Går ned på framknäna

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare UllaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 146
U

UllaN

hjälp!!!! nu är det andra dagen i rad som hon gör så här. Igår kom min dotter hem från stallet och sa att vårt sto helt plötsligt sjunker ned och ställer sig på båda framknäna, idag händer samma sak och detta när hon står helt stilla och blir ryktad. Hon är brunstig just nu och om jag inte minns fel så gjorde hon samma sak förra gången hon var brunstig. Är det någon som vet vad det här beror på? Har ridit henne i c.a. 1 timme och hon har inga som helst problem men ngn. gångart. Hon har normal puls och andning.

Min foderhäst jag hade gick oxå helt plötsligt ned på knäna/bogen och reste sig sedan upp lika fort. Han gjorde detta dock när vi red honom. Oftast hände det när han var lite loj och inte gick på ordentligt. Hände dock inte ofta max 1gång i halvåret och då helt oförutseende. Frågade veterinären om detta han hade aldrig hört talas om det, men trodde det kunde bero på någon nerv som kom ikläm. Tyvärr har jag inget annat svar.

Min häst gjorde så en gång och vettrodde de kunde bero på blodtrycks fall,han rammlade ner på knä när jag red honom,eran kanske gör de då hon slappnar av? De sägs ju att de svimmar..... ring å hör med vet men de kan ju vara så om hon brunstar och spänner sig (vilket de ofta gör) å så slappnar hon av,,,för mycket.

Lycka till å skriv gärna å berätta hur d går!

Just det det där med en nerv i kläm stämde in på vad som hände mig en gång på en tävling.
Det var så att vi hade glömt att brodda innan jag hade sadlat och tagit på alla andra saker jag skaulle ha på hästen så vi började brodda efter jag hade sadlat, pappa stog med hoven uppe och skulle precis sätta i brodden då hästen bara sjunker ner och lägger sig, jag blev helt paff och rädd och efter 2 sec så stog han på benen igen lika snabbt som han hade sjunkt ner och såg helt oberörd ut så pappa lyfte hoven igen och lika dant hände igen.
Det som förmodligen hände vara att sadeljorden låg nog och klämde till en nerv och när han lyfte på hoven/benet så blev trycket på nerven ännu större och hästen "svimmade" nu hade jag ändå inte spännt hårt för jag hade bara precis lagt på den när vi kom på att vi hade glömt att brodda.
Det har aldrig hänt igen, men gissa vad paff man blev när man ser den stora hästen bara segla ner och sen resa sig upp helt oberörd efter 2 sec. :D

uj ja de är upplevelse i sig,jag var ute å red å Hubbe var ovanligt spänd å stissig kom hemmavid å då dök han bara så där för att resa sig ipp som inget hänt jag var chockad temapde när vi kom till stallet (klev av å ledde hem) inget fel... konstiga saker.

Tack för att ni har delat med er av era erfarenheter. Låter ganska troligt att det kan vara någon nerv som hamnar i kläm. Om jag inte missminner mig helt så har det även hänt när hon har varit sadlad :idea:

Är det en arab? Har hört att det oftast är araber som gör så, men jag vet inte. Jag tror att det finns en gammal tråd om det..

Nej det är inte en arab, hon är en Württemberger(stammar från fullblod och Trakhener).

Det har haant mig med. Stora tjocka halvblodet skulle ridas. Allt va som vanligt, han stog och halvsov medans jag ryktade och satte paa utrustningen. Naar jag ska ta ut honom ur stallet saa rammlar han ihop och reser sig snabbt och ser helt oberoord ut. Jag vet inte om det var foor att han var ovanligt avslappnad och slappnade av lite foor mycket, eller om det va nervklaam.

Det är inte ovanligt att hästen gör så om sadelgjorden är för hårt spänd.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 270
Senast: Docka
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 789
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka