Bukefalos 28 år!

Gift vid första ögonkastet

Nu ska jag vara alldeles tyst.

Det är legitimt att flickor gifter sig vid nio års ålder”, står det i ett manifest som al-Khansaabrigaden publicerat på nätet.
Och det finns kristna sekter i Sverige som gärna gifter bort barn i tvångsäktenskap - något av en surprise för alla islamofober därute kanske!

Vad nu barnäktenskap har med SVTs program att göra, gifte SVT bort nioåringar eftersom en grupp skrivit på nätet att det är legitimt alltså eller hur är det relevant för tråden?
 
De träffades ju för första gången under bröllopet, jag skulle nog inte heller vilja kramas eller sova tillsammans med en främling inför kameror och hela svenska folket.
Fast om man gifter sig och det ska finnas en chans att utvärdera ett eventuellt liv tillsammans, så kanske man åtminstone ska kunna tänka sig att kramas lite. Kameran finns ju ändå inte med 24 timmar om dygnet.
Nu var väl första gänget ut i serien från början inte medvetna om att de skulle gifta sig också. Men oavsett vilket, så är det ju meningen att de ska leva som gifta i en månad. Och om man då börjar med att inte ens klara av att kramas, då är ju förutsättningarna ganska små att man kommer kunna leva ihop sen.
 
Fast om man gifter sig och det ska finnas en chans att utvärdera ett eventuellt liv tillsammans, så kanske man åtminstone ska kunna tänka sig att kramas lite. Kameran finns ju ändå inte med 24 timmar om dygnet.
Nu var väl första gänget ut i serien från början inte medvetna om att de skulle gifta sig också. Men oavsett vilket, så är det ju meningen att de ska leva som gifta i en månad. Och om man då börjar med att inte ens klara av att kramas, då är ju förutsättningarna ganska små att man kommer kunna leva ihop sen.
Varför är det så självklart att kramar måste ingå i den konstlade relationen? Om det är för att det ingår i att "leva som gifta" så kan man ju hävda att de måste knulla också - helst redan på bröllopsnatten. :banghead:
 
Varför är det så självklart att kramar måste ingå i den konstlade relationen? Om det är för att det ingår i att "leva som gifta" så kan man ju hävda att de måste knulla också - helst redan på bröllopsnatten. :banghead:
Han är den sortens person som tyckter att kroppskontakt är oviktigt i en relation.
Han satt hellre och tittade någon han var intresserad av, att se denne i ögonen under ett samtal var något som fick honom att bli förälskad. Inte att beröra vederbörande, sa han inte det i ett av programmen? Och det tycker jag att man kunde se på hans stela uppenbarelse från första början.
Det kanske han skulle ha nämnt i intervjuerna. Att han är en person som inte tycker om kroppskontakt?
Speciellt när den han blev matchad med var en varm person som kramades mest hela dagarna med sina nära och kära?
Han kommer att förbli singel är jag rädd. Och om han träffar någon känns det som att skilda sovrum är det som skall till för att han i så fall skall känna sig bekväm.
Jag är en kramig person. Had min man inte gillat att skeda i soffan och trängas i sängen hade vi förmodligen inte varit gifta heller...
Minstingen i familjen är en kramgo rackare han med. Så ingen av oss hade fungerat med en person med en personlighetstyp som nämnde person.
 
Han är den sortens person som tyckter att kroppskontakt är oviktigt i en relation.
Han satt hellre och tittade någon han var intresserad av, att se denne i ögonen under ett samtal var något som fick honom att bli förälskad. Inte att beröra vederbörande, sa han inte det i ett av programmen? Och det tycker jag att man kunde se på hans stela uppenbarelse från första början.
Det kanske han skulle ha nämnt i intervjuerna. Att han är en person som inte tycker om kroppskontakt?
Speciellt när den han blev matchad med var en varm person som kramades mest hela dagarna med sina nära och kära?
Han kommer att förbli singel är jag rädd. Och om han träffar någon känns det som att skilda sovrum är det som skall till för att han i så fall skall känna sig bekväm.
Jag är en kramig person. Had min man inte gillat att skeda i soffan och trängas i sängen hade vi förmodligen inte varit gifta heller...
Minstingen i familjen är en kramgo rackare han med. Så ingen av oss hade fungerat med en person med en personlighetstyp som nämnde person.
Vad är din poäng? Att han inte passar att vara gift? Jag hade inte heller velat vara fysiskt nära med en person jag inte var omedelbart attraherad av. Jag hade velat ta det lugnt och sett om attraktionen kom efter ett tag. Och jag hade blivit vansinnig på den som satt och käftade om att jag måste kramas fast jag inte vill (prästen).

Över huvud taget var känslan i hela programmet att deltagarna ska lära sig att anpassa sina liv till en schablonbild av hur man gör tvåsamhet. Idiotisk idé.
 
Vad är din poäng? Att han inte passar att vara gift? Jag hade inte heller velat vara fysiskt nära med en person jag inte var omedelbart attraherad av. Jag hade velat ta det lugnt och sett om attraktionen kom efter ett tag. Och jag hade blivit vansinnig på den som satt och käftade om att jag måste kramas fast jag inte vill (prästen).

Över huvud taget var känslan i hela programmet att deltagarna ska lära sig att anpassa sina liv till en schablonbild av hur man gör tvåsamhet. Idiotisk idé.

Jag köper att du inte gillar att prästen sa typ "kramas å se vad som händer" ... MEN sen är det ju faktiskt så att just intimitet stärker ju "vi"känslan... Vill man inte ta i en person för att "rätt känsla" inte infinner sej, jamen vafan sluta "gå som katten kring het gröt"... Då funkar det väl att säga "Jo Ellen vi funkar skitbra som vänner.... MEN du är inte min "typ" och kommer aldrig bli" .. Hur svårt kan det va ? Nu sa han det ju säkert men "i täckta ordalag" och så vred säkert tv så de lät ännu tamar och osäkrare...

MEN om jag själv tex skulle va med i programmet och kommer in på bröllopet och ser en kille som verkligen inte är min typ... Sorry men jag skulle aldrig kunna säga JA och "hoppas på bättre resultat"... Nu såg ju förvisso Bert inte så "illa" ut så han hade jag nog sagt ja till... Men undrar ändå hur de skulle ställa sej till det ;) att man bara "NEJ, sorry men kommer aldrig funka" :p
 
Vad är din poäng? Att han inte passar att vara gift? Jag hade inte heller velat vara fysiskt nära med en person jag inte var omedelbart attraherad av. Jag hade velat ta det lugnt och sett om attraktionen kom efter ett tag. Och jag hade blivit vansinnig på den som satt och käftade om att jag måste kramas fast jag inte vill (prästen).

Över huvud taget var känslan i hela programmet att deltagarna ska lära sig att anpassa sina liv till en schablonbild av hur man gör tvåsamhet. Idiotisk idé.
Min poäng var att han skulle ha låt låtit experterna fått veta att han inte tyckte om kroppskontakt.
Jag är rätt övertygad om att du hade framfört det under en intervju också. Och formatet fick ju alla veta på förhand så jag är rätt övertygad att du då inte hade ställt upp?
mvh
 
Min poäng var att han skulle ha låt låtit experterna fått veta att han inte tyckte om kroppskontakt.
Jag är rätt övertygad om att du hade framfört det under en intervju också. Och formatet fick ju alla veta på förhand så jag är rätt övertygad att du då inte hade ställt upp?
mvh
Han gjorde det. Prästen sade ju emot honom!
 
Då funkar det väl att säga "Jo Ellen vi funkar skitbra som vänner.... MEN du är inte min "typ" och kommer aldrig bli" .. Hur svårt kan det va ?
Det var väl ungefär det de sade om varandra när de kört den förutbestämda tiden ut. Jag tror absolut inte på att pressa sig själv att vara fysiskt nära när det inte känns bra. Det blir bara obehagligt ju.
 
Men undrar ändå hur de skulle ställa sej till det ;) att man bara "NEJ, sorry men kommer aldrig funka" :p

I den amerikanska versionen reagerade väl en av tjejerna precis så, bröt ihop och grät och klarade knappt av att stå nära killen på bröllopsbilderna. Sen valde hon till slut att ändå gå vidare (eller om de har ett kontrakt som inte tillåter avhopp....) men vägrade låta killen så mycket som peta på henne och var allmänt extremt distanserad och anti mot honom. Intressant nog vände det sedan, hon blev förälskad i honom och de valde i slutet att fortsätta tillsammans (har ej kollat upp hur det gick sen).

Mer allmänt: jag tycker det är en kul och intressant programidé men ett rätt dåligt genomförande och ogenomtänka val. Valet är såklart dessutom anpassat till lagom kul och attraktiva personer som man vill visa på tv, men jag tycker inte "experterna" verkar ha särskilt mycket på fötterna utan typ "jamen båda har ett piano - de matchar jättebra!". Hade gärna sett en kontrollgrupp bestående av personer helt randomly ihop-parade, tror inte resultatet hade varit bättre i expertmatchningen.
 
Han gjorde det. Prästen sade ju emot honom!
Det var i själva programmet som prästen gjorde det?
Jag menade de djupgående intervjuerna som gjordes i förkant av intervjuerna innan själva matchningen gjordes. Innan de visste om de skulle bli uttagna alls. De fick fylla i massor av formulär och göra intervjuer.

Då förstår jag dig mycket väl. :)
För hade han sagt klart och tydligt (i intervjuerna i förkant) att han inte är någon kroppsnära person överhuvudtaget och matchats med en varm, kramig person som match, ja då hade man ju känt sig lite paff.
Det blir ju som att söka ett jobb som innefattar hög stressnivå och vara en person som inte hanterar stress öht.
Tvivlar dock på att han har nämt den lilla detaljen...
Men det kommer säkert att hanteras i årets upplaga. Får vi hoppas.
 
I den amerikanska versionen reagerade väl en av tjejerna precis så, bröt ihop och grät och klarade knappt av att stå nära killen på bröllopsbilderna. Sen valde hon till slut att ändå gå vidare (eller om de har ett kontrakt som inte tillåter avhopp....) men vägrade låta killen så mycket som peta på henne och var allmänt extremt distanserad och anti mot honom. Intressant nog vände det sedan, hon blev förälskad i honom och de valde i slutet att fortsätta tillsammans (har ej kollat upp hur det gick sen).
.

De var ett av två par som fortsatte vara gifta och pratar om att skaffa barn. Finns ett program Ett år senare...
 
Det var i själva programmet som prästen gjorde det?
Jag menade de djupgående intervjuerna som gjordes i förkant av intervjuerna innan själva matchningen gjordes. Innan de visste om de skulle bli uttagna alls. De fick fylla i massor av formulär och göra intervjuer.

Då förstår jag dig mycket väl. :)
För hade han sagt klart och tydligt (i intervjuerna i förkant) att han inte är någon kroppsnära person överhuvudtaget och matchats med en varm, kramig person som match, ja då hade man ju känt sig lite paff.
Det blir ju som att söka ett jobb som innefattar hög stressnivå och vara en person som inte hanterar stress öht.
Tvivlar dock på att han har nämt den lilla detaljen...
Men det kommer säkert att hanteras i årets upplaga. Får vi hoppas.

Enligt hans tidigare blogginlägg var det rätt tydligt att produktionen ville ha med Ellen, alltså letade de efter en kille som kunde funka. De andra prospektet avstod pga giftemålet och kvar var Bert.
 
Det var i själva programmet som prästen gjorde det?
Jag menade de djupgående intervjuerna som gjordes i förkant av intervjuerna innan själva matchningen gjordes. Innan de visste om de skulle bli uttagna alls. De fick fylla i massor av formulär och göra intervjuer.

Då förstår jag dig mycket väl. :)
För hade han sagt klart och tydligt (i intervjuerna i förkant) att han inte är någon kroppsnära person överhuvudtaget och matchats med en varm, kramig person som match, ja då hade man ju känt sig lite paff.
Det blir ju som att söka ett jobb som innefattar hög stressnivå och vara en person som inte hanterar stress öht.
Tvivlar dock på att han har nämt den lilla detaljen...
Men det kommer säkert att hanteras i årets upplaga. Får vi hoppas.
Jag har ingen aning om vad han sade i förberedande intervjuer. Tycker dock inte att hans beteende är konstigt. Inte behöver man "komma ut" med att man inte gillar att krama på folk man inte har en nära relation med? Jag ser det som att hans motvilja till kroppskontakt problematiserades för att det inte passar med bilden av hur tvåsamhet görs - är man gift ska man ta på varandra och man ska sova i samma säng.

De kanske t o m matchade ihop dem för att de tänkte att hon skulle locka honom att bli mer fysisk. Enligt tanken om att man ska Komplettera varandra i en tvåsamhet. :yuck:

Emellanåt tyckte jag lite synd om Bert. Jag såg en introvert människa som blir trött, trött, trött av att umgås med folk han inte känner väl. Och ovanpå det "experter" som pressa på att han ska bete sig på ett vis han inte vill.
 
Nu har jag sett 5 avsnitt av USA versionen ...

1 wow vilka par de lyckats matcha, va min kommentar efter 2 avsnitt "typ" ;)
2 en veckas smekmånad .... Inte nån ynka weekend ... En hel vecka !!!
3 Vilken skitstövel Vaughn är ...
4 Hur underbara är inte Jason och Courtney (om de nu heter så ? )
Alltså där har vi ett par som ju verkligen gillar varandra...

Vilken skillnad mot det svenska programmet, här fick de ju välja hur de ville bo... Det märks ju verkligen att det finns mer pengar i den här produktionen än den svenska...

Nu slutar jag jobbet men undrar verkligen hur det slutar :p
 
Emellanåt tyckte jag lite synd om Bert. Jag såg en introvert människa som blir trött, trött, trött av att umgås med folk han inte känner väl. Och ovanpå det "experter" som pressa på att han ska bete sig på ett vis han inte vill.

Jag med, men jag tyckte nog lite mer synd om Ellen. Det kändes som att hon verkligen gjorde allt för att underlätta och anpassa sig till honom, medans Bert... också gjorde allt för att hon skulle anpassa sig till honom. Han framstod som generellt ganska tvångsmässig och rigid tycker jag och skulle behöva jobba med det för att öht kunna ha en relation (av normativt slag, vilket man väl får anta är vad han önskar eftersom han sökte till programmet). Fast det kan ju å andra sidan varit för att han vet med sig att han är sån som han lockades av programidén och hoppades att de skulle lyckas hitta någon som matchar just det, vilket 1, nog inte är så lätt, och 2, de verkligen inte gjorde.
 
Jag med, men jag tyckte nog lite mer synd om Ellen. Det kändes som att hon verkligen gjorde allt för att underlätta och anpassa sig till honom, medans Bert... också gjorde allt för att hon skulle anpassa sig till honom. Han framstod som generellt ganska tvångsmässig och rigid tycker jag och skulle behöva jobba med det för att öht kunna ha en relation (av normativt slag, vilket man väl får anta är vad han önskar eftersom han sökte till programmet). Fast det kan ju å andra sidan varit för att han vet med sig att han är sån som han lockades av programidén och hoppades att de skulle lyckas hitta någon som matchar just det, vilket 1, nog inte är så lätt, och 2, de verkligen inte gjorde.
Ja gud! Och i något avsnitt när de har parterapi så sitter terapeuten och typ skyller Berts beteende på Ellen och Ellen bara "ja, jo det är väl jag som gör fel och går in i mammarollen". :banghead:

Som sagt, jag uppfattade alla som rätt osympatiska.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 629
Senast: verser
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 234
Senast: ako
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 413
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp