Gift vid första ögonkastet

Jag såg första avsnittet (har det gått fler?) och först tänkte jag att det verkade helt galet men så när matchningarna presenterades gillade jag argumentationen och det verkar ju kunna bli bra. Sen återstår det att se om attraktion infinner sig. Men jag skulle nog hellre utsättas för det som programdeltagarna gör än att valsa runt på dejtingsidorna.
Jag reagerade på att deltagarna blev så otroligt manipulerade.
De informeras om att de har blivit vetenskapligt matchade mot hundratals sökande. Så de är inställda på att det är en bra match.
Väldigt sent i uttagningen får de veta att det ingår ett riktigt bröllop. Kan vara svårt att backa då när de redan investerat så mycket tid och energi i det hela. Plus "förstör nu inte vår fina program-idé"
Vid bröllopet utsätts de för alla de moment som anses höra till ett romantiskt bröllop.
De blir påhejade av släkt och vänner och får massor med peppande uppmärksamhet.
Sen ser det ut att ingå alkohol vilket också påverkar sinnena.
Jag tycker faktiskt lite synd om dom.
 
Ja, det vore ju nåt! En serie där par som har trist och allmänt tröttsamt tillsammans får hjälp att slutligen ta steget ut ur äktenskapets tvångströja! De som skiljer sig först och har minst kontakt med varandra efteråt, vinner ett fint pris! (Alltså ett pris till var och en av dem, med varsin prisutdelningsceremoni.) För att underlätta, går en jurist igenom juridiken och ekonomin i förväg, så att uppdelningen blir enkel och korrekt utförd.
En skilsmässeskola :)
Det där med jurist är ju en jättebra idé!
 
Jag reagerade på att deltagarna blev så otroligt manipulerade.
De informeras om att de har blivit vetenskapligt matchade mot hundratals sökande. Så de är inställda på att det är en bra match.
Väldigt sent i uttagningen får de veta att det ingår ett riktigt bröllop. Kan vara svårt att backa då när de redan investerat så mycket tid och energi i det hela. Plus "förstör nu inte vår fina program-idé"
Vid bröllopet utsätts de för alla de moment som anses höra till ett romantiskt bröllop.
De blir påhejade av släkt och vänner och får massor med peppande uppmärksamhet.
Sen ser det ut att ingå alkohol vilket också påverkar sinnena.
Jag tycker faktiskt lite synd om dom.
Fy vad fult att inte berätta om hur det ska gå till från början. Det trodde jag inte om svt.
 
Har det framgått vad som driver deltagarna?

Förhoppning om ev kändisskap, enormt bekräftelsebehov eller generell desperation?
 
Jag reagerade på att deltagarna blev så otroligt manipulerade.
De informeras om att de har blivit vetenskapligt matchade mot hundratals sökande. Så de är inställda på att det är en bra match.
Väldigt sent i uttagningen får de veta att det ingår ett riktigt bröllop. Kan vara svårt att backa då när de redan investerat så mycket tid och energi i det hela. Plus "förstör nu inte vår fina program-idé"

Fast det var tydligen i slutcastingen de informerades så så himla mycket tid och energi hade de knappast investerat - de visste ju inte ens om de skulle vara med i programmet när de fick reda på att det skulle ingå ett bröllop.
 
Deras princip verkar vara att lika barn leka bäst. Man väljer ut folk som ska vara så lika varandra som möjligt. Jag vet inte om jag riktigt tror på den principen. Att vara ihop med någon som är som jag själv? Njaaa.. låter tråkigt.
Visst skulle det kunna vara kul att se vem dom matchar en med. Men jag tror inte så mycket på utfallet.
Riktigt så har jag inte uppfattat det, utan vissa grundläggande likheter tillsammans med skillnader som gör att de kompletterar varandra.
 
Fast det var tydligen i slutcastingen de informerades så så himla mycket tid och energi hade de knappast investerat - de visste ju inte ens om de skulle vara med i programmet när de fick reda på att det skulle ingå ett bröllop.
Här är ett citat som jag tolkar som att de fick veta det sent i processen

Att arrangerade bröllop debatteras är förstås viktigt utifrån hur det är i andra kulturer. Det säger jag inget om för jag kan inget om sånt. Den kritiken får SVT stå för. De får också stå för att bröllopet nämndes först i slutet av castingprocessen.

Jag vet förstås inte exakt hur en castingprocess ser ut.
Citatet är f ö från Berts Blogg
(ja jag har för mycket tid :))
 
Riktigt så har jag inte uppfattat det, utan vissa grundläggande likheter tillsammans med skillnader som gör att de kompletterar varandra.
Jag tycker mig bara ha hört att de betonar likhet men jag kan ha fel.

Sen är det naturligtvis enklare att leva med någon som vill ha samma livsstil och som har samma värderingar som man själv.
 
Apropå prat om skilsmässoskolor och efterfrågan av ett dylikt program: är inte Filip och Fredriks "Ska vi göra slut?" något i den stilen? Jag har bara sett puffarna, inte själva programmen, så jag kanske har missuppfattat.
 
Apropå prat om skilsmässoskolor och efterfrågan av ett dylikt program: är inte Filip och Fredriks "Ska vi göra slut?" något i den stilen? Jag har bara sett puffarna, inte själva programmen, så jag kanske har missuppfattat.
Jag har bara sett lite här och där från något avsnitt men mitt intryck är att det är fokuserat på att hålla ihop = bra. "Rädda förhållandet" liksom.
 
Jag orkade inte ens igenom introt. När de började tjafsa om att allt för få "kämpar för sin relation" blir jag spyfärdig. Jag tycker världen är full av olyckliga människor som inte gör annat än kämpar för att behålla tvåsamhet trots att det bryter ner alla parter.

Som sagt, den dagen de tar in duktiga psykologer och terapeuter för att göra ett program om självkänsla och att lära sig älska sig själv - ensam eller inte - då kan jag titta.
 
Jag tycker mig bara ha hört att de betonar likhet men jag kan ha fel.

Sen är det naturligtvis enklare att leva med någon som vill ha samma livsstil och som har samma värderingar som man själv.
I en chat om programmet ( http://www.svt.se/gift-vid-forsta-ogonkastet-/chatta-om-gift-vid-forsta-ogonkastet-1 ) ges detta svaret på en av frågorna:
Axelina: Maria, hur tänkte ni med balansen av likheter och olikheter mellan paren? Ni verkar ha gjort bra matchningar!
Maria Helander: Hej Axelina!
Det är jättespännande fråga som inte är helt enkel att besvara, eftersom det är så individuellt. Men enkelt sagt sökte vi efter likhet på mål, värderingar och personlighetsdrag - för att man ska känna igen sig och få förtroende för varandra. Olikheter var framför allt kring sidor där man skulle ha glädje av att kunna komplettera varandra - för att känna spänning och ha möjlighet att utvecklas.
 
Jag reagerade på att deltagarna blev så otroligt manipulerade.
De informeras om att de har blivit vetenskapligt matchade mot hundratals sökande. Så de är inställda på att det är en bra match.
Väldigt sent i uttagningen får de veta att det ingår ett riktigt bröllop. Kan vara svårt att backa då när de redan investerat så mycket tid och energi i det hela. Plus "förstör nu inte vår fina program-idé"
Vid bröllopet utsätts de för alla de moment som anses höra till ett romantiskt bröllop.
De blir påhejade av släkt och vänner och får massor med peppande uppmärksamhet.
Sen ser det ut att ingå alkohol vilket också påverkar sinnena.
Jag tycker faktiskt lite synd om dom.
Jag upplever dem inte som manipulerande och nu när jag sett avsnitt två så verkar iaf två av paren ha en väldigt trevlig bröllopsfest. En bra start helt enkelt. Däremot vet man ju inte hur det utvecklar sig för någon av dem. Men jag tycker inte synd om dem, iallafall inte alla.
 
Fast det lustiga är att dom gör det jätteromantiskt - gulligt bröllop med romantiska brudklänningar, romantisk bröllopsfest med bröllopstårta och söta små tal, kontrahenterna matar varandra (!:yuck:), romantisk bröllopssvit med strödda rosblad i sängen, romantiska smekmånader bl a till "kärlekens huvudstad" Paris osv. Så dom tar till alla romantiska förtecken dom kan hitta och dränker paren i dom. Lite märkligt...

Jag är nog väldigt oromantisk :D. Jag skulle inte vilja ha det så ens om jag var dödsförälskad.


Åhå... Strålande. :meh:
 
Jag upplever dem inte som manipulerande och nu när jag sett avsnitt två så verkar iaf två av paren ha en väldigt trevlig bröllopsfest. En bra start helt enkelt. Däremot vet man ju inte hur det utvecklar sig för någon av dem. Men jag tycker inte synd om dem, iallafall inte alla.
Vi kan ju ha olika tolkning av ordet manipulation.
Det jag ser är att de tar i från tåspetsarna för att få folk i "romantisk" stämning. Hela idén med ett bröllop t ex. Matning, brudklänning, stråkar (nästan) alkohol, romantisk bröllopsresa, rosenblad osv för att försätta dom i rätt känsloläge.
Sen menar jag inte att dom är offer eller att det är synd om dom. Dom har valt att delta och verkar vara stabila personer.

Men den där Mikael känner jag igen - har han varit med i något annat innan?
 
Vi kan ju ha olika tolkning av ordet manipulation.
Det jag ser är att de tar i från tåspetsarna för att få folk i "romantisk" stämning. Hela idén med ett bröllop t ex. Matning, brudklänning, stråkar (nästan) alkohol, romantisk bröllopsresa, rosenblad osv för att försätta dom i rätt känsloläge.
Sen menar jag inte att dom är offer eller att det är synd om dom. Dom har valt att delta och verkar vara stabila personer.

Men den där Mikael känner jag igen - har han varit med i något annat innan?
Jag är inte säker på om det är programledningen eller deltagarna som skapar romantiska föräntningar. Jag tycker ff att de gått in i projektet frivilligt med en ganska given utgångspunkt, dvs en relation som blev bröllop under resans gång.
 
Jag skulle vilja säga aldrig i livet till att ställa upp! Bara för att man matchar enligt dem behöver man ju inte alls göra det enligt nån annan. Kan bara tänka mig hur det skulle vara om det kommer nån som inte gillar ens utseende, trots att de sagt att utseendet kvittar, så dissad man skulle bli. Tvångsgifte är inte min grej, inte heller att överhuvudtaget vara gift och tvingas vara så nära varandra.:nailbiting:

Å andra sidan skulle det nog vara enda sättet att hitta nån som vill ha mig, man kan ju separera och vara särbo månaden efter man gift sig ... ;) eller ytterligare en gång får veta att nepp, inte ens detta sättet får någon att vilja tillbringa tid med mig. :arghh::D
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 357
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp