Glasögon abonnemang

Bufera

Trådstartare
Var och kollade synen för jag behöver solglasögon med styrka. De tyckte jag behövde nya vanliga också då paret jag har tydligen var för starka.
Blev då "erbjuden" abonnemang för 2 glasögon, ca 300kr/månad. Syntest varje år och får byta 1 båge varje år och fördelar om glasögonen går sönder ect.

Någon som har det och tycker det är värt det? Tänker att företaget måste tjäna på det annars skulle det inte finnas.
Jag gillar att äga min saker, ser bara ytterligare en kostnad som ska ut varje månad.
Har inte läst igenom något finstilt ännu men önskar egna erfarenheter 😀
 
Du bör jämföra kostnaden för vad nya glasögon annars skulle kosta. Sen att en ny båge ingår varje år så skulle jag kolla upp vilken båge, jag antar att det är upp till ett visst belopp. När jag använde glasögon så valde jag hellre en båge som jag verkligen gillade och som ofta var dyrare än att få byta båge varje år. Men då är jag sådan som inte gillar att byta båge ofta. Nu använder jag dock inte glasögon längre. Gillar man att byta båge så kan ju abonnemang vara intressant.

Ingår nya glasögon om tex 6 mån, 12 mån eller 18 månader om du skulle behöva det?
 
Räkna på det.

Vad kostar det att köpa glasögon, betala dem direkt och använda dem så länge de är användbara? Vilken båge du väljer brukar ha stor betydelse för priset.
Om du inte kan betala flera tusen direkt, vad kostar det med några månaders ränta på ett kreditkort eller liknande finansiering?

Har du något behov att byta glasögon så ofta som abonnemanget är konstruerat efter? Har du eget intresse av att byta glasögonen oftare än du behöver? Eller är det bara så att du kommer att öka din konsumtionstakt av nya glasögon till en nivå som butiken sätter istället för att du gör det själv?
Kom ihåg att även om du behöver nya glas för att synen ändras så behöver du inte skaffa en ny båge.

Har inte koll på hur stor skillnad det är på olika glasögonavtal. Men i vart fall Synsams är väl egentligen ett tidsbegränsat leasingavtal på de glasögon du hämtar ut, även om de gärna kallar det för abonnemang? Har du läst avtalsvillkoren?
 
Var och kollade synen för jag behöver solglasögon med styrka. De tyckte jag behövde nya vanliga också då paret jag har tydligen var för starka.
Blev då "erbjuden" abonnemang för 2 glasögon, ca 300kr/månad. Syntest varje år och får byta 1 båge varje år och fördelar om glasögonen går sönder ect.

Någon som har det och tycker det är värt det? Tänker att företaget måste tjäna på det annars skulle det inte finnas.
Jag gillar att äga min saker, ser bara ytterligare en kostnad som ska ut varje månad.
Har inte läst igenom något finstilt ännu men önskar egna erfarenheter 😀
Jag tecknade (som tur var) inte ett abonnemang senast eftersom jag var misstänkte att kedjan inte skulle ha några bågar jag gillade i framtiden och jag då hade varit bunden till dem. (Tyvärr är jag alldeles för kinkig med bågar för mitt eget bästa). Det är ju också en faktor att tänka på. Jag är ju inte intresserad av att hålla på och förnya min "stil", för mig är mina glasögon ett nödvändigt ont för att kunna se och jag vill helt se ut som mig själv. Vill med andra ord inte alls byta båge... (något som optikerbranschen inte bryr sig det minsta om när jag ju faktiskt behöver nya :cautious: ). Jag har å andra sidan buffert för att köpa glasögon när jag behöver.
 
Kom ihåg att även om du behöver nya glas för att synen ändras så behöver du inte skaffa en ny båge.
Det beror på vilken optiker du har. Nuförtiden tvärvägrar många optiker att byta ut glasen eftersom de beställer kompletta glasögon från fabrikerna. OM de går med på att byta så lämnar de ingen garanti alls på jobbet - går bågen sönder när de monterar i nya glas så får du ändå betala glasen - och är utan glasögon (om de inte kan peta in dem i några andra).
 
Vad har ni för små synfel där 3600kr är dyrt för 2 par glasögon?
Så billigt skulle jag aldrig komma undan 😅 Ett par brukar ju gå på minst 5000.
Fast man byter väl oftast inte varje år?

Till ts:
Jag hade inte valt abonnemang. Jag byter rätt sällan, är 4,5 år sedan nu men nu är det dags. Jag tar inga dyra bågar.
 
Vad har ni för små synfel där 3600kr är dyrt för 2 par glasögon?
Så billigt skulle jag aldrig komma undan 😅 Ett par brukar ju gå på minst 5000.
Håller helt med och undrar också vad för synfel man har hör att komma undan med så lågt pris. 1800 för ett par glasögon är ju snorbolligt!

Köpte ett par läsglasögon för 3400 att ha med linser och betalade nyss drygt 10' för ett par kompletta, som korrigerar alla synfel i ett glas och är dessutom kinkig med båge, men behöver inte byta glas varje år = köper mina rakt av.

Nu sist, köpte jag dessutom bågen själv från annat ställe på nätet eftersom optikern inte hade någon jag gillade och det var noll problem för optikern.
 
Var och kollade synen för jag behöver solglasögon med styrka. De tyckte jag behövde nya vanliga också då paret jag har tydligen var för starka.
Blev då "erbjuden" abonnemang för 2 glasögon, ca 300kr/månad. Syntest varje år och får byta 1 båge varje år och fördelar om glasögonen går sönder ect.

Någon som har det och tycker det är värt det? Tänker att företaget måste tjäna på det annars skulle det inte finnas.
Jag gillar att äga min saker, ser bara ytterligare en kostnad som ska ut varje månad.
Har inte läst igenom något finstilt ännu men önskar egna erfarenheter 😀
För mig var det inte värt det. Solglasögonen använde jag typ 2 gånger, så dom bytte jag ut mot ett till par glasögon istället efter 2 år. Men då förlängdes automatiskt bindningstiden med 1 år. Behövde ändå köpa ut glasögonen sen när jag väl sa upp abonnemanget (för ena paret behövde jag lägga över 1000 kr för att köpa ut dom efter 2 år).
 
Håller helt med och undrar också vad för synfel man har hör att komma undan med så lågt pris. 1800 för ett par glasögon är ju snorbolligt!

Köpte ett par läsglasögon för 3400 att ha med linser och betalade nyss drygt 10' för ett par kompletta, som korrigerar alla synfel i ett glas och är dessutom kinkig med båge, men behöver inte byta glas varje år = köper mina rakt av.

Nu sist, köpte jag dessutom bågen själv från annat ställe på nätet eftersom optikern inte hade någon jag gillade och det var noll problem för optikern.
Fast det är inte ett pris "för glasögonen", det är ett pris för det första årets användning av glasögonen. Vad totalpriset som ska jämföras med ditt inköpspris blir framgår inte.
 
Fast det är inte ett pris "för glasögonen", det är ett pris för det första årets användning av glasögonen. Vad totalpriset som ska jämföras med ditt inköpspris blir framgår inte.
Gissningsvis tar det för de flesta inte 5-7 år att betala för ett par glasögon vid abonnemang..
 
Jag tyckte inte det var värt det. Att betala kontant direkt för mina glasögon hade kostat drygt 10’. Att ha dem på abonnemang hade kostat 12500kr för 2år+köpa ut. Då hade jag 25% rabatt på månadsavgiften. Ordinarie pris hade hamnat på över 16’. Jag kan tänka mig att det är en bra deal om man ändå byter glasögon vartannat år eller om man har ett synfel som ändrar sig och behöver byta glas då glasbyte ingick i mitt abonnemang. Men normalt sett ändrar sig inte synen så mycket på så kort tid. Tänk också på att om du väljer att byta ut ett par brukar hela abonnemanget förlängas. Jag som gillar att äga mina saker, inte byter glasögon oftare än jag måste och som inte har några problem att lägga ut beloppet som krävs på ett bräde känns abonnemang enbart som en onödigt dyr historia.
 
Jag har fått bytt glas varje år, har två olika glasögon och ett par solglasögon, något jag aldrig har unnat mig tidigare. Det är otroligt skönt att ha ett extra par glasögon, utan mina är jag i stort sett blind. :) Så för mig är det värt att ha abonnemang.
 
Jag har abonnemang där det ingår 3 par glasögon. Kostar mig ca 350 kr i månaden, men kostnaden varierar beroende på synfel och glaskvalitet. Jag tycker abonnemang är smidigt. Synkontroll ingår och jag får byta 1 par per år och då förlängs abonnemanget med 1 år. Om synen ändrar ingår nya glasögonlinser i abonnemanget.
Då jag byter glasögon har jag dessutom möjlighet att köpa ut de gamla - vilket jag gjorde senast jag bytte. Kostade 120 kronor.

Jag har 1 par solglasögon, 1 par "vardagsglasögon" och 1 par "finglasögon".
 
Du bör jämföra kostnaden för vad nya glasögon annars skulle kosta. Sen att en ny båge ingår varje år så skulle jag kolla upp vilken båge, jag antar att det är upp till ett visst belopp. När jag använde glasögon så valde jag hellre en båge som jag verkligen gillade och som ofta var dyrare än att få byta båge varje år. Men då är jag sådan som inte gillar att byta båge ofta. Nu använder jag dock inte glasögon längre. Gillar man att byta båge så kan ju abonnemang vara intressant.

Ingår nya glasögon om tex 6 mån, 12 mån eller 18 månader om du skulle behöva det?

Det gör det i mitt avtal. Nya glas vid behov ingår under hela avtalstiden. Så är man sån som behöver nya glas relativt ofta så kan man ju tjäna på det men om synen är relativt stabil så kan det ju blir mindre prisvärt.
 
Var och kollade synen för jag behöver solglasögon med styrka. De tyckte jag behövde nya vanliga också då paret jag har tydligen var för starka.
Blev då "erbjuden" abonnemang för 2 glasögon, ca 300kr/månad. Syntest varje år och får byta 1 båge varje år och fördelar om glasögonen går sönder ect.

Någon som har det och tycker det är värt det? Tänker att företaget måste tjäna på det annars skulle det inte finnas.
Jag gillar att äga min saker, ser bara ytterligare en kostnad som ska ut varje månad.
Har inte läst igenom något finstilt ännu men önskar egna erfarenheter 😀
Jag har erfarenheten att avstå😄

Tycker inte det var värt det, använder mina bågar tills de är ganska slut. Skulle säga minst fem år? Passar på att byta när de har en bra deal på glasögon+bågar. Glaset brukar gå att byta på gamla bågar, gjort så förut iaf. Nu är min syn ganska stabil så inte behövt byta glas på ca 8 år.

Har däremot haft linsabonnemang, gratis synundersökning ingick så ofta jag ville och linser för 2 dagar/vecka. Det var värt, betalade 101 kr i månaden. Tog bort det endast för att dra ner på de fasta månadskostnaderna under föräldraledigheten. Kommer lätt skaffa det igen om dealen är lika bra framöver.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var och kollade min syn idag och fick konstaterat att den försämrats och jag behöver glasögon. Optikern rekommenderade progressiva...
2
Svar
29
· Visningar
1 372
Senast: Motacilla
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 247
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 576
Senast: krambanan
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 403
Senast: Grettir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp