Gift vid första ögonkastet

@Trani Just det! Och han svarar med "ja, det är ju verkligen avtändande" eller något liknande och terapeuten nickar och hummar? (Var ett tag sedan jag såg programmet)

Menar du alla som i såväl deltagare som experter? Jag stör mig allra mest på att "experterna", hur än bra de är i sina vanliga yrkesroller, egentligen inte alls är några experter på att matcha ihop folk. Allt de berättade om anledningarna till matchningarna var helt omotiverat mina ögon. Jag tycker därmed hela konceptet blir felvridet, egentligen handlar det ju om "hur går det när man parar ihop två personer på helt lösa grunder", typ ger slumpen bättre resultat än attraktion/förälskelse?
 
@Hoppelhase ja, jag menar alla. Satt och såg hela säsongen typ såhär :eek: och tänkte att jag skulle inte vilja umgås i två minuter med någon av dem. Men experterna var klart värst.
 
Jag förstår hur du menar! Samtidigt som jag nog tänkt att utifrån att 1, en ska känna sig manad att söka till detta program och 2, en ska stanna kvar när en får veta att de innefattar giftermål så är det smått fascinerande att de slutgiltiga deltagarna inte är überextrema personligheter...
 
Enligt hans tidigare blogginlägg var det rätt tydligt att produktionen ville ha med Ellen, alltså letade de efter en kille som kunde funka. De andra prospektet avstod pga giftemålet och kvar var Bert.
Jag läser inte hans blogg, men som du beskriver det verkar han bitter.
Är ju aldrig kul att vara nr. 2...
 
Jag har ingen aning om vad han sade i förberedande intervjuer. Tycker dock inte att hans beteende är konstigt. Inte behöver man "komma ut" med att man inte gillar att krama på folk man inte har en nära relation med? Jag ser det som att hans motvilja till kroppskontakt problematiserades för att det inte passar med bilden av hur tvåsamhet görs - är man gift ska man ta på varandra och man ska sova i samma säng.

De kanske t o m matchade ihop dem för att de tänkte att hon skulle locka honom att bli mer fysisk. Enligt tanken om att man ska Komplettera varandra i en tvåsamhet. :yuck:

Emellanåt tyckte jag lite synd om Bert. Jag såg en introvert människa som blir trött, trött, trött av att umgås med folk han inte känner väl. Och ovanpå det "experter" som pressa på att han ska bete sig på ett vis han inte vill.
Jag förstår inte varför han sökte över huvudtaget om han inte tycker om att umgås med folk, eller synas i rutan...
En relation kräver ju normalt att man umgås och interagerar.
 
Nu har säsong 2 börjat !
Sitter och kollar på första avsnittet nu... Tycker rent spontant att de verkar hittat 6 "bättre" personer än förra omgången...
Ska bli intressant att följa den här omgången ;)
 
Nu har säsong 2 börjat !
Sitter och kollar på första avsnittet nu... Tycker rent spontant att de verkar hittat 6 "bättre" personer än förra omgången...
Ska bli intressant att följa den här omgången ;)
Jag kollar också igen! Om än motvilligt för jag har kommit fram till att det är en kass programidé.
Kollat på de tre första avsnitten men hoppar nog de restrerande fram till finalen.
 
Nu har säsong 2 börjat !
Sitter och kollar på första avsnittet nu... Tycker rent spontant att de verkar hittat 6 "bättre" personer än förra omgången...
Ska bli intressant att följa den här omgången ;)

Jag såg de fyra som fanns ute och ångrar mej lite.... Samtidigt är ju frågan om hur "mycket" experterna kunde förutsätta hur de skulle funka ihop ? För på pappret (avsnitt 1) såg de verkligen lovande ut, men sen har det bara gått åt skogen... Inte bra alls skulle jag vilja säga...
 
Jag såg de fyra som fanns ute och ångrar mej lite.... Samtidigt är ju frågan om hur "mycket" experterna kunde förutsätta hur de skulle funka ihop ? För på pappret (avsnitt 1) såg de verkligen lovande ut, men sen har det bara gått åt skogen... Inte bra alls skulle jag vilja säga...
Jag såg avsnitt 1-2 och tänkte att de verkar matchat ihop par som ska göra bra TV, inte funka som par. Liksom det lite äldre paret - katastrof. Veganen och superköttisen verkar inte passa ihop överhuvudtaget, hon verkar engagerad och han verkar inte bry sig om nånting. Det sista paret verkar ju passa varann hyfsat men undrar om inte killen kommer tycka att tjejen är ganska jobbig. Sen allt det där med hennes pappa och tatueringar och allt kändes lite märkligt.
 
Jag såg avsnitt 1-2 och tänkte att de verkar matchat ihop par som ska göra bra TV, inte funka som par. Liksom det lite äldre paret - katastrof. Veganen och superköttisen verkar inte passa ihop överhuvudtaget, hon verkar engagerad och han verkar inte bry sig om nånting. Det sista paret verkar ju passa varann hyfsat men undrar om inte killen kommer tycka att tjejen är ganska jobbig. Sen allt det där med hennes pappa och tatueringar och allt kändes lite märkligt.

Såg det första avsnitten, och just det tyckte jag var konstigt, att de inte tagit hänsyn till intressen och levnadssätt alls. Ska det vara kul att leva ihop skadar det ju inte om man kan äta samma mat och delar intressen på ett ungefär. I länder där man har arrangerade äktenskap, och alltså rätt mycket erfarenhet av hur man ska göra för att para ihop folk så att det blir lyckat, så tar man vad jag förstått stor hänsyn till såna saker.

Men det blir kanske bättre tv om de inte passar ihop.
 
Såg det första avsnitten, och just det tyckte jag var konstigt, att de inte tagit hänsyn till intressen och levnadssätt alls. Ska det vara kul att leva ihop skadar det ju inte om man kan äta samma mat och delar intressen på ett ungefär. I länder där man har arrangerade äktenskap, och alltså rätt mycket erfarenhet av hur man ska göra för att para ihop folk så att det blir lyckat, så tar man vad jag förstått stor hänsyn till såna saker.

Men det blir kanske bättre tv om de inte passar ihop.

På temat arrangerade äktenskap såg jag "meet the Patels" där man får en inblick i det. Det är ytterst genomtänkt, man paras inte ihop godtyckligt.
 
Exakt min tanke. Det är bra tv som är målet, inte att paren ska hålla ihop efteråt. I så fall skulle man inte göra sådana matchningar.
Det låter otroligt grymt mot deltagarna.
Sen undrar jag hur många som söker egentligen. Är det inte särskilt många så blir det svårt att matcha på alla eller åtminstone många punkter.
 
Sen undrar jag hur många som söker egentligen. Är det inte särskilt många så blir det svårt att matcha på alla eller åtminstone många punkter.
Det där måste ju vara en väldigt stor begränsande faktor. Jag vet inte hur det är den här säsongen, men förra året var det dessutom bara sökande från stockholmstrakten - av rent praktiska skäl - och det begränsar ju också antalet sökande.
 
Såg det första avsnitten, och just det tyckte jag var konstigt, att de inte tagit hänsyn till intressen och levnadssätt alls. Ska det vara kul att leva ihop skadar det ju inte om man kan äta samma mat och delar intressen på ett ungefär. I länder där man har arrangerade äktenskap, och alltså rätt mycket erfarenhet av hur man ska göra för att para ihop folk så att det blir lyckat, så tar man vad jag förstått stor hänsyn till såna saker.

Men det blir kanske bättre tv om de inte passar ihop.
Beror ju lite på vad som anses vara "bra tv". Det är ju något konstigt i att åberopa "experternas expertis" och sedan para ihop folk hej vilt, tänker jag. "Bra tv" skulle ju också kunna vara att paren inte är helt uppenbart helt fel från början.

Jag har funderat på om matchningen sker utifrån någon idé om "komplementaritet", som ju verkar vara en förståelseram när det gäller heterosexuella parbildningar i många sammanhang. Men även i det fallet tycker jag att överkonsumtion av kött inte direkt kompletteras av en vegan på något begripligt vis. Det ser för mig mer ut som en krock än som ett komplement. Det är för all del så jag ser även på könsrollerna, men där går det ändå att teoretiskt begripa vad kompletteringsförespråkarna är ute efter.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 517
Senast: verser
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 856
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 352
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp