Intelligenta barn och studieteknik

Ja och problemen är att läxor görs under bråk eftersom det inte finns några bra verktyg. Förstår du inte problemet?
Varför gör hon inte läxorna? Tråkigt? Prestationsångest? Distraherad? Osäker? Tänker att de bästa är att prata med henne om hur hon känner och vad hon själv tror att det brister. Och att du berättar om dina egna erfarenheter med läxor. Men samtidigt vara tydlig med att inte lägga press på henne, vilket lätt kan göra att de slå över om man har en gnutta ångest eller osäkerhet. Nu tror jag inte du vill det men tänker det är en rätt skör tråd om man lägger sig i för mycket att barnet känner större press att prestera.

Tycker hon bara det är tråkigt och är allmänt distraherad så kan du tex komma överens med henne att mellan kl x och x varannan dag gör vi läxor, läser ikapp, diskuterar ett historiekapitel, pratar om sånt du inte förstår, kollar youtube om ämnet eller liknande. Och att hon får komma med egna förslag hur hon kan sätta belöningar för sig själv om hon tror det hjälper. Tänker att det bästa är att hon själv kan vara med och hitta sina studietekniker. Hon kanske vill att du lämnar henne ifred och tar hennes telefon i 15 minuter så hon kommer igång? Eller så vill hon att ni gör det tillsammans i soffan. Alla är så olika, de viktiga tänker jag är att hon själv vill lära sig och är medveten om att de finns massa olika verktyg att ta till.

Ska tilläggas att JAG hatade läxor, vet knappt om jag någonsin gjorde någon. Men jag har adhd (diagnoserad som vuxen) och extrem prestationsångest (också något ingen snappade upp) så tänker att det är såhär jag hade velat bli mött. Jag fick dock bara massa utskällningar och ständigt höra att jag var lat. Jag fick också alltid höra att jag var så himla intelligent och smart vilket gjorde att det lades ännu större vikt vid att jag var LAT, så jag tycket allmänt att man ska vara försiktig att beskriva barn (och vuxna) som "intelligenta"- och absolut aldrig lata.
 
Ja och problemen är att läxor görs under bråk eftersom det inte finns några bra verktyg. Förstår du inte problemet?
Jo men du måste ju ta reda på varför det tar emot så och sedan hjälpa till med det.
Vad säger hon själv?
Varför vill hon inte göra läxorna?
 
Ska tillägga, eftersom jag tro mig minnas att din dotter är en kvällsmänniska, att det kan också var något att tänka på. Jag tänker mycket bättre under nattimmarna (därför är jag vaken nu..) så det kan vara så att det kanske fungerar bättre för henne att lägga skoluppgifter senare på kvällen. Det är ofta ett fokus att man ska göra läxor direkt när man kommer hem, innan man gör annat skoj. Men för mig hade de verkligen inte fungerat.
 
Hon har läxor typ en gång varannan vecka så väldigt sällan vilket gör det svårt att skapa rutin kring. Hon tycker att det är tråkigt och onödigt att göra det eftersom hon redan kan allt.
 
Hon har läxor typ en gång varannan vecka så väldigt sällan vilket gör det svårt att skapa rutin kring. Hon tycker att det är tråkigt och onödigt att göra det eftersom hon redan kan allt.

Har du prata med henne om att hon inte verkar vara så bra på att göra läxorna då? Om du förstår vad jag menar, att hon inte kan allt 😅 Hon verkar inte se meningen med läxorna så ge henne en. Att det är det du vill att hon ska lära sig, själva studietekniken, för när det blir mer och svårare är det ett viktigt verktyg. Sen tänker jag att de bästa är väll att börja med de läxor hon har, även om de är få så det väll ändå en sorts rutin och perfekt att träna med. Viktigaste tror jag är att motivera henne att se fördelen med att utveckla sin studieteknik, annars blir de bara tjat och stress.
 
Har du prata med henne om att hon inte verkar vara så bra på att göra läxorna då? Om du förstår vad jag menar, att hon inte kan allt 😅 Hon verkar inte se meningen med läxorna så ge henne en. Att det är det du vill att hon ska lära sig, själva studietekniken, för när det blir mer och svårare är det ett viktigt verktyg. Sen tänker jag att de bästa är väll att börja med de läxor hon har, även om de är få så det väll ändå en sorts rutin och perfekt att träna med. Viktigaste tror jag är att motivera henne att se fördelen med att utveckla sin studieteknik, annars blir de bara tjat och stress.
Det är ju där jag behöver hjälp. Hitta tekniker som gör situationen lättare.
 
Det är ju där jag behöver hjälp. Hitta tekniker som gör situationen lättare.
Okej.
Du kanske kan bli hjälpt av hur vi gjorde rent allmänt?

Vi frågade om läxorna.
Vilka läxor har du?
När skall de vara klara?
Vad handlar de om?
När tänker du göra dem?

Och så vid en lämplig tidpunkt för läxor som vi kommit överens om så bad vi barnen visa sina läxor för oss och förklara vad de handlade om.
Därifrån så kunde vi avgöra vilken hjälp som ev kunde behövas.

Alla barnen behövde äta middag före läxläsning.
 
Det är ju där jag behöver hjälp. Hitta tekniker som gör situationen lättare.
Vad säger hon när ni pratar om det då? Vad är det hon tycker är svårt? Att göra läxorna fast de är tråkiga och hon redan kan allt? Då kan du ju förklara att ja, jag vet det men en del av att göra läxor är att lära sig göra själva läxan. Sen kan du fråga henne om hon vill bli bättre på att göra läxorna. Hon kanske inte vill och då är det svårt och gå vidare. Då får du jobba mer med att motivera henne att vilja och se fördelarna med att göra "skit"uppgifter. Om hon vill kan ni prata om olika alternativ, kanske komma överens hur du ska göra nästa gång, påminna eller likande för att se om det fungerar. Eller att hon kommer på något belöningssystem för sig själv, eller utmaning eller hur hon nu motiveras.

Nu är jag ingen förälder så har faktiskt inte så mycket koll hur man hjälper barn, men skriver hur jag själv hade velat bli mött, vilket kanske inte ens hade fungerat.. vad vet jag.:p
 
Okej.
Du kanske kan bli hjälpt av hur vi gjorde rent allmänt?

Vi frågade om läxorna.
Vilka läxor har du?
När skall de vara klara?
Vad handlar de om?
När tänker du göra dem?

Och så vid en lämplig tidpunkt för läxor som vi kommit överens om så bad vi barnen visa sina läxor för oss och förklara vad de handlade om.
Därifrån så kunde vi avgöra vilken hjälp som ev kunde behövas.

Alla barnen behövde äta middag före läxläsning.
Ja göra något alls innan middagen är dödfött så det försöker vi aldrig. Just nu är läxorna så sporadiskt förekommande att hon glömmer dem. Jag får gå tillbaka till veckobreven för att ha koll. Och veckobreven kommer fredag em när vi ska till ridskolan så vi hinner inte prata igenom dem då. Jag borde få till något på söndag em få vi kollar veckobrev och pratar igenom kommande vecka 🤔
 
Vad säger hon när ni pratar om det då? Vad är det hon tycker är svårt? Att göra läxorna fast de är tråkiga och hon redan kan allt? Då kan du ju förklara att ja, jag vet det men en del av att göra läxor är att lära sig göra själva läxan. Sen kan du fråga henne om hon vill bli bättre på att göra läxorna. Hon kanske inte vill och då är det svårt och gå vidare. Då får du jobba mer med att motivera henne att vilja och se fördelarna med att göra "skit"uppgifter. Om hon vill kan ni prata om olika alternativ, kanske komma överens hur du ska göra nästa gång, påminna eller likande för att se om det fungerar. Eller att hon kommer på något belöningssystem för sig själv, eller utmaning eller hur hon nu motiveras.

Nu är jag ingen förälder så har faktiskt inte så mycket koll hur man hjälper barn, men skriver hur jag själv hade velat bli mött, vilket kanske inte ens hade fungerat.. vad vet jag.:p
Hon bara gnäller och klagar och inget är bra, går in i negativitet på två sekunder. Och mitt tålamod räcker liksom inte för oss båda :( ska nog försöka prata med henne om det när det inte är skarpt läge så att säga. Jag har föreslagit belöning men hon blir så negativ att det inte finns i hennes tankevärld.
 
Hon bara gnäller och klagar och inget är bra, går in i negativitet på två sekunder. Och mitt tålamod räcker liksom inte för oss båda :( ska nog försöka prata med henne om det när det inte är skarpt läge så att säga. Jag har föreslagit belöning men hon blir så negativ att det inte finns i hennes tankevärld.
Prata om det långt i förväg.
Lördag fm kanske när det finns gott om tid till att prokastinera.

Vi gjorde en annan sak också som kan hjälpa.
Vi förklarade att det handlade om att bli snabbare på det som man är bra på.
Som med idrott.
Man kan ju springa men för att springa fortare så måste man träna.
Och så kommer ju läxorna att gå fortare och fortare om man tränar så att de stör livet i övrigt mindre.
 
Detta tror jag också på! Eget ansvar och egen förmåga.
Haken är ju om man inte har eget ansvar och egen förmåga vid en viss ålder eller i en period, då är det lite hårt att som förälder bara rycka på axlarna när man faktiskt kan hjälpa. Men om barnet har det kontinuerligt över alla år så är det ju lugnt.

Däremot är det ju inte så att bara för att ett barn har lite krångel i skolan när hen tex är 7 att det är, jahopp, det barnet hade ingen ärvd intelligens och kan inte segla genom, så skolan är inte för hen, utan det kan mycket väl vara så att det var svårt att lära sig läsa och den typen av matte som är de första åren inte var lätt, men att den senare matten kan vara lättare.

Iofs kanske det betraktas som orättvist att hjälpa ett barn när andra föräldrar kanske inte kan hjälpa sina barn, men det friar onekligen upp specialpedagogen och lärarens energi till just de andra barnen...

För med den grejen skulle ju mitt barn inte kunnat läsa kanske och legat efter i matten och ungen älskar ju att läsa och tycker om matte, det hade jag inte velat beröva hen även om det kanske inte är förtjänt genom -Eget ansvar och egen förmåga vid 7 års ålder, och själv fick jag mycket läxförhör av min mamma.
 
Senast ändrad:
De läxor som finns idag görs under stora protester för hon tycker bara att det är jobbigt och onödigt. Så det blir liksom inte bra. Jag sket i läxorna och fick skäll/sämre betyg. Vill inte att hon ska hamna där hon med.
Det är här jag tror mutor kan komma till god användning första gångerna, en väldigt rak och enkel mutor som just äta något nära läxan (alltså inte du får det här om du gör det där, utan du måste göra det här, här är godis och te). (jag kan än idag smyga in med en kopp te om det görs läxor) Så att man vänjer sig vid läxor (som någon skrev ovan betingning som med andra däggdjur). För det verkar kunna sitta djupare än att förlora tio minuter av en eftermiddag, det är något med "måste göra hemma" som skaver och som man behöver vänja sig vid och acceptera. (Som tur är fick vi den striden när A gick i F-klass med en teckning och tog den där)
 
Det är här jag tror mutor kan komma till god användning. Så att man vänjer sig vid läxor. För det verkar kunna sitta djupare än att förlora tio minuter av en eftermiddag, det är något med "måste göra hemma" som skaver och som man behöver vänja sig vid och acceptera. (Som tur är fick vi den striden när A gick i F-klass med en teckning och tog den där)

Muta är liksom ett negativt ord, jag förstår inte riktigt varför det används så ofta i båda djur- och barnsammanhang.

I vuxensammanhang är ju en muta något man får utöver den vanliga lönen/betalningen, för att göra något man egentligen inte ska.

En belöning till ett barn eller djur är ju inte en muta - det är den enda lönen dom får, om inte aktiviteten i sig triggar deras dopaminsystem och ger en belöning på så sätt.

För mig så är positiv förstärkning eller tillgång till mat barn/djur blir glad av en form av lön. Något som kan göra det värt att göra/stå ut med grejen som dom inte får en lön för på annat sätt.

Och det bästa med det är, att det gör nya kopplingar i hjärnan så att dopaminet kommer igång. Man kan absolut fördröja och sen fasa ut belöningarna, eller byta mot "bara" emotionellt stöd, när kopplingarna satt sig.
 
Muta är liksom ett negativt ord, jag förstår inte riktigt varför det används så ofta i båda djur- och barnsammanhang.

I vuxensammanhang är ju en muta något man får utöver den vanliga lönen/betalningen, för att göra något man egentligen inte ska.

En belöning till ett barn eller djur är ju inte en muta - det är den enda lönen dom får, om inte aktiviteten i sig triggar deras dopaminsystem och ger en belöning på så sätt.

För mig så är positiv förstärkning eller tillgång till mat barn/djur blir glad av en form av lön. Något som kan göra det värt att göra/stå ut med grejen som dom inte får en lön för på annat sätt.

Och det bästa med det är, att det gör nya kopplingar i hjärnan så att dopaminet kommer igång. Man kan absolut fördröja och sen fasa ut belöningarna, eller byta mot "bara" emotionellt stöd, när kopplingarna satt sig.
Ok, ser inte hur ordet jag använder i en text på ett forum påverkar vad det är som sker, eller vilket ord någon annan använder för samma sak. Men ett annat ord är också ok naturligtvis och kanske bättre eftersom som du säger, mutor är ju något man inte ska ta i näringslivet :)

Huvudsaken är ett måste och en belöning och om uppgiften som ska göras är plättlätt och något man redan kan så är det ju bara lättare och snabbare och enklare att koppla handling till belöning. Läxa till något lite mindre negativt.

Och det är just kopplingarna jag varit ute efter hela tiden med mitt barn också, att till slut koppla läxan till något lite mer positivt. Och det är därför jag valt direkt och godis nära läxan istället för, typ om du gör det här och det här så får du till slut en utflykt om en månad.
 
Ok, ser inte hur ordet jag använder i en text på ett forum påverkar vad det är som sker, eller vilket ord någon annan använder för samma sak. Men ett annat ord är också ok naturligtvis och kanske bättre.

Huvudsaken är ett måste och en belöning och om uppgiften som ska göras är plättlätt och något man redan kan så är det ju bara lättare och snabbare och enklare att koppla handling till belöning.

Det är inte en kritik mot dig personligen, det är fler som använt ordet muta i den här tråden och jag tar upp ämnet ur ett filosofiskt perspektiv.

Att det är lustigt, att när man pratar om vuxna så betyder muta något annat och väldigt negativt... Så varför använder vi det negativa ordet i djur- och barnsammanhang när det gäller något helt annat, än den faktiska definitionen av vad en muta är.

Det är en kulturell grej, något sorts koncept om att barn och djur ska göra som vi vuxna säger med ett glatt "Yes mam!" oavsett om dom faktiskt får ut något positivt ur det (som att trigga hjärnans belöningssystem, dopamin) eller inte.
 
Det är inte en kritik mot dig personligen, det är fler som använt ordet muta i den här tråden och jag tar upp ämnet ur ett filosofiskt perspektiv.

Att det är lustigt, att när man pratar om vuxna så betyder muta något annat och väldigt negativt... Så varför använder vi det negativa ordet i djur- och barnsammanhang när det gäller något helt annat, än den faktiska definitionen av vad en muta är.

Det är en kulturell grej, något sorts koncept om att barn och djur ska göra som vi vuxna säger med ett glatt "Yes mam!" oavsett om dom faktiskt får ut något positivt ur det (som att trigga hjärnans belöningssystem, dopamin) eller inte.
Jo det låter ju onekligen mindre skämmigt om jag hädanefter säger att jag belönade mitt barn direkt när han gjorde läxor när det varit läxor som varit svåra att starta med.

Och som du säger det är numera bortfasat och utbytt mot påminnelser och entusiastiska o uppmuntrande tillrop vid rapporterat gjord läxa (det är liksom uppenbart att vi är intresserade av att veta och glada av att höra om skolarbete).
 
Hon bara gnäller och klagar och inget är bra, går in i negativitet på två sekunder. Och mitt tålamod räcker liksom inte för oss båda :( ska nog försöka prata med henne om det när det inte är skarpt läge så att säga. Jag har föreslagit belöning men hon blir så negativ att det inte finns i hennes tankevärld.
Om hon aldrig gjort läxorna och läxan är uppenbart lätt för henne kan det kanske bero på att det är som ett angrepp på hela hennes frihet att att säga att något ska göras hemma, typ gissar jag? Eftersom som sagt det bara måste ha varit det som var problemet när A kom hem med sin första läxa om att rita en gubbe (vilket inte var några problem) och hade världens mentala explosion om det en gång för många år sedan. Det var måste biten som var problemet.

Och om belöning, bara plocka fram hennes favorit"godis" (alla gillar ju inte godis men ngt).
 
Senast ändrad:
Om hon aldrig gjort läxorna och läxan är uppenbart lätt för henne kan det kanske bero på att det är som ett angrepp på hela hennes frihet att att säga att något ska göras hemma, typ gissar jag? Eftersom som sagt det bara måste ha varit det som var problemet när A kom hem med sin första läxa om att rita en gubbe (vilket inte var några problem) och hade världens mentala explosion om det en gång för många år sedan. Det var måste biten som var problemet.

Tänker att om du har en läxa som måste göras och är lätt, inte fråga om belöning utan bara plocka fram någonting hon verkligen gillar och sätta en äggklocka på typ 15 minuter eller kortare.
Det låter rimligt typ. Hon säger att hon kan och pluggar i skolan.
 
Att dressera barn enligt hundklubbens instruktioner fungerar bara upp till 5 årsåldern.
Sedan så handlar det mer om att komma överens.

Ditt barn är ingen hund utan en annan fristående människa.
Jag dresserar ju gärna mig själv enligt principerna om det behövs. (tex vid en träningsslump fick jag ett träningslinne efter fyra gånger på jumpapass. Funkade utmärkt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp