Geologins dag - Fråga en geolog

Så, till min fundering då.
Ädelstenar - var finns de? Överallt i världen eller i speciella bergarter som bara finns på vissa platser? Och vad skiljer en ädelsten från en halvädelsten?

Cool ramsa :D

Idag finns ingen uppdelning utan används de till smycken är de ädelstenar. Tidigare var de uppdelade i ädelstenar och halvädelstenar, beroende på hur sällsynta och hållbara (hårda) de var. De som räknades som ädelstenar var diamant, korund (safir och rubin) samt beryll (smaragd bla).

Det finns ädelstenar över hela världen, tex finns det diamanter i Sverige fast inte av smyckekvalité. Alla mineral har en viss omgivning som de tycker om, tex hittar man ofta diamanter i kimberliter och de finns i Sydafrika, Grönland och Sibirien.
 
Och ang. "the rock circle"

Är sand inte sten sas? När slutar det vara sten och blir sand? Vad är grus?
Kan sand brytas ned ytterligare - hur? Mekaniskt och/eller kemiskt?

Sten är en term vi inte använder :D den är inte tillräckligt definierande. Mineral bygger upp en bergart och bergarter är vad som brukar kallas fasta berget eller urberg.

Är det inte fast berg namnges det av sin storlek (tänk mo, mjäla, ler vad gäller jordarter). Sand är en mindre fraktion än grus. Allting kan mekaniskt eller kemiskt (eller både och) göras mindre, den oorganiska delen av vår jordmån var en gång berg (och kommer att bli det igen).
 
Cool ramsa :D

Idag finns ingen uppdelning utan används de till smycken är de ädelstenar. Tidigare var de uppdelade i ädelstenar och halvädelstenar, beroende på hur sällsynta och hållbara (hårda) de var. De som räknades som ädelstenar var diamant, korund (safir och rubin) samt beryll (smaragd bla).

Det finns ädelstenar över hela världen, tex finns det diamanter i Sverige fast inte av smyckekvalité. Alla mineral har en viss omgivning som de tycker om, tex hittar man ofta diamanter i kimberliter och de finns i Sydafrika, Grönland och Sibirien.
Ja, jag gillar den. Och den fungerade ju i alla fall delvis...

Så det är hårdheten som gör/gjorde det, alltså. Hänger det på något som helst sätt ihop med hur pass "genomskinlig" en sten är?
 
Ja, jag gillar den. Och den fungerade ju i alla fall delvis...

Så det är hårdheten som gör/gjorde det, alltså. Hänger det på något som helst sätt ihop med hur pass "genomskinlig" en sten är?

Ja delvis eftersom en del av det vackra hos ädelstenar är hur de bryter ljuset och ju renare de är desto bättre fungerar ljusbrytningen.
 
Ja delvis eftersom en del av det vackra hos ädelstenar är hur de bryter ljuset och ju renare de är desto bättre fungerar ljusbrytningen.
Jo men är hårdare ädelstenar (diamant) automatiskt mer genomskinliga än mjukare, eller är det olika faktorer som samspelar med varandra? (eller, det kanske var det du svarade på...)
 
Min man har lite frågor, han är väldigt vetgirig :D

En del Saharas sand blåses bort varje år med siroccovindar, men ändå minskar inte öknen, hur kommer det sig?

När man mäter Mt Everest, räknar man bort is/snötäcket på toppen då?

:)
 
Min man har lite frågor, han är väldigt vetgirig :D

En del Saharas sand blåses bort varje år med siroccovindar, men ändå minskar inte öknen, hur kommer det sig?

Jag är ingen expert på kvartärgeologi (vilket ökensanden i Sahara är) men jag kan tänka mig att det underliggande berget vittrar hela tiden så det tillförs material. Dessutom försvinner ju inte all sand bort från området utan omfördelas bara.

När man mäter Mt Everest, räknar man bort is/snötäcket på toppen då?

:)

Jag utgår ifrån att snö- och istäcket räknas bort annars skulle man inte kunna säga att det är xxxx m högt eftersom det skulle variera hela tiden. Det blir dock lite högre för varje år, indiska plattan trycker fortfarande mot Asien vilket är det som gör att Himalaya finns.
 
Jo men är hårdare ädelstenar (diamant) automatiskt mer genomskinliga än mjukare, eller är det olika faktorer som samspelar med varandra? (eller, det kanske var det du svarade på...)

Nej, hårdheten beror på kristallstrukturen. En del anisotropa mineral (anisotropi är olika fysikaliska egenskaper i olika riktningar) har olika hårdhet i olika riktningar, tex kyanit.
 
Nu på lördag den 12 september är det Geologins dag, något kanske inte alla vet:

http://www.geologinsdag.nu/

Eftersom jag är geolog och verkligen tycker om mitt jobb tänkte jag starta en tråd där man kan fråga om geologi (jag fick idén från en annan tråd som inte riktigt har geologi som tema). Vi får väl se om det är någon som är nyfiken eller om tråden kommer att eka tomt :D

Jag är verkligen inte en expert inom alla geologins områden men jag lovar göra mitt bästa (plus att jag vet minst en annan geolog-Bukefalist som jag kan ropa på för hjälp!).

---

Geologi är alltså läran om berggrunden och jordarterna. Geovetenskap inbegriper alla vetenskaper som behandlar jordklotets utveckling och fysiska processer, tex hydrologi, meteorologi och paleontologi.

Min utbildning var inriktad på berggrundsgeologi och mer specifikt mineralogi (mineral är kemiska föreningar som i sin tur bygger upp en bergart).

Frågor på det? ;)

golit är ju det självklara namnet på ett nåt fint geologiskt, varför har det inte skett ännu.

I all ödmjukhet.

golit
 
Jag utgår ifrån att snö- och istäcket räknas bort annars skulle man inte kunna säga att det är xxxx m högt eftersom det skulle variera hela tiden. Det blir dock lite högre för varje år, indiska plattan trycker fortfarande mot Asien vilket är det som gör att Himalaya finns.
Kebnekaises höjd räknas med istäcket.
Det var därför som den kala nordtoppen plötsligt höll på att gå om sydtoppen, då glaciären där höll på att smälta. Smältningen har dock hejdats det sista året, så syd leder fortfarande mot nord just nu med *googlar* 70cm.


-------------------------------
South peak height during the last five years
2010: 2102 MASL
2011: 2100 MASL
2012: 2102 MASL
2013: 2099 MASL
2014: 2097,5 MASL
 
Kebnekaises höjd räknas med istäcket.
Det var därför som den kala nordtoppen plötsligt höll på att gå om sydtoppen, då glaciären där höll på att smälta. Smältningen har dock hejdats på de sista åren, så syd leder fortfarande mot nord just nu med *googlar* 70cm.

Intressant, det visste jag inte. Jag var tvungen att googla på Mt Everest och där räknar tydligen kineserna bort snön men det gör inte de andra mätningarna.
 
Vilken rolig tråd!

Jag har en fråga om chrysoberyll. Jag har ärvt en ring, ett armband och örhängen med chrysoberyller. För ett tag sedan fick jag en komplimang för mina vackra alexandriner. Det är ju ett versmått men jag har funnit något som heter alexandrite så det var nog det hon menade. Mina stenar är nästan salladsgröna i dagsljus och skiftar i rödbrunt i elljus. Vad är skillnaden mellan chrysoberyll och alexandrite?

Enligt familjehistorien kommer smyckena från dåvarande Ceylon (Sri Lanka) där min grandtante var missionär i slutet av 1800-talet. Hon gav dem till min farmor innan hon dog av någon tropisk sjukdom och farmor gav dem till mig när hon gick bort.
 
Vilken rolig tråd!

Jag har en fråga om chrysoberyll. Jag har ärvt en ring, ett armband och örhängen med chrysoberyller. För ett tag sedan fick jag en komplimang för mina vackra alexandriner. Det är ju ett versmått men jag har funnit något som heter alexandrite så det var nog det hon menade. Mina stenar är nästan salladsgröna i dagsljus och skiftar i rödbrunt i elljus. Vad är skillnaden mellan chrysoberyll och alexandrite?

Enligt familjehistorien kommer smyckena från dåvarande Ceylon (Sri Lanka) där min grandtante var missionär i slutet av 1800-talet. Hon gav dem till min farmor innan hon dog av någon tropisk sjukdom och farmor gav dem till mig när hon gick bort.

Alexandrit är en variant av krysoberyll (och en häftig sådan, jag har hållit en alexandritkristall en gång och tittat på hur den ändrar färg). De flesta mineral har varianter där några atomer byts ut men kristallstrukturen är den samma. I fallet med alexandrit är det krom som bytt ut en del av aluminiumet. Att de kommer från Sri Lanka stämmer säkert, det är en välkänd fyndplats.
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 661
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp