Geologins dag - Fråga en geolog

Intressant. Det hade jag nog inte gissat på. När jag googlar på hematit så får jag upp tjusiga bilder på stenar som inte alls liknar min sten. Men jag undrar hur den ser ut inuti? Det vet jag ju inte.

Men utanpå ser den ut så här i dagsläget:
20170414_141504_zpsgaairrfx.jpg

20170414_141654_zpspe5bjecs.jpg


Om jag hittar flera mindre, kan man då köra dem i en stentrumla och få dem att se tjusiga ut?
 
Intressant. Det hade jag nog inte gissat på. När jag googlar på hematit så får jag upp tjusiga bilder på stenar som inte alls liknar min sten. Men jag undrar hur den ser ut inuti? Det vet jag ju inte.

Men utanpå ser den ut så här i dagsläget:
20170414_141504_zpsgaairrfx.jpg

20170414_141654_zpspe5bjecs.jpg


Om jag hittar flera mindre, kan man då köra dem i en stentrumla och få dem att e tjusiga ut?

Stenar är i allmänhet vackrare på en färsk och ren yta tycker jag. Det är iofs en yrkesskada, det är oftast nödvändigt för mig dela intressanta stenar för att kunna se om de är intressanta eller ej (geologhammare FTW!).

Det borde gå bra att trumla mindre stenar.
 
Intressant. Det hade jag nog inte gissat på. När jag googlar på hematit så får jag upp tjusiga bilder på stenar som inte alls liknar min sten. Men jag undrar hur den ser ut inuti? Det vet jag ju inte.

Men utanpå ser den ut så här i dagsläget:
20170414_141504_zpsgaairrfx.jpg

20170414_141654_zpspe5bjecs.jpg


Om jag hittar flera mindre, kan man då köra dem i en stentrumla och få dem att se tjusiga ut?

Det ser ju nästan ut som en kvartsit.... dvs en helt annan bergart än hematit. Om den rullat med i en rullstensås och blivit vittrad och eroderad så kan den få ett sådant utseende.
 
Senast ändrad:
Det ser ju nästan ut som en kvartsit.... dvs en helt annan bergart än hematit. Om den rullat med i en rullstensås och blivit vittrad och eroderad så kan den få ett sådant utseende.
Jag googlade på det och lyckades inte hitta någon bild på kvartsit med metallisk lyster. Kan det vara det ändå?

Den såg ut så här från början:
IMG_20160424_133459_zpshgdqbjdq.jpg
 
Senast ändrad:
Vilken rolig tråd!

Min första fråga handlar mer om geologER, om det är okej. Jag undrar vad den vanligaste missuppfattningen om geologi hos allmänheten är? Finns det något som alldeles särskilt får er geologer att himla med ögonen bakom ryggen? (Jag tänker inte på fördomar om yrket, eller om vad ämnet innebär, utan snarare om kunskapsläget hos allmänheten)

Nästa fråga är om malmfyndigheter och brytning. Vad är det som gjort att bergslagen har mycket malm? Och varför finns/fanns det relativt mycket gruvor i Stockholms skärgård? Har det något att göra med att det upptäckts ett antal grundämnen där, eller kanske snarare hittats och namngivits efter plats/er där, som Yttrium, Terbium, Holmium. Med flera som jag inte kommer ihåg. Tänker om något så att säga hänt där, eller om det kanske bara var gruvor på bekvämt håll från universiteten...?
 
Vilken rolig tråd!

Min första fråga handlar mer om geologER, om det är okej. Jag undrar vad den vanligaste missuppfattningen om geologi hos allmänheten är? Finns det något som alldeles särskilt får er geologer att himla med ögonen bakom ryggen? (Jag tänker inte på fördomar om yrket, eller om vad ämnet innebär, utan snarare om kunskapsläget hos allmänheten)

"Aha, du gräver upp gamla saker?" varpå jag svarar "Nej, jag är inte Indiana Jones utan snarare Pierce Brosnan i Dante's Peak" :D Tidigare försökte jag svara att jag inte var arkeolog men det tog för lång tid eftersom jag ibland var tvungen att förklara vad en arkeolog gör... :cautious:

Annars beror det mycket på var man jobbar. I Bergslagen vet nästan alla vad en geolog gör eller har ett hum om det om man säger att man håller på med malmletning. Dock himlar jag aldrig med ögonen, trots allt är vi en förhållandevis liten yrkesgrupp som många aldrig kommer i kontakt med och undervisningen i grundskolan om geologi är mer eller mindre icke-existerande (iaf när jag gick i skolan och det verkar inte ha blivit så mycket bättre). De flesta av oss älskar verkligen vårt jobb och ser oss lite som ambassadörer för geovetenskap så vi svarar gärna på frågor.

I min yrkesroll är jag inte alltid uppskattad eftersom alla inte är positivt inställda till malmletning och gruvor. De dagarna är väl inte så roliga, speciellt när man oroar sig för sabotage av borrigg eller ens bil/pickup.

Nästa fråga är om malmfyndigheter och brytning. Vad är det som gjort att bergslagen har mycket malm? Och varför finns/fanns det relativt mycket gruvor i Stockholms skärgård? Har det något att göra med att det upptäckts ett antal grundämnen där, eller kanske snarare hittats och namngivits efter plats/er där, som Yttrium, Terbium, Holmium. Med flera som jag inte kommer ihåg. Tänker om något så att säga hänt där, eller om det kanske bara var gruvor på bekvämt håll från universiteten...?

Universiteten har snarast grundats där makten över riket fanns (antingen kungamakt eller kyrklig makt), dvs det är inte i direkt relation till gruvorna. Däremot kom flera vetenskapsmän och uppfinnare från gruvmiljöer. Linné var inte bara botaniker, han hade även geologisk kunskap. Många av gruvorna i Bergslagen är betydligt äldre än det äldsta universitetet (Uppsala grundades 1477) och de äldsta gruvorna är inte nödvändigtvis i närheten av vare sig maktens säte eller gamla lärosäten (tex Falun där det finns belägg för brytning sedan 800-talet).

Malm bildas genom olika processer och flera av dem har bidragit till Bergslagens malmrikedom. Sulfidmalmer där man bla bryter bly, koppar och zink bildas ofta i anslutning till vulkanism, antingen genom utfällning i närheten av vulkanen från hydrotermala vätskor eller avsättning på havsbottnen i närheten av undervattensvulkaner. Bergslagen var en gång en vulkanöbåge där det fanns goda förutsättningar för att malm skulle bildas. Dessa ursprungliga avsättningar har sedan metamorfoserats och deformerats vilket på vissa ställen bidragit till att malmerna är så stora att de är värda att bryta. Att det finns så många "märkliga" ämnen i Bergslagen är för att förutsättningarna för att de skulle bildas fanns i den vulkanöbågen. Även om man kan se olika geologiska processer som tex vulkanöbågar över hela världen så är ju mineralen som bildas inte exakt likadana eftersom processerna sker naturligt, inte kontrollerat i ett laboratorium.

Järnmalm har bildats i huvudsak genom två olika processer. Antingen i en magmakammare där järnet kristalliserar och sedan sjunker till botten av kammaren pga gravitationen. Den andra processen är när järnet fällts ut i vatten både som magnetit och hematit. Denna formation kallas BIF (Banded Iron Formation) och är mycket gammal, mellan 3 och 1,8 miljarder år. Att järnet fälldes ut som järnoxid då beror på att vid den tiden bildades det organismer i vattnet som producerade syre.

Inte bara järnmalmer bildas genom att malmmineral differentierar och bildar olika lager i en magmakammare. Jag har letat koppar och nickel som formats genom en liknande process, i Bergslagen.

Ett annat sätt för malmer att bildas är genom sedimentära processer, dvs malmineralen vittrar från berget där de bildats, transporteras av vatten och vind (i allmänhet vatten eftersom malmmineral är tunga) och avsätts på ett kortare eller längre avstånd från bildningsplatsen. Detta kan ge en ordentlig lokal anrikning av mineral, tex många guldfyndigheter. Vaskguld är bildat på det sättet.

Där jag letar uran har mineralen avsatts i havssediment som sedan litifierats, dvs blivit berg. Dessa har sedan deformerats när Kaledoniderna bildades (vår fjällkedja) och genom överskjutningar har malmen blivit tjockare. Samma formation finns i tex Västergötland men där har det inte skett överskjutningar så där är det malmförande lagret tunnare.

Det här är enormt förenklat, malmbildning är en komplex process som vi inte har fullständig koll på, som många andra geologiska processer. Mycket är svårt att efterlikna och undersöka i ett laboratorium, av förklarliga skäl :D
 
Vilken rolig tråd!

Min första fråga handlar mer om geologER, om det är okej. Jag undrar vad den vanligaste missuppfattningen om geologi hos allmänheten är? Finns det något som alldeles särskilt får er geologer att himla med ögonen bakom ryggen? (Jag tänker inte på fördomar om yrket, eller om vad ämnet innebär, utan snarare om kunskapsläget hos allmänheten)

Ah, du är ARKEOLOG! , nej min specialinriktning är paleontologi, dvs fossil - utdöda djur och växter.

Sedan är det ju många som tror att geologi ENBART är malm och prospektering, vilket inte är sant.

Det är ju de geologiska förutsättningarna som bestämmer var man kan odla (går ju inte att ha en åker på en bergäll utan den vill man ha där det finns lera), hur dyrt det är att bygga, var det finns grundvatten, om det finns förutsättningar för geoenergi (jordvärme, bergvärme, geotermi), hur mycket förstärkningsarbete som behövs för att man ska kunna bygga det man vill på en speciell plats, är det lämpligt att dra en tunnel just DÄR... osv

Sedan ska man ju inte glömma att geologi är som en historiebok över jordens utveckling. Det berättar vad som hänt de senaste 4,6 miljarder åren, vilka miljöer som en gång funnits, vilka djur och växter som en gång levt....
 
@athena_arabians
"Dessa har sedan deformerats när Kaledoniderna bildades (vår fjällkedja) …"

Jag trodde våran fjällkedja hette Skandinaverna? :confused:

Som @Elementary sa är det bara en del av Kaledoniderna men ur geologisk synvinkel är den uppdelningen inte så intressant så därför brukar vi prata om Kaledoniderna. Skanderna är fjällkedjan som sträcker sig genom Norge och Sverige (på ett ungefär).
 
:)
Ok men hur långt och var är Kaledoniderna?

Kaledoniderna är den bergskedja som bildade för c 420 miljoner år sedan när Laurentia (Nordamerika) kolliderade med vår kontinent Baltika. Man tror att den då var lika hög som Himalaya är idag. Rester av denna bergskedja finns i dag i de områden som bilden i inlägget ovan visar. Stora delar av de svenska fjällen består av berggrund från den kaledonska bergskedjebildningen, men den sträcker sig också utanför de rena fjällområdena, till exempel området runt Östersund. Sälenfjällen är ett exempel på ett område där berggrunden inte är en del av Kaledoniderna, medan Grövelsjön, inte SÅ långt därifrån ligger precis i dess södra del i Sverige.

Vår nuvarande fjällkedja fick sitt utseende och form i samband med att Atlanten började öppna upp sig för c 60 miljoner år sedan och hela Baltikas landmassa höjde sig.
 
Ah, du är ARKEOLOG! , nej min specialinriktning är paleontologi, dvs fossil - utdöda djur och växter.

Sedan är det ju många som tror att geologi ENBART är malm och prospektering, vilket inte är sant.

Det är ju de geologiska förutsättningarna som bestämmer var man kan odla (går ju inte att ha en åker på en bergäll utan den vill man ha där det finns lera), hur dyrt det är att bygga, var det finns grundvatten, om det finns förutsättningar för geoenergi (jordvärme, bergvärme, geotermi), hur mycket förstärkningsarbete som behövs för att man ska kunna bygga det man vill på en speciell plats, är det lämpligt att dra en tunnel just DÄR... osv

Sedan ska man ju inte glömma att geologi är som en historiebok över jordens utveckling. Det berättar vad som hänt de senaste 4,6 miljarder åren, vilka miljöer som en gång funnits, vilka djur och växter som en gång levt....
Är du (paleontolog alltså)? Vad spännande! Var/hur jobbar du?

Ursäkta trådkap...
 
Är du (paleontolog alltså)? Vad spännande! Var/hur jobbar du?

Ursäkta trådkap...

Till skillnad mot de flesta paleontologer så jobbar jag inte 100% med forskning eftersom jag jobbar på en myndighet, men i stort går mina arbetsuppgifter ut på att jobba med frågor som berör den sedimentära berggrunden, dvs den del där fossil kan finnas. Just nu (ja, under arbetstid då) sitter jag i GIS och rättar berggrundskartan över Skåne. En del av mitt jobb är också att ta hand om myndighetens geologiska samlingar av bla fossil :)
 
Till skillnad mot de flesta paleontologer så jobbar jag inte 100% med forskning eftersom jag jobbar på en myndighet, men i stort går mina arbetsuppgifter ut på att jobba med frågor som berör den sedimentära berggrunden, dvs den del där fossil kan finnas. Just nu (ja, under arbetstid då) sitter jag i GIS och rättar berggrundskartan över Skåne. En del av mitt jobb är också att ta hand om myndighetens geologiska samlingar av bla fossil :)

Jag hade hellre lekt med de andra stufferna i samlingen ;) :D
 
Jag och ungarna var faktiskt på geologiska museet i Borlänge under sportlovet. Kan rekommenderas till alla som har barn (alla vuxna också) som är vidare intresserade och har vägarna förbi (inte ett turistmål man tänker på kanske, därför tipsar jag om det här). Finns några inbitna fanatiker av sten där som är duktiga på att prata ... sten :p och ungarna tyckte det var väldigt intressant faktiskt...
dsc_02751.jpg
dsc_02852.jpg
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 662
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp