Gjort en dålig bilaffär

Tror definitivt du har rätt att häva köpet om de inte lyckas avhjälpa felet, att en bil köpt för att köra med inte startar är rätt ordentligt väsentligt, det är bara att säljaren har rätt att försöka fixa felet först innan du får häva.
Om jag lyckats tolka informationen korrekt på hallå konsument så kan jag ha rätt att häva köpet direkt om felet är allvarligt.
 
Nu har jag fått svar från verkstan vad som är fel. Det är en impulsgivare till vevaxeln som är trasig. Kostnad att laga är 2000 kronor.

Skitkul.

Vet inte vad nästa steg är. Bara laga och hålla käften eller ställa krav på säljaren?
 
Nu har jag fått svar från verkstan vad som är fel. Det är en impulsgivare till vevaxeln som är trasig. Kostnad att laga är 2000 kronor.

Skitkul.

Vet inte vad nästa steg är. Bara laga och hålla käften eller ställa krav på säljaren?

Du ska INTE betala något. Ställ krav. Ge dig inte. Det är säljaren som ska avhjälpa felet utan kostnad. Om inte felet avhjälps inom ett par dagar så har du rätt till ersättning (t.ex. lånebil) tills felet avhjälpts.

Hade du pratat med kommunens konsumentrådgivare?
 
Rent krasst så låter det som en skitbil som du vill bli av med. Var så besvärlig som möjligt. Nöj dig inte med mindre än att bilen ska vara lagad och tillgänglig inom ett par dagar - givetvis utan kostnad för dig. Tar det längre tid ska du ha lånebil. Då kanske de föredrar att låta köpet gå tillbaka framför att laga den åt dig.
 
Rent krasst så låter det som en skitbil som du vill bli av med. Var så besvärlig som möjligt. Nöj dig inte med mindre än att bilen ska vara lagad och tillgänglig inom ett par dagar - givetvis utan kostnad för dig. Tar det längre tid ska du ha lånebil. Då kanske de föredrar att låta köpet gå tillbaka framför att laga den åt dig.

Fast läs gärna tråden först kanske?

Vad ska hon "stå på sig med"? Sitta i en tutande lur dagarna i ända utan att någon svarar?
 
Fast läs gärna tråden först kanske?

Vad ska hon "stå på sig med"? Sitta i en tutande lur dagarna i ända utan att någon svarar?
Jag har också full förståelse för att det är lite knepigt för TS att stå på sig här. Men det är nog enda vägen för att faktiskt komma fram. Dvs genom att vara en så jobbig och envis kund att det är enklast för dem att lösa in bilen igen.

Om det nu inte går att åka ner till handlaren - går det att skicka en vän som bor i närheten?
Om de inte svarar på telefon - ring från ett nytt nummer.
Skicka brev
Skicka rekommenderat brev
Börja om från början.
Ring
Skicka mail
Har de Facebook?
Finns det privata nummer man kan nå säljaren på?
 
Vill du ha bilen om den fungerar eller vill du helst häva affären?
Jag är skeptisk till bilen. Två fel innan jag ens fått hem den bådar inte gott. Men rent krasst behöver jag få min gamla bil såld den här månaden och behöver då något annat att åka med.

Undrar om jag kan låta laga bilen och kräva ersättning i efterhand.

Eller om felet kan ses som så allvarligt att köpet kan hävas.
Du ska INTE betala något. Ställ krav. Ge dig inte. Det är säljaren som ska avhjälpa felet utan kostnad. Om inte felet avhjälps inom ett par dagar så har du rätt till ersättning (t.ex. lånebil) tills felet avhjälpts.

Hade du pratat med kommunens konsumentrådgivare?
Som jag skrivit tidigare så har inte kommunen någon konsumentrådgivare just nu. Tjänsten är vakant.

Att säljaren skulle åtgärda felet inom några dagar ser jag som lika sannolikt som att månen skulle ramla ner.
Rent krasst så låter det som en skitbil som du vill bli av med. Var så besvärlig som möjligt. Nöj dig inte med mindre än att bilen ska vara lagad och tillgänglig inom ett par dagar - givetvis utan kostnad för dig. Tar det längre tid ska du ha lånebil. Då kanske de föredrar att låta köpet gå tillbaka framför att laga den åt dig.
Jo, nog verkar det vara en skitbil.

Jag har också full förståelse för att det är lite knepigt för TS att stå på sig här. Men det är nog enda vägen för att faktiskt komma fram. Dvs genom att vara en så jobbig och envis kund att det är enklast för dem att lösa in bilen igen.

Om det nu inte går att åka ner till handlaren - går det att skicka en vän som bor i närheten?
Om de inte svarar på telefon - ring från ett nytt nummer.
Skicka brev
Skicka rekommenderat brev
Börja om från början.
Ring
Skicka mail
Har de Facebook?
Finns det privata nummer man kan nå säljaren på?
Några vänner i närheten har jag inte men fb och privata nummer kan provas. Och rekommenderat brev. Men det kan de som sagt skita i.
 
Jag är skeptisk till bilen. Två fel innan jag ens fått hem den bådar inte gott. Men rent krasst behöver jag få min gamla bil såld den här månaden och behöver då något annat att åka med.

Undrar om jag kan låta laga bilen och kräva ersättning i efterhand.

Eller om felet kan ses som så allvarligt att köpet kan hävas.

Som jag skrivit tidigare så har inte kommunen någon konsumentrådgivare just nu. Tjänsten är vakant.

Att säljaren skulle åtgärda felet inom några dagar ser jag som lika sannolikt som att månen skulle ramla ner.

Jo, nog verkar det vara en skitbil.


Några vänner i närheten har jag inte men fb och privata nummer kan provas. Och rekommenderat brev. Men det kan de som sagt skita i.
Har du en försäkring på bilen? I såfall kanske försäkringsbolaget kan hjälpa dig att häva köpet.
 
Ett tappat hjul kan väl ändå inte räknas som ett fel på själva bilen?
Mer att det var SBS när det monterades
Felet som sen uppstod var troligtvis inget som hade kunnat upptäckas innan det skedde. Bilen är vad jag förstått inte sprillans?

Mvh från en vars bil gick på 20,000 felsöka pga klåpare på verkstan och en godtrogen Cewe
 
Ett tappat hjul kan väl ändå inte räknas som ett fel på själva bilen?
Mer att det var SBS när det monterades
Felet som sen uppstod var troligtvis inget som hade kunnat upptäckas innan det skedde. Bilen är vad jag förstått inte sprillans?

Mvh från en vars bil gick på 20,000 felsöka pga klåpare på verkstan och en godtrogen Cewe
Det beror ju på varför det ramlade av. Om det bara var dåligt idragna hjulmuttrar eller om något annat gjorde att det lossnade. En bil som inte ens håller för hemresa är ju knepigt även om den inte är helt ny tänker jag.
 
Jag är skeptisk till bilen. Två fel innan jag ens fått hem den bådar inte gott. Men rent krasst behöver jag få min gamla bil såld den här månaden och behöver då något annat att åka med.

Undrar om jag kan låta laga bilen och kräva ersättning i efterhand.

Eller om felet kan ses som så allvarligt att köpet kan hävas.

Som jag skrivit tidigare så har inte kommunen någon konsumentrådgivare just nu. Tjänsten är vakant.

Att säljaren skulle åtgärda felet inom några dagar ser jag som lika sannolikt som att månen skulle ramla ner.

Jo, nog verkar det vara en skitbil.


Några vänner i närheten har jag inte men fb och privata nummer kan provas. Och rekommenderat brev. Men det kan de som sagt skita i.
Det är klart att de kan låta bli att svara eller läsa post. Men det är inget argument för att inte försöka tänker jag. Testa! Var jobbig! Och envis!
 
Har du en försäkring på bilen? I såfall kanske försäkringsbolaget kan hjälpa dig att häva köpet.
Nej, inte längre. Jag har ställt av bilen.

Och någon sådan hjälp fanns nog inte i försäkringen som fanns, trots att det var en helförsäkring med extra allt.
Ett tappat hjul kan väl ändå inte räknas som ett fel på själva bilen?
Mer att det var SBS när det monterades
Felet som sen uppstod var troligtvis inget som hade kunnat upptäckas innan det skedde. Bilen är vad jag förstått inte sprillans?

Mvh från en vars bil gick på 20,000 felsöka pga klåpare på verkstan och en godtrogen Cewe
Det var fel bultar som inte passade. Bilhandlaren skyllde på bilens förra ägare. Bilhandlaren borde ha kontrollerat bilen, bl.a. tagit loss hjulen och kontrollerat bromsarna och då upptäckt att det var fel bultar. Det är i alla fall vad min bilmekaniker anser.
 
Nej, inte längre. Jag har ställt av bilen.

Och någon sådan hjälp fanns nog inte i försäkringen som fanns, trots att det var en helförsäkring med extra allt.

Det var fel bultar som inte passade. Bilhandlaren skyllde på bilens förra ägare. Bilhandlaren borde ha kontrollerat bilen, bl.a. tagit loss hjulen och kontrollerat bromsarna och då upptäckt att det var fel bultar. Det är i alla fall vad min bilmekaniker anser.
Handlaren kan inte skylla ifrån sig. Han har sålt en bil med fel bultar på hjulet. Slå honom i huvudet med konsumentköplagen.
 
Nu har jag fått svar från verkstan vad som är fel. Det är en impulsgivare till vevaxeln som är trasig. Kostnad att laga är 2000 kronor.

Skitkul.

Vet inte vad nästa steg är. Bara laga och hålla käften eller ställa krav på säljaren?
Du ska ställa krav på säljaren!
När du köper från en bilhandlare är det konsumentköplagen som gäller, oavsett om det är en ny eller begagnad bil du köper! Och det innebär att även fel som uppstår efter att du har hämtat bilen är sånt som säljaren ska ordna.
(jag härjade med en bilhandlare i våras, men minns inte exakt hur många månader efter köpet som räknas, möjligen 6 månader)
 
Du ska ställa krav på säljaren!
När du köper från en bilhandlare är det konsumentköplagen som gäller, oavsett om det är en ny eller begagnad bil du köper! Och det innebär att även fel som uppstår efter att du har hämtat bilen är sånt som säljaren ska ordna.
(jag härjade med en bilhandlare i våras, men minns inte exakt hur många månader efter köpet som räknas, möjligen 6 månader)
Tydligen finns det bilaffärer där de erbjuder 1 månad och så får man köpa till fler. Vet för en jobbarkompis håller på att bråka med en handlare.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 442
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 891
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp