Går det till så här på bemanningsföretagen?

Havsluft

Trådstartare
Förra veckan sökte jag två olika jobb via samma bemanningsföretag. Rätt omgående blev jag uppringd av en rekryterare och inbokad på intervju dan efter. Senare samma dag ringde en annan rekryterare om den andra tjänsten och ville boka en tid samma dag.

Talade om att jag redan var inbokad och tänkte att de kanske samarbetade. Det verkade på henne att kollegan då skulle intervjua för hennes tjänst med.

Intervjun gick väldigt bra och imorgon skulle han presentera mig för för kunden. MEN han körde bara intervju för sin tjänst och inte för den andra.

Detta var i fredags och på kvällen kom samma tjänst även ut via ett annat bemanningsföretag.

Den ANDRA tjänsten är mycket intressantare så jag är väldigt mån om att träffa den rekryteraren innan jag eventuellt tackar ja till den första tjänsten.

Det som gått upp för mig är att en rekryterare vill tillsätta sitt uppdrag för att göra en affär snabbt, de kanske INTE samarbetar internt för att gemensamt få bästa person till de gemensamma kunderna utan en kund per rekryterare? Är det så!? Min kontakt vill ju tillsätta innan det andra bemanningsföretaget hittar rätt person!

Imorgon ska jag varjefall kontakta både rekryteraren för tjänst nr 2 OCH det företaget jag nu vet behöver personal. Kanske också söka tjänst nr 1 via det andra bemanningsföretaget oxå, verkar ha olika anställningsformer ;).

Ev ringa direkt till företag nr 1 oxå, men kanske bränner broar då?

Tips och råd mottages tacksamt!
 
Sv: Går det till så här på bemanningsföretagen?

Rekryterarna får väl kanske betalt för dem de anställer?

Så brukar det fungera här, basic plus commison.

Då vill nog inte rekryterare nummer 1 att du blir anställd genom nummer 2.
 
Sv: Går det till så här på bemanningsföretagen?

Jag har en bekant som var med om motsatsen, att rekryteraren från bemanningsföretaget tyckte att det var slöseri med kompetens att sätta personen på den tjänsten hen hade sökt och i stället rekryterade hen till en annan tjänst.
 
Sv: Går det till så här på bemanningsföretagen?

Det är säkert så...

Nu har jag fått bekräftat att det är samma företag som ligger ute med tjänst hos två olika bemanningsföretag. Olika löner (skiljer 5-6000) och anställningsformer konsult vs provanställning.

Får dock inte tag på den rekryteraren jag inte träffat :meh:!
 
Sv: Går det till så här på bemanningsföretagen?

Fast det är väl inte så konstigt? Ett bemanningsföretag arbetar med rekrytering, varje rekryterare har antagligen ett antal tjänster i stöten som de ska rekrytera för. Om en rekryterare inte är inblandad i en annan rekryteringsprocess och inte insatt i vad som krävs för det jobbet, så kan den ha svårt att göra en rättvis bedömning för den andra tjänsten. Alltså förstår jag att man kanske bara rekryterar för den tjänst man är insatt i och ansvarig för. Sen kan det vara så att den tycker man passar bättre för en annan tjänst som ligger i rullorna, men det är en annan historia.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 446
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 686
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb En del av er har förmodligen läst mina andra trådar om allt krångel med det bemanningsföretag jag är kopplad till via stöd och matchning...
Svar
3
· Visningar
814
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp