Gårdshund?

Det bästa är väl att ts går med i någon face-bookgrupp för hästar och frågar. Här sitter vi på ett hundforum och spånar. Bästa svar får man givetvis av hästfolk med erfarenhet av stallhundar.
Hur tänker du då? Det här är en hunddel på ett hästforum, vi är väldigt många som haft gårdshundar på det sätt som TS har. ”Stallhundar” är ett begrepp jag inte förstår, alla hundar kan befinna sig i ett stall, det är egenskaperna och generella användningsområdet som är det intressanta vid val av ras. TS har fått flertalet bra råd om hundar som passar dennes önskemål, innan tråden spårade ur till att handla om antalet jrts.
 
Då tycker du alltså att man ska förbjuda utekatter. De värsta marodörerna när det gäller att ta fåglar och gnagare av olika slag är utekatter. Jag vet en katt som jagar skogsfågel och har dragit hem så stora fåglar som tjädrar. Min katt smyger på harar och ekorrar, men de är i regel snabba och klarar sig. Han jagar rådjur också, men hittills utan framgång.
Hur gör jägare som vill ha en "rådjursfri" älghund? Med samma fostran borde en duktig hundförare kunna lära en jrt vilka bytesdjur som är ok att jaga.

Jag tänker inte bidra till att tråden spårar ur om utekatter Också. Den diskussionen kan vi ta på kattforumet tycker jag, men det är faktiskt inte lagligt att låta hundar springa vind för våg och jaga vilt, och eftersom många jack russels kan få för sig att göra det om man inte har tummen i ögat på dem tycker jag inte att de faller inom kategorin lämplig och lättsam gårdshund, som TS frågade efter.
 
Man gör ingenting eftersom älghundar inte avlas för drivande jakt och därmed inte har i generna att jaga rådjur. Det är således ingenting man tränar fram eller fostrar fram inom älghundsraserna.
Ok, men det finns problem med älghundar som driver rådjur. Man kan läsa artiklar i tex svenskjakt.se om hur man präglar hunden på rätt sorts vilt med doft (burkar, spray mm) samtidigt som man försöker jobba bort intresset för rådjur eller annat oönskat vilt. Liknande borde gå att göra med andra raser som man inte vill ska driva t ex hare.
 
Från Agria djurförsäkring:

Stallhundarnas 10-i-topp:
  1. Blandrashund
  2. Jack Russell terrier
  3. Schäfer
  4. Labrador
  5. Border collie
  6. Golden retriever
  7. Tax
  8. Rottweiler
  9. Dansk-svensk gårdshund
  10. Chihuahua
https://www.hippson.se/artikelarkivet/sponsrad/blandrashunden-ager-i-stallet.htm

Maan kan undra varför jack-russel kommer på 2:a plats medan dansk-svensk gårdshund hamnar först på 9:e plats.

Att en ras är poppis som stallhund gör den inte lämplig. Schäfer är en brukshund. Den ska inte gå och dra tassarna efter sig som gårdshund. Ändå köper folk dom till det. Och lever med problemen och får en uttråkad hund.
 
Då tycker du alltså att man ska förbjuda utekatter. De värsta marodörerna när det gäller att ta fåglar och gnagare av olika slag är utekatter. Jag vet en katt som jagar skogsfågel och har dragit hem så stora fåglar som tjädrar. Min katt smyger på harar och ekorrar, men de är i regel snabba och klarar sig. Han jagar rådjur också, men hittills utan framgång.
Hur gör jägare som vill ha en "rådjursfri" älghund? Med samma fostran borde en duktig hundförare kunna lära en jrt vilka bytesdjur som är ok att jaga.

Fast alltså. De söker ju en hyfsat lättsam hund med låg jaktlust. Tycker du att det beskriver en jrt? En hårt arbetande terrier med en terriers temperament?
 
Fast alltså. De söker ju en hyfsat lättsam hund med låg jaktlust. Tycker du att det beskriver en jrt? En hårt arbetande terrier med en terriers temperament?
Nja, hårt arbetande terrier är en överdrift. Både SKK och rasklubben beskriver jrt både som en sällskapshund och en hund som man kan ha till grytjakt och till hundsporter som tex agility.

Mental träning är viktig och en del jrt nöjer sig med lite inomhusaktiviteter som godissök och trix. Resten av tiden är de sällskapshundar som följer med sin ägare eller ligger och gosar i soffan. Det verkar finnas två typer av jrt både en aktiv och en som i huvudsak bara är en sällskapshund. Om man vill ha den lugnare sorten är det säkrast att välja en vuxen omplacering alt en valp efter lugna föräldrar.
( Läs gärna trådar om rasen på olika hundforum)

Fördelen med jrt jämfört med dsg är som tidigare nämnts att jrt kan du få med värmande dubbelpäls (strävhårig). Dansk-svensk gårdshund beskrivs som en fryslort som inte vill gå ut i ruskväder. En dsg vill helst sova i sängen under täcket. Det funkar inte i ett kyligt stall eller utomhus vintertid. Om jag själv skulle välja mellan dessa går dsg bort av den orsaken. Sen har vi den tuffare mentaliteten hos jrt - en hund som inte räds möten med älg i skogen eller främmande människor. En trygg hund ger en trygg häst och en säkrare ridtur.

När jack-russeln avlades fram för ca 150 år sedan var avsikten att den skulle funka tillsammans med hästar och vara tillräckligt snabb för att kunna följa en ryttare till häst. Namnet kommer från John Jack Russel som var med och startade den brittiska kennelklubben. Nu är jrt den vanligaste stallhunden i Sverige och troligtvis i fler länder också.
 
Senast ändrad:
Nja, hårt arbetande terrier är en överdrift. Både SKK och rasklubben beskriver jrt både som en sällskapshund och en hund som man kan ha till grytjakt och till hundsporter som tex agility.

Mental träning är viktig och en del jrt nöjer sig med lite inomhusaktiviteter som godissök och trix. Resten av tiden är de sällskapshundar som följer med sin ägare eller ligger och gosar i soffan. Det verkar finnas två typer av jrt både en aktiv och en som i huvudsak bara är en sällskapshund. Om man vill ha den lugnare sorten är det säkrast att välja en vuxen omplacering alt en valp efter lugna föräldrar.
( Läs gärna trådar om rasen på olika hundforum)

Fördelen med jrt jämfört med dsg är som tidigare nämnts att jrt kan du få med värmande dubbelpäls (strävhårig). Dansk-svensk gårdshund beskrivs som en fryslort som inte vill gå ut i ruskväder. En dsg vill helst sova i sängen under täcket. Det funkar inte i ett kyligt stall eller utomhus vintertid. Om jag själv skulle välja mellan dessa går dsg bort av den orsaken. Sen har vi den tuffare mentaliteten hos jrt - en hund som inte räds möten med älg i skogen eller främmande människor. En trygg hund ger en trygg häst och en säkrare ridtur.

När jack-russeln avlades fram för ca 250 år sedan var avsikten att den skulle funka tillsammans med hästar och vara tillräckligt snabb för att kunna följa en ryttare till häst. Namnet kommer från John Jack Russel som var med och startade den brittiska kennelklubben. Nu är jrt den vanligaste stallhunden i Sverige och troligtvis i fler länder också.
Varför stödja avel av rasotypiska hundar?
 
Väldigt många bryr sig inte om deras hundar stör vilt och grannar (eller tar en och annan stallkatt :cry:) Ibland bor man så avsides att det ökande jakttrycket av en lös hund är marginellt. Jakttryck är även störningen av att hunden rör sig i markerna
Nja, hårt arbetande terrier är en överdrift. Både SKK och rasklubben beskriver jrt både som en sällskapshund och en hund som man kan ha till grytjakt och till hundsporter som tex agility.

Mental träning är viktig och en del jrt nöjer sig med lite inomhusaktiviteter som godissök och trix. Resten av tiden är de sällskapshundar som följer med sin ägare eller ligger och gosar i soffan. Det verkar finnas två typer av jrt både en aktiv och en som i huvudsak bara är en sällskapshund. Om man vill ha den lugnare sorten är det säkrast att välja en vuxen omplacering alt en valp efter lugna föräldrar.
( Läs gärna trådar om rasen på olika hundforum)

Fördelen med jrt jämfört med dsg är som tidigare nämnts att jrt kan du få med värmande dubbelpäls (strävhårig). Dansk-svensk gårdshund beskrivs som en fryslort som inte vill gå ut i ruskväder. En dsg vill helst sova i sängen under täcket. Det funkar inte i ett kyligt stall eller utomhus vintertid. Om jag själv skulle välja mellan dessa går dsg bort av den orsaken. Sen har vi den tuffare mentaliteten hos jrt - en hund som inte räds möten med älg i skogen eller främmande människor. En trygg hund ger en trygg häst och en säkrare ridtur.

När jack-russeln avlades fram för ca 250 år sedan var avsikten att den skulle funka tillsammans med hästar och vara tillräckligt snabb för att kunna följa en ryttare till häst. Namnet kommer från John Jack Russel som var med och startade den brittiska kennelklubben. Nu är jrt den vanligaste stallhunden i Sverige och troligtvis i fler länder också.
grytjakt ställer kraven-stor jaktlust och mod. Det är oftast inga lätta hundar som går i gryt och det är jakten som driver dem. En jakt som är stark nog även om bytet försvinner ur synhåll. Taxars legendariska envishet hör samman med deras användning som grythundar.

Är ts bekväm med en hund som jagar så kan säkert en jrt funka. Eller om hon har tur som en tossig och får en hund som inte är rastypisk i huvudet.
 
Jrt som sällskapshund nämns först i beskrivningen i SKK:s rasbeskrivning.

Detsamma står i beskrivningen av många andra raser, det är nästan en floskel vid det här laget. Att det är vanligt att de hålls som sällskapshundar betyder inte att de är särskilt lämpliga till det - bara att alltför många köper hund utan att tänka så mycket på om de faktiskt kan erbjuda rätt sorts hem till den ras de siktat in sig på.
 
Att ha med en hund lös på en ridtur är redan det att tänja på reglerna. (en hund ska under vinterhalvåret hållas så att den förhindras att efterfölja vilt och under barnkammartider får hunden inte ens störa vilt) Dessutom vill man inte ha en hund som drar iväg som man måste oroa sig för. Man vill inte att de utmanar gris eller ränner ut på vägen.

Jag tror att TS vill maximera chanserna att hennes hundliv fungerar friktionsfritt. Ju mindre jakt i hundens ras ju större chans att flocken i form av matte på häst är viktiga nog att stanna hos oavsett vem som passerar eller trycker i närheten.
 
Jrt som sällskapshund nämns först i beskrivningen i SKK:s rasbeskrivning.

Fast alltså. Det står att den har stort mod, jaktlust och envishet. Låter det på riktigt som en hund som ska strosa runt på gården och hänga med på ridturer osv utan hur mycket träning som helst?
Förstår inte varför du är så envis med att rekommendera "terriernas terrier" till någon som söker en lättsam sällskapshund.

På schäfer så står det också att de ska kunna fungera som sällskapshund - om de får tillräckligt med träning. Det där med hur man använder sällskapshund är olika och vissa menar helt enkelt att hunden inte måste användas i riktigt praktiskt arbete. Men det betyder ju inte att hunden är enkel och lättsam.
 
Jag bor på gård med hästar och katter, men ingen hund. Skaffar jag en hund skulle jag ställa samma kravprofil som TS. Passar en kompis hund ibland som stämmer in på allt förutom pälsen som eg ska vara lång men som ägaren trimmar ner helt 2-3 ggr per år. Det är en Schappendoes. Hunden är fantastiskt trevlig och lätt att ha och är vad jag förstår rastypisk.
 
Nja, hårt arbetande terrier är en överdrift. Både SKK och rasklubben beskriver jrt både som en sällskapshund och en hund som man kan ha till grytjakt och till hundsporter som tex agility.

Mental träning är viktig och en del jrt nöjer sig med lite inomhusaktiviteter som godissök och trix. Resten av tiden är de sällskapshundar som följer med sin ägare eller ligger och gosar i soffan. Det verkar finnas två typer av jrt både en aktiv och en som i huvudsak bara är en sällskapshund. Om man vill ha den lugnare sorten är det säkrast att välja en vuxen omplacering alt en valp efter lugna föräldrar.
( Läs gärna trådar om rasen på olika hundforum)

Fördelen med jrt jämfört med dsg är som tidigare nämnts att jrt kan du få med värmande dubbelpäls (strävhårig). Dansk-svensk gårdshund beskrivs som en fryslort som inte vill gå ut i ruskväder. En dsg vill helst sova i sängen under täcket. Det funkar inte i ett kyligt stall eller utomhus vintertid. Om jag själv skulle välja mellan dessa går dsg bort av den orsaken. Sen har vi den tuffare mentaliteten hos jrt - en hund som inte räds möten med älg i skogen eller främmande människor. En trygg hund ger en trygg häst och en säkrare ridtur.

När jack-russeln avlades fram för ca 150 år sedan var avsikten att den skulle funka tillsammans med hästar och vara tillräckligt snabb för att kunna följa en ryttare till häst. Namnet kommer från John Jack Russel som var med och startade den brittiska kennelklubben. Nu är jrt den vanligaste stallhunden i Sverige och troligtvis i fler länder också.
Förstår inte var du fått det ifrån att en dsg skulle vara otrygg (på en ridtur), ännu mindre hur en häst ska kunna avläsa att en hund är otrygg. Känns mest som att du tar det personligt att folk inte tycker att JRT är en bra gårdshund.

Absolut att en dsg gillar att ligga under täcket, men ännu mer gillar en dsg att vara med sin ägare/familj. Är familjen i stallet/på gården - så är det där man hittar dsg:n.

/kolblakkur, med två dsg som hänger med i stallet
 
Sen har vi den tuffare mentaliteten hos jrt - en hund som inte räds möten med älg i skogen eller främmande människor. En trygg hund ger en trygg häst och en säkrare ridtur.

När jack-russeln avlades fram för ca 150 år sedan var avsikten att den skulle funka tillsammans med hästar och vara tillräckligt snabb för att kunna följa en ryttare till häst. Namnet kommer från John Jack Russel som var med och startade den brittiska kennelklubben. Nu är jrt den vanligaste stallhunden i Sverige och troligtvis i fler länder också.
Jag förstår inte riktigt var du har fått det ifrån att DSGn skulle uppvisa rädslor mot djur och främmande människor? Har du mycket erfarenhet av rasen? Eller är det bara som du tror?
En Dsg ska inte uppvisa rädslor - då är det inte en rastypisk dsg. Däremot så ska den ha ett mildare och lugnare temperament än en jrt. Och just därför tycker jag att dsgn är en betydligt mer lätthanterlig ras än jrt.
Jag har ju haft dsg och hästar tillsammans i ca 25 år, och jag har aldrig märkt att mina hästar har reagerat negativt på rasens mildare sätt. Däremot så kan hästarna bli ganska så irriterade när min gamle far kommer på besök med sin framfusige terrier (en softis), för den "tetar" hästarna på ett helt annat sätt än vad mina dsgs gör.
 
Förstår inte var du fått det ifrån att en dsg skulle vara otrygg (på en ridtur), ännu mindre hur en häst ska kunna avläsa att en hund är otrygg. Känns mest som att du tar det personligt att folk inte tycker att JRT är en bra gårdshund.

Absolut att en dsg gillar att ligga under täcket, men ännu mer gillar en dsg att vara med sin ägare/familj. Är familjen i stallet/på gården - så är det där man hittar dsg:n.

/kolblakkur, med två dsg som hänger med i stallet
Du förekom mig:D
 
Jag förstår inte riktigt var du har fått det ifrån att DSGn skulle uppvisa rädslor mot djur och främmande människor? Har du mycket erfarenhet av rasen? Eller är det bara som du tror?
En Dsg ska inte uppvisa rädslor - då är det inte en rastypisk dsg. Däremot så ska den ha ett mildare och lugnare temperament än en jrt. Och just därför tycker jag att dsgn är en betydligt mer lätthanterlig ras än jrt.
Jag har ju haft dsg och hästar tillsammans i ca 25 år, och jag har aldrig märkt att mina hästar har reagerat negativt på rasens mildare sätt. Däremot så kan hästarna bli ganska så irriterade när min gamle far kommer på besök med sin framfusige terrier (en softis), för den "tetar" hästarna på ett helt annat sätt än vad mina dsgs gör.
Du kan utläsa att det finns rädslor och osäkerhet i rasklubbens BHP (2017):

"Diagrammets medelvärde visar att det inom rasen dansk-svensk gårdshund förekommer ett visst mått av rädsla /osäkerhet "...

"Det framgår att hos somliga individer av rasens syns såväl sociala som miljöbetingade rädslor. Därutöver noteras varierande grad av nyfikenhet för rasen. Som uppfödare/rasklubb bör man vara medveten om variationen inom rasen och inför ex ett avelsbeslut studera respektive individs utfall. Därutöver bör hänsyn tas till familjebilden. Det kan vara av intresse för klubben att följa utvecklingen för beskrivarnas sammanfattande uttalande för BPH-beskrivna hundar födda olika år."

….."drygt 10 % är skottberörda... Skottmomentet är frivilligt och hundägaren/föraren bestämmer själv om hunden ska göra det. Av de 205 gårdshundar som kommit till start har 177 genomfört skottmomentet, det vill säga ca 86 %. ... Det finns anledning att förmoda att de hundägare som väljer bort skottmomentet redan på förhand har kännedom om att deras hundar är skottberörda."

https://www.skk.se/globalassets/dok...lys/200-analys-bph-dansk-svensk-gardshund.pdf

De främmande dansk-svenska gårdshundar jag mött har varit reserverade och uppträtt osäkert och gärna gömt sig bakom sin ägare. Inte aggressiva på något sätt, utan de har gett ett lite ängsligt uttryck. Helt ok som sällskapshund och det finns fördelar med det beteendet.

Det finns nyare studier vid Sussex universitet som visar att hästar är väldigt känsliga och har förmåga att känna av oro och läsa av ansiktsuttryck hos människor. När hästen t ex såg ett argt ansikte så ökade deras hjärtfrekvens. De kan visa empati för andra hästar, hundar, apor och mulor.
Sannolikt känner de av känslor hos djur som de lever tillsammans med.

På olika hundforum har jag de senaste åren läst om rädslor och osäkerhet hos dansk-svensk gårdshund. Jag har varit lite intresserad av rasen och är det fortfarande, men jag ska ju inte ha den som stallhund. Kanske att det blivit bättre på senare år när fler börjat mentalbeskriva sina hundar?

I facebookgrupper finns ofta omplaceringar av vuxna dsg och man kan läsa att många omplaceras pga osäkerhet och rädslor eller att de inte funkar med familjens andra hund. Ägarna vill omplacera till någon som bor i ett eget hus, helst är hemma på dagarna och inte till en småbarnsfamilj.
 
Detsamma står i beskrivningen av många andra raser, det är nästan en floskel vid det här laget. Att det är vanligt att de hålls som sällskapshundar betyder inte att de är särskilt lämpliga till det - bara att alltför många köper hund utan att tänka så mycket på om de faktiskt kan erbjuda rätt sorts hem till den ras de siktat in sig på.
Sällskapshund står aldrig först i rasbeskrivningen av en brukshund. Jämför tex beskrivningen av tysk schäferhund:

Användningsområde (Tysk schäferhund)
"Genom sin mångsidighet och sina historiskt nedärvda bruksegenskaper har rasen etablerat sig som en mycket duglig tjänstehund inom en rad olika områden i vårt moderna samhälle. Den är också mycket eftertraktad som tävlingshund och familjehund."

Jag undrar hur stor procent av jrt som används vid grytjakt. Gissningsvis är den siffran mycket låg. Grytjakt är en mycket grym form av jakt som många vill förbjuda, bl a Sveriges Veterinärförbund. Jag vet inte när/om vi kommer att se ett totalförbud mot grytjakt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 478
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 931
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 519
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 095
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp