Går i hundköpartankar men är velig kring vilken ras

Bukefalos 30 år!

Gällande bilfrågan så har jag ingen bil. Bor dock i centrala Stockholm och kan i princip alltid låna mina föräldrars bil bara jag säger till i tid. Taxi funkar bra här för att tex snabbt kunna ta sig till veterinären. Det gjorde jag med Otis i oktober/november när han hade en söndrig snus i munen och det var en lördag (dvs veterinärkliniken nära oss var då stängd). De flesta taxibolagen har bilar som tar hund och tex Uber, Bolt liknande har "Pet bilar" man kan välja via appen.

Men, ja jag har ju bil att låna och gjorde det för kanske hälften av de hundkurser jag gick med Ascot och har gjort det för valpkursen jag gick med Otis. Kommer även att låna bilen för vår nästa kurs som börjar i mitten av januari. Så ja, det är betydligt enklare med bil om man vill gå hundkurser.

Gällande bilfrågan så har jag ingen bil. Bor dock i centrala Stockholm och kan i princip alltid låna mina föräldrars bil bara jag säger till i tid. Taxi funkar bra här för att tex snabbt kunna ta sig till veterinären. Det gjorde jag med Otis i oktober/november när han hade en söndrig snus i munen och det var en lördag (dvs veterinärkliniken nära oss var då stängd).

Men, ja jag har ju bil att låna och gjorde det för kanske hälften av de hundkurser jag gick med Ascot och har gjort det för valpkursen jag gick med Otis. Kommer även att låna bilen för vår nästa kurs som börjar i mitten av januari. Så ja, det är betydligt enklare med bil om man vill gä hundkurser. Men det beror såklart på vart man bor och hur utbudet av hundkurser ser ut.
För framtida apporteringskurser/träningar så har jag tänkt kolla upp bil pooler som alternativ i det fall jag inte kan låna bil. Alltid bra med alternativ.

Jag tycker ändå att en olycka på långpromenad borde finnas med någonstans i tänket utan att man föreställer sig en apokalyps. Det kan ju handla om ett ormbett eller vad som helst. Jag har valt hundar jag kan bära delvis eftersom jag gillar att på långvandringar, ensam med hunden. :)
Oavsett ser jag inga problem med att ha hund utan bil.
Kan meddela att även en 8 kg tung hund är förbaskat tung att bära 6 km 🙈
Det hoppas jag aldrig händer oss igen.

Det lutar åt en labrador.
Visste att rottweiler kanske inte var den friskaste rasen men den enorma överdödlighet, cancer, hjärt, mag, tarm ledproblem så känns närapå oetiskt att stödja uppfödning på rasen givet den undermåliga avelsstrateginsom rottweileklubben har. Man kan ju aldrig avla bort problemen om man inte för stastistik på individnivå om varför hunden avlivas, får behandling för. Gillar ju rottisar men känns djupt problematiskt att stödja aveln. RAS dokumentet är extremt undermåligt på dessa aspekter. Verkar inte tas.på.allvar alls egentligen.

Agria 2016–2021 ger ungefär följande relativa mortalitetsrisk för neoplasier/tumörer:
Rottweiler: ~5,0×
Schäfer: ~1,95×
Golden: ~1,38×
Labrador: ~0,88×

RasTotal dödlighetRelativ riskTotal sjuklighet*
Rottweiler722/10 000 hundår3,03×1,41×
Schäfer≈459/10 0001,93×1,20×
Golden213/10 0000,89×1,13×
Labrador207/10 0000,87×1,14×
Alla raser238/10 0001,00×1,00×

Liknande trådar

Hästnyheter