Gammal travhäst hittades övergiven

Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Stackars häst :( vad ska dom göra av den nu då ? :eek:
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Fruktansvärt!!! :cry:

Hon skulle kunna få en plats här. Vetefasen om det går. Lite för långt o åka......Få se om det finns nån vänlig själ, som tar emot henne med öppna famnar!
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Nu var det ju en evighet sen jag sist slaktade en häst...

Men får man inte Betalt för att slakta en häst?
Inte behöva betala vid slakt av den?
Eller har reglerna ändrats?

För sist jag slaktade en häst så betalade jag inte transporten eller för att slakta den, utan transportören kom och hämtade och jag fick sedan en check med pengar.
(detta då jag var ung och inte hade råd att avliva och ingen mark att begrava på).


Att avliva är en helt annan femma förståss men som det står i artikeln så får de det att låta som om det är slakteriet de pratar om.
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Läste längre ned på sidan, på inläggen, att hästen tydligen var en rymling som ägarna letat efter under flera dagar...
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Men man får inte slakta en häst utan pass! Så har dom inget pass så måste man ju ta dit kadaverbilen!

///Karin
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Nu var det ju en evighet sen jag sist slaktade en häst...

Men får man inte Betalt för att slakta en häst?
Inte behöva betala vid slakt av den?
Eller har reglerna ändrats?

För sist jag slaktade en häst så betalade jag inte transporten eller för att slakta den, utan transportören kom och hämtade och jag fick sedan en check med pengar.
(detta då jag var ung och inte hade råd att avliva och ingen mark att begrava på).
.

Väldigt få hästar uppfyller kraven för att gå till livsmedelsproduktion utan de kan möjligen gå till foderproduktion men mest troligt så blir de kasserade helt och hållet.
För att gå till livsmedels/foderproduktion krävs att hästen har ett pass. Annars blir det bara fråga om avlivning och kassation som det kallas.

Även om hästen skull vara OK för slakt till livsmedelsproduktion så är slaktpriset på hästar så lågt att det ofta inte ens räcker till transportkostnaden till slakteriet. Det är också långt mellan slakterier som tar emot hästar idag, då det är en så begränsad marknad för hästkött i Sverige. Så även i det här fallet kan det bli till att få betala för att få lämna hästen till slakt.
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Fruktansvärt hur kan detta hända? Sätt ut en annons där man ger bort hästen eller vadsomhelst men att bara släppa iväg den och inte by sig :S det är ju tur att det har varit ganska mildt de senaste veckorna.
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Läste längre ned på sidan, på inläggen, att hästen tydligen var en rymling som ägarna letat efter under flera dagar...

Media tar varje tillfälle att publicera en bra story, synd att det i bland slänger sig med osanningar.

(nu vet jag inget om just detta..)
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Herregud, hoppas detta är ett misstag och att hästen rymt istället... usch!
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Första reaktionen om man "hittar" en häst är väl ändå att den förmodligen har rymt. Att man skulle slänga ut en frysmärkt häst som lätt kan spåras är väl lite långsökt......
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Jag vet ju inget heller, men jag tycker det låter som en naturlig förklaring. Det händer ju att hästar rymmer då och då...
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Stackas lilla pålle! ! ..... Man borde ju ta sitt ansvar när man skaffat häst .. man kan ju inte överge den så där !
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

De nya reglerna tillkom efter att jag slaktade min ponny.
Med dessa blir det förståss inte så "enkelt" att slakta en häst längre.
Bra och dåligt förvisso.

Men att vi har svårt att sälja hästkött i sverige har jag hört raka motsattsen om. Jag har hört att det säljs till italien och andra länder.
Kan förvisso vara en myt.


Väldigt få hästar uppfyller kraven för att gå till livsmedelsproduktion utan de kan möjligen gå till foderproduktion men mest troligt så blir de kasserade helt och hållet.
För att gå till livsmedels/foderproduktion krävs att hästen har ett pass. Annars blir det bara fråga om avlivning och kassation som det kallas.

Även om hästen skull vara OK för slakt till livsmedelsproduktion så är slaktpriset på hästar så lågt att det ofta inte ens räcker till transportkostnaden till slakteriet. Det är också långt mellan slakterier som tar emot hästar idag, då det är en så begränsad marknad för hästkött i Sverige. Så även i det här fallet kan det bli till att få betala för att få lämna hästen till slakt.
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Media tar varje tillfälle att publicera en bra story, synd att det i bland slänger sig med osanningar.

(nu vet jag inget om just detta..)

Tja ibland är det itne bara medians fel. Det kan ju vara så att de bara återgav personens historia och att det är personen som hittade hästen som kommer med historier, han Tror att det är en häst som blivit övergiven medans det egentligen är en häst som rymmt.

Borde inte en häst som blivit övergiven söka sig snabbt till andra hästar?
De är ju trotts allt flockdjur och där det finns hästar finns det mat. Varför skulle den vänta med det?
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Även om den som hittat hästen påstått att hästen är övergiven, spelar det faktiskt ingen roll. Media har en skyldighet att kontroller sanningshalten i ett påstående innan dom sätter det i tryck.

/Camilla
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

Konstigt att dom bara ljuger ihop saker?
Den ser ju inte speciellt utmärglad ut på bilden heller..:p
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

i skogen typ nån mil från vårat stall är de en liten gård.. hon som bodde där har flyttat men hon har lämnat en häst kvar som hon inte fick såld..:eek: asså hur kan man bara lämna ett djur och bara släppa den i skogen så den får klara sig själv :confused: hästen har gått lös sen i november så hela vintern har den gått utan mat och vatten i skogen :eek: de är ganska mycket snö här också så hästen har ju inte kunnat få tag i nått ätbart.. blir så ledsen när ingen verkar bry sig.. :( :(
 
Sv: Gammal travhäst hittades övergiven

..och inte du heller då antar jag i o m att du vet om hur hästen har det..men ändå inte gett den husrum eller åtminstone mat??

Jag skulle inte klara av att ha en häst i "min" skog som gick helt övergiven.
Hade jag inte kunnat ta den själv så ringer jag Djurskyddet eller SHV givetvis!

Om det du säger är sant så är det fruktansvärt gjort av ägaren men jag står lite undrande över hur ni andra klarar av att veta om det här men ändå inget göra..?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 289
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 341
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 363
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Hästnyheter (Expressen) Travhästen Nisse i Fensbol har många strängar på sin lyra. Förutom att tävla gillar han att skriva böcker - i dagarna gör...
Svar
1
· Visningar
898
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp