Gammalt gräs, snö och fånghäst?

Krans

Trådstartare
Ja, hur är det riktigt? Frostigt gräs vill väl ingen att hästen ska äta.Men hur är det med gräs under snö? Det är väl att betrakta som dött? Eller? Nu har ju gräset legat under snö minst ett par veckor i nästan hela landet.Finns det risker att släppa hästar i en översnöad gräshage? Dom är ju ganska snabba med att leta upp stråna...Om det inte är risk för " friska"hästar,hur är det då med fånghästar???
 
Ja, hur är det riktigt? Frostigt gräs vill väl ingen att hästen ska äta.Men hur är det med gräs under snö? Det är väl att betrakta som dött? Eller? Nu har ju gräset legat under snö minst ett par veckor i nästan hela landet.Finns det risker att släppa hästar i en översnöad gräshage? Dom är ju ganska snabba med att leta upp stråna...Om det inte är risk för " friska"hästar,hur är det då med fånghästar???
Det är svårt att sia om för det beror på varför din häst fick fång och hur känslig den är. Min nyinköpta ponny fick lindrig fång i början på sommaren men har sedan efter bantning och lugn träning klarat att gå på bete med betesreducerare, nu i höst och även klarat av gräset nu efter att snön kommit. Jag var dock väldigt försiktig i början när frosten kom för då var gräset fortfarande grönt och smakligt. Jag har köpt ett hö som har mycket lågt socker och ger också halm samt motionerar ponnyn regelbundet, dessa olika faktorer gör att just min ponny klarar att äta det lilla gräset den pillar i sig i hagen. Jag tror att det är flera olika orsaker till att en häst eller ponny får fång och det till slut är något som gör att den tippar över och blir sjuk. Mitt tips är att vara försiktig och prova små stunder, var väldigt observant, känn på hovarna och lär känna din ponny och vad den reagerar på. Är det överviktig och inte motioneras så är det större risk att den blir sjuk och då är det bättre att avstå.
 
Kolla om gräset är grönt eller brunt. Förmodligen finns det fortfarande grönt gräs och snön skyddar så det håller sig grönt länge.
 
@Centaur Hänger sockerhalten ihop med färgen på gräset? Jag har tjatat hål i huvudet på tre veterinärer nu i samband med Barbs fång. Samtliga säger att det är lugn med gräset under snön Rimligen borde sockerhalten inte förändras på samma sätt som det gör under dygnet när det är frost, men jag har själv inte hittat någon forskning på det. En av veterinärerna har jag tom dragit med mig till hagen för att se om den var ok :o. Naturligtvis kan dessa tre ha fel, men jag känner mig ganska lugn ändå.
 
Så mycket som mina skrapar fram under snön skulle jag inte vara bekväm att ge en som haft foderelaterad fång.

Mina är inte ens särskilt intresserad av hö vid sidan av utan de äter lite och sedan går de hellre och skrapar och det som var grönt när snön föll för en dryg vecka sedan är fortfarande det.
 
Självklart gör den det. ;)
Väldigt enkelt förklarat: Brunt gräs=dött gräs. Grönt gräs=gräs som fortfarande lever och innehåller socker. Vintertid försöker gräset att skydda sig mot döden genom att lagra extra mycket socker, det fungerar som gräsets frostvätska. Med andra ord är det gröna gräset som finns kvar en sockerbomb. Du måste kolla flera ställen och ffa kolla rötterna. Ofta kan gräset se dött ut men kollar man närmare finns det fortfarande massa grönt kvar.

Hur du väljer att göra är upp till dig, men tro inte att gräset är tryggt bara för att det ligger snö på det. Så tråkigt att veterinärer fortfarande inte kan mer om detta. Att låta en fånghäst gå på gräs är alltid en risk, särskilt vintertid. Det kan vara betydligt mindre socker mitt på sommaren om vädret är gynnsamt (för en fånghäst) än det är på vintern. Man kan försöka minska risken genom att ge fri tillgång på hö så att hästarna förhoppningsvis inte gräver fram gräset, men det är ingen garanti för att de låter bli. Särskilt hästar som är IR är galna i socker och kan därför välja att gräva fram gräs trots att de har hö.

Här är en länk med lite siffror: http://www.safergrass.org/pdf/dead_grass_safe.pdf :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 413
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 908
Senast: Speedway
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 032
Senast: taccotad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp