Bukefalos 28 år!

Gårdshund och lydnad!

Schnauzern är en kompakt och mellanstor hund med en mankhöjd på 45 – 50cm (tikarna bör vara mindre än hanarna). Färgen är antingen peppar & salt eller svart. Vikten ligger mellan 15- 20 kg
Nämen! Då är de ändp ganska lagom med hyfsad bra vikt :D
 
Rottweiler är superfina brukshundar. Vi har haft 3 stycken under min uppväxt. Kramgoa, lättskötta och ambitiösa :love:
 
Rottweiler är superfina brukshundar. Vi har haft 3 stycken under min uppväxt. Kramgoa, lättskötta och ambitiösa :love:
Rottweilers kräver ju lite mer än det jag tror att jag kan erbjuda tyvärr.. Det är annars en av mina favorithundraser som jag gärna hade haft
 
Hm, har aldrig sett en Lappe klassas som brukshund. När jag snackar brukshund menar jag de som finns på brukshundsklubbens hemsida som kallas brukshund :)

Eftersom du använde ordet brukshund i sammanhanget "vilken ras är lämplig för mig" så är det väl ingen tvekan om att lapsk vallhund är lika mycket brukshund som collie, som du jämförde med. Lapsk vallhund är en renvallare med både vall och arbetsvilja på en nivå som gör den användbar i sporten.

Däremot har inte Brukshundklubben avelsansvaret för rasen, vilket klubben har för de raser som oftast används inom hundsporterna. De raser som finns på SBK:s sida har SKK lämnat över ansvaret för till SBK.

Från SBK:s websida:

Brukshundras eller brukshund
Hundar av brukshundraser är sedan länge arbetande hundraser, speciellt lämpade för de grenar och aktiviteter som Brukshundklubben har i sitt utbud. I och med det är avelsansvaret för brukshundraserna delegerat till Brukshundklubben från Svenska Kennelklubben.

Inom Brukshundklubben ansvarar våra rasklubbar för avelsarbetet med respektive brukshundras.

Andra arbetande hundar
Utöver brukshundraserna finns det andra hundar och raser som utför abete. Det kan till exempel vara jakthundar, vallhundar m fl och de kan då kallas brukshundar.
 
Eftersom du använde ordet brukshund i sammanhanget "vilken ras är lämplig för mig" så är det väl ingen tvekan om att lapsk vallhund är lika mycket brukshund som collie, som du jämförde med. Lapsk vallhund är en renvallare med både vall och arbetsvilja på en nivå som gör den användbar i sporten.

Däremot har inte Brukshundklubben avelsansvaret för rasen, vilket klubben har för de raser som oftast används inom hundsporterna. De raser som finns på SBK:s sida har SKK lämnat över ansvaret för till SBK.

Från SBK:s websida:

Brukshundras eller brukshund
Hundar av brukshundraser är sedan länge arbetande hundraser, speciellt lämpade för de grenar och aktiviteter som Brukshundklubben har i sitt utbud. I och med det är avelsansvaret för brukshundraserna delegerat till Brukshundklubben från Svenska Kennelklubben.

Inom Brukshundklubben ansvarar våra rasklubbar för avelsarbetet med respektive brukshundras.

Andra arbetande hundar
Utöver brukshundraserna finns det andra hundar och raser som utför abete. Det kan till exempel vara jakthundar, vallhundar m fl och de kan då kallas brukshundar.
Kanske skulle sagt BruksRASER då :) För det var det jag menade
 
Och då menade du att eftersom collie är en brukshundsras är den mindre lämplig för dig än en lapsk vallhund som har minst lika mycket arbetsvilja? *läst men ej förstått*
Det sade jag aldrig. Men det jag uppfattade det som att en lapsk vallhund inte skulle kräva lika mycket som en av bruksraserna utifrån det ni som skrivit om Lappen har sagt :)
 
Det sade jag aldrig. Men det jag uppfattade det som att en lapsk vallhund inte skulle kräva lika mycket som en av bruksraserna utifrån det ni som skrivit om Lappen har sagt :)

Nej, det stämmer inte. Lapsk kan ha rätt mycket jaktintresse vilket du nog inte vill ha, även om det är en fantastiskt trevlig ras för både sport och vakt och sällskap. Blanda inte ihop det med finsk/svenska lapphund som är en helt annan ras.

Bruksraserna är inte de mest krävande hundarna, det är helt enkelt de raser som är avlade för brukssporterna. I din situation skulle jag säga att jaktraserna är de mest krävande, då får du massa beteenden som du inte vill ha. I brukshundsraserna kan du få trevliga beteenden som du vill ha men också en del motor som du behöver ta vara på om det ska bli bra. Men motor finns i en massa raser.

En hund som kanske skulle passa dig är kromfohrländer.
 
Nej, det stämmer inte. Lapsk kan ha rätt mycket jaktintresse vilket du nog inte vill ha, även om det är en fantastiskt trevlig ras för både sport och vakt och sällskap. Blanda inte ihop det med finsk/svenska lapphund som är en helt annan ras.

Bruksraserna är inte de mest krävande hundarna, det är helt enkelt de raser som är avlade för brukssporterna. I din situation skulle jag säga att jaktraserna är de mest krävande, då får du massa beteenden som du inte vill ha. I brukshundsraserna kan du få trevliga beteenden som du vill ha men också en del motor som du behöver ta vara på om det ska bli bra. Men motor finns i en massa raser.

En hund som kanske skulle passa dig är kromfohrländer.

"Det är lapsk vallhund också. Men det är en väldigt trevlig ras som har mycket av det du efterfrågar. Att den skulle vara med i butiken betyder troligen att den skulle få utlopp för sin arbetslust i att hålla reda på allt som händer under dagen. Den har will to please och är lättfostrad, frisk och sund. " - Citat från dig som tex fick mig att tro att en lappe inte var lika krävande som en bruksras :)

Haha det är så jobbigt att alla tolkar ord olika; när jag säger krävande brukar jag mena att de kräver mycket aktivering. Men ja, en hund med mycket jakt (behöver egentligen inte ens vara mycket), och mycket vakt hade varit svåra att anpassa för det jag vill göra

Ska läsa lite om den raser :)
 
Jag funderar nu på nästa hund. I dagsläget har jag en mops som är 8 månader. Nästa hund vet jag inte riktigt när den kommer. När ras bestäms antar jag :P

  • Jag vill då ha en hund som är typ 45-50 cm och uppåt, alltså inte en liten hund.
  • Jag vill kunna ha hunden lös på tomten utan att den sticker för vilt eller bara för att det är intressantare att vara 5 mil bort från gården än där.
  • Ingen överdriven aktivering ska den kräva, men jag vill kunna syssla med lydnad utan att behöva kämpa som en tok för att hålla motivationen uppe och för att den ska förstå minsta lilla grej. Min mops fyller absolut inte dessa krav. Hon är för ofokuserad.
  • Pälsvård är inget problem; så länge jag inte måste hålla på med bad, borstning och föning minst 3 timmar i veckan.
  • Den ska klara av vinterkyla, helst utan täcke men behöver den det är det inget som får mig att välja bort en ras. Den får dock inte vara så frusen som en hund utan underull och fryser och är ledsen vid 10 grader utomhus.
Nu kommer jag inte på fler "kriterier", utan följdfrågor är nog lättare att få veta mer av.

Jag har varit inne på både olika typer av bruksraser och vinthundar, men ingen av de typerna av hundar passar mig oturligt nog, hur mycket jag än älskar dem.

Labrador? Annars keeshond? keeshond verkar vara den ultimata gårdshunden.
 
Labrador? Annars keeshond? keeshond verkar vara den ultimata gårdshunden.
Labrador låter inte helt omöjligt. Typiska bajsätare har jag hört att de är dock :P Keeshondar skulle också kunna passa. Hade för mig att de var mindre, men det var ju ändå hyfsat stora :)
 
Labrador låter inte helt omöjligt. Typiska bajsätare har jag hört att de är dock :P Keeshondar skulle också kunna passa. Hade för mig att de var mindre, men det var ju ändå hyfsat stora :)

Keesen är en toppenfin gårdshund. Glada, goa hundar som inte lämnar gårdplanen utan husse/matte. Nära till skall, larmar när gården får besök. Kan vara riktigt pigga och lite lättare träning kan de tycka vara kul. Långt ifrån träningsnarkomaner. Frysa kommer aldrig en Kees att göra. De ser större ut än vad de är, de har nämligen myyyycket päls :D

Införskaffa samtidigt en bra dammsugare inför fällperioderna. Annars ganska enkel pälsvård. Behöver bara borstas igenom då och då.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 069
Senast: Åsa A
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 829
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 144
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp