Geggig och äcklig hage

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare zillax89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 777
Z

zillax89

Alltså jag nästan grät när ja ser hur fördärvad mina hästars hage har blivit nu när snön smält bort. De e geggigt och äckligt och en massa bajs som inte går å ta bort bara för att det e fruset under fortfarande. Jag har en gräshage på andra sidan av vägen som jag skulle vilja ha dom på men kan dom inte få kolik av gammalt gräs..? Det är inte riktigt nerbetat sen förra sommaren... då det är mitt sommarbete egentligen men skulle vilja att dom fick gå där istället för i den geggiga hagen. Vad finns det annars man kan göra åt det? Hur gör ni nu, ni som har geggiga hagar. Ja tycker de e så synd om hästarna... Visst 30 % av hagen är fortfarande relativt hård och inte lika geggig, där får dom sin mat och där står dom mestadels... men ändå...

Sv: Geggig och äcklig hage

Om det fortfarande är så fruset att du inte kan mocka hagen kan det väl inte vara så geggig att hästarna trampar igenom och går med lera upp över hovarna, eller? Jag har fortfarande snö i hagarna och hästarna kommer in rena. Men jag vet att det smälter fort just nu och den där hemska leran som fanns i nov-jan kommer fram... Jag kommer att fortsätta släppa ut mina hästar i samma hagar och hoppas att våren kommer snabbt. Det är till att tvätta hästarna när de ska in för kvällen.
När vi nu fick snö och hagarna blev trevliga och "rena" kunde jag se hur mycket hästarna rör sig under en dag. Och det är inte mycket! De håller sig på sina stigar som de gör och den största delen av marken går de överhuvudtaget inte alls på. Vet inte om jag har underliga hästar eller att de faktiskt inte rör sig mer än så? Jag tycker att du kan fortsätta släppa ut dem i din hage som de går i nu.

Kul är det ju inte med gegga...Vad vi har gjort är att vi har lagt dränering,singel och sand uppepå på platsen där dom går in och ut i lösdriften och där dom är mest.Även passager där dom måste passera har vi lagt ett tjockt lager med singel.Blir aldrig geggigt (men krävs lite arbete o pengar..) och jag o hästarna är supernöjda.Blev så trött:( på detta ständiga kladd vår o höst att vi gjorde så här. Dom föredrar dessutom att rulla sig i sanden istället för leran,så det var längesen jag hade leriga hästar:) .
Resten av hagen är så pass stor att det inte blir vidare geggit där.

Vill även tillägga att det är jättelätt att mocka i sanden,så man kan lätt hålla det rent o fräscht!:banana:

Vill även tillägga att det är jättelätt att mocka i sanden,så man kan lätt hålla det rent o fräscht!:banana:
Det är därför jag använder ridbanan som dagshage på vintern. Det är SÅ bra. Bara att mocka och ta bort skiten så är ridbanan som ny igen.
Ska jag rida på banan tar jag bara in de hästar som står där och släpper ut dem när jag är klar igen. Eller så planerar jag det så bra att jag rider på ridbanan innan hästarna släpps ut.

Det har sparat mej enormt mycket tid och energi på att ha det såhär.

Fölstona och unghästarna går på bete, men den marken ligger högre upp och blir inte så lerig. Dessutom är betet STORT så det hinner inte bli så geggigt heller.

Alltså jag nästan grät när ja ser hur fördärvad mina hästars hage har blivit nu när snön smält bort. De e geggigt och äckligt och en massa bajs som inte går å ta bort bara för att det e fruset under fortfarande. Jag har en gräshage på andra sidan av vägen som jag skulle vilja ha dom på men kan dom inte få kolik av gammalt gräs..? Det är inte riktigt nerbetat sen förra sommaren... då det är mitt sommarbete egentligen men skulle vilja att dom fick gå där istället för i den geggiga hagen. Vad finns det annars man kan göra åt det? Hur gör ni nu, ni som har geggiga hagar. Ja tycker de e så synd om hästarna... Visst 30 % av hagen är fortfarande relativt hård och inte lika geggig, där får dom sin mat och där står dom mestadels... men ändå...

Visst är det tråkigt. Än sålänge har vi snö men jag vet ju hur det blir sen... Vi har bara två små hagar på 4-5 hästar... De blir HEMSKA! :eek: Vi har inga andra alternativ. Ägaren till gården har inte häst och har arrenderat ut marken runt omkring. Det är lite synd men jag förstår honom ju!

Jag går o drömmer om en egen gård med STORA hagar... Det är ungefär vad jag kan göra ;)

Vet att det är en tråkig situation, men läget är som det är såhär års. Jag tror inte att hästarna får speciellt illa av det. Själv skulle jag inte släppa dem i sommarhagen så att den också blir lerig, bättre att låta den vara så att de får en fin sommarhage med mkt gräs ist ;)

Ellersom någon föreslagit, sanda! Superbra. Vi ska bygga några rasthagar att ha på vintern med enbart sand och dränera, så behöver de inte gå i leran nästa vinter :idea:

Vi/(jag :angel: ) mockar rent 3-4 gånger i veckan vid och runt omkring matplatsen och de skitar som hamnar "mitt i" och inte på toalettställena.
Gör man det ofta så hinner det inte samlas, då blir det inte alls lika jobbigt utan tar bara några minuter.
Förra året gjorde vi inte det, och då var där inte särskilt fräscht :crazy: Toalettställena är dom bara på när dom ska göra sina behov, de går därigenom ibland men där finns inget att äta på och maten ligger inte ens i närheten.
De torkar igen på sommaren och 'växer bort' då vinterhagen står tom 7 månader per år.

Mat och vattenplatsen ligger liten aning högre upp så den värsta sörjan hamnar inte där.

Annat man kan göra är att se till att hovarna hålls så rena det går, spola av benen på kvällen och kratsa noga samt spreja med Virkon. Annars kan det bli hov eller bärrandsröta.
Är det riktigt lerigt får dom helt enkelt gå in tidigare.

Vi har med sommarhagar men släpper vi dom där nu blir dom nertrampade och förstörda, sen växer det inget bete där.

Så här såg hagen ut igår, och säkerligen i dag med. Inte fin men vad göra.
http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNGMMNGMJRNPL8.jpg
http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNGMMPQMGRIRJ0.jpg
(Det enda som är bajs är det till vänster, det andra bruna är jordkokor).

http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNGMMQDNCRENE8.jpg
Matplatsen, om än under snö.

http://www.mypix.se/usrimg/JNLNOOMSFMM/lrg/JNGMMPPQOPERQ4.jpg
Lägg märke till plaskdammen i mitten :p Den är alltid där, året runt, om än mycket mycket mindre på sommaren. Brukar bo gräsänder i den :D

MMM, de jobbiga e ju bara att de e liksom så konstig terräng eller va man ska kalla det, på vissa ställen är det JÄTTE geggigt, på andra ställen är det pölar runt om och sen bajshögar som det är hårt under så man får bara av det översta...

Dom har faktiskt börjat med att använda en toalett som är på vänster sida precis vid grinden, sen är det en ganska lång remsa precis längs stängslet på högra sidan där dom får mat, där ligger marken så den lutar neråt och då rinner ju vattnet ner längre i hagen och det är DÄR allt samlas när snön smälter - lagom irriterande! Blir som stora östersjöar. Just där vattnet står och så har jag lagt ut halm, ligger även halm på vissa andra ställen. Men ja ska kolla upp de här me sand, hur mycket brukar det kosta och var får man tag på sånt så här års..? vi har en stor sandgrop bara 500 m bort :D får man ta från den tro..?

Jag ska även försöka fixa marken ovanför hagen för den ligger i lutning så den blir varken hal eller blöt, vore en DRÖm att ha den, det är på grund av den marken som allt vatten samlas i den hagen hästarna går i nu för den tar emot allt vatten då lutningen slutar där...... Bara att den ägs av vår granne som har hjälpt oss med så mycket annat så skäms lite över att ens fråga... han kör liksom hem halm till oss när vi behöver och kör bort vår skit och har gett oss två superfina sommarbeten, han e så jävla sjysst asså...

Senast ändrad av en moderator:

Har man släp eller dyl själv,så att man kan hämta själv,så är det inga stora pengar det handlar om.Kommer inte ihåg vad dom tog per kubik,men runt 50,00 kr (?) tror jag.Men tänk på ,att om du bara lägger på sand så krävs det mycket,det bästa är att först grunda med singel för att få stabilitet i geggan.(Bäst är naturligtvis att dränera,men då pratar vi projekt..)

som den göteborgare jag är så är jag van vid att hästarna har lera upp till knäna oktober-april....

Har man släp eller dyl själv,så att man kan hämta själv,så är det inga stora pengar det handlar om.Kommer inte ihåg vad dom tog per kubik,men runt 50,00 kr (?) tror jag.Men tänk på ,att om du bara lägger på sand så krävs det mycket,det bästa är att först grunda med singel för att få stabilitet i geggan.(Bäst är naturligtvis att dränera,men då pratar vi projekt..)
jo jag har ju egen transport och högen e ju bara 500m bort... men hur vet man vem som äger den? eller får man gå å ta bara.

Nej,om du eller grannarna inte vet vems det är,skulle jag ringa kommunen och fråga.(Eller åka dit en natt och ta..!:smirk: )Eller titta i gula sidorna efter "grustag",kanske finns den med där?

Nej,om du eller grannarna inte vet vems det är,skulle jag ringa kommunen och fråga.(Eller åka dit en natt och ta..!:smirk: )Eller titta i gula sidorna efter "grustag",kanske finns den med där?

smaaaaart* Den där "natt" grejen verka tuff - lite action skadar aldrig ;) Nämen får väl se om den står med, borde den ju göra eftersom de e liksom en väldigt stor grop som varit f.d skrotupplag men nu dumpar dom bara sand där. Annars får man la ringa till kommunen som kommer kräva typ 100 kr per gram känns de som "nu ska vi utnyttja dom så mycke de går!"

men asså hur gör man då, kan man lägga sand ovanpå skiten på vissa ställen? Eller ska man plocka bort skiten först och sen lägga på? och borde inte detta förstöra återväxten av gräs..? Eller hur funkar det...? För hagen e ju fin på somrarna när de e så grönt å vackert :D Sen undra ja en grej till, hur tidigt kan man släppa dom på bete då? för idag blev jag så glad! såg såna där blommor längs rabatten blomma fram!!!!! Dock bara knoppar än så länge men ändå!!! Tänk om våren e påväg - på riktigt!

Senast ändrad av en moderator:

Du ska ju inte räkna med superbete där du lägger på sand,ju mer sand desto mindre gräs,men gräset hittar alltid upp till slut.Vi har ju som sagt gjort en plats ca 20*20 MED DRÄNERING,SINGEL,SAND,och där kommer ju inget gräs fram (är inte heller meningen.)
Men om jag var du och ville ha gräs på den/de platser där du lägger sand,så skulle jag lägga på måttligt med sand,så mycket att kladdet försvinner.Häll det på all skit och platta till.Det är nog det enklaste.Testa!Jag är långt ifrån en expert..;)

De låter toppen :D då blir hästarna glada! kan kanske anlägga NÅn sandhög så dom har nått att rulla sig i :D

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 421
Senast: Atalantha
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 633
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Jag har en 1 årig islandshingst som får små, lätta kolikanfall titt som tätt. Han hade ett senast igår och före det var det en... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 695
Senast: sissu
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som... 2
Svar
22
· Visningar
2 870
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka