Glasögonabonnemang eller köpa glasögon?

Är det då inte tryggare att spara summan motsvarande månadskostnaden tills man har kontanterna för att köpa glasögonen? För mig skulle ett abonnemang innebära att glasögonen i slutänden blir nästan dubbelt så dyra som om jag betalat kontant. Och jag kan tänka mig roligare saker att lägga mellanskillnaden på.

Glasögonen blir billigare med abonnemang. Hade jag köpt precis samma två glasögon och solglasögon hade jag betalat ca 3000 kr mer om jag köpt kontant. Plus att det då inte ingår synundersökning, lagning, byte av glas och nytt par glasögon varje år.
Hade det inte varit så hade jag inte gått med på det. Man fick en bra uträkning på papper innan man skrev på något för att kunna jämföra.
 
Glasögonen blir billigare med abonnemang. Hade jag köpt precis samma två glasögon och solglasögon hade jag betalat ca 3000 kr mer om jag köpt kontant. Plus att det då inte ingår synundersökning, lagning, byte av glas och nytt par glasögon varje år.
Hade det inte varit så hade jag inte gått med på det. Man fick en bra uträkning på papper innan man skrev på något för att kunna jämföra.
Mina förra (första) glasögon hade jag i åtta år, runt 50 kr i månaden då. Vad solglasögon och mina nya vanliga kostade och exakt hur länge jag har haft dem minns jag inte. Synundersökning ingick, om jag inte minns fel, och jag har sällan behövt reparera. Rätta till om det blivit lite snett har jag inte behövt betala för..
 
Mina förra (första) glasögon hade jag i åtta år, runt 50 kr i månaden då. Vad solglasögon och mina nya vanliga kostade och exakt hur länge jag har haft dem minns jag inte. Synundersökning ingick, om jag inte minns fel, och jag har sällan behövt reparera. Rätta till om det blivit lite snett har jag inte behövt betala för..
Det är ju bra om synen är konstant. En del har dock synfel som ändras snabbt, och då blir det dyrt att göra ny synundersökning och köpa nya glas ofta.
Såklart att det bör ingå om optikern gjort fel med slipningen, det tror jag det alltid gör?
Det finns för och nackdelar med abonnemang, men det är inte alltid sämre eller dyrare.
 
Glasögonen blir billigare med abonnemang. Hade jag köpt precis samma två glasögon och solglasögon hade jag betalat ca 3000 kr mer om jag köpt kontant. Plus att det då inte ingår synundersökning, lagning, byte av glas och nytt par glasögon varje år.
Hade det inte varit så hade jag inte gått med på det. Man fick en bra uträkning på papper innan man skrev på något för att kunna jämföra.
Om man normalt byter brillor relativt ofta (med ett par års intervall, eller varje år) och har låg månadsavgift lönar det sig kanske med abonnemang.

Kul att det blev billigare för dig än för mig!

Jag räknade på att köpa loss ett par efter bindningstiden, (tillsammans med optikern) och för mig blir det som sagt att det skulle kosta mig över 10.000kr totalt. Och om jag har abonnemanget löpande så blir det ju betydligt dyrare årskostnad än om jag köper ett par glasögon som jag har i kanske 3-5år. Även med årlig synundersökning och evt. reparation inräknat.

Men det skulle såklart vara kul att kunna byta glasögon oftare än jag gör nu och ha fler par att välja bland.

Edit: och har man syn som ändras ofta är det ju guld med abonnemang!
 
Jag köpte nyss hos Specsavers. Jag tror det var antireflexen, jag kommer inte ihåg exakt. Men det var ABSOLUT förbjudet med diskmedel.

Jaha oj jag fick höra av en optiker senast jag skaffade glasögon att det går lika bra med diskmedel som något annat för att rengöra glasögonen. Har progressiva och antireflex och det som brukar ingå. konstigt att det kan vara så olika.
 
Det är ju bra om synen är konstant. En del har dock synfel som ändras snabbt, och då blir det dyrt att göra ny synundersökning och köpa nya glas ofta.
Såklart att det bör ingå om optikern gjort fel med slipningen, det tror jag det alltid gör?
Det finns för och nackdelar med abonnemang, men det är inte alltid sämre eller dyrare.

Jo så kan det ju absolut vara och isåfall kanske det blir billigare med abonnemang, det kan jag förstå. Så man får nog helt enkelt utgå från sin egen situation. Tror det var fyra år sen jag köpte glasögon sist och de har varken blivit repiga eller några andra fel på varken dem eller bågarna. Har inte tröttnat heller på mina bågar under den tiden.
 
I och med att jag börjar förändra synen relativt snabbt så kändes abonemang det mest prisvärda. Samma sak för dottern som dessutom hade behov av tre par glasögon. Hennes synfel gör att hon behöver ett par när hon läser, ett annat när hon ser på långt avstånd och ett par solglasögon. Sen har bi även utöver abonnemanget ett glas till hennes tävlingsgevär.
 
Ja det är det.

För egen del är jag mer tveksam till månatliga kostnader. Den månad det är extra kärvt kan den extra summan vara det som stjälper.
Det handlar till en del om mitt kontrollbehov :) När jag har de där ~6000 så vet jag att jag kan köpa glasögonen. Men en kostnad som tickar på månad efter månad bli många sådana. Dagstidningen, mobilavbetalningen osv ov.
Fast jag gillar min frisktandvård. I och för sig betalar jag den en gång/år, men skulle kunna betala varje månad i stället. Då vet jag att jag kan laga hur många tänder som helst för - i nuläget - ca 1800 kr/år. Det känns lite tryggt faktiskt.
 
Kan uppdatera lite i denna tråd att jag varit nöjd med mitt abonnemang på Synsam. Det har varit en rimlig månadskostnad och jag gillar att kunna variera glasögon och byta ut ett par varje år. Första året bytte jag ut solglasögonen mot ett par vanliga glasögon. Jag märkte att jag hellre använde vanliga glasögon plus keps när det var soligt än slipade solglasögon. Blev liksom bökigt att behöva byta hela tiden, är inte heller en person som använder solglasögon så ofta.

Nu kommer jag välja att säga upp abonnemanget vid nästa synundersökning, då jag bestämt mig för att testa linser istället. Troligtvis köper jag då ut ett par av de tre glasögon jag har lite beroende på pris.
 
Tack för uppdatering @Malibu_Stacy själv så valde jag att köpa nya glasögon på Specsavers när de hade två för en. Ett par vanliga och ett par solglasögon. Själv har jag aldrig känt något behov av att ha ett par glasögon att byta med förutom mellan vanliga och solglasögon.

Köpte vid något tillfälle två vanliga par glasögon med olika bågar och jag insåg när jag bytte ut glasögonen den gången att det andra paret låg oanvända i en låda. Jag hade helt enkelt aldrig bytt.

Älskar sol och värme med och är ofta vid stranden eller annat bad på somrarna. Så ett par solglasögon kändes användbart.

Så för mig passar helt enkelt att köpa glasögon bättre än abonnemang.
 
Jag väcker denna tråden och efterfrågar om några fler testat abonnemang eller har åsikter?

Jag står i valet och kvalet…

För mig är det väl att jag inte riktigt vet hur mycket synen kommer förändras och funderar på om det är mer prisvärt än att köpa loss direkt. Jag gillar inte att byta glasögon särskilt ofta men vill ju ha rätt styrka. Känns lite trist att köpa glasögon och solglasögon för nästan 7000kr om synen ändå ändras ett år senare…

Tidigare har jag köpt loss glasögon och haft dem i flera år, men tänker att jag blir ju äldre och synen blir ju inte bättre…
 
Jag väcker denna tråden och efterfrågar om några fler testat abonnemang eller har åsikter?

Jag står i valet och kvalet…

För mig är det väl att jag inte riktigt vet hur mycket synen kommer förändras och funderar på om det är mer prisvärt än att köpa loss direkt. Jag gillar inte att byta glasögon särskilt ofta men vill ju ha rätt styrka. Känns lite trist att köpa glasögon och solglasögon för nästan 7000kr om synen ändå ändras ett år senare…

Tidigare har jag köpt loss glasögon och haft dem i flera år, men tänker att jag blir ju äldre och synen blir ju inte bättre…
Jag blev också nyfiken, är inne på mitt 2:a par från specsavers men antireflexbehandlingen släpper tyvärr efter 2-3 år. Förra gången tjatade jag mig till rabatt på det nya paret men tveksam om jag kan dra det kortet igen. Har tidigare haft Synsam och har inte upplevt det problemet. Har
kassa ögon, -5.75 resp 5.25 och lite brytningsfel som grädde på moset. Jag är 43 och förväntar mig att ögonen blir ålderspåverkade när som helst. Är det en bra eller dålig deal för mig med abonnemang?
 
Jag blev också nyfiken, är inne på mitt 2:a par från specsavers men antireflexbehandlingen släpper tyvärr efter 2-3 år. Förra gången tjatade jag mig till rabatt på det nya paret men tveksam om jag kan dra det kortet igen. Har tidigare haft Synsam och har inte upplevt det problemet. Har
kassa ögon, -5.75 resp 5.25 och lite brytningsfel som grädde på moset. Jag är 43 och förväntar mig att ögonen blir ålderspåverkade när som helst. Är det en bra eller dålig deal för mig med abonnemang?


Oj jag har själv flera par glasögon från Specsavers och de jag hade som längst var nog fem år och aldrig haft problem med att antireflex har släppt. Låter som du har haft otur.

Jag startade ju den här tråden en gång i tiden och jag har inte haft några abonnemang. Allt jag räknat på har blivit så mycket dyrare än till exempel Specsavers att jag lätt kunnat byta glasögon en gång om året utan att komma upp i de summorna som abonnemang skulle kostat mig. Jag byter inte glasögon så ofta. Själv har jag progressiva och inga dyrare bågar sen beror det väl på synfel och så antar jag hur mycket glasögon kostar.

Även svar till @Emtherlia Jag tror det är en bra jämförelse att ta reda på vad ett par glasögon kostar från några olika kedjor utan abonnemang och jämföra med abonnemang. Själv har jag aldrig känt behov av att byta bågar eller liknande glasögon är inte en assecoar för mig och jag känner inget behov av några olika par glasögon att byta med för att matcha olika kläder etc.

Men jag tror det beror på vem man är som person gillar man att ha flera par samtidigt, vill byta bågar ofta etc. så kan man säkert ha nytta av abonnemang och tycka det är värt pengarna.
 
Själv har jag aldrig känt behov av att byta bågar eller liknande glasögon är inte en assecoar för mig och jag känner inget behov av några olika par glasögon att byta med för att matcha olika kläder etc.

Men jag tror det beror på vem man är som person gillar man att ha flera par samtidigt, vill byta bågar ofta etc. så kan man säkert ha nytta av abonnemang och tycka det är värt pengarna.
Jag är en sådan som har svårt att hitta bågar som sitter bra. När jag väl har ett par passande glasögon så använder jag dem så länge det går. Och sedan så byter jag glasen i dem om bågen är felfri. Tittar inte ens på bågar som är modepräglade i färg och form, eftersom de lätt kommer att kännas "gamla" så fort modet växlar.
Mina glasögon ska vara ett robust verktyg som bara funkar utan att märkas.

Jag hade aldrig velat binda upp mig till att bara ha en butiks urval att titta på när jag ska ha en ny båge. I vart fall en av kedjorna som hårdast driver marknadsföringen av abonnemang gör inte ens byten av glas. Det påverkar så klart också prisbilden vid jämförelser om det alltid ska vara nya kompletta glasögon varje gång det sker en förändring av synen eller inte.

Sen hade jag blivit lite knäpp av att vara så styrd av när och om mina glasögon ska bytas ut. Du måste hitta en ny båge precis nu och du måste ha beslutat om du ska köpa loss eller byta ut till ett exakt brytdatum i avtalet.

Jag menar det är viktigt att tänka på hur ens behov och önskemål ser ut och fundera om tjänsten faktiskt passar till det eller inte. Det handlar om att jämföra mer än bara priset per par glasögon.
Enligt min mening är det ett koncept som är lite konstruerat för att driva på merförsäljning. Men vet man med sig att man tycker det är värt pengar att byta båge oftare kan det säkert vara ett bra alternativ.
 
Jag är en sådan som har svårt att hitta bågar som sitter bra. När jag väl har ett par passande glasögon så använder jag dem så länge det går. Och sedan så byter jag glasen i dem om bågen är felfri. Tittar inte ens på bågar som är modepräglade i färg och form, eftersom de lätt kommer att kännas "gamla" så fort modet växlar.
Mina glasögon ska vara ett robust verktyg som bara funkar utan att märkas.

Jag hade aldrig velat binda upp mig till att bara ha en butiks urval att titta på när jag ska ha en ny båge. I vart fall en av kedjorna som hårdast driver marknadsföringen av abonnemang gör inte ens byten av glas. Det påverkar så klart också prisbilden vid jämförelser om det alltid ska vara nya kompletta glasögon varje gång det sker en förändring av synen eller inte.

Sen hade jag blivit lite knäpp av att vara så styrd av när och om mina glasögon ska bytas ut. Du måste hitta en ny båge precis nu och du måste ha beslutat om du ska köpa loss eller byta ut till ett exakt brytdatum i avtalet.

Jag menar det är viktigt att tänka på hur ens behov och önskemål ser ut och fundera om tjänsten faktiskt passar till det eller inte. Det handlar om att jämföra mer än bara priset per par glasögon.
Enligt min mening är det ett koncept som är lite konstruerat för att driva på merförsäljning. Men vet man med sig att man tycker det är värt pengar att byta båge oftare kan det säkert vara ett bra alternativ.
Intressant tråd att läsa.
Jag har också svårt att hitta glasögon, mest för att jag sällan hittar några jag gillar.....En del bågar är också lite för breda för mig.
Jag använder också mina glasögon länge. Är 64 nu och funderar på om ögonen kommer att ändras mycket framöver. Hittills har de inte ändrat så mycket. Jag kan fortfarande använda de progressiva jag köpte 2017(?) men det kanske är vilsammare för ögonen med annan styrka/slipning nu....? Inte för att jag blir trött i ögonen.
Köpte en månad senare två par på Specsavers, två läsglasögon då jag blev så less på det lilla läsområdet i glaset på de progressiva. Ett har jag som reserv i bilen (knappt använda) och ett för läsning hemma.
Med 200 kr rabatt för recept från annan firma kostade de två mig 600 kr då.
Har kvar mina gamla terminalglasögon från jobbet som fungerar bra vid datorn.
Men det skulle vara kul att ha flera par att variera mellan. Abonnemang blir för dyrt när jag har glasögon så länge och är pensionär, hellre hakar jag då på något bra erbjudande, typ betala 1 få 2.

Tack Malibu_Stacy för "Jag märkte att jag hellre använde vanliga glasögon plus keps när det var soligt än slipade solglasögon." Det underlättade min fundering om slipade solglasögon.
Jag använder oftast keps i solen, får huvudvärk annars av stark sol, och är inte speciellt förtjust i i att sola så det blir inte ofta av att läsa med solbrillor.
 
Jag har gått över till att handla på lensway sen några år tillbaka.
Framförallt för att jag vet vad jag passar i och i butik finns det bara 1-2 par av vad jag vill ha men online finns det fler modell (eller framförallt färg) att välja mellan.

Nackdelen är den personliga servicen inte finns (på glasögon känns det som en större nackdel) men sist köpte jag 2 par glasögon för 2600 och då valde jag glas som blir som solglasögon vid behov på ett par.
Nu har jag fortfarande hyfsat bra syn som inte har förändrat sig på år, men för det priset så är det fullt möjligt att köpa nya efter något år utan för mycket ågren.
 
Uppdaterar också och har nu avslutat mitt abonnemang på Synsam sen ett år tillbaka. Köpte glasögon på Smarteyes istället då jag hittade flera snygga, prisvärda bågar där som passar mig.
Hade faktiskt svårt att hitta bra bågar på Synsam.
Jag känner att jag är klar med abonnemang för tillfället. Min syn har inte förändrats alls sedan jag fick glasögon.
 

Liknande trådar

Tjatter Var och kollade synen för jag behöver solglasögon med styrka. De tyckte jag behövde nya vanliga också då paret jag har tydligen var för...
2
Svar
29
· Visningar
2 424
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 321
Senast: Lixiigirl
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 032
Senast: Dimmoln
·
Lantbruksdjur Ska köpa nya får efter en tid utan. Har en jordbruksfastighet med inriktningen "Skogsförvaltning" och har blivit avrådd av den revisor...
Svar
5
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp