Gårdshund?

Sv: Gårdshund?

Tid har jag. Kommer vara hemma med den hela dagarna och vara ute i skogen massor.

Finska lapphunden, hur är den? Skällig? Jobbig päls att sköta?
Fraggel_tess hund är ju ursöt och det verkar vara en trevlig ras.

Det blir min förstahund så vill inte ha för skarpt temprament heller.
 
Sv: Gårdshund?

lapphundar är ju fina, de jag har träffat, men jag vet inte hur dom är enligt rasbeskrivningen, men de jag har träffat har varit mkt trevliga hundar :) men tänk på att en hårig sak + sågspån = inte såååå kul ;)
 
Sv: Gårdshund?

jag har ju fortfarande en collie som är på livstidsfoder hos mitt ex's syster, han är helt underbar hund. Så jag ropar: COLLIE COLLIE COLLIE ;) hahahaha
 
Sv: Gårdshund?

Ja en korthårig *mums*

Sheltie, fast den har kanske väl mycket päls och är för liten...
 
Sv: Gårdshund?

själv har jag boxer och kh-collie som funderingar inför nästa hund nu. Boxer mkt sjukdommar inom aveln och kh-collie risken för skotträdsla, svaga nerver. Men eg riskerar jag hellre en skotträdd hund än en sjuk...
 
Sv: Gårdshund?

Det ska ju finnas kennlar som inte har så mycket av det där... Är båda föräldrarna MH-beskrivna utan anmärkning på skottet så tror jag att man har bra förutsättningar. Jag funderar också på en KH som nästa hund :D
 
Sv: Gårdshund?

jo, jag har kontakt med den kennel som verkar ha bäst i snitt på mh/korningar nu. Dom väntar intressanta kullar i höst ;) vill åka ner och träffa dom och hundarna dock, känna mig för. i samma veva ska jag hälsa på boxer-uppfödare tänkte jag :P ojoj, ska bli spännande.
 
Sv: Gårdshund?

De har ett trevligt temprament. Pälsen är inte så särskilt svårskött. Räcker man borstar igenom vid behov. Ett + är när min fäller är att det blir små tussar som lossnar och inte ett hår i taget så det blir 1000 hårstrå utspritt.

Många säger lappisar är skälliga men mkt beror på uppfostran vad man som matte tillåter. Vi har lärt våran att när det kommer bilar eller främlingar till vår gård ska det talas om. Jag har inte stött på några lappisar som är extremt skälliga!
 
Sv: Gårdshund?

Hon är ju för söt din.

Fler bilder?

Ang pinschern, är tveksam till tempramentet?

Är nog inte så intresserad av nån liiiten hund heller utan mellansize ungefär.

Collie känns lite väl hårig, har iofs inte sett nån korthårig tror jag..
 
Sv: Gårdshund?

hehe jo det är sant. Så har jag också tänkt. Men nu nästa vovve ska vara bruksmaterial och jag måste verkligen tänka på egenskaper som passar mig. Snyggaste rasen är Rottweiler hehehe, men jag vet inte riktigt om den rasen passar, håller på att utforska rottis också ;)

Det gäller att träffa så många olika tänkbara raser som möjligt och känna sig fram :)
 
Sv: Gårdshund?

en roylls roylls? ;) eller menar du en Rhodesian ridgeback?
Har inte läst så mkt om dom och inte heller träffat någon men jag tror dom är trevliga, snygga såklart ;)
 
Sv: Gårdshund?

Pontevecchio skrev:
Hon är ju för söt din.

Fler bilder?

Ang pinschern, är tveksam till tempramentet?

Är nog inte så intresserad av nån liiiten hund heller utan mellansize ungefär.

Collie känns lite väl hårig, har iofs inte sett nån korthårig tror jag..

Pinscher är ingen liten hund ( då tänker du nog på dvärg pinscher )

Temperamentet skulle passa en som skall "vakta" gården och följa med på det mesta i skog och mark.

Annars har vi ju Schnauzer eller en Riesen schnauzer ?

Pinscher och Schnauzer raserna har mycket gemensamt .

Schnauzern är en lätt hund och är positiv till det mesta, skulle säga att den passar utmärkt som gårdshund
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 077
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
0
· Visningar
1
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 141
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
6 542
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp