Gift vid första ögonkastet

Jag må vara lite bakom. Men jag fattar inte hur det kan mana till eftertanke om vad som är viktigt i en relation. Ska någon ANNAN bestämma det nånsin? Och vad är det för tankar som finns bakom själva spektakelgrejen?

Nej, jag tycker hela idén faktiskt är riktigt unken. Vad är skillnaden på att någon ska matcha i hop två personer på intressen eller på som det var då två släkter bedömde det lämpligt att två personer gifte sig?

Jag kan inte se det som annat än ännu ett försök att göra TV av desperata ensamma människor
Visst är det ett spektakel. Men jag tycker det är ett intressant experiment och alla deltagare har gått in i det av fri vilja, till skillnad från det "tvång" som släkternas arrangerade äktenskap kan ses som.
Har du tittat på programmen? Jag tycker att det ges bra förklaringar där.

Detta är, som sagt, ett experiment med frivilliga deltagare. Man vill testa om det är möjligt att arrangera fungerande äktenskap utifrån deltagarnas personligheter och intressen, om det faktiskt är möjligt att som utomstående matcha ihop människor till fungerande par. Och då alltså par som fungerar i längden.
Det är ju bara att se till BSF, där en av årets bönder gjort sig känd för att mest vilja ha snygga tjejer att ligga med. Men det krävs ju mer än så om det ska bli mer än en KK-relation.
 
Jag må vara lite bakom. Men jag fattar inte hur det kan mana till eftertanke om vad som är viktigt i en relation. Ska någon ANNAN bestämma det nånsin? Och vad är det för tankar som finns bakom själva spektakelgrejen?

Nej, jag tycker hela idén faktiskt är riktigt unken. Vad är skillnaden på att någon ska matcha i hop två personer på intressen eller på som det var då två släkter bedömde det lämpligt att två personer gifte sig?

Jag kan inte se det som annat än ännu ett försök att göra TV av desperata ensamma människor

Jag har ingen riktig aning om vad det här är för program (har inte TV), och har som du rätt mörka tankar om hur människor utnyttjas i TV-program, men jag kan ändå tänka mig något slags värde i ett sådant här spektakel - beroende på hur det egentligen ser ut såklart. Jag tänker mig att det skulle kunna vara en bra motvikt till all jäkla glorofiering av romantik som det dryper av i det mesta man ser? En lite mer rationell, praktisk inställning till förhållanden, typ "initial attraktion är en väldigt liten del i att få ett förhållande att faktiskt fungera i vardagen"... Eller nåt. :D

(Och för att svara på frågan i TS förresten: japp, lika villig att gifta mig på det här sättet som jag är att gifta mig med någon jag hittar själv. Inte alls, alltså. ;) )

(Och då var det ändå ett tag sedan jag lämnade 27 bakom mig! :eek::laugh:)
 
Den enda jag kännt som hade ett arrangerat äktenskap framför sig berättade att det är klart att föräldrarna väljer en som de tror att deras barn ska kunna bli lycklig med, de känner sina barn och väljer efter bästa förmåga en som kan matcha barnet. Han var brittisk medborgare (född där har jag för mig) men föräldrarna kom från Bangladesh. Det är kanske inte alla föräldrar som är så måna om sina barn, men de flesta är nog måna om sina barns framtida lycka.

Det finns självklart många varianter på arrangerade äktenskap. Men kurden Soheila Fors berättar i sin bok "Kärleken blev mitt vapen" att hennes mamma och en av hennes kompisar väntade barn samtidigt och då bestämde dom fick barn av vardera könet så skulle dom två gifta sig. Soheila träffade den där pojken då o då när hon växte upp men dom drogs inte till varandra. Då hon var i övre tonåren blev hon förälskad i någon annan och trotsade släkten och gifte sig med honom. Kanske hade hon fått det lättare om hon gift sig med den mamma valt för den där var en djävul! Men han stack till Sverige med deras barn och då var hon ju tvungen att följa efter, så något gott förde det ju med sig. För här har hon startat ett skyddat boende och flera tehus där invandrarkvinnor får hjälp. Men det var väl kanske inte det som den här tråden skulle handla om...

En indisk nattsjuksköterska berättade en gång att "mitt äktenskap var arrangerat, ingen får välja själv. Men då min man såg vem han fått så förstod han att det måste bli ganska jämnlikt ändå för annars skulle det vara krig hela tiden". (Hon är ju utbildad, mkt begåvad och dessutom temperamentsfull).
 
Det finns självklart många varianter på arrangerade äktenskap. Men kurden Soheila Fors berättar i sin bok "Kärleken blev mitt vapen" att hennes mamma och en av hennes kompisar väntade barn samtidigt och då bestämde dom fick barn av vardera könet så skulle dom två gifta sig. Soheila träffade den där pojken då o då när hon växte upp men dom drogs inte till varandra. Då hon var i övre tonåren blev hon förälskad i någon annan och trotsade släkten och gifte sig med honom. Kanske hade hon fått det lättare om hon gift sig med den mamma valt för den där var en djävul! Men han stack till Sverige med deras barn och då var hon ju tvungen att följa efter, så något gott förde det ju med sig. För här har hon startat ett skyddat boende och flera tehus där invandrarkvinnor får hjälp. Men det var väl kanske inte det som den här tråden skulle handla om...

En indisk nattsjuksköterska berättade en gång att "mitt äktenskap var arrangerat, ingen får välja själv. Men då min man såg vem han fått så förstod han att det måste bli ganska jämnlikt ändå för annars skulle det vara krig hela tiden". (Hon är ju utbildad, mkt begåvad och dessutom temperamentsfull).

Det finns dock också gott om fruktansvärda berättelser från arrangerade äktenskap, det är inte något jag ser det minsta positivt på. Visst i situationer där de som gifts bort själva har veto, självständighet och själva vill göra så, fine. Men i verkligheten är det långt ifrån så det ser ut väldigt ofta. Vi snackar en (eller två!) livstids lidande, det är inget som ska glorifieras.
 
Jag har ingen riktig aning om vad det här är för program (har inte TV), och har som du rätt mörka tankar om hur människor utnyttjas i TV-program, men jag kan ändå tänka mig något slags värde i ett sådant här spektakel - beroende på hur det egentligen ser ut såklart. Jag tänker mig att det skulle kunna vara en bra motvikt till all jäkla glorofiering av romantik som det dryper av i det mesta man ser? En lite mer rationell, praktisk inställning till förhållanden, typ "initial attraktion är en väldigt liten del i att få ett förhållande att faktiskt fungera i vardagen"... Eller nåt. :D
Det går utmärkt att se programmet via en dator :idea: - jag har inte heller någon (fungerande) TV...
Och sen är det nog ungefär så som din analys.

Jag tror att detta intresserar mig lite extra eftersom mitt eget förhållande har vissa likheter med det programmet visar. Jag träffade min make via en kontaktsida på nätet. Vi lärde känna varandra inifrån och ut, genom att först bara skriva till varandra i ett par månader innan vi sågs första gången. Vi har i efterhand diskuterat saken och är helt eniga om att vi aldrig hade tittat åt varandra om vi varit på samma krog, utan vi fann varandra på ett helt annat plan. Vi har väldigt mycket av en gemensam grundsyn på livet i stort och det var också det som gjorde att vi vågade satsa på att köpa en gård och flytta ihop bara ett par månader efter att vi träffats.
För oss har det alltså gått alldeles utmärkt, trots att det inte slog gnistor första gången vi sågs. Det är nu 15 år sedan vi träffades...
 
Den enda jag kännt som hade ett arrangerat äktenskap framför sig berättade att det är klart att föräldrarna väljer en som de tror att deras barn ska kunna bli lycklig med, de känner sina barn och väljer efter bästa förmåga en som kan matcha barnet. Han var brittisk medborgare (född där har jag för mig) men föräldrarna kom från Bangladesh. Det är kanske inte alla föräldrar som är så måna om sina barn, men de flesta är nog måna om sina barns framtida lycka.

Lycka i äktenskap är intessant. Det finns forskning som visat att indier i arrangerade äktenskap upplevde sig som lyckligare än indier i fritt valda äktenskap. Forskningen visade även att upplevelsen av lycka även var större i indiska äktenskap än i amerikanska äktenskap. Man måste komma ihåg att synen och förväntningarna på äktenskap skiljer sig mellan olika kulturer. Nivån av lycka i ett arrangerat äktenskap i en kollektivistisk kultur kan inte bedömas utifrån individualistiska ideal.

Jag förespråkar inte arrangerade äktenskap, men jag tycker inte vi ska vara så självgoda när vi hyllar det individualistiska kärleksidealet som den sanna vägen till något som "äktenskaplig lycka". Det finns många i individualistiska samhällen som är olyckliga av och kuvade under det individualistiska kärlekssidealet.
 
Jag och sambon följer programmet och tycker det är väldigt intressant. Jag tror inte det går på tv överhuvudtaget, utan endast på SvtFlow. Programmet är ett socialt experiment där deltagarna kan skilja sig efter 4 veckor om de inte trivs tillsammans. Jag är skeptisk till arrangerade äktenskap, men i det här fallet är det vuxna människor som frivilligt ställer upp. Det är ingen som tvingar dem, utan det är deras eget val. I två av fallen slog det gnistor på bröllopet, hos det sista paret är det väl tveksamt hur det kommer att gå. Ska bli mycket intressant att se fortsättningen!
Jag tycker programmet påminner om Kärlekskoden som gick i somras, där valdes partner utifrån personliga egenskaper och värderingar snarare än utseende. Det ena paret trivs tydligen väldigt bra ihop och lever tillsammans.

Skulle jag själv vilja gifta mig i ett arrangerat äktenskap? Nej, men det är intressant att följa det sociala experimentet. Jag hade inte vågat göra detsamma även om jag skulle velat. Jag tycker det är modigt att de vågar ge det en chans, de har trots allt en möjlighet att backa ut.
 
Det går utmärkt att se programmet via en dator :idea: - jag har inte heller någon (fungerande) TV...

Mjo, men jag betalar inte TV-licens så jag skulle vara obekväm med det faktiskt... :o

(Plus att en stor del av poängen med att inte ha en TV liksom går förlorad om jag börjar följa TV-program igen. ;) )

Nej, jag tycker det trampar på vad äktenskapet står för. Jag gillar inte arrangerade äktenskap i andra kulturer heller ska tilläggas.

Vad står äktenskapet för?
 
Mjo, men jag betalar inte TV-licens så jag skulle vara obekväm med det faktiskt... :o

(Plus att en stor del av poängen med att inte ha en TV liksom går förlorad om jag börjar följa TV-program igen. ;) )



Vad står äktenskapet för?
Jag tycker helt enkelt inte det är en lek. Människor i världen kämpar för sin rätt att få gifta sig. En del har väntat en hel livstid på att äntligen få gifta sig med den de älskar. Många får fortfarande inte gifta sig. Sen sitter vi här och gör de till ett lekprogram. Jag tycker inte det är okej.
 
Jag tycker helt enkelt inte det är en lek. Människor i världen kämpar för sin rätt att få gifta sig. En del har väntat en hel livstid på att äntligen få gifta sig med den de älskar. Många får fortfarande inte gifta sig. Sen sitter vi här och gör de till ett lekprogram. Jag tycker inte det är okej.

Hm, där kan jag nog inte hålla med. Jag ser stora risker med att hålla upp äktenskapet som något heligt som man inte får peta på.

Men tack för förklaringen. :)
 
Jag såg första avsnittet (har det gått fler?) och först tänkte jag att det verkade helt galet men så när matchningarna presenterades gillade jag argumentationen och det verkar ju kunna bli bra. Sen återstår det att se om attraktion infinner sig. Men jag skulle nog hellre utsättas för det som programdeltagarna gör än att valsa runt på dejtingsidorna.
 
Jag såg första avsnittet (har det gått fler?) och först tänkte jag att det verkade helt galet men så när matchningarna presenterades gillade jag argumentationen och det verkar ju kunna bli bra. Sen återstår det att se om attraktion infinner sig. Men jag skulle nog hellre utsättas för det som programdeltagarna gör än att valsa runt på dejtingsidorna.
Ja, andra avsnittet var i måndags. Då fick man se bröllopen och festerna.

Och vad gäller min ursprungsfråga, om man skulle kunna tänka sig att gifta sig med någon man aldrig träffat, så är den ju högst hypotetisk i mitt fall eftersom jag är lyckligt gift sedan 12+ år. Och svaret är att nej, det skulle jag nog inte göra. Men jag skulle nog gärna gå igenom de övriga testerna som gjorts i detta programmet för att sedan matchas ihop med någon och se om det funkar.
 
Jag har ingen riktig aning om vad det här är för program (har inte TV), och har som du rätt mörka tankar om hur människor utnyttjas i TV-program, men jag kan ändå tänka mig något slags värde i ett sådant här spektakel - beroende på hur det egentligen ser ut såklart. Jag tänker mig att det skulle kunna vara en bra motvikt till all jäkla glorofiering av romantik som det dryper av i det mesta man ser? En lite mer rationell, praktisk inställning till förhållanden, typ "initial attraktion är en väldigt liten del i att få ett förhållande att faktiskt fungera i vardagen"... Eller nåt. :D
Fast det lustiga är att dom gör det jätteromantiskt - gulligt bröllop med romantiska brudklänningar, romantisk bröllopsfest med bröllopstårta och söta små tal, kontrahenterna matar varandra (!:yuck:), romantisk bröllopssvit med strödda rosblad i sängen, romantiska smekmånader bl a till "kärlekens huvudstad" Paris osv. Så dom tar till alla romantiska förtecken dom kan hitta och dränker paren i dom. Lite märkligt...

Jag är nog väldigt oromantisk :D. Jag skulle inte vilja ha det så ens om jag var dödsförälskad.
 
Ja, andra avsnittet var i måndags. Då fick man se bröllopen och festerna.

Och vad gäller min ursprungsfråga, om man skulle kunna tänka sig att gifta sig med någon man aldrig träffat, så är den ju högst hypotetisk i mitt fall eftersom jag är lyckligt gift sedan 12+ år. Och svaret är att nej, det skulle jag nog inte göra. Men jag skulle nog gärna gå igenom de övriga testerna som gjorts i detta programmet för att sedan matchas ihop med någon och se om det funkar.
Deras princip verkar vara att lika barn leka bäst. Man väljer ut folk som ska vara så lika varandra som möjligt. Jag vet inte om jag riktigt tror på den principen. Att vara ihop med någon som är som jag själv? Njaaa.. låter tråkigt.
Visst skulle det kunna vara kul att se vem dom matchar en med. Men jag tror inte så mycket på utfallet.
 
Eller ta det ett steg längre och hjälpa olyckligt gifta att bli lyckliga singlar?

Ja, det vore ju nåt! En serie där par som har trist och allmänt tröttsamt tillsammans får hjälp att slutligen ta steget ut ur äktenskapets tvångströja! De som skiljer sig först och har minst kontakt med varandra efteråt, vinner ett fint pris! (Alltså ett pris till var och en av dem, med varsin prisutdelningsceremoni.) För att underlätta, går en jurist igenom juridiken och ekonomin i förväg, så att uppdelningen blir enkel och korrekt utförd.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 357
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp