Fengur

Trådstartare
Hejsan!
Min ena islandshäst är 18 år. Jag rider honom 4 dgr i veckan,en av dagarna i paddock, longerar 1 dag. När jag rider ute är det i ca 1 timme. Men ibland 1-2 timmar en dag i veckan. Han är alltid pigg och glad. Jag har haft honom i ca 2 år och han har aldrig varit halt eller sjuk. Spattröntgad -98 ua, kan han få spatt ändå?
Är det dumt att rida som på en yngre häst?
18 år är väl inte så mkt för en islandshäst som fortfarande är pigg och glad?

MVH Sanna
 
Så länge hästen är pigg och glad, så kan det ju inte vara ngn fara på taket! :bump:
 
Det finns ingen som helst anledning till att ta det extra lugnt med en 18-årig frisk islänning!

Har haft ett flertal gamla hästar och först när de blev över 25 kunde man börja ana att de inte var purunga.

Jag tycker inte att du sak trappa ner hans arbete, tvärtom håll igång honom! Det du kan tänka på är att om han stått en längre tid, vintervila, sommarbete så tar det lite längre tid för honom att komma tilbaka i kondition igen.

Men så länge han är frisk och pigg så rid honom så mycket du vill det är bara nyttigt!
 
Det där med ålder är så himla inividuellt! En 15-åring kan börja kännas gammal och trög, medan en annan 25-åring är hur pigg som helst!
Så länge din häst känns pigg och kry så håll igång den!!!

Spatt kan komma över natten! Att han är spattröntgad 1998 betyder att han inte hade spatt då. En pålle jag sålde spattröntgades två gånger inför köpet och hade ingen spatt. Tre veckor senare röntgades han om och hade spatt i ena hasen.

Men om din häst känns bra och fräsch och inte visar någon hälta (det behöver de iofs inte visa även om de har spatt) och inte visar några täcken på smärta så behöver du nog inte oroa dej!

Njut av din pålle!

/Malin
 
Det är nog väldigt individuellt från häst till häst men om han känns pigg och glad så är det helt ok tror jag!
 
Oops, :o min ena pålle blir 18 nästa gång hoppas dom inte räknas som ett avslutat kapitel då. :crazy:

Snällare får man leta efter, fast han kan se ut som ett riktigt monster. :rofl:
 
Min gamla totto fyller 21 snart. Han går som aldrig förr!
Det enda man får tänka på är att motionera dem regelbundet och inte låta dem stå ett längre tag.
Han går 5-6 dagar i veckan och han får bara stå 1 vecka på vintern och 1 vecka på sommaren.
 
På SM för några år sedan (Tunabanan, tror det är 3 år sen ganska exakt) så tackade de av en pålle efter en ungdomsfinal. Sokrates har jag för mig att han hette, då 24 år gammal.

Att få vara med, tränas och ha en uppgift kan vara nog så viktigt för att hålla ålderstecknen i schack.
 
Hej!

Har hört historier om hästar på Island som varit runt 30 och fortfarande tävlas eller används regelbundet.
Här hemma hos oss är gammelgubben 27 år och när han får träns och sadel på sig blir han 5 år igen :d Största ansträngningen med honom är att hålla igen honom ;) för han är mer än pigg och framåt... och han tävlades sist för 2-3 år sedan
:cool:
Gubben jag rider mest är 18år och likadan :) Det blir nog han och jag till Hubertus i år.

Rolle på Österlen
 
18 år är ingen ålder för en islandshäst! Kom igen om tio år! :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 409
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp