Går inte upp i vikt

Ja fast det föreslås ju bara protein och ingen energi (jo nån nämde något om olja)
Då har vi nog läst tråden olika. Själv har jag gett förslag på havre och "sportfoder" som brukar ligga högt i MJ. Lucern innehåller ju en hel del MJ också så med den föreslagna lucerngivan på 3-4 kg tillsätter men ju uppåt 30 MJ. Krafft muscle up innehåller lika mkt MJ som många energifoder så beroende på giva hjälper det till också. Olja ger ju TS redan också :)
 
Lusläste tråden bara, så har inte sett om nån annan sagt detta också.

Jag hade avsmaskat direkt, med ett medel som tar så många maskar som möjligt. Min unghäst var mager när han kom, träckprovet såg ok ut och han gick hade gått på fri tillgång. Hästen var full med styngflugelarver, kom ut massvis i avföringen efter avmaskningen. Han började gå upp i vikt efter några veckor. 😊
 
När jag var i samma sits, tryckte i hästen protein och i mitt tycke även energi, så la jag till mer energi och hästen gick upp synbart på en vecka.
Det här är ett jättebra tips, en smal häst behöver ju i första hand hull. Därav mitt tips om att kombinera med nåt pelletterat kraftfoder i lite rejäl mängd men poängen med det föll nog bort. Bra att du förtydligar
 
Lusläste tråden bara, så har inte sett om nån annan sagt detta också.

Jag hade avsmaskat direkt, med ett medel som tar så många maskar som möjligt. Min unghäst var mager när han kom, träckprovet såg ok ut och han gick hade gått på fri tillgång. Hästen var full med styngflugelarver, kom ut massvis i avföringen efter avmaskningen. Han började gå upp i vikt efter några veckor. 😊
Håller med. Vet flertal fall med kolik där hästen ”inte behövt avmaskas” pga träckprov. Väl inne på klinik pga svår kolik så avmaskas hästarna och det bara väller ut mask.
 
Nu får jag snart panik!
Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken.
Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven och trygg,lugn och härlig..
Vi har haft henne i 8 månader och får inte upp henne I vikt.
Vi gjorde analys på höet och la upp foderstat med hippolog direkt, men fick inte upp henne, så kontaktade annan hippolog,la om fodret men fick inte upp henne då heller..
Nu famlar jag i mörkret och med det blivit desperat.
Nu får hon 12 kilo hösilage om dagen,men tror inte hon äter allt i hagen (går med en hagkompis och är låg i rang mot honom).
Hon får 3 hinkar med lusern om dagen och 1 hink med mineraler,vitaminer, salt,myoplast osv.
Idag fick jag höra att stallkompisarna funderar på att skicka in en anmälan!!!
Jag gör allt i min makt.
Men nu känner jag att jag tar hästen till veterinären igen.
(Hade henne där i julas i annat ärende och då va allt bra med kommentaren "hon behöver äta upp sig lite bara")..
Vi har dragit ner på ridningen så hon ska ta sig lite eftersom hon är så het I ridningen, så hon "bränner" väl allt då..
Går promenader med henne 3ggr i veckan.
rids 2-3 dagar och vilar 1-2 dagar helt..
Hon är så trygg,mysig och lugn och visar inte på något sätt att hon inte mår bra.
blank i pälsen, pigg blicken, kjelig och go...
Hjälp mig, ni som kan.
Bokar tid till veterinär, men kanske någon som har erfarenhet av detta och vet något som skulle kunna hjälpa??
Är tänderna okej?
 
Vill även tillägga att hästen är sjukt pigg och glad.
Galopperar glatt,får vår-känslor, röjer och far..
I ridning älskar hon hoppning, stannar aldrig.
Älskar att ridas, är het, högrest och snabb.
Hög I blod och frustar mycket..
(Med tanke på förslag på extra energi i fodret).
I stallgången är hon lugn och harmonisk.
Kan ryktas hur länge som helst och bara myser.
Hon står hellre och kjelar i hagen än att äta.
När jag lunchfodrar så måste jag gå och gömma mig annars står hon bara och trånar efter mig istället för att äta..❤
 
Vill även tillägga att hästen är sjukt pigg och glad.
Galopperar glatt,får vår-känslor, röjer och far..
I ridning älskar hon hoppning, stannar aldrig.
Älskar att ridas, är het, högrest och snabb.
Hög I blod och frustar mycket..
(Med tanke på förslag på extra energi i fodret).
I stallgången är hon lugn och harmonisk.
Kan ryktas hur länge som helst och bara myser.
Hon står hellre och kjelar i hagen än att äta.
När jag lunchfodrar så måste jag gå och gömma mig annars står hon bara och trånar efter mig istället för att äta..❤
Energi i foder är inte samma sak som att hästen är eller blir mer energisk. Om du ökar din diet med 500kcal om dagen blir du inte piggare (om du inte har energiunderskott sen innan dvs svält/bantning) utan du lägger på dig lite hull på sikt. Precis likadant är det med hästar. Att hästen inte behöver bli mer energisk är inte lika med att hästen inte behöver mer energi i foderstaten.
 
Vill även tillägga att hästen är sjukt pigg och glad.
Galopperar glatt,får vår-känslor, röjer och far..
I ridning älskar hon hoppning, stannar aldrig.
Älskar att ridas, är het, högrest och snabb.
Hög I blod och frustar mycket..
(Med tanke på förslag på extra energi i fodret).
I stallgången är hon lugn och harmonisk.
Kan ryktas hur länge som helst och bara myser.
Hon står hellre och kjelar i hagen än att äta.
När jag lunchfodrar så måste jag gå och gömma mig annars står hon bara och trånar efter mig istället för att äta..❤
OT men du verkar ha fått en underbar häst i alla fall! 🥰
 
Inga bilder?

En veterinär och stallkompisar har påpekat att hon är för tunn?

Min varmblodstravare fick endel kommentarer när hon var omusklad att "får du ingen mat? Va tunn hon är"
Hon gick lättare upp i vikt ju mer jag tränade henne. Sen kanske vissa bara är mer slimmade?
Jag skulle ridit på och sett om hon får i sig mer mat. Framförallt grovfoder :)
 
Du har fått bra tips av alla i tråden rakt igenom, tycker jag.

Som sagts så är det ju energi som måste till för att viktuppgång ska kunna ske. Det har ingenting med hästens energinivå att göra.

De flesta hästar går upp även med en hög kvot mellan energi och protein bara de får tillräckligt med energi, MEN ett observandum är att det finns hästar som inte tar sig hullmässigt med för hög kvot. Det går i dessa fall, enkelt uttryckt, åt mer energi att ta hand om den (för) stora mängden protein så att det inte blir något kvar att få hull av. Det KAN t om. göra att hästen faller ur ytterligare.

Om hullet och inte musklingen är primärproblemet så håller jag med bla. @cirkus och @Görel om jag att det i första steget är mer MJ (energi) som ska tillföras. Så titta på foder och jämför MJ. Exempel på foder med hög MJ är sportkoncentrat, betfor, riskli/riskliolja.

Betfor räknas som grovfoder och kan ges i stora givor, men när jag försökte fodra upp en tunn häst med betfor så kraschade magen på givor över kilot, det kanske bara var min häst, men vill nämna det iaf.



Om hästen är pigg, blank och i övrigt verkar må bra så kommer det säkert att ordna sig bra, när hästen flyttat och du får hjälp med en bra uträknad foderstat.
Det är tydligt att du månar om din häst :heart . Dock kan ju flytten i sig stressa hästen så att det tar lite längre tid att få rätsida på det hela, så att du är beredd på det.

Det är ju bra att vi är på väg mot sommaren också, om hästen kan och får äta gräs kanske en skön sommar i gräshagen hjälper till i rätt riktning.

Tillägg: Många hästar är för högt i hull idag. Det kanske inte är så katastrofalt som du upplever om de hästar du jämför med är för tjocka? Inte meningen att insinuera att du inte kan något om hull, men jag vet alltför väl hur det är att bli hemmablind åt ena eller andra hållet...
 
Inga bilder?

En veterinär och stallkompisar har påpekat att hon är för tunn?

Min varmblodstravare fick endel kommentarer när hon var omusklad att "får du ingen mat? Va tunn hon är"
Hon gick lättare upp i vikt ju mer jag tränade henne. Sen kanske vissa bara är mer slimmade?
Jag skulle ridit på och sett om hon får i sig mer mat. Framförallt grovfoder :)
Från idag. Nu på lunchen
 
Ver någon om det finns "lösdrifts-hösilge" som hovslagaren så??
Den nuvarande stallägarens egen häst går på lösdrift så det är ju inte konstigt om hon föredrar o köpa det tänker jag.
Dock inte så bra för de som står på box😏
Någon annan har kanske redan svarat på det men här omkring brukar man mena att det är ett hö med låga värden så hästarna i princip kan äta dygnet runt på det utan att bli för tjocka. Dvs inget hö som verkar passa din ponny.
 
Det viktiga är att energi och Smrp följer varandra. Man kan inte bara peta i det ena utan det andra vilket många varit inne på.
Men, ofta ser jag att man rekommenderar att proppa in protein för bättre överlinje, mer muskler och hull vilket kan vara helt fel i många sammanhang.

Alla våra fjordhästar (de senaste fyra vi räknat foderstat på) går ner i vikt med för mycket protein i from av lucern om inte energin följer med på rätt kvot. Det kan vara viktigt i sammanhanget att ha koll på.
 
Det viktiga är att energi och Smrp följer varandra. Man kan inte bara peta i det ena utan det andra vilket många varit inne på.
Men, ofta ser jag att man rekommenderar att proppa in protein för bättre överlinje, mer muskler och hull vilket kan vara helt fel i många sammanhang.

Alla våra fjordhästar (de senaste fyra vi räknat foderstat på) går ner i vikt med för mycket protein i from av lucern om inte energin följer med på rätt kvot. Det kan vara viktigt i sammanhanget att ha koll på.
Tycker detta faktiskt är underhållande då det även gäller oss människor. Har en kompis som gymmar och äter sådana där pulver grejs från gymshoppen. Å det hände inte så mycket. Jag la fram detta med protein/energi behöver en kvot i hästvärlden för att det ska fungera med att hästen ska orka jobba och hålla sig i bra hull. Detta gjorde stor skillnad för honom.
Lika har jag ett ex (tjej) som vid intag av sådant där gympulver bygger muskler men blir extremt small av det.
 
Det viktiga är att energi och Smrp följer varandra. Man kan inte bara peta i det ena utan det andra vilket många varit inne på.
Men, ofta ser jag att man rekommenderar att proppa in protein för bättre överlinje, mer muskler och hull vilket kan vara helt fel i många sammanhang.

Alla våra fjordhästar (de senaste fyra vi räknat foderstat på) går ner i vikt med för mycket protein i from av lucern om inte energin följer med på rätt kvot. Det kan vara viktigt i sammanhanget att ha koll på.
Jag har aldrig varit med om att hästar går ner av för mkt protein, men det skiljer sig säkert åt mellan hästar. Jag tänker att man lär sig vad som passar ens egna häst och anpassar utifrån det 😊
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 921
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp