Går hon att sälja?

muppia

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt - mod får gärna flytta den.

Jag känner att jag kämpat i uppförsbacke tillräckligt länge. Idag fick jag nog.

Jag och min häst klickar inte. Jag har hela tiden trott att det löser sig men idag känner jag att jag inte kan ha kvar henne. Det är med stor sorg då jag tycker om henne väldigt mycket.

Men hon är fortfarande jättesvår vid urlastning trots träning, inlastning löses enkelt med ett par linor. Hon har shivering som dessutom blivit sämre. Det har kostat mig mer vid skoning pga hon behöver extra tid (det tog två timmar igår!) men hon är snäll, har hjärta av guld.
Hon har problem med att stå stilla, detta har förvärrats med tiden. Kan inte längre stå i transport längre tid (boxvandrare)

Har gått 130 (dock bara 110 i min ägo, vi klickade ju aldrig) och tränat LA dressyr (jag ska försöka komma ut i vår i dressyr så hon är tävlad där också).

Hon har avelsvärde - ja! Men eftersom ingen vet hur shivering påverkar henne vid förlossning och inte heller om det är ärftligt så tycker jag inte längre att det känns rätt att ta föl på henne. Annars hade jag behållt henne och tagit föl istället för att försöka komma ut på tävlingsbanorna.

Om hon nu går att sälja - till vilket pris? Jag har kollat annonser men det känns inte som jag får grepp. Hon är född 1998.

Eller hade det varit bättre att få henne utdömd pga shivering som blivit värre med tiden och hon kommer bli sämre?

Jag är så förvirrad. Jag inser att jag inte kommer kunna köpa en ny häst som jag kan utvecklas och jag kan inte vara utan hästar. Foderhäst är inte enkelt o hitta, medryttare har jag lagt ner då jag för hundraelfte gången blev idiotförklarad av en ägare helt i onödan. Jag vet att jag aldrig får igen pengarna för henne, vi köpte henne 07 och då var hästpriserna höga. Idag är ju marknaden annorlunda.
Där känner jag att jag är lite egoistisk som kan tänka mig döma ut om jag får pengar. Annars blir det triangelmärkning men som sagt, är hon ens värd något, finns det någon som vill ha henne?
(Då jag är student och vill ha en häst, har råd med de löpande kostnader, så kan jag inte köpa en ny häst som jag söker om jag inte får några pengar alls, då blir jag utan häst. Då vet jag inte om jag kommer fungera som människa.)

Jag ska in till klinik med henne och kolla igenom henne och höra vad de säger.
Jag känner att jag vill inte avliva en i övrigt frisk häst men å andra sidan vet jag ju inte hur ont hon har... :cry:
 
Sv: Går hon att sälja?

Med tanke på att hon är svår så hade jag dömt ut henne, men det är hur jag tycker. Hon kan få det bra hos nya ägare eller få det sämre, men du får henne inte såld för så mycket skulle jag tro, eftersom det finns redan så många billiga friska hästar till salu just nu...

Oavsett hur du löser detta så önskar jag dig lycka till!
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag har ingen uppfattning om huruvida din häst är säljbar eller inte, men jag vill kommentera det du skrev om att döma ut eller triangelmärka.

Det verkar som att du tror att man kan triangelmärka utan att försäkringsbolaget säger sitt? Det kan man iofs, men då får man inte ut några försäkringspengar och vid en försäljning så får man ut ett lägre värde pga triangelmärkningen, så pengarna för triangelmärkningen känns dubbelt bortkastade...

Om veterinären dömer ut hästen och försäkringsbolaget anser att ni gjort vad ni kan så får du ut livvärdet på hästen om ni avlivar den, men bara kanske 85 % om ni väljer triangelmärkning (minns inte helt exakt, var väl inte helt mottaglig när det var aktuellt och det blev tyvärr avlivning i vårt fall iaf). Vet inte om det skiljer mellan olika bolag, vi har Agria.

Så finns det egentligen någon anledning att triangelmärka om hästen inte döms ut av veterinären eller om försäkringsbolaget inte vill acceptera veterinärens bedömning?? Du kan ju lika gärna sälja hästen billigt som sällskap ändå...

Säger inte att det är fel att triangelmärka, i de fall pålle BLIR utdömt för att den inte kan arbeta men ändå kan ha ett gott liv som t.ex. sällskap, men om det är ekonomin som avgör om pålle ska triangelmärkas eller inte så ser jag inte vitsen - dessutom måste det väl göra ont :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Går hon att sälja?

Jag hade försökt att få henne utdömd eftersom det inte finns något botemedel för hennes åkomma. Shivering kan bli värre med åren, men det kan hålla sig stabilt också. Men med tanke på hennes andra problem med lastningen, boxvandring etc så hade jag försökt att ta bort henne. Hon kan lätt bli en häst som blir en vandringspokal annars, tyvärr.

Sen vet jag inte vad hon har för avelsvärde heller med tanke på den problematiken hon har.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag är också lite frågande till de som ska "döma ut" sin häst. Ska man döma ut häste så ska det vara veterinära skäl (åtminstone om man vill ha ut försäkringspengar). Nu kanske det är rätt i ditt fall, men om en häst klarar av att 1.30-hoppningar och LA-dressyr så låter det inte som om det skulle finnas veterinära skäl. Ju lägre krav försäkringsbolagen ställer för att få ut försäkringspengar på avlivningen ju dyrare försäkringar blir det generellt sett..

Nu kan jag inte uttala mig om det specifika fallet förutom det som framkommit i texten, jag har ingen erfarenhet av åkomman, men behov specialskoningar och lastningsproblem är inga veterinära skäl att döma ut.

jag är lute nyfiken, vilka symptom är det som pekar på att hästen inte är frisk nog att göra sitt "jobb"?
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag tycker att du ska ta en sak i taget.
Ta henne till klinik och diskutera dina funderingar med den veterinären, kanske är hen helt inne på din linje, kanske anser hen att din häst kan bli såpass bra att hon kan gå de klasserna du tänkt och att du då kan sälja henne med hänvisning till den veterinärens utsaga.

Tråkigt att det inte fungerar, jag har ju förstått hur mycket din häst betyder för dej när jag har läst andra trådar.
 
Senast ändrad:
Sv: Går hon att sälja?

Jag har ingen uppfattning om huruvida din häst är säljbar eller inte, men jag vill kommentera det du skrev om att döma ut eller triangelmärka.

Det verkar som att du tror att man kan triangelmärka utan att försäkringsbolaget säger sitt? Det kan man iofs, men då får man inte ut några försäkringspengar och vid en försäljning så får man ut ett lägre värde pga triangelmärkningen, så pengarna för triangelmärkningen känns dubbelt bortkastade...

Om veterinären dömer ut hästen och försäkringsbolaget anser att ni gjort vad ni kan så får du ut livvärdet på hästen om ni avlivar den, men bara kanske 85 % om ni väljer triangelmärkning (minns inte helt exakt, var väl inte helt mottaglig när det var aktuellt och det blev tyvärr avlivning i vårt fall iaf). Vet inte om det skiljer mellan olika bolag, vi har Agria.

Så finns det egentligen någon anledning att triangelmärka om hästen inte döms ut av veterinären eller om försäkringsbolaget inte vill acceptera veterinärens bedömning?? Du kan ju lika gärna sälja hästen billigt som sällskap ändå...

Säger inte att det är fel att triangelmärka, i de fall pålle BLIR utdömt för att den inte kan arbeta men ändå kan ha ett gott liv som t.ex. sällskap, men om det är ekonomin som avgör om pålle ska triangelmärkas eller inte så ser jag inte vitsen - dessutom måste det väl göra ont :confused:

Det är väl helt självklart att TS inte triangelmärker hästen om den inte blir utdömd. Det är ju inget man gör hemma för att det är kul precis. Om hästen blir utdömd av veterinär och försäkringsbolaget godkänner utdömningen och veterinären och fb anser att hästen kan få ett bra liv som sällskap så kan man triangelmärka, annars gör man ju aldrig det.
Det är ju så självklart att det handlar om att veterinär och försäkringsblag dömer ut hästen så det ska man väl inte behöva skriva ut. Ingen (hoppas jag iallafall) tror väl att man kan döma ut hästen själv hur som helst?
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag har ingen uppfattning om huruvida din häst är säljbar eller inte, men jag vill kommentera det du skrev om att döma ut eller triangelmärka.

Det verkar som att du tror att man kan triangelmärka utan att försäkringsbolaget säger sitt? Det kan man iofs, men då får man inte ut några försäkringspengar och vid en försäljning så får man ut ett lägre värde pga triangelmärkningen, så pengarna för triangelmärkningen känns dubbelt bortkastade...

Om veterinären dömer ut hästen och försäkringsbolaget anser att ni gjort vad ni kan så får du ut livvärdet på hästen om ni avlivar den, men bara kanske 85 % om ni väljer triangelmärkning (minns inte helt exakt, var väl inte helt mottaglig när det var aktuellt och det blev tyvärr avlivning i vårt fall iaf). Vet inte om det skiljer mellan olika bolag, vi har Agria.

Så finns det egentligen någon anledning att triangelmärka om hästen inte döms ut av veterinären eller om försäkringsbolaget inte vill acceptera veterinärens bedömning?? Du kan ju lika gärna sälja hästen billigt som sällskap ändå...

Säger inte att det är fel att triangelmärka, i de fall pålle BLIR utdömt för att den inte kan arbeta men ändå kan ha ett gott liv som t.ex. sällskap, men om det är ekonomin som avgör om pålle ska triangelmärkas eller inte så ser jag inte vitsen - dessutom måste det väl göra ont :confused:

Jag skrev lite som svammel, behövde få ut allt ur mig. Men så här ser det ut: Jag triangelmärker inte om det inte ger mer pengar än vid ev försäljning, jag skulle nog hellre försöka få henne utdömd.

Det är antingen sälja eller döma ut som gäller för mig, nu när jag funderat igenom ordentligt.


Jag hade försökt att få henne utdömd eftersom det inte finns något botemedel för hennes åkomma. Shivering kan bli värre med åren, men det kan hålla sig stabilt också. Men med tanke på hennes andra problem med lastningen, boxvandring etc så hade jag försökt att ta bort henne. Hon kan lätt bli en häst som blir en vandringspokal annars, tyvärr.

Sen vet jag inte vad hon har för avelsvärde heller med tanke på den problematiken hon har.

Jag har inte ens tänkt på att hon kunde bli en vandringspokal då hon är knepig.
Hon har bra stam och hon skulle ge fina föl. Men shivering och brist på forskning och fakta gör att jag inte längre vill ta föl på henne.

I mitt tycke har shivering gjort henne sämre då hon påverkas av det betydligt mer. MEN hon går som en klocka i ridning så länge man rider rätt, hon är inte enkel att rida, kräver av ryttaren.

Men broddning, hovkratsning kan vara krånglig, mer eller mindre varje dag, skoning.

Hon är ju frisk i övrigt, hon kan tränas och tävlas som vilken häst som helst. Det är just därför som jag tvekar att döma ut...?

Jag är också lite frågande till de som ska "döma ut" sin häst. Ska man döma ut häste så ska det vara veterinära skäl (åtminstone om man vill ha ut försäkringspengar). Nu kanske det är rätt i ditt fall, men om en häst klarar av att 1.30-hoppningar och LA-dressyr så låter det inte som om det skulle finnas veterinära skäl. Ju lägre krav försäkringsbolagen ställer för att få ut försäkringspengar på avlivningen ju dyrare försäkringar blir det generellt sett..

Nu kan jag inte uttala mig om det specifika fallet förutom det som framkommit i texten, jag har ingen erfarenhet av åkomman, men behov specialskoningar och lastningsproblem är inga veterinära skäl att döma ut.

jag är lute nyfiken, vilka symptom är det som pekar på att hästen inte är frisk nog att göra sitt "jobb"?

Hon går utmärkt som ridhäst, shivering syns inte där alls. I samband med urlastning (som inte lyckats trots träning och med hjälp av NH) så misstänker jag att hon spänner sig så pass mycket att hon inte klarar av att backa (bakbenen fryser fast) och hon har då slagit över och haft kolik som följd varje gång. Jag börjar tvivla på att hon kan coola ner sig. Åka lastbil har hon gjort utan problem i hela sitt liv innan mig och skulle säkert inte ha några problem med det.

Men då hon skadat sig nästan varje vinter (rymning med uppfläkt bog som följd, kotledsinflammation i HB bara för hon ska springa i en isig och kuperad hage. På plåten såg vi även att det börjat bli pålagringar där, dock mycket små. Annars har hon pålagringar i VB knä som inte alls påverkar. Vill någon ha en sån häst som hon med sin skadehistorik? :(

Var hittar man en hovslagare som vill sko en så pass svår häst? Jag har problem, jag kan inte ens lasta henne o åka iväg till någon hovis och ingen kommer ut för att spruta lugnande inför skoning och balansen är inte den bästa längre. Jag hittade en ny hovis som jag var JÄTTENÖJD med. Men jag har så dåligt samvete för han kämpade och kämpade med henne. Ju längre tid det tog desto mer frustrerad blev hon och ville UT.

Jag känner att jag inte vill ha henne kvar i varje fall och jag tvivlar på att jag hittar en bra köpare, också i och med att hon inte riktigt är något att avla på pga shivering (främst).

Sen är hon 13 år, hon kommer inte hinna debutera större klasser om man nu vill det. Hon har inte hoppat så mycket kontinuerligt de åren jag haft henne pga skador och så har jag inte haft nån som kan hjälpa mig med lastning. Jag har inte ens hoppat högre än 1 m med henne under 2010 på träning.

Jag tvivlar dessutom på att hon skulle trivas med att bara gå o skrota i en hage, ridas ibland. Hon blir bara värre i hanteringen trots inget kraftfoder, hon måste få jobba för att trivas. Alt ha ett föl. Ha någon uppgift iallafall.
 
Sv: Går hon att sälja?

Av ditt sista inlägg här att döma så tycker iaf jag att du borde försöka få henne utdömd. Med så mycket problem låter det inte som att hästen kan leva ett drägligt liv. Att ta beslutet att avliva är jättejobbigt, jag har gjort det själv, och ja det är verkligen inte roligt.
Men ska man vara lite egoistisk så, du vill ju ha en ny häst och enda sättet (som jag uppfattat det) är om hästen döms ut så du får försäkringspengar eller att hon säljs (jag tycker inte man säljer en häst med såna problem). Då kanske du helt enkelt får ta det jobbiga beslutet, det är inte synd om en död häst trots allt.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag är av den åsikten att det är väldigt vanskligt att sälja en häst som inte är frisk. Även om den fungerar idag, finns det massor av parametrar som gör att det kan ändra sig snabbt vid ägarbyte. Ny utrstning, nytt stall, nytt underlag, ny ryttare är bara några.

Hur nog man än är när man väljer sin efterträdare i ägarlängden så kan det skita sig, det har vi sett många trådar om. Och att hästen då vandrar runt, kanske säljs som fullt frisk med kraven som ställs då (prygel av oförstående hovslagare, pryl för fjant vid urlastning etc) gör att jag hade valt att ta bort hästen oavsett försäkringspengarna. Mitt samvete är inte så rymligt att jag hade stått ut med att det hade inträffat. Det behöver inte bli så, men bara risken får mig kallsvettig.

Är hästen högt försäkrad? Det går alltid att ta en diskussion med veterinär och försäkringsbolag. Kanske inte full utdömning går, men en deal om del av livvärdet? Troligt är ju ändå att hästen kommer att kosta bolagen en del veterinärvård, för att senare kanske bli fullt utdömd och därmed ändå kosta veterinärvård och fullt livvärde.
 
Sv: Går hon att sälja?

Blir andra gången jag tar det här beslutet :cry: Med foderhästen var det ju lättare och i samråd med ägaren, han var ju skadad också.

Sälja henne känns alltmindre som ett alternativ. Oavsett pengar eller inte på försäkringen så får jag nog ta bort henne.
Hennes livsvillkor är ju bättre idag än förr, då hon gick 4 timmar om dagen, massa kraftfoder och inte så mkt hö, stod i frimärkeshage ensam. Idag står hon i en flock killar, fri tillgång på hö och ute i 15 timmar, dygnet runt sommartid. Men ändå går det neråt :(

Jag har dock oavslutade saker med henne jag vill göra innan jag tar bort henne. Kan man då få henne utdömd nu och avliva i tidigt i sommar? Alltså vänta med att avliva henne. Jag kommer inte skaffa en till häst under tiden då jag inte har pengar för två hästar. Jag har inga planer på att åka och tävla eller dylikt så det är inget sånt. Det är upplevelser som jag velat göra så länge med henne men inte kunnat det pga hon gått o skadat sig inför sommaren varenda gång.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag förstår din frustration och ditt dilemma här. Personligen hade jag nog sett att hästen kom till ett särskilt utvalt hem på foder så jag haft kontrollen eller så avlivat. Usch vilken tråkig situation.


Jag vet ju inte hur försäkringsbolagen tänker här men som du resonerar så verkar det nästan som du pratat med ditt bolag och fått okej annars hade jag nog gissat på att de knappast kommer att gå med på det, åtminstone inte att betala ut hela/merparten av livvärdet, de brukar ju vara kinkiga och krasst sätt så är hästen användbar om än med vissa problem. Det beror ju också på vad du har för försäkring och status på hästen när den tecknades. Håller hästen på att bli sämre kanske det är en god affär för bolaget att gå med på en utdömning dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Går hon att sälja?

Jag är av den åsikten att det är väldigt vanskligt att sälja en häst som inte är frisk. Även om den fungerar idag, finns det massor av parametrar som gör att det kan ändra sig snabbt vid ägarbyte. Ny utrstning, nytt stall, nytt underlag, ny ryttare är bara några.

Hur nog man än är när man väljer sin efterträdare i ägarlängden så kan det skita sig, det har vi sett många trådar om. Och att hästen då vandrar runt, kanske säljs som fullt frisk med kraven som ställs då (prygel av oförstående hovslagare, pryl för fjant vid urlastning etc) gör att jag hade valt att ta bort hästen oavsett försäkringspengarna. Mitt samvete är inte så rymligt att jag hade stått ut med att det hade inträffat. Det behöver inte bli så, men bara risken får mig kallsvettig.

Är hästen högt försäkrad? Det går alltid att ta en diskussion med veterinär och försäkringsbolag. Kanske inte full utdömning går, men en deal om del av livvärdet? Troligt är ju ändå att hästen kommer att kosta bolagen en del veterinärvård, för att senare kanske bli fullt utdömd och därmed ändå kosta veterinärvård och fullt livvärde.

Nej jag vill nog bara inte ta bort henne just för hon mår bra i övrigt men jag inser ju själv problematiken i det hela om jag säljer henne.

Hon är försäkrad för en sexsiffrig summa, jag är nöjd bara jag får ut hälften då jag har råd med en ny häst som kan passa mig. Jag köpte henne till ett mycket högre pris då hästmarknaden var så god (2007).
 
Sv: Går hon att sälja?

Då tror jag att du kommer att få svårt att få till något med försäkringsbolaget. Men ett samtal med först veterinär och sedan bolag känns ju som rätt väg att gå.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag förstår din frustration och ditt dilemma här. Personligen hade jag nog sett att hästen kom till ett särskilt utvalt hem på foder så jag haft kontrollen eller så avlivat. Usch vilken tråkig situation.


Jag vet ju inte hur försäkringsbolagen tänker här men som du resonerar så verkar det nästan som du pratat med ditt bolag och fått okej annars hade jag nog gissat på att de knappast kommer att gå med på det, åtminstone inte att betala ut hela/merparten av livvärdet, de brukar ju vara kinkiga och krasst sätt så är hästen användbar om än med vissa problem. Det beror ju också på vad du har för försäkring och status på hästen när den tecknades. Det är ju inte du som dömer ut utan en veterinär och detta sedan ska försäkringsbolaget säga sitt. Håller hästen på att bli sämre kanske det är en god affär för bolaget att gå med på en utdömning dock.

Sätter aldrig ut henne på foder, ska jag inte ha häst så säljer jag. Jag har inte råd med att ha henne ute på foder och det skiter sig.

Jag har skickat mail till dem och frågat. Det största problemet är ju att det är SVÅRT att få hovvården att fungera. Har man en häst som ingen vill sko och man kan inte åka bort själv med den så kommer hon ju ändå få avlivas pga vanvård av hovar, det vill jag inte det ska behövas. Jag är nöjd bara jag får halva summan som sagt.

Och jag är mycket medveten om att det inte är bara jag som dömer ut henne.
Men som det känns just nu så vill jag INTE ha kvar henne länge till. Får jag inga pengar för att avliva henne så fine. Hon får väl avlivas ändå just för jag tycker att hon inte fungerar alls i de viktiga delarna av livet. En häst utan bra hovar är ingen frisk häst.
 
Sv: Går hon att sälja?

Då tror jag att du kommer att få svårt att få till något med försäkringsbolaget. Men ett samtal med först veterinär och sedan bolag känns ju som rätt väg att gå.

Ja, jag har mailat försäkringsbolaget. Jag sa dock inget om ridning eller dylikt, skrev endast om att det är svårt att få hovvården att fungera.

Ska kolla med veterinär också. Men något tycker jag att jag kan få av försäkringsbolaget med tanke på att jag betalat en jävla massa i försäkring till dem och hästen är ju inte helt riktigt frisk. Jag hade kunnat sälja henne om hon inte var så svår vid skoning och inte så påverkad av shivering.

Det finns inte dokumenterat vid hästköpet att hon har shivering. Kanske kan vara giltigt skäl?
 
Sv: Går hon att sälja?

För att få henne utdömd? Nej, knappst. Snarare tvärtom. Har du tagit över försäkringen från tidigare ägare?
 
Sv: Går hon att sälja?

Nej, då uppfödarna har stort antal hästar hade de inte dem försäkrade så det är en ny försäkring som vi själva tecknat på henne.

Menade du att det kan bli problem att få ut pengar?
 
Sv: Går hon att sälja?

Hur länge har du haft försäkringen? Skulle det visa sig vara medfött men symptomen visar sig senare kan det ju bli problem om bolaget trilskas.

Har inte läst på om just den här åkomman, vad vet man om hur den uppstår och utvecklas?
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 395
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 318
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 585
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp