Gangsterrap och samhällets respons

Jag tycker det sorliga är hur man misslyckas med att rädda dessa ungdomar.

2 ggr blev han dömd till ungdomsvård (1 gång pga väpnat rån och 1 gång pga att han knivhögg en annan person), på detta blev det även lvu. Trots allt detta återvänder han varje gång till kriminaliteten, till gängen. Om man genom denna ungdomsvård och lvu hade lyckats få honom bort från kriminaliteten/gängen hade han troligen levt idag.
Hur många som får ungdomsvård/lvu återvänder inte till deras gamla vanor? hur många ungdomar blir räddade genom dessa åtgärder? det kanske är där man ska lägga fokus? hur man ska få dessa ungdomar på rätt väg i tidigt skedde så inte fler ungdomar hamnar i kriminalitet/gäng.
Fast om jag förstått det jag snabbskummat i kvällspressen så är det väl så att när man väl blivit en berömd artist i genren så måste man fortsätta med brottslighet för att det inte är ok att sjunga om livet men inte leva det?

(vem vet ju mer känd man blir och grövre brott man sjunger om desto mer kanske man snarare måste höja tempot och aggressionen? Det kan ju såklart också bara vara ngt slags inbillning från kvällspressen att det är såhär. De har ju så mycket konstiga idéer om massor av olika fenomen (World of Warcraft är ett sätt att bygga en armé av tonåringar som tränas för världskrig tex har synts till.)

Så för att ta sig ur brottslighet efter att man blivit en känd artist måste man väl byta genre, frågan är hur tryggt det är också?

kn:
Med det sagt så känns det som att det större problemet här är att den kriminella världen är så stor att det finns plats för flera artister att både utföra brottslighet och sjunga om den och inte känna att det finns någon risk från samhället i det heller, bara från andra kriminella. Inte att musiken finns så att säga.

Självklart kanske en recensent väl måste ta med hur hen känner inför musiken och texten i sin bedömning av den. Men det är ju svårt att ignorera en helt genre om musiken har genuint hög kvalitet.
 
Om man befunnits vara inblandad i mord så kommer man få tillbringa några år i fängelse och huruvida man ångrar sig eller ej är knappast relevant förrän man suttit av sin tid - inte idag. Med det i åtanke lär det inte vara aktuellt med några prisutdelningar på ett bra tag.

Det känns lite löjligt att dra det till sådana extremer som att snatta tuggummi. Jag har bara givit exempel på personer som dömts till fängelse men tydligen ändå inte befinner sig på den svarta skalan. Jag har inte heller förväntat mig x år och y dagar, men det är helt klart så att många artister fått priser och utmärkelser inom något eller några år efter att de dömts för narkotika-,vålds- eller vapenbrott(ibland flera) och då blir jag lite nyfiken på ungefär var gränsen går för när en person ska sluta klassas som för kriminell för att få pris. Själv tycker jag som sagt att det är rätt rimligt att inte ge pris till någon som sitter häktad i väntan på rättegång(det kan man isf göra vid friande dom) eller avtjänar ett straff för ett brott av det grövre slaget(säg fängelse i straffskalan). Ska man bestämma sig för att bojkotta vissa artister vill jag att det ska vara logiskt, så att inte artister behandlas olika.

Sedan antar jag att man helt enkelt får se det som att vissa saker har en preskriptionstid; att vissa saker sågs annorlunda då osv. Vuxna män i maktposition som har sex med flickor som är långt ifrån myndiga, ibland knappt tonåringar, kommer inte undan idag på samma sätt som de gjorde på 60-, 70-, och t o m 80-talet. Några av dåtidens snuskgubbar turnerar fortfarande, men de blir allt färre.

Det är ju långt ifrån alltid som de döms för det de skryter om att de gjort och som "alla" vet att de varit inblandade i/har anstiftat. Men jag ser inte beviskraven för att inte bli utvald att få ett pris som lika hårda som i en rättegång, så jag har inget problem med det faktiskt. Och det är där det känns som att det skiljer mot de som argumenterar att JAG måste sätta upp en exakt utformning med gränser för olika brott osv. Men prisutdelning är inte en rättegång för mig, och jag tycker inte att alla måste få bli inkluderade. För mig räcker det helt enkelt att man skryter och glorifierar och hotar att skjuta folk, oavsett om man faktiskt sedan var den som tryckte på avtryckaren eller om man lejde nån yngre som vill ha pengar och får kortare straff, för att de ska vara så långt ut på skalan att det inte spelar någon roll om en som är dömd för sexköp eller kokaininnehav skulle vara med i urvalet till priset eller inte. Det får ju bli en bedömning även i de fallen, precis som med t ex Yasin och Einar där jag gjort min bedömning om att JAG tycker att de är över gränsen.

Yasin fick ju pris medan han satt i häkte, så det är ju exakt det som hänt och det jag och andra kritiserar. Sen är det för min del mer en fråga om vad personen är häktad för/suttit i fängelse för och personens glorifiering av att skjuta ihjäl andra människor än det faktum att en person spenderat minst 1 dag i fängelse. Någon tog upp vapenvägran tidigare tror jag, men det JAG tycker är konstigt är att det betraktas som så upprörande att tycka att det är en skillnad mellan dessa två brott.

Jag tog upp snatteri för att om jag inte kan landa i att en som hyllar/varit inblandad i mord inte borde blivit prisad med motiveringen att i så fall borde även musiker som kört rattfulla och köpt sex också bli utan pris, så måste jag också resonera att om någon köpt sex eller kört rattfull inte borde fått pris så borde inte heller någon som kört för fort eller hamnat i slagsmål heller få pris. Och om inte någon som kört för fort eller varit i slagsmål kan få pris så...osv. Till slut hamnar man i att någon som snattat inte heller kan få pris om man inte accepterar att det finns grader i bedömningen som aldrig kommer att bli exakt vetenskap. Ingen kan få pris eller alla måste kunna få pris, om man kräver exakthet i en regelbok och total rättvisa.
 
Jag är själv inget fan av hiphop eller någon form av rap egentligen (med vissa undantag som soundcloud rap), men eftersom att jag är en ihärdig förespråkare för att det är möjligt att skilja på verk och upphovsman så har jag så smått försökt hänga med i debatten om gangsterrap senaste året eller så (ungefär samma åsikt som Victor Malm drivit tidigare, men som han nu omvärderar till viss del). Och såklart lär det återfinnas personer som dras till kriminalitet på grund av musiken, men jag tror ändå att det är viktigt att de som befinner sig i samhällets utkant har en ventil som musiken. Och vad gäller äkthet och autenticitet så är det knappats unikt för gansterrap, skriver du låtar om ett hårt rock-liv så förväntas du kanske ha levt ut det, på samma vis som självmord kan räknas som nåt slags autenticitetsmarkör om du skriver mörka postpunk/goth-låtar och diverse subkulturer till samma musik har beskyllts för att glamorisera psykisk ohälsa.
 
Och vad gäller äkthet och autenticitet så är det knappats unikt för gansterrap, skriver du låtar om ett hårt rock-liv så förväntas du kanske ha levt ut det, på samma vis som självmord kan räknas som nåt slags autenticitetsmarkör om du skriver mörka postpunk/goth-låtar och diverse subkulturer till samma musik har beskyllts för att glamorisera psykisk ohälsa.

Men är det verkligen ingen skillnad på att vara "autentisk" när det handlar om mord, rån och kidnappning och när det handlar om självskadande, även inklusive självmord?? Inget är bra om någon blir påverkad såklart, men jag tycker ändå att det är värre moraliskt att döda andra än att döda sig själv och jag tycker att det moraliskt är värre att uppsåtligen döda andra än att indirekt påverka andra genom att t ex knarka.

Jag tycker att det är så konstigt att detta genererar så mycket reaktioner av typen att dessa musiker står för typ samma sak som genre X och Y, vi måste lyssna på vad ungdomarna i orten vill säga och det gör vi genom att normalisera denna musik osv. Nej, säger jag. Vi hjälper inte ungdomarna i orten genom att normalisera denna livsstil, att vi befäster synen att det är så det är i orten (till skillnad från Hammarbyhöjden där det tydligen bor "vanliga människor" enligt Ulf Kristersson). Det finns massor av bättre sätt att lyssna på både ungdomar och vuxna i förorterna, och ge dem en tro på ett bra liv, att de kan få jobb, att de är välkomna och behövda i samhället osv, utan att för den skull normalisera innehållet och äktheten i innehållet i denna typ av livsstilsmusik. Det betyder inte att musiken förbjuds, det betyder ett annat förhållningssätt till musiken än den som råder just nu och som även förespråkas/försvaras av många i denna tråd.
 
Och vad gäller äkthet och autenticitet så är det knappats unikt för gansterrap, skriver du låtar om ett hårt rock-liv så förväntas du kanske ha levt ut det, på samma vis som självmord kan räknas som nåt slags autenticitetsmarkör om du skriver mörka postpunk/goth-låtar och diverse subkulturer till samma musik har beskyllts för att glamorisera psykisk ohälsa.

Jag tycker att jämförelsen med rock haltar. Ja, en del rockstjärnor har levt vilda liv. Droger, alkohol, fester osv. Men det drabbar de själva. Stor skillnad! Ett kriminellt liv drabbar så många fler än bara de själva. Det vilda rocklivet är nog lättare att ta sig ur än det kriminella livet. Finns ju hur många exempel som helst på rockstjärnor som förr levde väldigt vilt men som nu är stadgade med partner, har barn och är skötsamma och i många fall ger tillbaka till samhället.

Jag tycker att det är lika problematiskt att glamorisera psykisk ohälsa och självmord som det är att glamorisera en kriminell livsstil. Men så är det också musikgenrer som jag inte lyssnar på. Det lockar mig helt enkelt inte. Jag lyssnar mycket på rock men texterna jag dras till handlar inte om sex, droger och det klassiska rockstjärnelivet. Jag lyssnar överhuvudtaget väldigt mycket på låttexter och kan dissa en låt totalt enbart baserat på vad texten handlar om.
 
Droger, alkohol, fester osv. Men det drabbar de själva. Stor skillnad! Ett kriminellt liv drabbar så många fler än bara de själva. Det vilda rocklivet är nog lättare att ta sig ur än det kriminella livet. Finns ju hur många exempel som helst på rockstjärnor som förr levde väldigt vilt men som nu är stadgade med partner, har barn och är skötsamma och i många fall ger tillbaka till samhället.

Men det här blir väl ändå märkligt? Är rockmusiker som köper droger inte kriminella? :confused: Det finns även många exempel på fd kriminella som ger tillbaka till samhället, men givetvis uppmärksammas inte det på samma sätt som med rockstjärnor. De senare är ju kända och glamouriserade av samhället, de förra är sällan det (annat än kända för polisen). Gissningsvis gör dock fd kriminella mer för samhället på nära håll än många rockmusiker.

Det är ju också intressant att man benämner rockstjärnornas liv som "vilt" trots att det har varit både droger, vapen och sexhandel inblandade i många fall - men rappare med samma kopplingar blir "kriminella".

Här vill jag minsann lägga in något om rasistiska och socioekonomiska normer som bidrar till varför vi gör denna åtskillnad, men jag väljer att endast lägga den som en blänkare här...
 
Men det här blir väl ändå märkligt? Är rockmusiker som köper droger inte kriminella? :confused: Det finns även många exempel på fd kriminella som ger tillbaka till samhället, men givetvis uppmärksammas inte det på samma sätt som med rockstjärnor. De senare är ju kända och glamouriserade av samhället, de förra är sällan det (annat än kända för polisen). Gissningsvis gör dock fd kriminella mer för samhället på nära håll än många rockmusiker.

Det är ju också intressant att man benämner rockstjärnornas liv som "vilt" trots att det har varit både droger, vapen och sexhandel inblandade i många fall - men rappare med samma kopplingar blir "kriminella".

Här vill jag minsann lägga in något om rasistiska och socioekonomiska normer som bidrar kring varför vi gör denna åtskillnad, men jag väljer att endast lägga den som en blänkare här...

Jag tänker att vilt festande med droger är själva basen för de kriminella gängen, och att påstå att det inte skadar någon annan blir märklig logik.
 
Men det här blir väl ändå märkligt? Är rockmusiker som köper droger inte kriminella? :confused: Det finns även många exempel på fd kriminella som ger tillbaka till samhället, men givetvis uppmärksammas inte det på samma sätt som med rockstjärnor. De senare är ju kända och glamouriserade av samhället, de förra är sällan det (annat än kända för polisen). Gissningsvis gör dock fd kriminella mer för samhället på nära håll än många rockmusiker.

Det är ju också intressant att man benämner rockstjärnornas liv som "vilt" trots att det har varit både droger, vapen och sexhandel inblandade i många fall - men rappare med samma kopplingar blir "kriminella".

Här vill jag minsann lägga in något om rasistiska och socioekonomiska normer som bidrar till varför vi gör denna åtskillnad, men jag väljer att endast lägga den som en blänkare här...

Sexhandel och vapen? Var fick du det ifrån?
 
Här vill jag minsann lägga in något om rasistiska och socioekonomiska normer som bidrar till varför vi gör denna åtskillnad, men jag väljer att endast lägga den som en blänkare här...

Det är EXAKT sånt här agerande som förstör för så många ungdomar som växer upp i förorterna. Att kritiserar man rapparnas glorifiering av och inblandning i mord så får man genast en rasiststämpel på sig. Såklart det är enklare att på bekvämt medelklassigt, vitt avstånd nöja sig med att det är såhär de i orten vill ha det, så det bör vi tillåta och uppmuntra. DET tycker jag är rasistiskt, att nomarlisera att dessa barn och ungdomar varje dag är måltavlor att rekryteras av dessa gäng som ger dem pengar, tillhörighet och på sikt utlovar dem en status som det medelklassiga innanförsamhället inte kan mäta sig med då de lämnat ortens unga åt sitt öde (utom när de är källan till deras helgknarkande).

Men hey, klart vi ska uppmuntra det! För vi här inne i vår trygga värld LYSSNAR ju så mycket på dem där borta. Och en vill ju inte vara rasist...

Det är exakt den här ängslighetet som gör att allt blir normalt, allt är okej för vi vill inte råka kränka någon. Särskilt inte om denna någon råkar vara bosatt i förorten eller ha en annan hudfärg än vit. Men allt är faktiskt inte okej. Det är inte okej att vara "autentisk" när det handlar om mord. Oavsett var man bor eller vilken hudfärg man har.
 
Det är EXAKT sånt här agerande som förstör för så många ungdomar som växer upp i förorterna. Att kritiserar man rapparnas glorifiering av och inblandning i mord så får man genast en rasiststämpel på sig. Såklart det är enklare att på bekvämt medelklassigt, vitt avstånd nöja sig med att det är såhär de i orten vill ha det, så det bör vi tillåta och uppmuntra. DET tycker jag är rasistiskt, att nomarlisera att dessa barn och ungdomar varje dag är måltavlor att rekryteras av dessa gäng som ger dem pengar, tillhörighet och på sikt utlovar dem en status som det medelklassiga innanförsamhället inte kan mäta sig med då de lämnat ortens unga åt sitt öde (utom när de är källan till deras helgknarkande).

Men hey, klart vi ska uppmuntra det! För vi här inne i vår trygga värld LYSSNAR ju så mycket på dem där borta. Och en vill ju inte vara rasist...

Det är exakt den här ängslighetet som gör att allt blir normalt, allt är okej för vi vill inte råka kränka någon. Särskilt inte om denna någon råkar vara bosatt i förorten eller ha en annan hudfärg än vit. Men allt är faktiskt inte okej. Det är inte okej att vara "autentisk" när det handlar om mord. Oavsett var man bor eller vilken hudfärg man har.

Men oj? Nej, jag tänker inte ta på mig någon form av "normalisering" av gängkriminalitet. Du missar målet med flera mil.
 
Tycker det är intressant att medan en av Sveriges största rappare menar att genren har blivit grövre och större krav på att "leva som man sjunger" senaste åren i Sverige (länk lades in tidigare), så tycker man på Buke - där vi tydligen har så stor insikt i denna värld - nej inte finns det något att anmärka på inte! Same same som alla andra musiker.
 
Men är det verkligen ingen skillnad på att vara "autentisk" när det handlar om mord, rån och kidnappning och när det handlar om självskadande, även inklusive självmord?? Inget är bra om någon blir påverkad såklart, men jag tycker ändå att det är värre moraliskt att döda andra än att döda sig själv och jag tycker att det moraliskt är värre att uppsåtligen döda andra än att indirekt påverka andra genom att t ex knarka.

Jag tycker att det är så konstigt att detta genererar så mycket reaktioner av typen att dessa musiker står för typ samma sak som genre X och Y, vi måste lyssna på vad ungdomarna i orten vill säga och det gör vi genom att normalisera denna musik osv. Nej, säger jag. Vi hjälper inte ungdomarna i orten genom att normalisera denna livsstil, att vi befäster synen att det är så det är i orten (till skillnad från Hammarbyhöjden där det tydligen bor "vanliga människor" enligt Ulf Kristersson). Det finns massor av bättre sätt att lyssna på både ungdomar och vuxna i förorterna, och ge dem en tro på ett bra liv, att de kan få jobb, att de är välkomna och behövda i samhället osv, utan att för den skull normalisera innehållet och äktheten i innehållet i denna typ av livsstilsmusik. Det betyder inte att musiken förbjuds, det betyder ett annat förhållningssätt till musiken än den som råder just nu och som även förespråkas/försvaras av många i denna tråd.
Jag håller såklart med om att det rent moraliskt är värre att skada andra än sig själv. Jag försökte inte jämföra rakt av, utan mer erbjuda perspektiv. Man får också ha i åtanke att det väl kan ses som autentiskt att ha levt i misären, inte att det är ett måste att ha avrättat någon. Personen i artikeln som jag svarade på säger att han dragits till kriminalitet genom musiken - det skulle man också kunna ses som en ovilja att eget ansvar, utan att säga att man gör vad "fansen vill". Jag har också svårt att tro att majoriteten av unga kids som gillar gensterrap kommer känna sig tvingade att begå brott.

En annan detalj, många av de svenska gangsterrapparna har som bekant kontakter i kriminella nätverk, i många fall för att de växt upp ihop. Märk väl att gansterrapparna sällan är de högsta hönsen, vilket inbjuder till tanken att det många gånger lett till ett ännu hårdare liv för de som inte valt att syssla med musik..
 
Men oj? Nej, jag tänker inte ta på mig någon form av "normalisering" av gängkriminalitet. Du missar målet med flera mil.

Att du drar fram rasistkortet om man kritiserar delar av rapmusiken skapar en ängslighet som gör att diskussionen tystas. Kvar blir bara åsikten att allt är okej, om man blir stämplad som rasist så fort man dryftar någon kritik. Det kan väl inte vara någon nyhet, att rasist är typ det värsta du kan bli stämplad som? Särskilt om man vill ha någon slags identitet inom kultursfären.

Genom att slänga ut rasistkortet så svepande som du gjorde så bidrar det till tysta kritik. Det är ofta motiverat att prata om rasism, det gör jag ofta (t ex i frågan varför det blev så mycket uppmärksamhet när en vit rappare i Hammarby sjöstad sköts) men inte så svepande som du gjorde. Jag tolkar det därför som att din avsikt var att inte motivera ditt utspel, utan bara sätta rasiststämpeln på den andra och gå.

Att tysta kritik bidrar till att normalisera, om du inte istället diskuterar och utvecklar kritiken. Att tysta ena sidan skapar just bara tystnad, och då blir bara hyllandet kvar.

Du kanske inte avsåg att tysta kritiken, men nu har jag förklarat vad jag menar. Du får gärna förklara vad jag inte förstod i det du skrev.
 
Jag tycker att jämförelsen med rock haltar. Ja, en del rockstjärnor har levt vilda liv. Droger, alkohol, fester osv. Men det drabbar de själva. Stor skillnad! Ett kriminellt liv drabbar så många fler än bara de själva. Det vilda rocklivet är nog lättare att ta sig ur än det kriminella livet. Finns ju hur många exempel som helst på rockstjärnor som förr levde väldigt vilt men som nu är stadgade med partner, har barn och är skötsamma och i många fall ger tillbaka till samhället.

Jag tycker att det är lika problematiskt att glamorisera psykisk ohälsa och självmord som det är att glamorisera en kriminell livsstil. Men så är det också musikgenrer som jag inte lyssnar på. Det lockar mig helt enkelt inte. Jag lyssnar mycket på rock men texterna jag dras till handlar inte om sex, droger och det klassiska rockstjärnelivet. Jag lyssnar överhuvudtaget väldigt mycket på låttexter och kan dissa en låt totalt enbart baserat på vad texten handlar om.
Fast det återfinns ju exempel på gangsterrappare som blivit mer städade med åren också. Men alla exemplen vi talar om nu är ju fortfarande unga. Och vad gäller rockstjärnor så återfinns ju den gamla club-27... och ska vi tala om mörk musik så måste man ju naturligtvis nämna country, som ofta har de i särklass mörkaste texterna. Det är sällan den genren får smaka sleven, även om det många gånger är ren misär som skildras i låttexterna.
 
Fast det återfinns ju exempel på gangsterrappare som blivit mer städade med åren också. Men alla exemplen vi talar om nu är ju fortfarande unga. Och vad gäller rockstjärnor så återfinns ju den gamla club-27... och ska vi tala om mörk musik så måste man ju naturligtvis nämna country, som ofta har de i särklass mörkaste texterna. Det är sällan den genren får smaka sleven, även om det många gånger är ren misär som skildras i låttexterna.

... och tämligen ofta en rejäl dos misogyni.
 
Att du drar fram rasistkortet om man kritiserar delar av rapmusiken skapar en ängslighet som gör att diskussionen tystas. Kvar blir bara åsikten att allt är okej, om man blir stämplad som rasist så fort man dryftar någon kritik. Det kan väl inte vara någon nyhet, att rasist är typ det värsta du kan bli stämplad som? Särskilt om man vill ha någon slags identitet inom kultursfären.

Genom att slänga ut rasistkortet så svepande som du gjorde så bidrar det till tysta kritik. Det är ofta motiverat att prata om rasism, det gör jag ofta (t ex i frågan varför det blev så mycket uppmärksamhet när en vit rappare i Hammarby sjöstad sköts) men inte så svepande som du gjorde. Jag tolkar det därför som att din avsikt var att inte motivera ditt utspel, utan bara sätta rasiststämpeln på den andra och gå.

Att tysta kritik bidrar till att normalisera, om du inte istället diskuterar och utvecklar kritiken. Att tysta ena sidan skapar just bara tystnad, och då blir bara hyllandet kvar.

Du kanske inte avsåg att tysta kritiken, men nu har jag förklarat vad jag menar. Du får gärna förklara vad jag inte förstod i det du skrev.

Fast du missar verkligen målet med mil. Som jag uppfattade det handlade det om kritik mot att förringa andra liknande företeelser, och inte på minsta vis att förringa betydelsen av gangsterrap och den kriminalitet som finns relaterad till den.
 
Att du drar fram rasistkortet om man kritiserar delar av rapmusiken skapar en ängslighet som gör att diskussionen tystas. Kvar blir bara åsikten att allt är okej, om man blir stämplad som rasist så fort man dryftar någon kritik. Det kan väl inte vara någon nyhet, att rasist är typ det värsta du kan bli stämplad som? Särskilt om man vill ha någon slags identitet inom kultursfären.

Genom att slänga ut rasistkortet så svepande som du gjorde så bidrar det till tysta kritik. Det är ofta motiverat att prata om rasism, det gör jag ofta (t ex i frågan varför det blev så mycket uppmärksamhet när en vit rappare i Hammarby sjöstad sköts) men inte så svepande som du gjorde. Jag tolkar det därför som att din avsikt var att inte motivera ditt utspel, utan bara sätta rasiststämpeln på den andra och gå.

Att tysta kritik bidrar till att normalisera, om du inte istället diskuterar och utvecklar kritiken. Att tysta ena sidan skapar just bara tystnad, och då blir bara hyllandet kvar.

Du kanske inte avsåg att tysta kritiken, men nu har jag förklarat vad jag menar. Du får gärna förklara vad jag inte förstod i det du skrev.

"Rasistkortet"? Alltså. Att man påpekar att rasistiska och socioekonomiska strukturer bidrar till åtskillnader i hur man talar om olika fenomen, är inte att slänga fram "rasistkortet". Jag har inte kallat @Lingon för rasist, och jag har inte kallat de som kritiserar gängkriminalitet för rasister. I din iver att pådyvla mig någon form av ansvar över normalisering av gängkriminalitet så förvrider du mitt inlägg till en annan diskussion som mitt inlägg inte alls var menat för.

Mitt inlägg i korta drag:

En rockmusiker som handlar med droger är inte mindre kriminell än en rappare som handlar med droger.

Ändå gör vi den åtskillnaden i hur vi talar om dessa (rockmusiker, "vilt liv" - rappare, "kriminell"), och det i sin tur baseras på olika strukturer och normer (vilket i sin tur fortsätter förstärka dessa strukturer och normer). Genom att synliggöra denna åtskillnad kan vi göra rockmusikern lika kriminell som rapparen eftersom de utför samma handlingar, och därför bör pratas om på samma sätt.
 
Jag tänker att vilt festande med droger är själva basen för de kriminella gängen, och att påstå att det inte skadar någon annan blir märklig logik.

Nu var det inte mitt inlägg du svarade på men eftersom jag också tagit upp skillnaden mellan mord och självskada så svarar jag ändå. Om knarkande är lika illa som att mörda, finns det några skillnader på helvetesskalan alls? Är mobbing lika illa som mord? Är en örfil lika illa som mord? Om uppfattningen i samhället skulle vara att mord, droger, sexköp, sexuellt våld osv, allt är lika illa - varför har vi då ens olika straffsatser för olika brott?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp