Geologins dag - Fråga en geolog

Som sagt, det krävs att det finns en naturlig hålighet i berget (de är vanligast i magmatiska och sedimentära bergarter). Vittrat material i vätskor (grundvatten eller hydrotermala lösningar) som rör sig i berget gör att det finns ämnen som kan börja bilda kristaller i håligheten. Eftersom de får växa långsamt blir de ordentligt stora. Alla geoder är inte av kvarts, de kan tex vara av gips eller pyrit också.

Jag har ofta sett sekundära bildningar av pyrit när jag jobbar. Det har då varit i minimala håligheter så man skulle inte kalla det en geod men det är samma princip.
Aha :idea: (även om tanken på vätska i berg känns lite konstig :o:p)
jag tänker på lilafärgade kristaller när jag tänker på sånt men i ett amerikanskt program (som någon tidigare nämnt i tråden) så verkade de vara turkos/blågröna - beror färgerna på vilka ämnen det finns i? Varierar ämnena efter olika platser eller kan man hitta båda färgerna på samma ställe?
 
Jag väcker liv i tråden.

I en annan tråd länkades det till SGU och vips, där försvann några timmar. Jag har alltså suttit och bläddrat omkring där och hamnade så småningom på kartan med markeringar för gruvor/täkter. Ett begrepp jag inte riktigt förstår är "Skärpning eller uppslag". Vad betyder det @athena_arabians ?

Vissa områden är ju fullständigt pepprade med gruvor och när man känner till områdena så är man ju också bekant med avstånden genom ögonmåttet. På vissa ställen ligger de så tätt att jag undrar hur stor en sådan gruva/ täkt kan vara. Det känns ju som om det inte kan vara större än att det är ett hål i marken där en gubbe eller två får plats. Typ.

Tidigare i tråden visade jag en sten som jag hittat för något år sedan. Jag kollade på kartan och tydligen har man brutit koppar och järn i närheten, både 200 meter åt väst på andra sidan vattnet och 400 meter norröver. Så då är det väl inte så långsökt att tro att det är koppar i stenen.
 
@Magiana: Skärpning är ett gammalt ord för mindre brytning, dvs oftast en provbrytning. Ett uppslag är ett ställe som ser lovande ut, tex så ser man redan vid ytan malmmineral eller att det är rätt typ av berg.

I Bergslagen ligger gruvhålen och skärpningarna mer eller mindre ovanpå varandra! :D
 
Aha :idea: (även om tanken på vätska i berg känns lite konstig :o:p)
jag tänker på lilafärgade kristaller när jag tänker på sånt men i ett amerikanskt program (som någon tidigare nämnt i tråden) så verkade de vara turkos/blågröna - beror färgerna på vilka ämnen det finns i? Varierar ämnena efter olika platser eller kan man hitta båda färgerna på samma ställe?
@athena_arabians vet inte om du missat denna intressanta fråga :)
 
Vad innebär då "mineralisering" och "mineralisering bekräftad genom borrning?

Den där kartan är onekligen intressant. Några kilometer hemifrån har de grävt en del och där är det tätt med gruvhål. På en del ställen har de brutits något. När jag klickar på en gruva så kommer det upp en ruta med två klickbara rubriker som det står "Metallogenetiska områden, träff 1" och "Mineral- och bergartsförekomster, träff 1". Om jag tittar på en gruva så står det Main metals under den första rubriken och så Fe, Cu, Zn, Pb, Ag. Sedan tittar jag under nästa rubrik och hittar Commodity och så Cu, Ag, Au, Co. Det är ju olika ämnen som listas under rubrikerna. Jag greppar inte det där riktigt. Vad betyder det? Varför står det olika?
 
@Magiana: En mineralisering är förhöjda halter av intressanta mineral. Bekräftat genom borrning betyder att sådana som jag och särbon har varit där ;) och diamantborrat upp borrkärnor för analys.

En malm är en mineralisering som är tillräckligt stor för att vara brytvärd.

I Bergslagen finns det många mineraltillgångar men alla finns ju inte i samma mineralisering. Dvs hela området innehåller bla Fe, Ag, Au, Cu, Co, Zn, Pb, Ni osv men den specifika mineraliseringen innehåller tex Co, Cu och Ni.
 
Jag tar och väcker liv i den här tråden igen genom att svara på några frågor jag hade missat. Det är nämligen snart dags för Geologins dag igen, lördagen den 10 september. Om man går in på hemsidan http://www.geologinsdag.nu/ kan man se var det kommer att finnas aktiviteter.

Jag är keramiker och är mycket intresserad av glasyrkemi. Det har resulterat i att jag vill gå till grunden och hämta glasyrmaterial ifrån naturen..

Hur hittar jag granit? Finns det särskilda typer av ställen man bör leta på?
Vilka fältspater är vanligast i Sverige och vad innehåller dessa för ämnen?

Och till sist.. Har läst att det är lättast att göra pulver av mineraler om man bränner dom till 900-1000 grader och sedan krossar. Finns det andra sätt?
Hur krossar man lättast något så hårt som kvarts?

Hoppas att en geolog kan svara på detta, kanske inte är så vanligt att ni pulveriserar stenar..

Vill man se vilka bergarter man har i sin närhet ska man gå in på SGUs kartvisare: http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-index-sv.html Där kan man välja olika vyer, tex berggrund men även brunnar och mineraliseringar.

Fältspater är de vanligaste mineralen i jordskorpan och allra vanligast är plagioklas. Fältspat tillhör tektosilikaterna och delas in i två olika grupper, kalifältspat och plagioklas. Kalifältspat innehåller kalium och plagioklas natrium och/eller kalcium. Båda grupperna innehåller flera olika mineral. Att exakt säga vilket fältspatsmineral det är ute i fält är ofta svårt, man nöjer sig med om det är kalifältspat eller plagioklas.

Att ta större mängder material från naturen är inte tillåtet enligt allemansrätten så för att få tillstånd till det krävs en rätt komplicerad och dyr process om man är en privatperson. Det enklaste är nog att höra om man kan få köpa material från en bergtäkt. Exakt hur man bär sig åt med krossning och rostning vet jag inte.

Aha :idea: (även om tanken på vätska i berg känns lite konstig :o:p) jag tänker på lilafärgade kristaller när jag tänker på sånt men i ett amerikanskt program (som någon tidigare nämnt i tråden) så verkade de vara turkos/blågröna - beror färgerna på vilka ämnen det finns i? Varierar ämnena efter olika platser eller kan man hitta båda färgerna på samma ställe?

Ja, färgen beror på vilka metalljoner mineralet innehåller och var i kristallmatrisen de sitter. Färgen kan också variera beroende på vilket kristallsystem mineralet tillhör. Dvs det finns mer än ett mineral med samma kemiska formel men olika kristallsystem gör att det blir olika ämnen.

Samma mineral från olika ställen kan ha mindre variationer i färg eftersom det är ett naturligt skapat ämne, det finns naturligt små variationer inom sammansättningen.
 
@athena_arabians Jag har en fråga och vill väcka lite liv i tråden!
En vän hittade en silvrig "sten" i utkanten av Visby för ett litet tag sedan.
Den ser ut att ha någon form av kubisk kristallstruktur (fel ord? Teknisk fysiker så det här är verkligen inte min hemmaarena!). Den är väldigt metallglänsande och helt silvrig.

Kan försöka fixa en bild. Har du någon idé?
 
Senast ändrad:
@athena_arabians Jag har en fråga och vill väcka lite liv i tråden!
En vän hittade en silvrig "sten" i utkanten av Visby för ett litet tag sedan.
Den ser ut att ha någon form av kubisk kristallstruktur (fel ord?). Den är väldigt metallglänsande och helt silvrig.

Kan försöka fixa en bild. Har du någon idé?

Med största sannolikhet pyrit (svavelkis). Är den "färsk" är den tämligen ljus, har den blivit utsatt för väder och vind blir den mörkare (och faller sönder helt till slut). Pyrit är ett av de vanligaste mineralen och finns i de flesta geologiska miljöer.

640px-Pyrite_from_Ampliaci%C3%B3n_a_Victoria_Mine,_Navaj%C3%BAn,_La_Rioja,_Spain_2.jpg

62361161-origpic-fea376.jpg

pyrit-kostka-11.jpg
 
@Magiana: Instämmer med @Kjerulfia. Muskovit är väldigt värmeresistent så det används bla som "glas" i kaminer. Det finns många andra användningsområden också, bla i färg, kosmetika, plaster och som smörjmedel vid bergsborrning.
 
Fortsätter på tråden :)

I våras hittade jag en väldigt blåglänsande sten. Jag har aldrig sett något liknande. Tyvärr verkar det blåglänsande tona bort när det utsätts för dagsljus. Stenen är inte lika fin idag som den var då jag hittade den. Vad kan det vara?

IMG_20160424_133459_zpshgdqbjdq.jpg
 
Nu har jag en fråga till dig.
Kan du något om guld? Jag såg på tv att det finns en guldgruva i Sverige. Det kände jag inte till...
men att det är stort intresse för att hitta mer. Bla var det utländska företag som var i närheten av Lycksele och letade...
Tror du att de kommer hitta något? Har du någon spåkula...
Men jag hade inte koll på att det finns guld i Sverige...
 
Nu har jag en fråga till dig.
Kan du något om guld? Jag såg på tv att det finns en guldgruva i Sverige. Det kände jag inte till...
men att det är stort intresse för att hitta mer. Bla var det utländska företag som var i närheten av Lycksele och letade...
Tror du att de kommer hitta något? Har du någon spåkula...
Men jag hade inte koll på att det finns guld i Sverige...

Det finns stora mängder guld i Sverige. Falu gruva var under en lång tid egentligen en guld- och zinkgruva. Guld förekommer ofta i anslutning till sulfidmineraliseringar av basmetaller. Jag har ett euhedralt (dvs att man ser kristallformen, guld är oftast amorft) guldkorn i ett av proverna som jag använde för mitt examensarbete och som kommer från Falun.

Aitik utanför Gällivare är främst en guldgruva och det finns också guld i Garpenberg. Dragon Minings gruva utanför Storuman (som ligger i den sk guldlinjen) är numera utbruten men den var en guldgruva. Dragon har under hela tiden letat ny fyndigheter i närheten, det gör man alltid för att förlänga livslängden på en gruva. Boliden som bla äger Garpenberg har precis hittat en ny fyndighet intill den nuvarande gruvan och bedriver även prospektering runtomkring min by.

Jag antar att reportaget handlade om Fäbodliden? Där finns det guld och jag tror undersökningstillståndet numera tillhör Dragon Mining men jag är inte säker.

Vill man veta mer om vad det finns i Sverige och var någonstans rekommenderar jag (som vanligt :D) SGU:s kartor på nätet:

https://apps.sgu.se/kartvisare/

Välj "Malm&mineral". I den kartvyn kan man också välja att få se bergarterna vilket gör det hela ännu intressantare.
 
Fortsätter på tråden :)

I våras hittade jag en väldigt blåglänsande sten. Jag har aldrig sett något liknande. Tyvärr verkar det blåglänsande tona bort när det utsätts för dagsljus. Stenen är inte lika fin idag som den var då jag hittade den. Vad kan det vara?

IMG_20160424_133459_zpshgdqbjdq.jpg

Hade missat den här. Är den tung och skimrar lite när man vickar på den? Är den magnetisk?

Jag misstänker att det kan vara en bit järnmalm. Som vanligt, det är inte lätt att säga från bilder! :)

Är den tung men inte magnetisk kan man testa den med en porslinspropp. Blir strecket brunrött är det hematit dvs blodstensmalm.
 
Hade missat den här. Är den tung och skimrar lite när man vickar på den? Är den magnetisk?

Jag misstänker att det kan vara en bit järnmalm. Som vanligt, det är inte lätt att säga från bilder! :)

Är den tung men inte magnetisk kan man testa den med en porslinspropp. Blir strecket brunrött är det hematit dvs blodstensmalm.
Jag tycker den inte är tyngre än förväntat för storleken. Den skimrade väldigt mycket i blått när jag hittade den men det har tonat bort/ner numera så den är inte lika häftig och iögonfallande längre, men det syns lite i alla fall.

Nu minns jag inte om jag provat magnet på den men har för mig det och att den inte var magnetisk. Porslinspropp har jag nog inte provat på just den stenen. Jag ska göra det när jag kommer hem.

Den är hittad i områdets grustag. Jag har 1-2 mindre av samma sort.
 
Hade missat den här. Är den tung och skimrar lite när man vickar på den? Är den magnetisk?

Jag misstänker att det kan vara en bit järnmalm. Som vanligt, det är inte lätt att säga från bilder! :)

Är den tung men inte magnetisk kan man testa den med en porslinspropp. Blir strecket brunrött är det hematit dvs blodstensmalm.
Jag har kollat nu.

Den är inte magnetisk. Strecket på porslinsproppen är brunt i ljus nyans.
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 662
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp