Bukefalos 28 år!

Gjort en dålig bilaffär

Handlaren kan inte skylla ifrån sig. Han har sålt en bil med fel bultar på hjulet. Slå honom i huvudet med konsumentköplagen.
Jo, precis. Men det felet åtgärdade bilhandlaren faktiskt. Alla bultar är utbytta. Det blev ju skador även på bromsskivan när hjulet försvann och bilen gick i backen. Herrejävlar vilket fyrverkeri det blev då. De bytte inte bromsskivan men slipade till den. Jag provkörde bilen när de levererade efter detta och bilen gick klockrent. Inga vibrationer eller missljud alls.

Du ska ställa krav på säljaren!
När du köper från en bilhandlare är det konsumentköplagen som gäller, oavsett om det är en ny eller begagnad bil du köper! Och det innebär att även fel som uppstår efter att du har hämtat bilen är sånt som säljaren ska ordna.
(jag härjade med en bilhandlare i våras, men minns inte exakt hur många månader efter köpet som räknas, möjligen 6 månader)
Men hur gör jag med bilen nu? Den kan ju inte stå på verkstan tills tvisten är löst.

Jag är lite inne på att låta laga bilfan och ta tvisten sen.

Tydligen finns det bilaffärer där de erbjuder 1 månad och så får man köpa till fler. Vet för en jobbarkompis håller på att bråka med en handlare.
Ja, precis. Det ingick 1 månads trygghetsgaranti när jag köpte denna bil. Jag kunde köpa till fler månader men avstod.
 
Jag tänker också att bilverkstan inte vill ha bilen stående hos dem hur länge som helst. Fan vad knepigt.
 
Ok. Drygt. Då lär jag få vänta tills fan kommer och avlöser mig. :(
Betala och hämta och fortsätt bråka med bilfirman. För att de ska ha rätt att åtgärda felet själva måste de agera korrekt dvs svara på tilltal och erbjuda sig att fixa felet. När de beter sig som i ditt fall har du inget att välja på utan det är fullt rimligt att kräva att de ersätter dig i efterhand. Men med tanke på hur de uppfört sig hittills lär du aldrig få några pengar.
 
Betala och hämta och fortsätt bråka med bilfirman. För att de ska ha rätt att åtgärda felet själva måste de agera korrekt dvs svara på tilltal och erbjuda sig att fixa felet. När de beter sig som i ditt fall har du inget att välja på utan det är fullt rimligt att kräva att de ersätter dig i efterhand. Men med tanke på hur de uppfört sig hittills lär du aldrig få några pengar.
Nej, jag tror heller inte att jag lär få några pengar eller hjälp att laga bilen.
 
Om jag läser på https://www.hallakonsument.se/varor...-eller-fungerar-daligt/#MGLks9nXPD4f14IJnHM6X så står det bl.a. följande:

"Du har rätt att klaga om

  • bilen inte stämmer överens med vad du blivit lovad innan köpet
  • bilen är i sämre skick än vad du ska kunna räkna med."

Vidare står det:

"Köper du en äldre bil kan det finnas brister som är normala och som du inte kan klaga på. Vad som ses som normala fel och normalt slitage beror på bilens skick, alltså på:

  • ålder
  • pris
  • körsträcka
  • förväntad livslängd."

Och jag tror att min bil faller på att den är gammal. Den har gått drygt 17500 mil.
 
@Wille vad köpte du den för?
När min vän processade o ARN (jag var rätt inblandad som stöd) fanns det en gräns också på typ 30-40' om jag minns rätt, kostade bilen det eller mer kan man förvänta sig bättre skick trots begagnad, typ.
 
@Wille vad köpte du den för?
När min vän processade o ARN (jag var rätt inblandad som stöd) fanns det en gräns också på typ 30-40' om jag minns rätt, kostade bilen det eller mer kan man förvänta sig bättre skick trots begagnad, typ.
Köpte den för betydligt mindre summa än det. Är liksom inte rik. En fd. kollega sa att gränsen ligger på 30000 och under det anses alla bilar vara renoveringsobjekt.

Och då är det ju rätt falskt att komma och säga att bilen har en trygghetsgaranti. Gick liksom på det.
 
Om jag läser på https://www.hallakonsument.se/varor...-eller-fungerar-daligt/#MGLks9nXPD4f14IJnHM6X så står det bl.a. följande:

"Du har rätt att klaga om

  • bilen inte stämmer överens med vad du blivit lovad innan köpet
  • bilen är i sämre skick än vad du ska kunna räkna med."

Vidare står det:

"Köper du en äldre bil kan det finnas brister som är normala och som du inte kan klaga på. Vad som ses som normala fel och normalt slitage beror på bilens skick, alltså på:

  • ålder
  • pris
  • körsträcka
  • förväntad livslängd."

Och jag tror att min bil faller på att den är gammal. Den har gått drygt 17500 mil.

Självklart faller det inte på att den är gammal. Den är inte normalt med hänvisning till ålder att bilen går sönder och hjul ramlar av direkt när du kör från bilhandlarn. Följ manualen på Hallå konsument!
 
Jag har nog gett upp. Det där kan ses som någon slags hämnd.

Eller så får det där dem att steppa upp och lösa problemet.
Det där var väl också något av det enda jag orkar göra. Har liksom så dåligt med ork att ta en sån här fajt. För 7 år sedan slogs jag med en firma som levererade mig en polsk tvättmaskin trots att jag köpt en svensk tvättmaskin. Det var en av orsakerna till att jag brände ut mig. Och jag vill inte göra om samma sak.
 
Be verkstan laga din bil och betala för det och strid med bilhandlaren om att stå för kostnaderna i efterhand. När tvisten är över säljer du bilen och köper en annan/lagar den du kör med nu istället.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 496
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 979
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 963
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp