Bukefalos 28 år!

Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

mul

Trådstartare
Storyn går så här..

En ponnyhingst springer lös på vägen, en kompis fångar in den efter mycket om och men. Ägaren kommer och ska hämta den och blir enl kompisen våldsam mot hästen och enl h*n själv bara ruskat om den lite. Han säger att h*n ska hem och skjuta hästen.. Kompisen blir upprörd och säger att han inte ska göra det. Ägaren svarar med att "vill du ha den?" "Ja, visst kan jag ta den".

Ägaren säger att visst kan kompisen få hästen, hämtar passet och allt är frid och fröjd.

Det går ett par veckor.. Kompisen har verkat och avmaskat och börjat köra in hästen. Läger då ut den på annons och det såg "ägaren". Ägaren blev vansinnig och kommer farande och ska ha hästen tillbaka. Kompisen fick inte hästen för att sälja den utan h*n ansåg att kompisen hade en månads prövotid "för så är det alltid". H*n ansåg att kompisen bara skulle göra pengar på ponnyhingsten och att h*n skulle skjuta den var bara ett skämt.

Hästen lämnas tillbaka, men nu har jag gått och funderat på detta ett tag.. Jag anser att har man gett bort nåt så har man.. Men hur ser ni det? (Det var inte första gången ponnyhingsten var ute på vift h*n erkände för mig i telefon att den varit ute mycket, men brukar gå in igen. H*n hade även en till ponny på vift och den den skulle skjutas då med.. Jag stod då beredd en helg att hämta den..)
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Jag tycker det är brukligt i sådana situationer med gåvobrev. Skulle aldrig ta för givet att den är min bara för att personen säger så. Ägaren som gett bort hästen kan ju komma i efterhand och hävda att jag stulit den när det inte finns något skriftligt bevis. Pass säger ingenting om ägarskapet..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Tyvärr fick inte kompisen nåt kvitto eller gåvobrev alls.. Det var ju smart av "ägaren" att få hästen tillfixad och sen ta tillbaka den..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Skulle aldrig anta att hästen var min förrän jag hade ett underskrivet dokument från f d ägaren. Så där var den som "fick" hästen otroligt naiv.

Dessutom, utan att jag tycker att ägaren låter speciellt trevlig, tycker jag att det är ett knepigt sätt av den som "fick" hästen och förstår att ägaren blev sur. H*n trodde att h*n hade gett bort hästen till någon som ville ta hand om den och så visar det sig att det var bara någon som ville ha den för att sälja och tjäna lite pengar. Om din kompis la ut den på annons efter "ett par veckor" så måste h*n ha vetat hela tiden att h*n tänkte sälja hästen, då hade det varit ärligare att säga att "nej, jag vill inte ha hästen men om du vill kan jag ta hand om den och sälja åt dig mot att jag får X% av priset" eller något sådant.
Så jag har inte så stor sympati för någon av personerna i historien faktiskt. Iaf inte utifrån vad du berättar (som kanske bara är en del av historien).
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Skulle aldrig anta att hästen var min förrän jag hade ett underskrivet dokument från f d ägaren. Så där var den som "fick" hästen otroligt naiv.

Dessutom, utan att jag tycker att ägaren låter speciellt trevlig, tycker jag att det är ett knepigt sätt av den som "fick" hästen och förstår att ägaren blev sur. H*n trodde att h*n hade gett bort hästen till någon som ville ta hand om den och så visar det sig att det var bara någon som ville ha den för att sälja och tjäna lite pengar. Om din kompis la ut den på annons efter "ett par veckor" så måste h*n ha vetat hela tiden att h*n tänkte sälja hästen, då hade det varit ärligare att säga att "nej, jag vill inte ha hästen men om du vill kan jag ta hand om den och sälja åt dig mot att jag får X% av priset" eller något sådant.
Så jag har inte så stor sympati för någon av personerna i historien faktiskt. Iaf inte utifrån vad du berättar (som kanske bara är en del av historien).

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Ägarbevis och sånt då? Man kan ju inte anta att man får en häst bara för att man får passet till den. Ändrade dom ägare och sånt är det ju såklart en liten annan sak..

Sen vad är det för konstig typ som skjuter alla hästar som rymmer..? Låter kanske mer som något den säger bara. Har väldigt svårt att tro att männskan skulle skjuta dom pga det.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Ägarbevis och sånt då? Man kan ju inte anta att man får en häst bara för att man får passet till den. Ändrade dom ägare och sånt är det ju såklart en liten annan sak..

Sen vad är det för konstig typ som skjuter alla hästar som rymmer..? Låter kanske mer som något den säger bara. Har väldigt svårt att tro att männskan skulle skjuta dom pga det.

Vad jag förstått så vart passet inskickat och ägarbyte gjort.

Ja det är det nog, jag sitter 20mil från min kompis och får höra detta av min kompis. Jag ringde då upp ägaren för att höra dennes sida. Men det som kom fram var att h*n skjuter/avlivar hellre hästarna än säljer dom..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Skulle aldrig anta att hästen var min förrän jag hade ett underskrivet dokument från f d ägaren. Så där var den som "fick" hästen otroligt naiv.

Dessutom, utan att jag tycker att ägaren låter speciellt trevlig, tycker jag att det är ett knepigt sätt av den som "fick" hästen och förstår att ägaren blev sur. H*n trodde att h*n hade gett bort hästen till någon som ville ta hand om den och så visar det sig att det var bara någon som ville ha den för att sälja och tjäna lite pengar. Om din kompis la ut den på annons efter "ett par veckor" så måste h*n ha vetat hela tiden att h*n tänkte sälja hästen, då hade det varit ärligare att säga att "nej, jag vill inte ha hästen men om du vill kan jag ta hand om den och sälja åt dig mot att jag får X% av priset" eller något sådant.
Så jag har inte så stor sympati för någon av personerna i historien faktiskt. Iaf inte utifrån vad du berättar (som kanske bara är en del av historien).

Jag var ju själv inte där, utan hörde från min kompis. Jag ringde dock upp ägaren för dennes sida med. Jag kan säga att jag förstår dom båda. Min kompis skulle INTE ha lagt ut hästen till försäljning. Och ägaren skulle INTE ha klått upp hästen som kompisen sa och som ägaren sa ruskat om den lite.. Och ffa sett till att hästen hållt sig innanför staketet.

Och jag anser nog att ägaren borde fattat att kompisen hellre tar hand om och säljer hästen än låter ägaren ta hem den och skjuta den..

Jag hade resonerat så att om jag gett bort en sak så kan jag inte komma veckor efteråt och kräva tillbaka den.. Men det vore ju en strategi;) Ge bort hästar, få dom inkörda och tillfixade och sen ta hem dom igen:laugh:;)
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

OM ägarbyte var gjort och förra ägaren har skrivit på kan jag inte förstå varför ponnyn lämnades tillbaka!!!
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Vad jag förstått så vart passet inskickat och ägarbyte gjort.

Men då borde väl inte den förra ägaren då ha rätt att ta tillbaka hästen ens, den äger ju inte ens hästen då..annars är det ju ingen som helst mening med ägarbyte osv om man kan ta tillbaka sin förra häst när man känner för det.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Men då borde väl inte den förra ägaren då ha rätt att ta tillbaka hästen ens, den äger ju inte ens hästen då..annars är det ju ingen som helst mening med ägarbyte osv om man kan ta tillbaka sin förra häst när man känner för det.

Enl förra ägaren så kvittade det. Dom hade ju inte skrivit något kvitto/kontrakt/gåvobrev. Men jag vet att min kompis skickade passet rekat till förbundet för att byta ägaruppgift.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

OM ägarbyte var gjort och förra ägaren har skrivit på kan jag inte förstå varför ponnyn lämnades tillbaka!!!

Vad jag förstått tillhör ponnyn ett förbund som har pass som båda parter inte behöver skriva på, utan man ändrar i själva passet. Jag har själv inte sett såna pass, men ska till kompisen på fredag så då kan jag få be och kolla hur dom är utformade.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Enl förra ägaren så kvittade det. Dom hade ju inte skrivit något kvitto/kontrakt/gåvobrev. Men jag vet att min kompis skickade passet rekat till förbundet för att byta ägaruppgift.

Fast passet har väl inte så mycket med ägarbeviset att göra, ägarbeviset är väl en separat grej, jag fick en klisterlapp som jag däremot kunde sätta in om jag ville i passet när jag köpte min häst. Men passet annars har väl inte så mycket med saken att göra på det sättet.

Men om dom skickat in för ägarbyte så är det ju ren stöld isåfall.

Ägarbevisen måste väl vara samma för alla hästar, inte beroende på vad dom är för ras..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Fast passet har väl inte så mycket med ägarbeviset att göra, ägarbeviset är väl en separat grej, jag fick en klisterlapp som jag däremot kunde sätta in om jag ville i passet när jag köpte min häst. Men passet annars har väl inte så mycket med saken att göra på det sättet.

Men om dom skickat in för ägarbyte så är det ju ren stöld isåfall.

Ägarbevisen måste väl vara samma för alla hästar, inte beroende på vad dom är för ras..

Jag misstänker att det kanske kan vara olika, och vi vet ju inte om ponnyn var en import (kanske pappren ser annorlunda ut i utländska föreningar?).

Jag har nämligen ingen klisterlapp, utan enbart ett papper med uppgifter och en påpekan att "ägarbeviset är en bilaga till passet och ska förvaras med detta i den mån det är möjligt" ;)
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Fast passet har väl inte så mycket med ägarbeviset att göra, ägarbeviset är väl en separat grej, jag fick en klisterlapp som jag däremot kunde sätta in om jag ville i passet när jag köpte min häst. Men passet annars har väl inte så mycket med saken att göra på det sättet.

Men om dom skickat in för ägarbyte så är det ju ren stöld isåfall.

Ägarbevisen måste väl vara samma för alla hästar, inte beroende på vad dom är för ras..

Ägarbeviset sitter fast i passet, vad jag förstått. Ett blad där.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Pappret låg i passet, men hela passet måste skickas in. Ägaren hade fyllt i och skrivit på ägarbytet och ägarbyte gjorts
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

om gamla agaren har skrivit pa och sen tar tillbaka hast det ar stold!! jag skulle ha din kompis ringa advokat och sen polisen om stold av hast.. Hon har ju hastens papper i sitt name (OM pass ar tillbaka).

Later som forra agaren (han som slog pa hasten och skulle skjuta den) forsoker ngt fult har.. hoppas det loser sig..

btw, jag hotar mina varje dag om de inte uppfors sig att jag skall sanda dem pa slaktbilen. lol.. jag tror de vet slaktbilen kan inte ta sig up for backen har..lol.... och det ar forstas ett joke.. skullle aldrig salja hast till slakt... fy ata hastkott (yumm egentligen)..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

*delvis kl*

Jag pratade med kompisen då jag skrev det.. Nu har vi lagt på:laugh:. Ägaren skrev under ägarbytet och lämnade passet till kompisen. Kompisen skickade in det och ägarbyte gjordes. Resten av storyn vet ni. Men kompisen hade inget val än att lämna tillbaka ponnyn. Ägaren sade att kompisen skulle minsann inte bråka eftersom dom bor grannar och sen känner ägaren folk inom polis.

Jag anser att ägaren gjort fel och det kommer jag att säga till h*n, troligtvis träffar jag ägaren på fredag. Men ägaren hävdar också att kompisen hade hästen på prov en månad och att kompisen inte skötte sina åtaganden. Ta hand om hästen, eftersom kompisen lade ut den på annons.

Ponnyn har inte heller fått gått ut sen händelsen, eftersom det är en hingst och går ihop med sin mamma. Mamman har blivit betäckt ett par gånger av hingsten nu i sommar. Nu vill dom inte ha dom ihop och då får hingsten vara inne..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Ägarbeviset sitter fast i passet, vad jag förstått. Ett blad där.

Jo mitt ägarbevis sitter i mitt pass också men det är ju inte så att man skickar in passet, det är ju när man skickat in ägarbytespapprerna som man får ett klistermärke där det står ägare och allt det där som man sen sätter in i en sida i passet.

Grejen är att den förra ägaren är inte ägare längre, hästen har bytt ägare även om den förra ägaren gav bort hästen. Det är stöld och inget annat.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 935
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 511
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp