Bukefalos 28 år!

Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

ring och anmal och ge ditt namn, om din kompis da kommer i trubbel ar hon ju ovetande....
och den lilla hasten som star i stallet.. INTE bra..

ser fram emot en losning till detta
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Jag vill minnas att det alls inte är ägarbeviset som avgör ägandeskapet, utan om man kan visa upp köpekontrakt och liknande papper som bestämmer. Ägarbeviset är ju plättlätt att ändra.

Men både ägaren och nya köparen måste ju vara med på ägarbytet och skriva under på det innan man skickar in det. Annars är det ju ingen mening med ägarbeviset?

Köpekontraktet är väl bara ett kontrakt för att man vet vad det är man har köpt och när det gäller betalning så det blir rätt och sånt. Alltså en mer trygghet för säljaren.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Nu lutar det mot att min kompis inte vill eller rättare sagt orkar göra nåt åt situationen.

Dessvärre verkar det som att din kompis sitter mitt i smeten. Hur hon än väljer att göra/inte göra så är hon:
1. Ägare till hästen. ANSVARIG.
2. Ägare till hästen som står i ett undermåligt stall, vilket du själv inte tror går igenom en besiktning gdk för djurhållning.
3. Konflikträdd och försöker stoppa huvudet i sanden, och hoppas att situationen reder sig själv... vilket den sannolikt inte lär göra.

Vill hon ha hästen får hon anmäla för stöld. Även för undermålig djurhållning om det är befogat. Vill hon komma enkelt undan så får hon skriva över ägarskapet på hästen till fd ägaren igen. Men så länge hon står på dokumenten som ägare så är det hon som är ytterst ansvarig, vare sig hon vill det eller ej.

Så hon måste agera.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Kompisen har skrivit under ägarbytespappret. Men "ägaren" bryr sig inte och vill inte skicka in det. Kompisen har varit på h*n flera gånger.

Jag ska ringa länsstyrelsen i länet och höra med dom ang stallet. Tydligen ska fötterna på hästarna se hemska ut, men det kan jag inte uttala mig om, det har jag inte sett själv. Men en allmän besiktning skulle jag vilja ha gjort..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Ägarbyte är inte gjort från min kompis till "ägaren". Inte i fredags iaf.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Jag förstår egentligen inte problemet riktigt. Din kompis står som ägare till hästen.
Logiskt sett ska då din kompis anmäla grannen för stöld.
Och om nu denna, uppenbart inkompetenta och tydligen korkade, granne börjar tycka illa om din kompis - vad är problemet?
Oavsett kontakter i kommun och hos poliser så hjälper inte det när man har begått ett brott (t ex stulit en häst).
Man måste inte vara vän med sina grannar.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

jag tror det borjar klarna lite har vem som ager hasten..

din kompis har skrivit pa papperen men "saljaren" (i brist for annat namn) har inte sant in papper. sa i forbundet/var hasten ar registrerad star saljaren fortfarande som agare till hasten. forstar jag ratt nu?

i det fallet ager "saljaren" fortfarande hasten och kan gora vad han vill med den. din kompis har ingen ratt till den juridiskt.. sen kan man ju tycka att hon egentligen har efter arbete och skotsel hon har lagt ned.

sa vad ar kvar ar att anmala grannen for vanskotsel av sina djur. om du eller ngn annan gor det spelar tydligen ingen roll sedan din kompis far skulden i alla fall. bara for att hon ar granne.....

trakigt nar sana har saker hander men sant ar livet.. jag hoppas det loser sig for hastarnas skull...
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

din kompis har skrivit pa papperen men "saljaren" (i brist for annat namn) har inte sant in papper. sa i forbundet/var hasten ar registrerad star saljaren fortfarande som agare till hasten. forstar jag ratt nu?
Det är väl tvärtom nu fattade jag det som, att den dåvarande ägaren inte vill skicka in några papper igen, alltså grannen vill inte skicka in papprerna så den blir ägare igen.

Annars hade ju ingenting av det här varit konstigt egentligen, att ägaren tar tillbaka sin egna häst som den fortfarande äger.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Jag hänger faktiskt inte med riktigt?? Om papprena inte är inskickade så är ju inte kompisen ägaren trots allt!
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Men som jag fattar det så har kompisen skickat in ägarbyte när h*n fick hästen. Och står således som ägare.

Sedan kommer grannen och kräver tillbaka hästen, som nu ju är kompisens. Kompisen vågar inte bråka och lämnar därför tillbaka hästen. Skriver sedan på ägarbytespapper att grannen är ägare igen. Och det är de papperna som inte är inskickade.
Så kompisen är fortfarande ägare.
Om jag fattat saken rätt.

Mycket rörigt och ingen rolig situation. Usch, men mest för hästens skull. Vad är det för liv att bara få stå inne? :( Det får man väl inte ens göra mot hästar?
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

ok,ja så kan det va. Svårt att hänga med i vändningarna ibland:p

Ja,det är ju alltid djuren det är synd om i sådana här situationer. Sen kan jag personligen tycka illa om bristen på kurage hos folk som inte säger ifrån med rädsla av vad andra ska tycka och säga,och med rädsla för att skapa konflikt.
I detta fallet hennes granne då. Vad spelar det för roll om han blir sur? Ingen alls faktiskt!
Vad spelar det för roll att det är hennes häst i hans stall som inte får gå ut och ev. blir felbehandlad? DET spelar en jäkla stor roll!!!
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

LOL nu blir det rorigt igen..

OM kompisen star som agare pa papperen, har hon ratt och skall kontakta polis att hon vill ta hem SIN hast som grannen haller utan hennes tillstand. Och aven om det ar en liten by sa maste polisen gora sitt jobb. Om de INTE gor det, kan hon anmala dem med for att inte gora sitt jobb. Detta kan bli riktigt otackt om man vill.

Om det ar nu sa att "saljaren" inte vill sanda in agarepapper sa hasten ar hans igen, tja om han vill vara otack kan han anmala henne att hon inte bryr sig om hasten etc etc.. visst hasten ar i hans stall men i alla fall...

jag tycker synd om kompisen som inte har courage att sta upp till grannen/saljaren och klara upp allt. Varst ar att det ar hastarna som far lida..


TS behover reda ut det har for oss.. lol..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

men varför ger han bort hästen till kompisen men inte säljer den till ngn annan?
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

jag tror det borjar klarna lite har vem som ager hasten..

din kompis har skrivit pa papperen men "saljaren" (i brist for annat namn) har inte sant in papper. sa i forbundet/var hasten ar registrerad star saljaren fortfarande som agare till hasten. forstar jag ratt nu?

i det fallet ager "saljaren" fortfarande hasten och kan gora vad han vill med den. din kompis har ingen ratt till den juridiskt.. sen kan man ju tycka att hon egentligen har efter arbete och skotsel hon har lagt ned.

sa vad ar kvar ar att anmala grannen for vanskotsel av sina djur. om du eller ngn annan gor det spelar tydligen ingen roll sedan din kompis far skulden i alla fall. bara for att hon ar granne.....

trakigt nar sana har saker hander men sant ar livet.. jag hoppas det loser sig for hastarnas skull...

Min kompis fick hästen, "ägaren" skrev under ägarbytet på ägarpapprena. Ägarpapprena skickades in och kompisen står som ägare på hästen. När grannen (förra ägaren till ponnyn) tar tillbaka ponnyn så skriver min kompis på ägarpapprena igen, men grannen vill inte och tänker inte skicka in dom för att göra ägarbyte på ponnyn igen. Min kompis står alltså fortfarande som ägare hos föreningen. Eller gjorde i fredags när jag var där hos kompisen.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Men som jag fattar det så har kompisen skickat in ägarbyte när h*n fick hästen. Och står således som ägare.

Sedan kommer grannen och kräver tillbaka hästen, som nu ju är kompisens. Kompisen vågar inte bråka och lämnar därför tillbaka hästen. Skriver sedan på ägarbytespapper att grannen är ägare igen. Och det är de papperna som inte är inskickade.
Så kompisen är fortfarande ägare.
Om jag fattat saken rätt.

Mycket rörigt och ingen rolig situation. Usch, men mest för hästens skull. Vad är det för liv att bara få stå inne? :( Det får man väl inte ens göra mot hästar?

Du har hajjat helt rätt!!

Ponnyn var dock ute okastrerad hos sin mor när jag var där. Det var fint väder så då fick samtliga hästar gå ut. Enl kompisen så är det inte varje dag dom får gå ut. Jag kan inte säga med säkerhet eftersom jag bara varit där en gång.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

men varför ger han bort hästen till kompisen men inte säljer den till ngn annan?

Enligt ägaren så gavs ponnyn bort till kompisen just för att kompisen tar mycket bra hand om hästarna. Ägaren säljer inte gärna hästar alls, det är bättre enl ägaren att skicka dom till slakt..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

ok jag ar med igen..lol..

sa kompis ar alltsa OFFICIAL agare till hasten.. Da kan hon valdigt latt ga till polisen och anmala stold och hon skall. Spelar ingen roll o hon inte vill ha hasten eller inte. Det ar fortfarande hennes hast. I alla fall sa lange som grannen vagrar att skriva pa agare transfer och sanda in till foreningen.

Jag hoppas du kan fa henne att gora detta, det kan kosta henne dyrt i boter for vanvard av hast i annat fall.

Bra att han fick vara ute, hoppas bara mamma hast inte ar gravid.. Men en attityd som grannen har om hastar, tja den lilla ponnyn kanske ar sin egen morfar...


kat
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Men det vore ju en strategi;) Ge bort hästar, få dom inkörda och tillfixade och sen ta hem dom igen:laugh:;)

Kör man verkligen in en häst på ett par veckor? Dessutom en häst, som enligt beskrivingen lät en aning på tå? *Har noll koll på det med körning*
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 945
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 987
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: Kjerulfia
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp