Bukefalos 28 år!

Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Jag anser att ägaren gjort fel och det kommer jag att säga till h*n, troligtvis träffar jag ägaren på fredag. Men ägaren hävdar också att kompisen hade hästen på prov en månad och att kompisen inte skötte sina åtaganden. Ta hand om hästen, eftersom kompisen lade ut den på annons.

Men har man hästen på prov så skickar man inte in ett ägarbyte innan, då har man just hästen på prov och ordnar allt efteråt när man bestämt sej för att ta hästen. Sen har man inga skyldigheter heller egentligen när man väl äger hästen, äger man den får man göra vad man vill med sin egen häst och den förra ägaren kan inte direkt påverka det övht.

Förstår faktiskt övht inte varför din vän lät den förra ägaren ta tillbaka hästen som faktiskt inte äger hästen längre.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

ojoj nu hardin kompis saker pa sin granne lol..
forst hot dar han sager quote: braka inte for vi ar grannar (jag kan gora det besvarligt for dig och din familj) och jag kanner folk inom polisen (och det skulle hjalpa???)end quote.

Din kompis behover anmala trakasseri och hot men grannen fornekar val att han har sagt allt detta.

Sen har hon ju passet med SITT namn som agare. Sa dar kommer stolden in..

SEN.... hon bor ringa lanstyrelsen om "dalig hasthallning" da hingsten far sta inne, vilket han inte behover gora tycker man.. Halva dagen var i hagen eller satt upp stangsel och dela hagen. Jag tror det finns ngn lag mot antal timmar en hast far sta inne.. ar inte saker pa det da.

Vore skoj om grannen upprepade sina hot framfor dig.. DA har din kompis vittnen......

Denna storyn maste jag folja ... grannen later som en bully som har glomt att han har vuxit upp...


lycka till till helgen
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Men har man hästen på prov så skickar man inte in ett ägarbyte innan, då har man just hästen på prov och ordnar allt efteråt när man bestämt sej för att ta hästen. Sen har man inga skyldigheter heller egentligen när man väl äger hästen, äger man den får man göra vad man vill med sin egen häst och den förra ägaren kan inte direkt påverka det övht.

Förstår faktiskt övht inte varför din vän lät den förra ägaren ta tillbaka hästen som faktiskt inte äger hästen längre.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Ägaren skrev under ägarbytet och lämnade passet till kompisen. Kompisen skickade in det och ägarbyte gjordes. Resten av storyn vet ni. Men kompisen hade inget val än att lämna tillbaka ponnyn. Ägaren sade att kompisen skulle minsann inte bråka eftersom dom bor grannar och sen känner ägaren folk inom polis.

Jag anser att ägaren gjort fel och det kommer jag att säga till h*n, troligtvis träffar jag ägaren på fredag. Men ägaren hävdar också att kompisen hade hästen på prov en månad och att kompisen inte skötte sina åtaganden. Ta hand om hästen, eftersom kompisen lade ut den på annons.

Ponnyn har inte heller fått gått ut sen händelsen, eftersom det är en hingst och går ihop med sin mamma. Mamman har blivit betäckt ett par gånger av hingsten nu i sommar. Nu vill dom inte ha dom ihop och då får hingsten vara inne..

Nu klarnar det. :cool:

Om förra ägaren har skrivit under ett papper om ägarbyte så äger din kompis hästen, och ska genast polisanmäla häststöld.

Som någon sa, så kan hon även passa på och anmäla olaga hot också.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Kompisen vill inte bråka iom att dom är grannar.. Och Ägaren känner folk både inom polis och kommun var det då.. Kompisen kan inte anmäla nåt eftersom dom är just grannar, Ägaren misstänker kompisen omedelbart..

Enl kompisen så ska denne lägga detta bakom sig och gå vidare, det är mest jag som stör mig på detta.. Att folk bara kan.. Jag ska dit på fredag.. Ska bli kul. Jag skulle även vilja se stallet och hästarna som jag har hört är under all kritik.. Det bästa är att se det med egna ögon. Jag har aldrig varit där.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Kompisen vill inte bråka iom att dom är grannar.. Och Ägaren känner folk både inom polis och kommun var det då.. Kompisen kan inte anmäla nåt eftersom dom är just grannar, Ägaren misstänker kompisen omedelbart..

Enl kompisen så ska denne lägga detta bakom sig och gå vidare, det är mest jag som stör mig på detta.. Att folk bara kan.. Jag ska dit på fredag.. Ska bli kul. Jag skulle även vilja se stallet och hästarna som jag har hört är under all kritik.. Det bästa är att se det med egna ögon. Jag har aldrig varit där.

"polis och kommun"....vilket skitsnack, tror din kompis på det?

Den som man tycker mest synd om nu är hästarna. Om det är så illa så måste någon av er ta sitt ansvar och antigen tala ut med den här personen eller /och anmäla till djurskyddet.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Ponnyn har inte heller fått gått ut sen händelsen, eftersom det är en hingst och går ihop med sin mamma. Mamman har blivit betäckt ett par gånger av hingsten nu i sommar. Nu vill dom inte ha dom ihop och då får hingsten vara inne..

Den som man tycker mest synd om nu är hästarna. Om det är så illa så måste någon av er ta sitt ansvar och antigen tala ut med den här personen eller /och anmäla till djurskyddet.
Håller med.

Någon av er (TS) måste ta tag i det här för hästarnas skull.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Men jag förstår inte varför anmäler inte din kompis grannen för stöld? För den har tagit en häst som inte den ägde. Hade ju vart katastrof om den förra ägaren kan komma och ta tillbaka sin häst när den känner för det. Har man ett ägarbevis så äger man hästen, så är det bara.

Är din kompis beroende av grannen på något sätt eller vad spelar det för roll att dom är grannar? Den grannen verkar allt annat än vettig iallafall.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Men jag förstår inte varför anmäler inte din kompis grannen för stöld? För den har tagit en häst som inte den ägde. Hade ju vart katastrof om den förra ägaren kan komma och ta tillbaka sin häst när den känner för det. Har man ett ägarbevis så äger man hästen, så är det bara.

Är din kompis beroende av grannen på något sätt eller vad spelar det för roll att dom är grannar? Den grannen verkar allt annat än vettig iallafall.

Dom törs inte anmäla.. Blir världskrig.. Och kompisen är inflyttad så allt blir kompisens fel att det blir krig i byn..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Tja... Hur hon än vrider och vänder på sig så har din kompis arslet bak just nu.

Hon äger denna häst eftersom ägarbytet gjorts, varesig "ägaren" eller kompisen vill det.

Och det är väl en sak att "ägaren" tar tillbaka hästen (olagligt), men så länge din kompis står som registerad ägare så är hon även ansvarig för hästens välbefinnande!
Hon är uppenbarligen fullt medveten om den bristande skötseln av hästarna och brotten mot djurskyddslagarna - vilket sätter henne i en jäkligt obekväm sits.

Så just nu kan hon välja mellan två saker;

A) Blunda för hela situationen, vara vän med sin granne men på köpte riskera att åka dit för vanvård indirekt av sin nya häst.

B) Öppna upp ögonen, bli ovän med grannen men på köpet rädda sin häst, sitt samvete och sitt rykte.

Jag vet inte vad som kostar mest för din kompis, men för mig är valet solklart. Skulle rent av känna mig stolt vid val B, sova riktigt gott om nätterna. Låt grannarna deklarera krig bäst fan dom vill, gör man fel i min värld spelar det ingen roll vem man är.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Enl ägaren så gav h*n fullständigt F*N i om kompisen ägde hästen.(enl ägarens egna ord) Hästen skulle inte gå från gården mera.. Kompisen sa även åt ägaren när ägaren hämtade ponnyn att h*n begår stöld, men det sket denne i med. Eftersom kompisen skulle ha en månads prövotid, och inte fullgjort sin plikt, behålla och ta hand om ponnyn.

Som sagt så ska jag se om jag kan kolla stall och hästar imorgon. Hur det ser ut. Om inte annat så får kompisen begära att ägarbytet går tillbaka. Att ägaren äger sin häst igen. Kan även se om jag får tag på förbundet..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Dom törs inte anmäla.. Blir världskrig.. Och kompisen är inflyttad så allt blir kompisens fel att det blir krig i byn..

På vilket sätt då? Hästens förra ägare begår ju ett brott. Ska man låta folk göra vad som helst bara för att undvika en lite konflikt, är det samma som gäller då om grannen börjar ta andra saker än hästen, börjar stjäla annat? Ska det inte heller anmälas då för att folk inte ska bli sura?

Nej jag tycker det är galet det där.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

En tanke som dök upp hos mig är: vad händer om ponnyn skulle bli sjuk?? Kan ju bli riktigt trist för din kompis som står som ägare till ponnyn nu!!!
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

jag kan forsta din kompis stallning, att bo -pa litet stalle och vara i fight med grannar ar INTE bra.

MEN, som ngn sa, din kompis AGER hasten enligt alla lagar inklusive djurskyddslagen, och myndigheter bryr sig inte om annat an fakta. Sa din kompis kan komma i stort trubbel att "inhysa" (mot sin vilja etc) SIN ponny var den ar nu

Dock hjalper det inte med att hota med polis etc, din kompis kan ga till den narmaste stora staden och anmala, forbiga lokal polis sa att saga. Och da ocksa tala om for dem (polisen) varfor hon kommer dit och inte lokalt.. Hon har ju hotet.

Sen kan DU om du ser stallet och sant alltid gora anmalan till djurskyddet, din kompis kan ju inte bestamma vad du gor eller inte.. Om grannen nu skulle borja skrika.

Men jag hoppas det loser sig, helst med grannen forlora sina hastar och betala massor av boter :devil: och din kompis far sin hast tillbaka.

Hall oss uppdaterade.. lycka till i helgen
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Nu har jag kommit hem. Det var svårt att kolla. Ägaren var hemma så det var svårt att smyga omkring. Hästarna såg ut att vara välmående. Men stallet... Ja, vad ska jag säga.. Det kan omöjligt gått igenom... Det är länsstyrelsen som har hand om djurskyddet nu? kan man lämna anmälan med reservation om att dom får ta det som rutinbesök?? Och inte att någon anmält. Det blir ett jävla liv isf.. Och min kompis kommer att få mycket skit.. Även om det är jag som anmäler eftersom det är hon som berättat för mig från början.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Om du anmäler med namn så kan ju grannen kanske fatta att det inte är din kompis som anmält. Men oavsett så känns det sjukt dumt att låta en granne styra så mycket. Att h*n känner folk inom polis och kommun spelar ingen roll, eftersom de måste följa lagarna ändå. Speciellt onödigt är det nu när Länsstyrelsen ansvarar för djurskyddet. (Jag har varit med om fall där jag anmält med kontrollanten inom kommun inte fullföljt sin plikt på grund av att denna känt den anmälda privat. Puckon. Men sånt går att gå vidare med.)

Sen låter det ju inte så bra att ni smygt omkring...
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Men jag förstår inte varför anmäler inte din kompis grannen för stöld? För den har tagit en häst som inte den ägde. Hade ju vart katastrof om den förra ägaren kan komma och ta tillbaka sin häst när den känner för det. Har man ett ägarbevis så äger man hästen, så är det bara.

Är din kompis beroende av grannen på något sätt eller vad spelar det för roll att dom är grannar? Den grannen verkar allt annat än vettig iallafall.

Jag vill minnas att det alls inte är ägarbeviset som avgör ägandeskapet, utan om man kan visa upp köpekontrakt och liknande papper som bestämmer. Ägarbeviset är ju plättlätt att ändra.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Om du anmäler med namn så kan ju grannen kanske fatta att det inte är din kompis som anmält. Men oavsett så känns det sjukt dumt att låta en granne styra så mycket. Att h*n känner folk inom polis och kommun spelar ingen roll, eftersom de måste följa lagarna ändå. Speciellt onödigt är det nu när Länsstyrelsen ansvarar för djurskyddet. (Jag har varit med om fall där jag anmält med kontrollanten inom kommun inte fullföljt sin plikt på grund av att denna känt den anmälda privat. Puckon. Men sånt går att gå vidare med.)

Sen låter det ju inte så bra att ni smygt omkring...

Smygt var nog att ta i.. H*n har företaget på gården, så h*n är hemma. Vi stod bara och pratade lite och letade efter ägarens pappa:);)

Nu lutar det mot att min kompis inte vill eller rättare sagt orkar göra nåt åt situationen. Jag och kompisen pratade precis med varann i telefon och kompisen hade foldern om djurskydd framför sig. Ägaren klarar inte en besiktning av stallet, det är klart iaf.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 946
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 994
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: Kjerulfia
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp