Bukefalos 28 år!

Går hon att sälja?

Sv: Går hon att sälja?

Det är en balansgång, är hästen "Den hästen" kanske man offrar allt fr att kanske få det att fungera, med "Den hästen" menar jag den rätta oavsett vad ägaren lägger in i den rätta. Om det av någon anledning inte funkar så är ju smärtgränsen betydligt lägre om man inte känner till 100% för hästen.

Det känns hårt att bli mer eller mindre livegen för att se till att hästen mår så bra som möjligt, någonstans går gränsen, med en normal häst kan man sälja och hästen kan få ett gott liv om man inser att det inte funkar, här är det så himla knepigt. Det är inte alls självklart att man får hästen utdömd, man mår skitdåligt över att ta ett svårt beslut, lämnar man bort hästen så kanske hästen far illa osv. Här verkar det dessutom vara risk för att hästen blir sämre vart efter, vill man satsa framåt så vill man ha utsikter att det kan fungera.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag önskar att fler vågar fatta det svåra beslutet för sin hästvän. Istället för att sälja sjuka och gamla hästar till den som vill betala 10 000 kr och kommer med en övertygande story om hur bra hästen ska få det. Vill man tro så är det lätt att ljuga trovärdigt. Så kommer den gamla trotjänaren till Fiastina som bara läst raden att hästen tidigare gått 130-hoppning och kisat när det kommer till raderna om att lugn pensionstillvaro med skogspromenader är vad som behövs nu.

Och gamla trogna Pålle som är snäll får flänga runt i skogen, på träningar, på tävlingar och sedan får Pålle stryk när han inte längre orkar hoppa på träningen, eller har den energi som behövs. Man byter bett och byter foder och FÖRSTÅR inte att hästen faktiskt inte djävlas, den är trött och gammal. Sedan tröttnar Fiastina på Pålle och han får stå i stallet utan omsorg och tillsyn, medan Fiastina har roligare saker för sig.

Det är faktiskt så jag blir blank i ögonen när jag tänker på alla gamla hästar som ligger på Blocket, för ägaren inte orkar ta beslut att ta bort sin gamla trotjänare.
 
Sv: Går hon att sälja?

Ja att sälja en häst som gjort sitt är inte snällt, bättre att behålla kontrollen själv eller ta bort den. Visst finns det fantastiska människor som kan ta hand om den men risken att det går snett är stor, de förtjänar bättre än att bli vandringspokaler. Det är inte alla förunnat att kunna låta trotjänaren gå kvar som pensionär hur gärna man än vill.
 
Sv: Går hon att sälja?

+ Lobelia

Jag vet att ni har rätt och att jag bara är naiv. Man hoppas ju helst att alla tar hand om sina hästar och att man kan lita på alla Fiastinas:(
Men så är jag en lättlurad typ, dock klok nog att aldrig exempelvis sälja min halvkonvalescenta häst. (som är DEN hästen trots sina fel och brister) Buke är bra på så sätt, man får lite mer verklighetsförankring..
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag kanske är den enda som tolkar helt fel nu. Men förstår jag rätt i att du alltså inte skulle tagit bort henne om ni hade "klickat"? Känns lite utstuderat på något sätt. Endera är hon för sjuk för att leva eller så är hon inte det, att ni inte klickat kan väl ändå inte ha något med saken att göra? Inte heller att hon utvecklas i dressyr men inte hoppning? Jag vill ju ändå hoppas att du skulle ta bort henne fastän hon gick 130 som en klocka ( om hennes shivering var väldigt allvarlig förstås) och tvärtom inte ta bort henne för att hon inte är någon hoppstjärna? (om hon fick ett drägligt liv med sin shivering)

Instämmer annar i kören om att försöka ställa henne på lösdrift, måste ju finnas något? Kanske med lite resväg?

Än en gång, jag förstår säkert fel?

Hade vi klickat och gjort framgångar så hade jag kunnat överse hennes egenheter och försökt lösa det på något vis, ja. För då slipper jag ju sälja henne och fortsatt ett tag till med henne och sedan ta bort henne när shiveringen blir för svår för henne för att klara av en vanlig vardag.

I det här fallet känner jag att jag inte kan och vill behålla henne. Då måste jag ju sälja. Men hästen känns inte frisk nog att sälja, för mycket egenheter och hennes beteende har förändrats.
Om jag stött på så mycket motgångar när det gäller ANDRA saker än ridning så känns det ju som något är fel. Nästa ägare kommer inte få det lättare än mig.

Hon blir äldre med tiden, hennes möjligheter att återdebutera i 130 blir ju allt längre bort eftersom äldre hästar behöver tid om de inte fått hållas igång tillräckligt. Det har hon inte pga att vi kämpat med andra saker och tampats i motvind.

Jag reagerade mest på att anledningen låter som att det är för att hästen inte kan gå 130 med sin ägare. Det känns som ett rätt krasst krav. Och om hästens hovar inte kan skötas tycker jag inte att den ska leva fastän den nu skulle kunna gå 130. Jag hoppas ändå att den gemena hästägaren inte baserar sina liv&död-beslut på om hästen kan gå höga klasser i hoppning eller ej.

Förstår ju också att det kan innebära tråkigheter om hästen kommer till ett hem som inte förstår dess sjukdomsbild, men å andra sidan kanske den kan komma till en ägare som gör allt för att hitta en bra lösning för hästen. Jag är nog naiv tyvärr (?) men helst av allt skulle jag faktiskt önska att folk faktiskt tog sig an sina hästar som ett livstidsåtagande.. Därmed inte sagt att man inte ska inse när hästen varesig är för sjuk för att leva eller att någon annan kan ge den ett bättre hem.

Jag ser hästen som ett livsåtagande. Hade jag sett goda chanser till ett gott hem och hon skulle fungera problemfritt. Men nu fungerar hon INTE problemfritt. Att ställa henne i lösdrift minskar inte på hennes stresskänslighet (hon var lika känslig för stress under sommarbete).

Jag skulle själv aldrig köpa en sån häst även om hon hade gått 140 i dagsläget. Det är för mycket krångel kring hästen. Ridningen fungerar bra men jag vill ha det enkelt kring lastning, skötsel och hovvård som är så viktig på hästar.

Den nya ägaren kanske inte hittar en bra hovis, eller hovisen är inte duktig nog att veta vad shivering är (Läs, jag har skrivit tidigare att inte ens alla veterinärer känner till åkomman) och blir arg för hon är "dum" som inte kan stå still, vevar med bakbenen och ställer ner benet. Då blir det värre. Det ÄR obehagligt för henne att bli skodd nu och eftersom man måste anpassa tempot till hennes behov blir tiden längre. Och ju längre tid det tar desto otåligare blir hon och då är det en klar ond cirkel.
Den nya ägaren kanske inte har en transport med fronturlastning, då blir det genast problem med att lasta ur henne. Hon låser bakbenen när hon är spänd, jag har testat med atrapper också och hon gör så när hon spänner sig. Jag minns att hon var spänd någon gång när jag red henne och då var hon omöjlig att rygga just för hon var så spänd. Så nog påverkar det henne så fort hon blir spänd och stressad. Dock kan jag rida henne avslappnat och hon går jättefint, då är det inga som helst problem.

Det är min skyldighet att se till att JAG mår bra. OCH HÄSTEN också. Och som det ser ut idag så känns det INTE bra att sälja henne, jag skulle inte sova gott eftersom det inte är en riktigt frisk häst egentligen.
Triangelmärka och sälja som avelhäst - NEJ, jag känner att hon inte är frisk nog att användas i avel. Ingen vet heller om shivering är ärftligt.
Avliva - hon lider inte, jag lider av hennes frånvaro men jag skulle må bättre av att slippa kämpa så mycket för att få hela vardagen att fungera, att kunna brodda inför ridning. Jag har stått och försökt brodda i en halvtimme (får inte ha permanenta broddar i hagen så därför har jag blindbroddar att skifta isbroddar med) och det är INTE roligt. Det är lättare sommartid och det blir sämre på vintrar. Men det är ändå inte roligt på sommartid, min sambo ligger då ofta ute på jobb och jag har ingen som hjälper mig iväg på träning. Att ta hem tränare är mycket svårt här och det blir så mycket dyrare än bensin + träning.

Så jag ser två utvägar: Behålla och kämpa vidare. Eller så avlivar jag henne.
Jag väljer det sista. Och det beror inte på att hon förmodligen inte hinner upp till 130 igen. Hon kommer vara ridbar i flera år till. Men hovvården och den vardagliga skötseln är inte alltid enkel.
Jag vill INTE ha kvar henne. Då blir det att avliva.

Jag blir faktiskt ledsen på folk som försöker få mig på andra tankar fast det enligt mig lyser rakt igenom i tråden att det inte är större idé att sälja hästen. Hon kanske säljs vidare för hon är för jobbig eller svår. Det vill jag inte.
Jag har skrivit ner allt hos henne, fördelar och nackdelar. Tyvärr väger hennes nackdelar tyngre och hennes sjukdomsbild gör det inte lätt att sälja.
Hennes förändrade beteende kan ju bero på smärta och obehag. Då är det bäst att låta henne gå vidare på de gröna ängarna innan det går för långt.
 
Sv: Går hon att sälja?

Och jag måste tillägga att jag ÄLSKAR min häst. Hon är den underbaraste och speciella jag någonsin haft. Hon är verkligen udda, på gott och ont.

Jag har alltid haft målet att slippa behöva sälja vidare djur. Och det slipper jag nu också men det är av fel anledning.

Den hästen jag köper senare kommer jag ha haft tid för att prova och titta på flera. När jag köpte min häst så var det bråttom då jag behövde en häst till utbildning. Min förstahandshäst var dålig i bakknät (menisken trasig) och då fick jag välja henne, hon var svår att rida men jag har kunnat rida henne upp till 130 hinder men jag blev själv så stressad att hon blev påverkad och sen har det gått åt fel håll. Skolan pressade mig för mycket också. Det pallade jag inte med, och hästen som är så skarp blev ju givetvis påverkad.
Jag ville egentligen ha förstahästen trots han var odräglig att rida men hans huvud var fantastisk. Jag hoppade 140 med honom på provridningen. Han var bara SÅ cool trots han blivit felriden.
Så det kommer vara något jag i första hand kollar på när jag köper häst nästa gång. Aldrig mer behöver jag stressa med något hästköp. Då kanske det kan bli bättre nästa gång. Jag hoppas det. Den hästen kommer då vara hos mig så länge jag kan ha kvar den.

Jag hade ju föreställt mig att ha henne kvar tills hon blivit gammal och dött av åldern. Men nu får jag ta bort henne redan vid 13 års ålder och jag mår dåligt över det. Riktigt dåligt. Min älskade häst...... Men hon slipper ju iallafall bli sämre...
 
Senast ändrad:
Sv: Går hon att sälja?

Jag skrev lite som svammel, behövde få ut allt ur mig. Men så här ser det ut: Jag triangelmärker inte om det inte ger mer pengar än vid ev försäljning, jag skulle nog hellre försöka få henne utdömd.

Det är antingen sälja eller döma ut som gäller för mig, nu när jag funderat igenom ordentligt.

I mitt tycke har shivering gjort henne sämre då hon påverkas av det betydligt mer. MEN hon går som en klocka i ridning så länge man rider rätt, hon är inte enkel att rida, kräver av ryttaren.
, skoning.

Hon är ju frisk i övrigt, hon kan tränas och tävlas som vilken häst som helst. Det är just därför som jag tvekar att döma ut...?

Hon går utmärkt som ridhäst, shivering syns inte där alls. I samband med urlastning (som inte lyckats trots träning och med hjälp av NH) så misstänker jag att hon spänner sig så pass mycket att hon inte klarar av att backa (bakbenen fryser fast) och hon har då slagit över och haft kolik som följd varje gång. Jag börjar tvivla på att hon kan coola ner sig. Åka lastbil har hon gjort utan problem i hela sitt liv innan mig och skulle säkert inte ha några problem med det.

Men då hon skadat sig nästan varje vinter (rymning med uppfläkt bog som följd, kotledsinflammation i HB bara för hon ska springa i en isig och kuperad hage. På plåten såg vi även att det börjat bli pålagringar där, dock mycket små. Annars har hon pålagringar i VB knä som inte alls påverkar. Vill någon ha en sån häst som hon med sin skadehistorik? :(

Var hittar man en hovslagare som vill sko en så pass svår häst? Jag har problem, jag kan inte ens lasta henne o åka iväg till någon hovis och ingen kommer ut för att spruta lugnande inför skoning och balansen är inte den bästa längre. Jag hittade en ny hovis som jag var JÄTTENÖJD med. Men jag har så dåligt samvete för han kämpade och kämpade med henne. Ju längre tid det tog desto mer frustrerad blev hon och ville UT.

Jag tvivlar dessutom på att hon skulle trivas med att bara gå o skrota i en hage, ridas ibland. Hon blir bara värre i hanteringen trots inget kraftfoder, hon måste få jobba för att trivas. Alt ha ett föl. Ha någon uppgift iallafall.

Klippt och saxat.
Men utifrån det här inlägget så låter det ju tveksamt om en veterinär dömer ut! En häst som är enligt din egen mening frisk och fungerar i ridning, men har problem vid hantering, tror jag knappast döms ut av veterinär.
I så fall får du nog tänka dig att själv ta beslutet om avlivning, men får knappast några större pengar för hästen.
Att sälja? Tja, låter tyvärr som en svårsåld häst.

Hoppas du hittar en väg vidare!
 
Sv: Går hon att sälja?

Hon är svår i hantering på grund av smärta och obehag. Hon är svårskodd av just den anledningen. Hennes beteende vid urlastning kan ju också vara ett tecken på smärta. Shivering är ju en åkomma och hästen är inte 100% frisk på grund av det.

Vi får se, jag hoppas jag får tag på den veterinären som jag haft innan och ser vad hon säger, hon är bra tycker jag.
 
Sv: Går hon att sälja?

Hon är svår i hantering på grund av smärta och obehag. Hon är svårskodd av just den anledningen. Hennes beteende vid urlastning kan ju också vara ett tecken på smärta. Shivering är ju en åkomma och hästen är inte 100% frisk på grund av det.

Vi får se, jag hoppas jag får tag på den veterinären som jag haft innan och ser vad hon säger, hon är bra tycker jag.

Nu vet jag ingenting om Shivering kan jag ärligt säga. MEN
Hästen är ju idag användbar helt klart eftersom du till och med pratar om att tävla och dessutom högre klasser.

I mina ögon så KAN det bli svårt att få hästen utdömd under dessa förutstättningar. Då försäkringsbolaget mycket väl kan se dessa "mindre" hanteringsproblem som psykiska och då fick i allafall jag inte ut en krona från försäkringsbolaget.

(Hade då en tinkerkorsning som jag både körde och red. Hon var speciell/svår att hantera. Hovslagaren fick verkligen lirka med henne för att hon inte skulle kasta sig. 2 timmar för en skoning ja..)
En ängel att rida barbacka..skulle ställa sig på knä om hon kunde för att jag skulle kunna kravla mig upp.. men de var lotteri varannan gång vi skulle sela eller sadla om hon skulle kasta sig eller inte..Efter 3e kraschen med vagn så gav jag upp. Livsfarlig att köra kontaktade då FB och frågade om jag kunde få triangelmärka henne då hon var tecknad som KÖRHÄST men icket.. Trots att jag kunnat få intyg ifrån tränare och veterinärer... hade henne kvar som sällskap och red sparsamt. men beteendet blev värre.. Att lasta GICK INTE.. Ingen överdrift. Hon kastade sig hejdlöst och gick emot linor mm slog runt på betonggolvet. Hade veterinären här och HOPPADES hitta något fysiskt fel på henne men vi gick bet.. Att ta henne till röntgen eller klinik gick då inte pga omöjlig att lasta.. Vi fick tillåtelse att gräva ner henne i byn så en vän fick hjälpa mig.. Det gick tillsist..
I efterhand så finns det mycket som tyder på att hon hade en hjärntumör då hon var så okonsikvent i sitt beteende men då det verkligen INTE gick att lasta.. Visst svider det att förlora pengarna MEN ... Blir mer rädd för de mejl jag fick från hingsthållare som tyckte att jag skulle droga ner henne och sätta henne på en lastbil och betäcka.. Hemska tanke om de hände något med fölis då.. Å vilken bild av livet får en fölis som ser sin mamma kasta sig hejdlöst vid hantering..)

Hur som ibland får man väl som hästägare inse att försäkringarna inte täcker allt. Så är det väl även med bil och husförsäkringar så egentligen borde man väl inte bli förvånad..
 
Sv: Går hon att sälja?

Läs dina försäkringsvillkor ordentligt!! Om din häst är så ridbar som du skiver så tror jag att du får svårt att få henne utdömd.
 
Sv: Går hon att sälja?

Hoppas det blev rätt knapp nu.

Hon kan inte gå högre än 120 pga tiden rinner ut just nu. Hon är ridbar men hon är som sagt inte samma häst som när jag köpte henne. Jag tycker hon uppvisar stressbeteende även vid ridning.

Min högst personliga åsikt är ju att om hovvården inte fungerar på hästen är ju en anledning att döma ut hästen.

För mig vore det bra om jag fick ut en summa på försäkringen men det är väl skitsamma egentligen. Det värsta som händer när jag blir utan pengar är att jag inte kommer kunna ha häst på flera år. Det gör ont att ens föreställa det men det får vara så då i så fall. Jag är hellre utan häst än har en häst som jag kämpar med så mycket och känner mig så misslyckad med.
 
Sv: Går hon att sälja?

Läs dina försäkringsvillkor ordentligt!! Om din häst är så ridbar som du skiver så tror jag att du får svårt att få henne utdömd.

Jag har läst men jag fattar inte så mycket vad det egentligen gäller. Det står att jag ska få ut pengar om hästen blir utdömd. Men inte om den blir avlivad pga hältor, ryggproblem, skelettproblem osv osv. Ja det verkar som man inte alls får ut några pengar alls. Men akut avlivning och då är obduktion obligatorisk. Då kan man få ut hela summan.

Nästan så man önskar att hon fick svår kolik och avlivades. Skulle göra precis ALLT mycket lättare :cry: Slipper då tvivla över beslut, slipper fundera på det och allt det.
 
Sv: Går hon att sälja?

Aha, du har ingen A1-försäkring? Du har en A2-variant? Då är det ju helt kört i vilket fall som helst, det är bara blixtnedslag och öppna benbrott i princip som ger ersättning.
 
Sv: Går hon att sälja?

Jag har A1 i veterinärvård, man kunde inte välja fribelopp, dvs sätta köpesumma där utan bara välja visst belopp?
Jag kan skicka PM.

Jag är så jävla dålig på det här. Det känns som det inte är det värsta, att inte få ut ersättning utan att behöva stå där utan häst :cry:
 
Sv: Går hon att sälja?

kl
En trailer med fronturlastning känns ju som en lösning på trailerproblemet.

Kan inte så mkt om shivering men kanske de också mår bra av regelbunden massage o dyl iom spänningar som uppstår..
Att hon boxvandrar beror kanske på att hon upplever obehag om hon står still för länge?

Har tyvärr också svårt att se att de skulle dömma ut henne när hon går att rida, det finns fler hästar som inte "kan" resa osv men går hon att rida fullt ut så vet jag inte om det är berättigat till att dömma ut?

Förstår att det är en svår sits, tyvärr får man inse att köpa häst för dyra pengar alltid är en risk..
Sen är det hemskt rent generellt att hästar kostar såpass mkt/att folk köper så dyra hästar att de är beroende av att försäkringsbolaget ska dömma ut dem..
Tror att många hästar ej får den behandling och rehab de behöver för att just hästägare vill ha ut sina försärkingspengar.. Syftar inte på dig nu utan det döms ut en hel del hästar och är himla dyrt att försäkra hästar idag till stor del pga det..

Ponera att du inte skulle få ngr pengar alls? Vad skulle du göra med henne då?
Skulle du avliva henne eller sälja henne till ngn där hon ex kan gå på lösdrift, få lite sedering vid skoning/verkning samt resa i fronturlastat släp?
mår hon så dåligt att hon behöver somna av djurskyddsmässiga skäl?
För om hon nu mår så dåligt att hon behöver dömas ut så förstår inte jag varför du ska ha kvar henne i livet och rida på henne fram tills i sommar?
Nu förstår jag att det är svårt att hitta den perfekta köparen men om det nu fanns en möjlighet hur skulle du göra då?
 
Senast ändrad:
Sv: Går hon att sälja?

Jag har A1 i veterinärvård, man kunde inte välja fribelopp, dvs sätta köpesumma där utan bara välja visst belopp?
Jag kan skicka PM.

Jag är så jävla dålig på det här. Det känns som det inte är det värsta, att inte få ut ersättning utan att behöva stå där utan häst :cry:

A1 veterinärvård är inte samma sak utan har du A2 liv så ser det nog mörkt ut.
För att "sitta rel säkert" sä är det full A1 liv som gäller..
Eftersom det enligt ett tidigare inlägg tycks vara så att livdel enbart betalas ut vid akut skada så tolkar jag att det är benbrott, kolik osv..
 
Sv: Går hon att sälja?

Men förlåt jag missade att skriva knapplån..var tydligen känsligt.
kanske inte var så svårt att räkna ut att det var till TS iom hennes häst har problem med urlastning och hovslagare:cool:
 
Sv: Går hon att sälja?

Usch det är alltid svårt sånt här, tänk om ens häst kunde prata och tala om för en om den har ont eller inte!

Dock tror jag det kan bli rätt svårt att få henne utdömd med den beskrivningen du ger av henne... Förstår att det känns tråkigt om du vill avliva henne och inte får ut några pengar, men det är ju så det är med djur. Du kanske hittar någon foderhäst om du inte har pengar nog att köpa en ny häst? :)

Lycka till vad du än väljer att göra!
 
Sv: Går hon att sälja?

OM det är en A2 livförsäkring så säger t ex Folksam så här i sin broschyr:
---
A2 Begränsad livförsäkring
Livförsäkringen gäller om hästen dör, alternativt insjuknar eller skadas så svårt att den måste avlivas i omedelbar anslutning till insjuknandet. Det finns begränsningar i försäkringsskyddet, bland annat för hältor och kroniska luftvägslidanden.
---
www.folksam.se

Detta gäller alltså när sjukdomen (t ex tarmvred) alt. skadan (t ex öppet benbrott) är så allvarligt att man direkt måste avliva hästen. Andra sjukdomstillstånd som inte är fullt så olycksbetonade täcks INTE av försäkringen.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 617
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 549
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 919
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp