Geologins dag - Fråga en geolog

Vilken rolig tråd!

Jag har en fråga om chrysoberyll. Jag har ärvt en ring, ett armband och örhängen med chrysoberyller. För ett tag sedan fick jag en komplimang för mina vackra alexandriner. Det är ju ett versmått men jag har funnit något som heter alexandrite så det var nog det hon menade. Mina stenar är nästan salladsgröna i dagsljus och skiftar i rödbrunt i elljus. Vad är skillnaden mellan chrysoberyll och alexandrite?

Enligt familjehistorien kommer smyckena från dåvarande Ceylon (Sri Lanka) där min grandtante var missionär i slutet av 1800-talet. Hon gav dem till min farmor innan hon dog av någon tropisk sjukdom och farmor gav dem till mig när hon gick bort.
Meh :meh: Den där frågan KRÄVER bilder :D
 
Jag är ingen expert på kvartärgeologi (vilket ökensanden i Sahara är) men jag kan tänka mig att det underliggande berget vittrar hela tiden så det tillförs material. Dessutom försvinner ju inte all sand bort från området utan omfördelas bara.



Jag utgår ifrån att snö- och istäcket räknas bort annars skulle man inte kunna säga att det är xxxx m högt eftersom det skulle variera hela tiden. Det blir dock lite högre för varje år, indiska plattan trycker fortfarande mot Asien vilket är det som gör att Himalaya finns.
Tackar!:up:
Han säger att det blåser bort jättemycket ut i havet varje år, därav frågan. Men om berget under vittrar i någorlunda samma takt blir det ju ingen större skillnad :)

Plattektoniken hade vi redan koll på :)
 
Alexandrit är en variant av krysoberyll (och en häftig sådan, jag har hållit en alexandritkristall en gång och tittat på hur den ändrar färg). De flesta mineral har varianter där några atomer byts ut men kristallstrukturen är den samma. I fallet med alexandrit är det krom som bytt ut en del av aluminiumet. Att de kommer från Sri Lanka stämmer säkert, det är en välkänd fyndplats.
Tack för infon. Roligt att veta något om sina "dyrbarheter". Det är verkligen en upplevelse att se hur den skiftar färg. Oslagbart partytrick!
 
Gud vad sugen jag blev på att ropa in en alexandrit på ebay O_o

Så himla häftiga

Det blev en sånhär jag ropade in för 5 dollar

$_12.JPG
 
Jag älskar geologi :love: Läser geovetenskap på SU och vill bara fråga lite mer specifikt vad du jobbar med? :) Du kan PMa om du inte vill ta det här!

Jag jobbar med prospektering (malmletning) och har gjort det hela tiden. Den akademiska banan lockade mig inte, jag var rejält trött på studentliv och universitetet, så jag har inte doktorerat. Min inriktning var berggrundsgeologi/mineralogi.

Faktiskt så har jag haft enorm nytta av min bakgrund inom jordbruket och min uppväxt på "bonnalandet" med jakt osv. De flesta av våra markägare är bönder och/eller jägare vilket gör att jag har förståelse för dem när vi kommer med vårt undersökningstillstånd. Mina borrare har oftast liknande bakgrund och det underlättar, de brukar tycka att jag inte är HELT korkad (borrare anser att det värsta med deras jobb är geologen... :p). En del markägare som inte varit direkt positiva och vänliga har tinat upp när de insett att jag är en bonnjänta i grund och botten och faktiskt vill samarbeta med dem. Företagen jag jobbar för har som policy att vi vill verkligen samarbeta med markägarna, jag skulle inte kunna arbeta på något annat sätt.

I mitt fall måste jag kunna så mycket mer än geologi. Eftersom vi ofta gör provborrning och jag oftast upphandlar den tjänsten måste jag vet hur riggen fungerar (vikt, kapacitet osv), fixa vatten, fixa andra praktiska saker kring själv borrningen, köpa in borrkärnslådor, planera väg till borrplatsen, fixa så någon röjer väg till borrplatsen osv. Någonstans där ska jag hinna kartera lite borrkärna också.

När vi borrar fungerar jag som en projektledare, jag är inte direkt chef över borrarna men på det stora hela ska de göra som jag säger även om jag inte lägger mig i detaljerna när det gäller borrningen (det har jag inte kompetens för). Jag kan tillräckligt för att inte begära det omöjliga av dem. Medan vi borrar utför jag regelbundet en säkerhetsrond på riggen och ser till att de har en räddningskarta med koordinater ifall de behöver ringa räddningstjänsten pga en olycka.

Jag sköter också myndighetskontakter, bla med Bergsstaten och länsstyrelsen. Hela tiden måste jag se till att vi jobbar enligt lagen, dvs minerallagen och tillämpliga delar av miljöbalken. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för miljö och fornminnen och brukar ofta komma ut och titta om det är provborrningar vi gör.

Sedan är det ju lättare om man är lite socialt smidig när det kommer investerare :D jag är ju den som visar upp projektet från den tekniska sidan (dvs blir utsatt för ett korsförhör om vad som finns i lådorna av en geolog som har minst dubbelt så lång erfarenhet jämfört med mig :D). Det är riktigt roligt, man lär sig alltid något. Jag brukar ofta vara den som planerar besöket rent logistiskt också med hotell, restaurang osv.
 
Hur blir man geolog? Hur lång är utbildningen? Och vad tjänar man?

Utbildningen är 4 år men jag läste mer kemi. Man tjänar väldigt dåligt om man jobbar som konsult och konjunkturen är dålig (som nu). Jag tror ingångslönen är någonstans omkring 24 000, med reservation för att jag kan ha fel. Det var ett tag sedan jag kollade upp det.
 
Det blev en sånhär jag ropade in för 5 dollar

$_12.JPG

Det är kul att ropa in på eBay men se upp. Allt är inte ädelstenar som glimmar :D många stenar är färgade och värmebehandlade, speciellt om de kommer från Thailand och omgivande länder.

Jag har faktiskt ropat in diamanter från Ryssland på eBay för många år sedan. Hygglig storlek (man ser dem iaf till skillnad från de billiga på Guldfynd). Enligt en juvelerare i stan (en riktig som har verkstad också) är det verkligen diamanter och tydligen väl slipade. De var enormt billiga så efter den turen törs jag inte handla så mycket mer ädelstenar :p
 
Det är kul att ropa in på eBay men se upp. Allt är inte ädelstenar som glimmar :D många stenar är färgade och värmebehandlade, speciellt om de kommer från Thailand och omgivande länder.

Jag har faktiskt ropat in diamanter från Ryssland på eBay för många år sedan. Hygglig storlek (man ser dem iaf till skillnad från de billiga på Guldfynd). Enligt en juvelerare i stan (en riktig som har verkstad också) är det verkligen diamanter och tydligen väl slipade. De var enormt billiga så efter den turen törs jag inte handla så mycket mer ädelstenar :p

Det förstår jag ;)
Den där som kostar den enorma summan av 5 dollar lär ju inte vara äkta, men jag tycker den var söt
 
Det förstår jag ;)
Den där som kostar den enorma summan av 5 dollar lär ju inte vara äkta, men jag tycker den var söt

Det var absolut inte riktat direkt mot dig men jag tyckte jag skulle varna lite innan alla kastar sig på eBay och köper diamanter :D

Så länge det inte är vad som traditionellt betraktats som ädelstenar (diamant, rubin, safir och smaragd) så stämmer det säkert att den är vad det är sagt att den är.

Många geoder är (tyvärr) färgade vilket jag tycker är synd för de är fina som de är.
 
Min mobil tyckte jag skulle skriva gynekolog istället för geolog..
Men så skulle det bli en helt en annan typ av fråge-tråd.

Jag som jobbar på en geologisk myndighet kan meddela att myndigheten någon gång har fått gå under Sveriges gynekologiska undersökning i skrift. Inte från myndighetens sida, men från andra. Kanske samma mobilrättning som varit i farten! :o
 
Jag kan tillägga lite om utbildningen till geolog. Ofta fick man höra lite skämtsamt av andra naturvetare att geologer kan inget :D och vi är faktiskt lite allätare. Vi har nytta av biologi, fysik, matematik och kemi så vi måste kunna lite om alla de områdena.

Ett konkret exempel är att vissa växter trivs där det finns mycket av vissa ämnen så man kan säga lite om berggrunden där de växer. Blåsippor gillar kalk så där de växer finns det kalkrikt berg eller kalkrika block. Då måste man ju veta hur en blåsippa ser ut för att kunna använda det.

Jag har läst förhållandevis mycket kemi eftersom mycket av mineralogin är kemi. Att kunna fysik är bra när man ska förstå hur deformation fungerar.
 
Lite roligt, för min första chef varnade mig och sa att man aldrig skulle lita på en geolog, de kan ingenting:p är fortfarande osäker om han var allvarlig eller ej, han var ett original!

Jag är geofysiker och har också jobbat med prospektering, både malm och olja.
 
Lite roligt, för min första chef varnade mig och sa att man aldrig skulle lita på en geolog, de kan ingenting:p är fortfarande osäker om han var allvarlig eller ej, han var ett original!

Jag är geofysiker och har också jobbat med prospektering, både malm och olja.

Jag har hört att träffar man på någon i ett gruvläger nykter efter kl 17 är det inte en geolog utan en geofysiker :angel: :D

Geofysiska metoder är ofta väldigt användbara inom prospekteringen, vi använder ofta EM och DHEM.

För de icke-insatta: Det är elektromagnetiska mätmetoder och DH betyder "downhole" dvs man mäter i ett borrhål.
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 662
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp