Bukefalos 28 år!

Gammal råtta...

Nej jag har inte missat något inte nånstans vad jag kan se.
Nej jag tror inte det spelar roll om en råtta kommer inte med avbitna ben och ska avlivas eller om den kommer in av åldern. Kommer den in med avbitna ben så lär smärtan vara så koncentrerad till benen så nackskinnet är bara en bagatell. Inte heller när de har avlivats utav ålder har jag märkt någon smärta.
 
Får bli vet då! Vill ju inte att det ska vara värre än nödvändigt! :crazy: Men hur ska jag göra med tanden? Vad kostar det att åka med den till vet och få en fixad? Eller ska jag låta han ha det så?
 
Vågar man som kan man knipsa tänderna själv med en avbitartång. Man måste bara se till att hålla råttan så att tanden inte åker ner i halsen. Om någon lägger råttan på rygg åt dig och håller fats där så brukar det aldrig bli några problem. Avbitartången har en liten grop som tanden landar i.
Är man osäker så gör man det hos vetten och det kostar inte alls mycket för att det är en sån simpel och snabb avklarad grej.
Eftersom den växer upp i tandköttet på honom så kan han inte ha det så. Speciellt en gammal råttan måste kunna tugga maten ordentligt.
 
Tycker inte att det spelar någon roll om man gör det själv eller går till veterinären. Tycker det är lika bra att göra det hemma egentligen.
 
Klippa tänder brukar vara ungefär lika dramatiskt som att klippa klor- för det mesta går det bra, men ibland går det år skogen, när djuret inte vill vara med längre. En del djuraffärer brukar kunna åta sig med att hjälpa till med sånt- alltså klor, men även tänder. Brukar då kosta en 50 lapp eller så. Veterinären tar inte så mycket för det heller - de ser hellre att de själva utför det bra , än att folk snålar och kanske misslyckas på egen hand.

Jag tycker också att man avlivar bara djur när de uppenbarligen kommer dö inom en snar framtid, som när de tappar matlusten helt, eller har någon obotlig sjukdom.

Hittils har jag avlivat ett marsvin hos veterinär, och då var det lugnande i nacken (inte riktig narkos egentligen, men tillräckligt så marsvinet somnade djupt) och sen en spruta till i magen. Och en till. Den andra sprutan fick hon för att efter ca 15-20 sec så slog hjärtat fortfarande, det är inte helt lätt att dosera medicin till små djur.

Det hela var mycket odramatiskt, tog på sin höjd 5 minuter från att jag gick in till till rummet, tills hon var död.
Sen satt jag och veterinären och grät en skvätt tillsammans :cry: :cry: (rätt stor skvätt för min del)
 
Jag har sett en hamster avlivas med Eter (som fungerar som kloroform antar jag om det inte är samma sak till och med...) och det var INGEN trevlig syn! Gör inte det!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 304
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 696
Senast: Red_Chili
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 605
Senast: Texaz
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 749
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp