klart, är hästen halt/märkbart stelare i ett ben ska det naturligtvis kollas upp, precis som med en yngre häst.

Vill bara tipsa om Back on track benskydd/paddar med kardborre att använda som tex nattbandage.

Eller så kan man linimenta benen efter varje pass. Själv använder jag blue lotion på alla fyra + bakknäna.

Min 30-åring har gått som pensionär de senaste 6-7 åren och trivs väldigt bra med det så länge som hon får ta hand om "sin flock". Står i box på vintern o blir lite stel på morgonen men försvinner när hon rört på sig lite. Har gett henne MSM för lederna nu sista halvåret och det verkar fungera bra. Sen får hon kraftfoder special för äldre hästar o det blötlägger jag innan hon får det. Inte för jag märkt något fel med tänderna men ändå... Börjar alltid fodra henne med kraftfoder i slutet av sommaren så hon inte ska tappa i hullet

Håller absolut med Mormors stil, utfodra förebyggande, även om tänderna är ok. så har äldre hästar svårare att omsätta näringen i fodret än yngre hästar. Jag tycker också att du ska hålla igång hästen så länge han har lust till det. Han kommer visa när han inte vill jag lovar. Har själv en mycket het connemaraherre på 29 år som reds fram till i höstas. Nu har han sagt ifrån och vill inte trava med ryttare på sig, så nu har han pensionerats på riktigt, går mest i hagen, följer med på hundpromenaden någon gång. Min förhoppning är att jag ska kunna skritta honom ett par gånger i veckan men jag har lite ont om tid. Att röra på sig är bra för hästen även om han är stel i början av ridturen. Han kommer uppskatta ridturer då och då även om det inte går så fort. Försök hålla honom i rörelse några gånger i veckan för hans skull.

Tack för alla svar.Ja vet kollade på honom nu när han var här och det finns ju inga direkta fel på hästen utom att han är gammal.Jag masserar han varje morgon och smörjer med liniment.Har back on track pad på natten på det stela bak benet(eller någon kopia tror jag,minns inte),Ja skritt turer ska han allt få fortsätta med men jag ser att han blir sämre så fort han har fått galloppera med ryttare..och han älskar ju att racea.Jag har lösdrift oxå men han fryser väldigt lätt och vill gärna ligga ner och sova i boxen..ser att han inte riktigt vill slappna av och göra det ute.Men han står ju ute minst 12-14 timmar per dygn och vid fint väder låter jag alla gå kvar ute.Tyckte lite synd om han när jag släppte ut en ny häst i hagen igår och dom andra sprand runt spom dårar..själv gav han upp efter ett varv och tittade på..han som är flockens ledare:( Men jag har ändå bestämt mig för att ge honom ett år till och se hur det utvecklas..Så får han gå på lösdrift när vädret är fint med täcke och inne om det är ruggigt.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 852
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 565
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 042
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka