Bukefalos 28 år!

går man upp i vikt när man slutar amma*?

Q

qrumelur

en "klok" gumma påstår att man går upp i vikt när man slutar amma... "mjölken sätter sig"-´säger hon...

sanning eller bullshit?
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Det beror ju på hur mycket man äter. Om man har ätit mer än vanligt när man ammade och förtsätter göra det så går man ju upp. Äter man lika mycket som man gör av med så går man inte upp.
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Jag började Äntligen gå ner i vikt när jag slutade amma. Mkt beror väll på att jag inte behövde äta hela tiden längre för att inte känna mig svimfärdig. :)
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Skitsnack! Jag trappade ner på amningen efter tre månader och slutade helt efter 7-8 månader. Jag gick stadigt ner i vikt hela tiden och takten hade inget med amningen att göra.
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Ja, jag tänker också att allt borde handla om inkomster och utgifter.
Jag äter lite mer nu än jag gjorde innan, fortsätter jag med det så borde det ju bli viktökning men man måste väl tänka på vad man äter - "som vanligt".

Tack för era svar! :-*
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Ja, jag tänker också att allt borde handla om inkomster och utgifter.
Jag äter lite mer nu än jag gjorde innan, fortsätter jag med det så borde det ju bli viktökning men man måste väl tänka på vad man äter - "som vanligt".

Tack för era svar! :-*

Inte bara kalorier in och ut dessvärre under tiden man ammar, då är det ett gäng hormoner som spelar in också. Jag gick inte ner nånting medan jag ammade första, så fort jag slutade började jag äntligen gå ner, ingen ändring i mat eller rörelse.

Om man går upp efter amningen däremot lär det vara att matvanorna inte är helt bra.
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

*kl*

I likhet med andra har jag inte börjat gå ner ordentligt förrän jag slutat amma. Så för mig känns det påståendet som BS :-)
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Jag har gått ner i vikt under amningen och när jag slutade avstannade nedgången (på en lagom vikt). Men jag gick inte upp i alla fall.

Nu har jag ju ammat mina barn relativt länge, mellan 1,5 och två år, och det sägs ju att det är efter det första halvåret som man verkligen börjar gå ner i vikt av att amma (sen gäller ju inte det alla heller förstås). Det verkar ju vara väldigt olika det där.
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

jag gick ner i vikt. Har iofs inte slutat amma helt men ammar bara en gång per dag nu. Jag var jättehungrig medan jag ammade som mest, och åt typ hela tiden, det gick ju över ju mindre jag ammade - därav gick jag ner i vikt.
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Som med allt annat som har med kroppen att göra lär det vara individuellt.
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Gissar att detta är helt individuellt faktsikt. Min bästa vän blev så mager nder ammningen så hon fick så lov att sluta pga risk för hennes hälsa. Doktorns order rent ut. Fast då va hennes son 4 månader och hade fått i sej "den viktigaste tiden"..

Jag själv gick inte ner i vikt förän jag slutade amma. Jag gick upp 40 kg med sonen och tappade viss vikt i samband med fl och första två veckorna efter. Men sen gick jag inte ner ett enda kilo trots bra mat och motion:crazy:.
När sonen va 3 månader sinade mjölken och efter de började jag tappa vikt.....
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

jag gick ner i vikt. Har iofs inte slutat amma helt men ammar bara en gång per dag nu. Jag var jättehungrig medan jag ammade som mest, och åt typ hela tiden, det gick ju över ju mindre jag ammade - därav gick jag ner i vikt.
Det där är ju också lite intressant. Är det så för de flesta att de äter mer vid amning? Det står så i böckerna ju, men det stämde inte alls på mig. Jag hade ganska god aptit under graviditeten, men i samma sekund bebisen var född försvann allt sug och det blev som vanligt igen. Helt plötsligt åt jag nästan hälften så mycket och jag var aldrig hungrig eller sugen på nåt. Bara extremt törstig! :eek:
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Nej, jag varken åt eller drack mer under amningen än vad jag i normala fall gör. Enda gången jag var törstig var under graviditeten, jag har nog aldrig druckit så mycket vatten i hela mitt liv.
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Min mycket amatörmässiga teori var att kroppen behövde mer vätska till fostervatten och den ökade blodmängden. Som sagt mycket amatörmässiga teori :D ;)
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Jag ville inte äta mer när jag ammade eller när jag va/är gravid. Men jag måste oavsett hur äcklad jag känner mig av att behöva äta redan igen för gick det längre än 3h från när jag åt något sist så höll jag på att ramla ihop av hunger och vart som ett skakigt monster. Så det va bara att tvinga i sig en massa mat som dessutom gör att jag ser ut som en flodhäst. :(
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Aha, jag läste fel! :o Jag menar att jag drack kopiösa mängde vatten när jag ammade. Under grav drack jag lite mer än normalt, men inte på långa vägar som vid amningen.
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Jag har gått upp när jag slutat amma.

Gick upp 14 kg med första barnet, gick ner 20 kg på 2 månader efter förlossningen så jag fick börja med ersättning för att inte tyna bort. Gick upp till min startvikt +1 kg.
Andra barnet gick jag upp 10 kg. Men nu mer förberedd så jag räknade kalorier då och då för att se att jag låg på ca 2700 och sen drack jag näringsdrycker. Klarade mig och gick bara ner 12 kg. Ammade helt i 8 månader, sen på nätterna i 6 månader. Nu blir lillan 2 år i januari och jag har gått upp 5½ kg.

Men dom kg kom smygande när hästen blev konvalisent, så har nog med för lite motion att göra.
 
Sv: går man upp i vikt när man slutar amma*?

Min mycket amatörmässiga teori var att kroppen behövde mer vätska till fostervatten och den ökade blodmängden. Som sagt mycket amatörmässiga teori :D ;)

Om blodmängden spelar in vet jag inte, men eftersom det hela tiden bildas nytt fostervatten behöver man dricka mer, det är ett faktum.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 739
Senast: lizzie
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 650
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 892
Senast: SiZo
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp