Går inte upp i vikt

Ja, jag tog analys på första, sen bytte vi och då ville jag ta analys på det, men stallägaren sa att vi bara hade några balar sen skulle det bli nytt igen.
I ärlighetens namn så tror jag inte det är så kraftigt.
Enl hovslagaren så trodde han det va "lösdrifts-hö"?? Vad det nu innebär??
Hon är inte glad i mat. Står o pillar I höet och äter sakta.
Hon får 6-7 kilo i boxen och jag mockar väl ut 1 kilo varje morgon.
Lunch o frukost, 3 kg i varje (fast då ihop med hagkompis)..
Nu ska vi byta stall också.
Pest eller kolera..
De har koll på foder i nya stalket och 3 sorters hösilage som de kan individanpassa.
Dyrare att stå där förstås, men jag vill det.
Jag lyckas ju inte här och vill inte att de ska börja prata.
Jag gör allt jag kan, hon får allt jag bara kan läsa på om eller bli lurad till o köpa men kan ju inte trycka ner maten i halsen på henne😥
Flytt är såklart stressande, så det övervägde jag också, men med ett bra tävlingsdags dör de har koll på foder och hade en plats ledig så såg jag det som ett kall...
Lusern äter hon bättre än hö.
Nu ger viven spann när vi tar in för ridning.
Efter ridning eller promenad får hon torr muslie med sojabönor och olja i.
På kvällen i boxen får hon två "hinkar" lusern. En i krubban ihop med alla mineraler och en på marken.
Olja även i båda där.
Det är väl jättebra att byta stall till ett med bättre förutsättningar! Att veta vad man stoppar i hästen är steg 1 när de inte håller hullet "av sig själva". Vill du ha hjälp att räkna på lite olika alternativ på foderstater hjälper jag dig gärna när du fått analyserna på de respektive partierna i nya stallet.

Jag tror att den eventuella stressen flytten ger, tar ni igen på bättre förutsättningar med foder.
 
Det är väl jättebra att byta stall till ett med bättre förutsättningar! Att veta vad man stoppar i hästen är steg 1 när de inte håller hullet "av sig själva". Vill du ha hjälp att räkna på lite olika alternativ på foderstater hjälper jag dig gärna när du fått analyserna på de respektive partierna i nya stallet.

Jag tror att den eventuella stressen flytten ger, tar ni igen på bättre förutsättningar med foder.
Tack.
Jag är grön i detta. Har haft 2 hästar innan och de hade tvärtom-problem och gick upp😏.
Dock inte lika många som hade åsikter om det och gjorde en sömnlös.
Jag har svårt att se att hon mår dåligt.
Glad och pigg. Glans i pälsen, bus i blicken.
Älskar att bli riden.
Bajsar, busar, hoppar och stojjar, men hon är smal,väldigt smal 😥
 
Ja, jag tog analys på första, sen bytte vi och då ville jag ta analys på det, men stallägaren sa att vi bara hade några balar sen skulle det bli nytt igen.
I ärlighetens namn så tror jag inte det är så kraftigt.
Enl hovslagaren så trodde han det va "lösdrifts-hö"?? Vad det nu innebär??
Hon är inte glad i mat. Står o pillar I höet och äter sakta.
Hon får 6-7 kilo i boxen och jag mockar väl ut 1 kilo varje morgon.
Lunch o frukost, 3 kg i varje (fast då ihop med hagkompis)..
Nu ska vi byta stall också.
Pest eller kolera..
De har koll på foder i nya stalket och 3 sorters hösilage som de kan individanpassa.
Dyrare att stå där förstås, men jag vill det.
Jag lyckas ju inte här och vill inte att de ska börja prata.
Jag gör allt jag kan, hon får allt jag bara kan läsa på om eller bli lurad till o köpa men kan ju inte trycka ner maten i halsen på henne😥
Flytt är såklart stressande, så det övervägde jag också, men med ett bra tävlingsdags dör de har koll på foder och hade en plats ledig så såg jag det som ett kall...
Lusern äter hon bättre än hö.
Nu ger viven spann när vi tar in för ridning.
Efter ridning eller promenad får hon torr muslie med sojabönor och olja i.
På kvällen i boxen får hon två "hinkar" lusern. En i krubban ihop med alla mineraler och en på marken.
Olja även i båda där.
Jag skulle nog göra såhär:

- Ta in hästen tidigt om dagarna om du har möjlighet, ge den fler timmar på box så att den hinner äta mer och vila mer. Se om du kan få den att äta mer hösilage på det sättet.
- Kolla om det är möjligt att ha fri tillgång på hösilage i hagen? Är det ok för hagkompisen eller skulle den bli jättetjock då?
- Öka lucernet till minst det dubbla eller mer sålänge hästen äter upp. Lucern kan du ge stora mängder av, det är inga problem.
- Beroende på hur mkt lucern du kan få den att äta så överväg att komplettera med tex krafft muscle up.
- Fortsätt med olja.

Musli skulle jag byta ut, det brukar man behöva ge stora mängder av så bättre att ge mer lucern och/eller ett koncentrat.

Håller med de andra om att flytt nog blir jättebra för er :)
 
Det låter som att du är väldigt mån om din häst och jag tror att det kommer lösa sig. Om du nu flyttar och får analys på det nya hösilaget finns det många duktiga här på buke som säkert kan hjälpa dig att räkna ut foderstaten så att det blir rätt.
Tack.
Ja, jag vill henne bara väl.
Hon är högt älskad av hela familjen.

Ska jag vänta med veterinär tycker ni och ge det nya stallet en chans?
( jag själv agerar ju mest i affekt nu)..

När jag va ich pratade med ägarna där o berättade läget, så svarade de kort "ta hit henne snabbare, vänta inte. Vi fixar det här".
Jag kommer ju stå med dubbla stallhyror nu i två månader pga av 3 månaders uppsägningstid, men vad gör man inte för sina älsklingar?
 
Tack.
Ja, jag vill henne bara väl.
Hon är högt älskad av hela familjen.

Ska jag vänta med veterinär tycker ni och ge det nya stallet en chans?
( jag själv agerar ju mest i affekt nu)..

När jag va ich pratade med ägarna där o berättade läget, så svarade de kort "ta hit henne snabbare, vänta inte. Vi fixar det här".
Jag kommer ju stå med dubbla stallhyror nu i två månader pga av 3 månaders uppsägningstid, men vad gör man inte för sina älsklingar?
Om du kan lösa det ekonomisk så låter det jättebra att flytta henne direkt!
 
Jag skulle nog göra såhär:

- Ta in hästen tidigt om dagarna om du har möjlighet, ge den fler timmar på box så att den hinner äta mer och vila mer. Se om du kan få den att äta mer hösilage på det sättet.
- Kolla om det är möjligt att ha fri tillgång på hösilage i hagen? Är det ok för hagkompisen eller skulle den bli jättetjock då?
- Öka lucernet till minst det dubbla eller mer sålänge hästen äter upp. Lucern kan du ge stora mängder av, det är inga problem.
- Beroende på hur mkt lucern du kan få den att äta så överväg att komplettera med tex krafft muscle up.
- Fortsätt med olja.

Musli skulle jag byta ut, det brukar man behöva ge stora mängder av så bättre att ge mer lucern och/eller ett koncentrat.

Håller med de andra om att flytt nog blir jättebra för er :)
Tack.
Ja, jag har också övervägt mer lusern, men med okunskap om hur mycket man kan ge tvekat.
Hon ÄLSKAR den blå hinken med torr muslie efter ridning, så tänker mest att hon får den nu så länge jag har kvar, sen får det bli lusern där också😏
Tack för all hjälp o pepp
Om du kan lösa det ekonomisk så låter det jättebra att flytta henne direkt!
Jo, vi flyttar till helgen
Mamma går in o stöttar upp❤
Tack
 
Ver någon om det finns "lösdrifts-hösilge" som hovslagaren så??
Den nuvarande stallägarens egen häst går på lösdrift så det är ju inte konstigt om hon föredrar o köpa det tänker jag.
Dock inte så bra för de som står på box😏
 
Tack.
Ja, jag har också övervägt mer lusern, men med okunskap om hur mycket man kan ge tvekat.
Hon ÄLSKAR den blå hinken med torr muslie efter ridning, så tänker mest att hon får den nu så länge jag har kvar, sen får det bli lusern där också😏
Tack för all hjälp o pepp

Jo, vi flyttar till helgen
Mamma går in o stöttar upp❤
Tack
Lusern räknas som grovfoder, så du kan ge "hur mycket som helst", värt att tänka på är att det innehåller mycket kalcium bara. Beroende på vad höet innehåller kan man därför behöva ge mer fosfor för att kompensera om man ger väldigt mycket lusern. Betfiber är också ett fodermedel som räknas som grovfoder, som man kan ge mycket av om det behövs.
 
Tack.
Jag är grön i detta. Har haft 2 hästar innan och de hade tvärtom-problem och gick upp😏.
Dock inte lika många som hade åsikter om det och gjorde en sömnlös.
Jag har svårt att se att hon mår dåligt.
Glad och pigg. Glans i pälsen, bus i blicken.
Älskar att bli riden.
Bajsar, busar, hoppar och stojjar, men hon är smal,väldigt smal 😥
Nä, folk är så vana att se feta hästar att de blir stressade av att kunna skönja revbenen.

Däremot tycker jag det är en konstig angreppsvinkel av dina medinackorderade att hota med anmälan när du redan fodrar på efter bästa förmåga? Har de gett andra råd om mat eller är det mer "går den inte upp nu så är det ett djurskyddsfall!"

Det är jättestressande att ha smala djur. Men jag tycker man kan känna genom din text att du månar om din häst. Fantastiskt bra att ni löser en flytt så snabbt.
 
Nä, folk är så vana att se feta hästar att de blir stressade av att kunna skönja revbenen.

Däremot tycker jag det är en konstig angreppsvinkel av dina medinackorderade att hota med anmälan när du redan fodrar på efter bästa förmåga? Har de gett andra råd om mat eller är det mer "går den inte upp nu så är det ett djurskyddsfall!"

Det är jättestressande att ha smala djur. Men jag tycker man kan känna genom din text att du månar om din häst. Fantastiskt bra att ni löser en flytt så snabbt.
Jag tror det är någon från lösdriften som hotat och sen är stallägaren budbäraren.
Tjejerna i stallet ser mitt slit.
Det vore fruktansvärt om det är någon av dom...😥
 
Tack.
Ja, jag har också övervägt mer lusern, men med okunskap om hur mycket man kan ge tvekat.
Hon ÄLSKAR den blå hinken med torr muslie efter ridning, så tänker mest att hon får den nu så länge jag har kvar, sen får det bli lusern där också😏
Tack för all hjälp o pepp

Jo, vi flyttar till helgen
Mamma går in o stöttar upp❤
Tack
Ja det är inte lätt att hålla koll på allt! Lucern räknas som grovfoder så det finns egentligen inte någon maxgräns för hur mycket man kan ge. Du behöver ju öka successivt så hästens mage inte chockas men annars kan du ge så många kilo per dag som du behöver.
Personligen tycker jag att lucern blir för dyrt när man ska ge stora mängder, då föredrar jag att ge tex krafft muscle up som jag föreslog förut. Men då gäller det att man har koll på analysen och vet vad man faktiskt stoppar i hästen, låter ju som att det kommer bli lättare för dig i nya stallet.
 
Ja det är inte lätt att hålla koll på allt! Lucern räknas som grovfoder så det finns egentligen inte någon maxgräns för hur mycket man kan ge. Du behöver ju öka successivt så hästens mage inte chockas men annars kan du ge så många kilo per dag som du behöver.
Personligen tycker jag att lucern blir för dyrt när man ska ge stora mängder, då föredrar jag att ge tex krafft muscle up som jag föreslog förut. Men då gäller det att man har koll på analysen och vet vad man faktiskt stoppar i hästen, låter ju som att det kommer bli lättare för dig i nya stallet.
Okej. Men då ökar jag lusern för nu, sen med nytt stall och analys klar så kan man ändra till muscle up..
Jag vill ju inte ändra för snabbt efter jag bestämt mig för något heller, utan man måste ju ge detcen chans först innan man hattar.
Nu är jag väl lite på nivån att man famlar i mörkret och inte har någon direkt plan..
 
Min förra häst rasade snabbt i vikt pga lucern hackad strå. Stråna satt som tandpetare mellan tänderna upp i tandköttet. Gjorde munhåleundersökning där stickorna drogs bort. Sen köpte jag en säck avels pellets vilket fick honom fin i hullet. Numer finns det mer energirika kraftfoder att välja på.
 
Okej. Men då ökar jag lusern för nu, sen med nytt stall och analys klar så kan man ändra till muscle up..
Jag vill ju inte ändra för snabbt efter jag bestämt mig för något heller, utan man måste ju ge detcen chans först innan man hattar.
Nu är jag väl lite på nivån att man famlar i mörkret och inte har någon direkt plan..
Det låter som en bra plan! Öka upp lucernet till 3-4 kg och se vad som händer då :)

Muscle up består sen till stor del av lucern men innehåller även mycket potatisprotein som är en jättebra proteinkälla för hästen. Men det är högkoncentrerat så man ger små mängder. När vi hade hösilage i förra stallet som låg lågt i protein gav jag 3-4 dl muscle up per dag till svårfödd unghäst.
 
Jag tycker det är för stort fokus på proteinerna här - hon måste få energi också, utan energi så byggs inte en enda muskel.
Vem har lagt för stort fokus på priotein? Typ alla som har skrivit i tråden har väl lyft både protein och MJ men också att man famlar i blindo utan analys.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 470
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 255
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp