Bukefalos 28 år!

ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Äkta människor är sådana som inte utger sig för att vara nåt dom inte är eller dra nytta av sina medmänniskor för sin egen vinnings skull.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

*KL*

Nej, jag ger inte pengar till tiggare. Dels för att jag i princip aldrig har kontanter på mig men mest för att man faktiskt inte vet vem som är utsatt på riktigt och vem som ingår i en liga. Skänker gärna kläder eller mat till stadsmission/tiggare m.m. men inte dessa som står/sitter på gatan.

En tanke jag fått många gånger - hur har de haft råd att ta sig ända från rumänien till sthlm (t ex)?
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Läs gärna artikelserien i DN som är länkad till i början av tråden, så får du svar på dina frågor :)
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Klart dom gör! Annars skulle de inte rösta som de gör...

KL

Fantastiskt att alla trångsynta människor bara ser de onda elaka tiggarna som spottar folk i ansiktet och dödar en duva med mackan de fick. Jag såg senast för ett par veckor sen hur en ung snubbe gav en hemlös en bulle och en kaffe. Han tackade. Men förmodligen var det ett ironiskt tack!
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Knapplån

Jag rör mig väldigt sällan på platser där tiggare finns men skulle jag träffa på någon som tigger så skulle jag inte tveka på att bjuda personen på ett mål mat. Jag skänker kläder till Second hand där vinsten på ett av ställena går just till barnhem i Rumänien istället för att som vissa slänga fullt fungerande kläder som kanske inte passar längre. Nu har ju just kläder som inte passar längre minskat betydligt sedan barnen blev stora men ibland köper man ju kläder ändå och byter ut och är de gamla ändå gångbara så skänker jag dem absolut.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Och till finaste Anna, bli inte provocerade för hon kan inte bättre. Dessutom kommer hon ha egna problem livet ut. En knuten hand som inte ger kan inte få heller. Det kommer bara stå och stampa i nån liten cirkel. Om man istället ger så mycket man kan av glädje kärlek kunskap vård och saker så blir man översköljd med lycka tillbaka.
De bittra är snåla och de snåla blir bittra.

:bow::bow::bow:

Bra skrivet, så slapp jag formulera något själv :)
Som man ger andra får man själv. Vad är det värsta som kan hända, att man behandlar någon bättre än denne förtjänar? Jag kan leva med det, för då kan det gå så åt andra hållet också. Och man mår så otroligt mycket bättre själv i långa loppet. :)
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag brukar ge mina pantflaskor till närmsta flasksamlare. Då jag hatar att panta flaskor själv ser jag de fåtal tiokronor som det ger som lön för mödan. Försöker även, så långt jag har möjlighet, få in folk under tak kalla vinternätter. Gav en man en hundralapp förra vintern då jag var osäker på om han skulle fixa natten annars :( Hade en kollega i Sverige som plockade ut ett par vinterkängor från jobbet (uniform-krävande yrke) varje år för att ge vidare. Skulle jag också gjort om jag hade jobbat kvar där längre.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Läs gärna artikelserien i DN som är länkad till i början av tråden, så får du svar på dina frågor :)

Jag har läst den. Vet inte vad det skulle göra för skillnad egentligen oavsett. Jag personligen vet ju fortfarande inte hur det ligger till med enskilda tiggare och dessutom så vill jag inte stödja den typen av verksamhet oavsett.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag är varken bitter eller snål men jag vill inte hjälpa tiggare jag har andra att hjälpa.
Jag både får och ger massor med kärlek och lycka, till dem jag vill ge det till.

Stalone:
Det handlar inte om att jag inte har råd att skänka pengar.
Det handlar om att jag har bättre ställen att lägga dem på, till människor och djur jag tycker förtjänar dem bättre.

lilstar:
Jag pratar inte ett dugg nedsättande om dem. Jag säger bara att jag tänker inte skänka dem pengar för jag tycker inte att dem behöver dem.
Sen att jag tycker att du resonerar naivt ja det är min åsikt.

Du har andra att hjälpa - visst, det har jag också. Jag lever dessutom helt utan inkomst för tillfället och finansierar en kronisk sjukdom som inte direkt är gratis. Men jag har tid och lust att hjälpa människor som har det svårare än jag.

Varför behöver inte de som tigger pengar?

Och varför kan du inte ge lite av din kärlek och lycka till andra som behöver det?

Nja, att kalla någon fet kärring tycker jag nog är att klassa som nedsättande.

Jag försöker resonera efter den fakta som finns istället för att naivt tro på allehanda konspirationsteorier och faktoider.

Word. Det är väl klart som farao att det är nedsättande att kalla någon fet kärring. Det bär mig emot att ens skriva orden.

Nej det är inte nedsättande det är ett konstaterande att det var en kärring och hon var fet.

Men är du helt världsfrånvarande?

Knapplån

Jag rör mig väldigt sällan på platser där tiggare finns men skulle jag träffa på någon som tigger så skulle jag inte tveka på att bjuda personen på ett mål mat. Jag skänker kläder till Second hand där vinsten på ett av ställena går just till barnhem i Rumänien istället för att som vissa slänga fullt fungerande kläder som kanske inte passar längre. Nu har ju just kläder som inte passar längre minskat betydligt sedan barnen blev stora men ibland köper man ju kläder ändå och byter ut och är de gamla ändå gångbara så skänker jag dem absolut.

Jag handlar och lämnar av böcker och kläder till världens bästa loppis i Väjern i Bohuslän som stöder Barncancerfonden. Inte samma sak men i princip samma idé - vi hjälper varann att hjälpa. ((OT: Ingrid som driver loppisen - som är den största i Västra Götaland - fick nyligen Hemmets Veckotidnings guldpärla. De har dragit in 25 miljoner till BCF och har fått komma på middag hos kungaparet. Men det hör egentligen inte hit.))

Det jag ville komma till var att jag tycker att det är kanoners att återanvända sådant man inte själv behöver för att hjälpa andra om man kanske inte kan göra det via stora utbetalningar.

:bow::bow::bow:

Bra skrivet, så slapp jag formulera något själv :)
Som man ger andra får man själv. Vad är det värsta som kan hända, att man behandlar någon bättre än denne förtjänar? Jag kan leva med det, för då kan det gå så åt andra hållet också. Och man mår så otroligt mycket bättre själv i långa loppet. :)

Men TACK, det var strålande välskrivet. :)
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Och till finaste Anna, bli inte provocerade för hon kan inte bättre. Dessutom kommer hon ha egna problem livet ut. En knuten hand som inte ger kan inte få heller. Det kommer bara stå och stampa i nån liten cirkel. Om man istället ger så mycket man kan av glädje kärlek kunskap vård och saker så blir man översköljd med lycka tillbaka.
De bittra är snåla och de snåla blir bittra.

Ditt försvann i mitt citatsvar!

Så vansinnigt bra skrivet och inte att förglömma - insiktsfullt!

Jag vet att du gör så himla mycket bra och jag beundrar dig innerligt för det.

Jag försöker att inte bli provocerad men jag kan inte låta bli när jag läser sådant här. Jag är fullständigt ärlig när jag säger att jag gärna skulle leva på knäckebröd och vatten i en vecka om det skulle betyda att jag kunde ge någon annan ett drägligt liv under samma period. No question.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag har läst den. Vet inte vad det skulle göra för skillnad egentligen oavsett. Jag personligen vet ju fortfarande inte hur det ligger till med enskilda tiggare och dessutom så vill jag inte stödja den typen av verksamhet oavsett.

Skillnad och skillnad, men hennes arrogans vad gäller att någon som sitter på gatan och har en mobiltelefon är ju ganska löjlig kan jag tycka.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag försöker att inte bli provocerad men jag kan inte låta bli när jag läser sådant här. Jag är fullständigt ärlig när jag säger att jag gärna skulle leva på knäckebröd och vatten i en vecka om det skulle betyda att jag kunde ge någon annan ett drägligt liv under samma period. No question.

Alltså, det är sent och jag kanske missförstår, men vad är det som hindrar dig från att leva på knäckebröd och vatten och ge bort resten för att låta någon annan leva ett drägligt liv..??
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag har läst den. Vet inte vad det skulle göra för skillnad egentligen oavsett. Jag personligen vet ju fortfarande inte hur det ligger till med enskilda tiggare och dessutom så vill jag inte stödja den typen av verksamhet oavsett.

Av jag vet så är det med största sannolikhet en väldigt fattig människa som tagit sig hit ensam eller med sin familj, ofta tack vare sitt EU-medborgarskap. Chansen att pengarna kommer till god användning är så övervägande att jag tycker det är värt det.

Jag har aldrig skänkt något till tiggare utan att de sett extremt tacksamma ut/ropat välsignelser efter mig. Och jag ger inte femhundralappar utan oftast några enstaka kronor som råkar ligga i fickan. Till och med hon som fick ett äpple häromdagen var tacksam, trots att det visade sig att hon redan åt på ett äpple :o

Jag vill som sagt inte övertala någon att skänka, bara att man ska se tiggare som de offer de är istället för förövare. Om man misstänker människohandel ska man givetvis polisanmäla!
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Skillnad och skillnad, men hennes arrogans vad gäller att någon som sitter på gatan och har en mobiltelefon är ju ganska löjlig kan jag tycka.

Pratar vi om samma sak här? Jag syftade på DN:s artikel om att de kollat upp ifall tiggare tillhörde ligor osv.
Jag skulle aldrig reagera på att någon pratade i mobil - möjligtvis om personen satt sär med en splitterny iPhone 5 eller dyl men inte ens då skulle jag nog tänka så många snäpp längre.
Att någon har fina kläder är inte heller något jag lägger så stor vikt vid - man kan ju som sagt fått dem från stadsmissionen eller något, folk slänger ju otroligt mycket fint och nästan nytt och det är ju bra att det kommer till användning.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag vill som sagt inte övertala någon att skänka, bara att man ska se tiggare som de offer de är istället för förövare. Om man misstänker människohandel ska man givetvis polisanmäla!

Jag har aldrig sagt att jag ser dem som förövare. Självklart är de offer - oavsett vilket skäl de sitter där och tigger för. Det måste vara otroligt förnedrande att sitta på gatan och tigga.
Jag vill dock inte stödja den formen av "verksamhet" (ja, jag väljer att kalla det för det) för jag tycker det är fel väg att gå. Det kan ju som sagt inte varit gratis att ta sig hit och det de får ihop av tiggandet kan inte generera så stora vinster att det hel går med sådan vinst att det egentligen lönar sig.

Det måste vara bättre att bli hjälpt på plats anser jag och till sådan verksamhet skänker jag gärna en krona eller flera.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Kan tänka mig att hororna och och deras droghandel betalar den
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Knapplån.

Jag fattar inte grejerna med "En gång försökte jag ge mat till en person och hen sa något drygt så nu gör jag inte det längre". Tänker ni på samma sätt om alla kategorier av människor, typ baserat på kön, yrke, samhällsklass, att om någon ur den gruppen gör något fel bojkottar ni dem kollektivt sedan?

Hur många ggr ska man bjuda till innan man får ge upp?
Jag vill inte ödsla tid och/eller pengar på idioter mer än nödvändigt så ibland räcker det med att en person gör bort sig en gång för att jag aldrig mer ska hjälpa.

Jag har blivit utnyttjad tillräckligt så numera är det få jag hjälper och då hjälper jag dem jag tycker om och som jag vet att jag får hjälp tillbaka.
Ge och ta annars får det va.

Men visst ligger det ngn döende på gatan går jag ju inte bara förbi och skiter i det, då ringer jag en ambulans eller vad som nu behövs så helt hjärtlös är jag inte.
Men någon som tigger är i mina ögon inte i tillräckligt stort behov av min hjälp.
Då finns det ju andra som gärna hjälper dem eller blir utnyttjade av dem, hur man nu väljer att se på det.
Jag har slutat att vara naiv och godtrogen och vägrar att utnyttjas mer efter att ha varit alldeles för snäll.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Då jag talade om kriminalitet så menade ja bla de inbrottsvågor som även drabbat södra Sverige. med bla bränslestölder. För när man får klart för sig att det inte räcker med tiggeri för att klara vintern hemma då finns det de som trappar upp ett steg till. Och billigt bränsle gör ju att kronorna räcker längre...

Ja, men det tror jag också...
Fruktandsvärt att det finns människor i europa idag som måste stjäla för sin överlevnad...
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Nej... Absolut inte pengar.

Jag gillar inte denna "busslastningen" av tiggare från öststater... inte deras fel men det måste bli lagförslag på att förbjuda tiggeri.

"Ärligt" hemlösa skulle jag hellre hjälpa med matkupong eller "biljett" till sovplats om det fanns.

Detta organiserade tiggeriet får mig att gå i taket...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp