Går ridskolehästar för mycket?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Edla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 987

Bukefalos 30 år!

Men vad säger ni? Är det här en rimlig mängd för en häst att gå verkligen? Detta är dessutom en bra ridskola nära mig, den jag gick på för många många år sen så gick varenda häst ca 4 timmar per dag för det var i Stockholm och där ville de bara tjäna pengar (säger INTE att det är på på alla men de var det minsann där). Så ja vad säger ni?
Hästar behöver röra på sig mer än vad vi tror, man får tänka på att det är mycket skritt och stillastående också i gruppridning. Det är inte samma intensiva träning som det är när man rider privata träningar.

Däremot så tycker jag nog inte helt om privatträningarna två timmar utöver det andra och dessutom två på samma dag..det är väl inte optimalt.

Det är väl främst belastningen från många ryttare utan jättekoll som är det som kan skada mest, inte alltid tiden dom går för rörelse är sällan dåligt för en häst. Och när det gäller åldern så är det oftast bättre ju mer dom rör på sig för alla hålla igång, det är när man ställer av eller minskar arbetet för äldre hästar som dom börjar gå sönder. Däremot kan ju arbetet behöva förändras för dom dock med åldern och det kan inte alltid ridskolor tillgodose riktigt.

Liknande trådar

• stark på uteritt med andra hästar
  • Byta till islandshäst?
  • Hästböcker ni minns
  • Är det synd om ridskolehästar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12