• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 932

Bukefalos 30 år!

Men att sätta upp dem en bit in är ju inget konstigt, annars hänger inte gardinerna fritt från fönsterbrädor osv.
Hade satt skenor där det inte är snedtak. Snyggt och väldigt enkelt att sätta upp.
Men då hamnar gardinerna minst 15 cm in i rummet eftersom taklisten är så pass stor och går in så långt. Funkar på en del ställen, men inte just här tror jag.

Jag har heller inte hittat skenor som klarar mörkläggningsgardiner. Det står på varenda en att de klarar lätta gardiner typ.

Men då hamnar gardinerna minst 15 cm in i rummet eftersom taklisten är så pass stor och går in så långt. Funkar på en del ställen, men inte just här tror jag.

Jag har heller inte hittat skenor som klarar mörkläggningsgardiner. Det står på varenda en att de klarar lätta gardiner typ.

Det gör mina också, annars hade gardinerna hängt mot fönsterbrädorna.
Jag har skenor och mörkläggningsgardiner i sovrummet, de sitter hur bra som helst.

Jag har skenor och mörkläggningsgardiner i sovrummet, de sitter hur bra som helst.
Har du lust att lägga in en bild? Jag får så dåliga bilder i huvudet. Känns som att halva hallen kommer försvinna.

Har du lust att lägga in en bild? Jag får så dåliga bilder i huvudet. Känns som att halva hallen kommer försvinna.

Absolut.
Beroende på vad man vill ha för upphängning blir det ganska långt ut, tex veckat är fönsterbräda + 8 cm om gardinerna ska gå fritt.

Designmässigt när man har gardiner som hänger ner till golvet så vill man ha dem från taket. Det blir helt enkelt snyggast så (även om smaken givetvis varierar, som alltid).

Och jag ser inte hur det ska gå till här?

Rullgardiner är plättlätt givetvis. Men vanliga gardiner, det får inte riktigt plats en gardinstång inuti kornischen, så den måste sättas utanför, antar jag? Eller hur gör man? Finns det gardingstänger som är avsedda att passa i en kornisch? (tack för ordet, hade ingen aning om vad det hette!).
Det finns ju väldigt tunna gardinstänger, böjd skena. Det är nog meningen att en sådan ska vara inuti hela vägen inuti och därmed sträcka sig ut 5-10 cm utanför fönstret helt enkelt.

Att ha gardiner som hänger från taket är ju inte något alla har utan det är ju vissa och denna anordning är nog absolut inte menad att kombinera med det.

För att gardinerna inte får plats på sidan om fönstret. Det är bara typ 10 cm mellan foder och slutet på kornischen, jag kan helt enkelt inte dra gardinen längre däråt och gardinen får inte plats på 10 cm. Och man vill heller inte ta ut gardinen längre än den är där uppe, för det kommer se helknasigt ut. Och även om man gör det så försvinner hörnet på fönstret oavsett.
Det finns ju en rullgardin. Tunna gardiner kanske funkar.

Det finns ju en rullgardin. Tunna gardiner kanske funkar.
Ja just där funkar det.
Men i sovrummet har vi upptäckt att rullgardinen slår mot fönsterkarmen om fönstret är öppet och då vaknar jag, så där behöver vi riktiga gardiner som inte ger ifrån sig ljud:D

Jag med. Mina mörkläggningsgardiner sitter 15 cm in för att gå att dra för helt på natten och helt borta från allt ljusinsläpp på dagen. Skena från ikea, går att fästa både i tak eller vägg, håller utmärkt för flera meter av tunga mörkläggningsgardiner.

@SiZo inte helt lätt att fota, dessa sitter drygt 20 cm in, tunga mörkläggning.
20260824_145524.webp

I vardagsrummet sitter de typ 17 cm in och det är på gränsen till för nära, är inne på en till skena och sätta innanför mot rummet och ha dubbla gardiner.
Är fönster längs hela väggen.
20260824_145543.webp

Mina föräldrar hade en sån innan de renoverade, och där satt gardinen dold i den där mackapären precis som flera andra skrivit. Pappa hatade den, så när de renoverade rummet tyckte han att mamma hade fått ha den i 25 år, så nu var det hans tur att slippa den. ;)

Jag hade tagit ner den. Du får väl sätta dit den igen om du ska flytta därifrån?

Liknande trådar

• Isolera väggar på billigt och enkelt sätt?
  • Barnsäkra hemmet
  • Bygga ut befintligt hus. Planering och inspiration
  • Bostad -vad kan jag göra?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd