Gangsterrap och samhällets respons

Får jag fråga hur mycket egen insyn du har i genren gangstarap, livsstilen och gängen, eller område som Järva, Vårby m.fl? Eller är det perspektiv som du tänkt på egen kammare, genom medier etc?
Haha, nej jag har inte egen erfarenhet av gansterraplivet. Jag trodde att det framkom ganska tydligt när jag i något tidigare inlägg skrev att jag inte ens uppskattar hiphop överlag. Vad jag däremot har är ganska goda kunskaper av genom studier är autenticitet i populärmusik, men då främst inom genrer som rock, postpunk och goth. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att dra paralleller, och som @Fruentimber varit inne på så är det ganska intressant med skillnaden i att uttrycka det som ett hårt liv när det rör någon rockstjärna jämfört med kriminalitet när det rör en rapare.
 
Instämmer.

Jag har svårt att se att jag som vit kvinna från en stabil familj skulle blivit kriminell av att lyssna på gangstarap som tonåring. Min förankring i det vanliga samhället var och är för stark för det.

Det är exakt därför jag tycker att det är ett stort svek mot de ungdomar som inte har samma stabila bakgrund som du, att ta med gangstarappen in i "finrummen". Att samhället inte säger nej starkare än så. Sen är det självklart inte det som ensamt gör att unga inte dras in i gängen, men att majoritetssamhället inte riktigt kan vara överens om att en gräns är passerad gör att vi inte heller kan skaka fram de resurser som behövs. Om vi med ena handen delar ut priser, hur ska vi då med andra handen kunna motivera att det borde läggas pengar på att hjälpa folk att bryta med de personer som nyss hyllades?
 
Hur i hela friden kan du läsa in det i mitt svar?!

Min reflektion var ett medhåll till @EmmaBovary att det är inte främst gangstarap som gör ungdomar kriminella utan samhället. Dvs har en en bra förankring i samhället räcker det inte med musiken för att bli kriminell.

Men har du inte ens en halv fot i "svennebanan"-samhället är det betydligt lättare att du hamnar på glid.

Absolut, men betyder det att gangsterrapen inte är problematisk? Ska man bara diskutera och åtgärda det största problemet? Är det inte bättre om man kollar på alla faktorer och jobbar på alla fronter samtidigt?
 
Nu var det inte mitt inlägg du svarade på men eftersom jag också tagit upp skillnaden mellan mord och självskada så svarar jag ändå. Om knarkande är lika illa som att mörda, finns det några skillnader på helvetesskalan alls? Är mobbing lika illa som mord? Är en örfil lika illa som mord? Om uppfattningen i samhället skulle vara att mord, droger, sexköp, sexuellt våld osv, allt är lika illa - varför har vi då ens olika straffsatser för olika brott?
Drogerna kommer från de kriminella gängen, och alltså stöttar drogbrukare direkt mord med mera.
 
Det är exakt därför jag tycker att det är ett stort svek mot de ungdomar som inte har samma stabila bakgrund som du, att ta med gangstarappen in i "finrummen". Att samhället inte säger nej starkare än så. Sen är det självklart inte det som ensamt gör att unga inte dras in i gängen, men att majoritetssamhället inte riktigt kan vara överens om att en gräns är passerad gör att vi inte heller kan skaka fram de resurser som behövs. Om vi med ena handen delar ut priser, hur ska vi då med andra handen kunna motivera att det borde läggas pengar på att hjälpa folk att bryta med de personer som nyss hyllades?
Fast jag ser inte varför prisutdelande stör motivationen att lägga pengar på att få bort unga från gängkriminalitet. Det går också att se det som något bra att vi som annars inte skulle ha någon insyn i hur den världen ser ut, får vittnesmål från musiken. Visst, det är såklart problematiskt när länken mellan artister och kriminaliteten är så pass stark. Men det känns magstarkt att ta ifrån dem som redan lever ett utsatt liv sin musik. Ser det som värre med de som kapitaliserar på andras våld, som arga snickaren exempelvis.
 
Hyfsat förminskade inlägg där med en god dos härskarteknik.

Hur ser din insyn ut?

Det var en ställd fråga av genuint intresse. Precis som att jag tyckte att det är en intressant vetskap att känna till Alex C:s bakgrund. För att kunna värdera och ta till mig av @EmmaBovary s tankar om den här kulturen tycker jag det är en rimlig och inte konstig fråga, att fråga om hennes källor till det perspektiv hon ger. Synd att du läser med andra glasögon.

Själv växte jag upp med vänner i/från "utanförskapsområden" i den stad jag då bodde i, och jag yssnade på grunge, pop, mjukrock och viss hiphop, om det är intressant. Rökte och drack i rätt unga år, men testade inte någon annan drog förrän i äldre år. Detta var dock för många år sedan och i en mindre stad än Stockholm, så det är en milsvid skillnad jämfört med idag.

Till stor del tack vare min vita, medelklassiga akademikerbakgrund gick det sedan bättre för mig än många av mina klasskamrater från min ungdom. Det gick inte spikrakt för mig heller, men jag hade ett skyddsnät som de inte hade.

Med det sagt, vi visste absolut att vissa saker vi höll på med inte var okej enligt det vuxna majoritetssamhället. Det hade inte hjälpt ett dugg om de vita vuxna hade normaliserat det i någon slags välvilja att inte tala illa om ungdomarna i dessa områden. Snarare var det att det fanns gränser, att det fanns dåligt och mer dåligt, att allt inte var en enda jämndålig röra, som gjorde att några av oss ändå lyckades att inte trassla till det alldeles för oss på ett sätt som inte gick att rädda.
 
Och apropå vem som har makten att få/ta utrymme i samhället är det intressant att en tråd som skapades för att diskutera gangstarap och dess koppling till kriminalitet i förorter, nu tydligen har svängt till att det är vitskapad rock och metal som förväntas diskuteras.
 
Det var en ställd fråga av genuint intresse. Precis som att jag tyckte att det är en intressant vetskap att känna till Alex C:s bakgrund. För att kunna värdera och ta till mig av @EmmaBovary s tankar om den här kulturen tycker jag det är en rimlig och inte konstig fråga, att fråga om hennes källor till det perspektiv hon ger. Synd att du läser med andra glasögon.

Själv växte jag upp med vänner i/från "utanförskapsområden" i den stad jag då bodde i, och jag yssnade på grunge, pop, mjukrock och viss hiphop, om det är intressant. Rökte och drack i rätt unga år, men testade inte någon annan drog förrän i äldre år. Detta var dock för många år sedan och i en mindre stad än Stockholm, så det är en milsvid skillnad jämfört med idag.

Till stor del tack vare min vita, medelklassiga akademikerbakgrund gick det sedan bättre för mig än många av mina klasskamrater från min ungdom. Det gick inte spikrakt för mig heller, men jag hade ett skyddsnät som de inte hade.

Med det sagt, vi visste absolut att vissa saker vi höll på med inte var okej enligt det vuxna majoritetssamhället. Det hade inte hjälpt ett dugg om de vita vuxna hade normaliserat det i någon slags välvilja att inte tala illa om ungdomarna i dessa områden. Snarare var det att det fanns gränser, att det fanns dåligt och mer dåligt, att allt inte var en enda jämndålig röra, som gjorde att några av oss ändå lyckades att inte trassla till det alldeles för oss på ett sätt som inte gick att rädda.
Problemet är ju inte att det inte "är okej" att göda de kriminella gängen, utan just att du göder de kriminella gängen, och att du som medelsvensson inte behöver oroa dig för vem som blir skjuten härnäst.
 
Fast jag ser inte varför prisutdelande stör motivationen att lägga pengar på att få bort unga från gängkriminalitet. Det går också att se det som något bra att vi som annars inte skulle ha någon insyn i hur den världen ser ut, får vittnesmål från musiken. Visst, det är såklart problematiskt när länken mellan artister och kriminaliteten är så pass stark. Men det känns magstarkt att ta ifrån dem som redan lever ett utsatt liv sin musik. Ser det som värre med de som kapitaliserar på andras våld, som arga snickaren exempelvis.

Förstod jag dig rätt i att du tycker att programmet Arga snickaren är värre än att en artist i sina låtar beskriver mord som han begått/anstiftat eller kommer att begåanstifta?
 
Det var en ställd fråga av genuint intresse. Precis som att jag tyckte att det är en intressant vetskap att känna till Alex C:s bakgrund. För att kunna värdera och ta till mig av @EmmaBovary s tankar om den här kulturen tycker jag det är en rimlig och inte konstig fråga, att fråga om hennes källor till det perspektiv hon ger. Synd att du läser med andra glasögon.

Själv växte jag upp med vänner i/från "utanförskapsområden" i den stad jag då bodde i, och jag yssnade på grunge, pop, mjukrock och viss hiphop, om det är intressant. Rökte och drack i rätt unga år, men testade inte någon annan drog förrän i äldre år. Detta var dock för många år sedan och i en mindre stad än Stockholm, så det är en milsvid skillnad jämfört med idag.

Till stor del tack vare min vita, medelklassiga akademikerbakgrund gick det sedan bättre för mig än många av mina klasskamrater från min ungdom. Det gick inte spikrakt för mig heller, men jag hade ett skyddsnät som de inte hade.

Med det sagt, vi visste absolut att vissa saker vi höll på med inte var okej enligt det vuxna majoritetssamhället. Det hade inte hjälpt ett dugg om de vita vuxna hade normaliserat det i någon slags välvilja att inte tala illa om ungdomarna i dessa områden. Snarare var det att det fanns gränser, att det fanns dåligt och mer dåligt, att allt inte var en enda jämndålig röra, som gjorde att några av oss ändå lyckades att inte trassla till det alldeles för oss på ett sätt som inte gick att rädda.

Bra att du inte menade det som förminskande men det gick absolut att tolka det så.
 
Det var en ställd fråga av genuint intresse. Precis som att jag tyckte att det är en intressant vetskap att känna till Alex C:s bakgrund. För att kunna värdera och ta till mig av @EmmaBovary s tankar om den här kulturen tycker jag det är en rimlig och inte konstig fråga, att fråga om hennes källor till det perspektiv hon ger. Synd att du läser med andra glasögon.
Kanske ska lägga till att när jag kommenterade Alex C, och att det var en röst med en åsikt om saken, så menade jag inte på något vis att förminska honom. Utan att det är lite märkligt att vi, som vanligtvis är källkritiska, nöjer oss med en röst som passar in i våran egen tolkning. Såklart finns det flera röster som pekar på att musiken varit viktig för att hålla sig över ytan, också.
 
Förstod jag dig rätt i att du tycker att programmet Arga snickaren är värre än att en artist i sina låtar beskriver mord som han begått/anstiftat eller kommer att begåanstifta?
Två fel gör såklart inte ett rätt, men jag tycker att det är rimligare att personer som lever ett utsatt liv gör konst av det, jämfört med någon som inte lever ett utsatt liv som väjer att kapitalisera på de utsatta och på något vis befästa utanförskapet.
 
Problemet är ju inte att det inte "är okej" att göda de kriminella gängen, utan just att du göder de kriminella gängen, och att du som medelsvensson inte behöver oroa dig för vem som blir skjuten härnäst.

Förstod inte riktigt...var det ett medhåll till det jag skrev eller menar du att jag göder gängen?
 
Har forskat vidare lite inom den här genren och börjar förstå tråden bättre nu, det är ju inte enbart Einar som fått priser utan en hel del gangsterrappare som fått guldbaggen, varit nominerade för guldbaggen och fått massa andra utmärkelser. Många av dessa är aktivt kriminella, tunga kriminella, med ett gediget kriminellt cv.
 
Och apropå vem som har makten att få/ta utrymme i samhället är det intressant att en tråd som skapades för att diskutera gangstarap och dess koppling till kriminalitet i förorter, nu tydligen har svängt till att det är vitskapad rock och metal som förväntas diskuteras.

Jag tänker nog snarare att det är just det som inte förväntas diskuteras och som min invändning handlar om. Anledningen till att det diskuteras är att en användare anförde att samma sorts drog- och våldsförhärligande kunde förminskas av olika anledningar när det handlade om en annan musikstil och grupp av utövare och publik, och det tycker jag är både fel och problematiskt. Drog- och våldsförhärligandet innehåller samma typer av problem, som inte bör förringas.

För mig är det konstigt att vi diskuterar gangstarap och dess koppling till kriminalitet i förorter om vi sedan väljer att inte vilja acceptera annat drog- och våldsförhärligandes koppling till kriminalitet i förorter.
 
Jag kan ju bara tala för det jag vet om de kriminella jag jobbar med, som faktiskt gör sådan här musik.
På rak arm vet jag tre här i Göteborg, och alla är inblandade i gäng där drogförsäljning förekommer. Ett av gängen är extremt våldsamt gentemot ett annat gäng(flertalet mord), men även det andra har ett oerhört stort våldskapital - större än de två första skulle jag säga, men sköter det snyggare. Betydligt snyggare.

Jag tycker inte att personer som är så uppenbart kriminella ska hyllas och få priser, att det är något som ska stöttas.
Det de gör är inte "bara lite drogförsäljning"...

Att Yasin kunde få pris av p3 känns helt sjukt. Han är ju så uppenbart dunderkriminell att det är galet...

Men ja, jag vet att jag är oerhört partisk och ser på detta på ett annat sätt än många andra. Men min verklighet är att träffa de här personerna varje dag. Och att vissa av dem är inblandade i samma krets som var orsaken till att min kollega sköts ihjäl i somras. Jag kan verkligen inte se något rimligt med de här gängen, och inte heller tycka att deras musik är vettig, med tanke på vad det är det sjungs om.
 
Kanske ska lägga till att när jag kommenterade Alex C, och att det var en röst med en åsikt om saken, så menade jag inte på något vis att förminska honom. Utan att det är lite märkligt att vi, som vanligtvis är källkritiska, nöjer oss med en röst som passar in i våran egen tolkning. Såklart finns det flera röster som pekar på att musiken varit viktig för att hålla sig över ytan, också.

Självklart behöver man lyssna på fler röster än en, och det var därför jag frågade om din bakgrund för att kunna ha med det när jag väger samman beskrivningarna. Det känns som en hyfsad standardfråga, även om det tydligen missuppfattades.
 
De som brukar droger göder gängen och våldet. Och att de som inte bor i samma områden som gängen, slipper konsekvenserna av det hela, trots att de egentligen är lika skyldiga till att det krigas.

Håller helt med. Blev förvirrad av att du skrev i du-form. Jag använder inte droger.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp