Ge mig tips (stärkande & uppmjukande övningar!!!)

• Western
  • Trådstartare Trådstartare gerd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 534

gerd

Trådstartare
Hej!!

Har en quarter vallack som e 8 år.
Han har varit skadad under större delen av våren, lite olika åkommor och inget som han har några känningar av i dag.
Han har dock blivit väldigt stel vilket är helt förståligt, eftersom han alltid har blivit tränad väldigt mycket och helt plödsligt fått ett halvårs uppehåll.

Så jag skulle vilja ha alla era tankar och tips kring igångsättning, stärkande & uppmjukande övningar.

är tacksam för alla svar!! :banana:

Mvh Sofia & Grand:bump:

Sv: Ge mig tips (stärkande & uppmjukande övningar!!!)

Jobba honnom i snake trail övningar. Öppna, sluta, ryggningar med mera. Så kommer han snart vara mjuk och fin igen.:)

Hej!
Bra mjukgörande övningar är att rida hästen på exempelvis en volt och ha hästen inåtställd och samtidigt flytta undan bakdelen för innerskänkeln, kontra utåtställd flytta bakdelen undan för ytterskänkeln. Kan till att börja med göras i skritt och trav, sedemera i galopp.Släpp ut hästen imellan och rid rakspår så den får vila lite, för att sen gå tillbaka i övningen igen. Rid också gärna hästen "på tygeln" en stund för att sedan släppa ut och låta hästen slappna av. Börja om igen - på tygel -släpp ut. Bra övning för att aktivera bakdelen och ryggen. Att rygga i sick-sack är också bra övningar men ta det lite lungt i början i o med att hästen är lite stel. Att trava över bommar som är lite upphöjda är också bra! Rid ut mycket och klättra, kliv över stock och sten!
Lycka till med pållen :laugh:

Skolor i skritt i olika kombinationer och olika böjning. Det stärker och gör hästen smidig. (och är inte så jobbigt i skritt) Ta det i trav sen när hästen är starkare.

Jobba honnom i snake trail övningar. Öppna, sluta, ryggningar med mera. Så kommer han snart vara mjuk och fin igen.:)

Snaketrail vad är det??? Ursäkta korkad (kanske) fråga men frågar man inte får man inte veta. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en fjortonåring (snart 15) från norra Sverige som skulle behöva lite bra tips och svar kring ett litet problem jag har... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 271
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 623
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 664
Senast: tara
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda... 2
Svar
21
· Visningar
3 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka