Globus clic

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Clementine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 809
C

Clementine

Ska ev. köpa en Globus Clic hoppsadel (eller rättare sagt byta in min gamla sadel om det funkar) Har redan dressyrmodellen och den passar fint. Men tjejen i affärn sa att hoppmodellen är vidare än dressyrmodellen, så jag skulle nog behöva gå ner en storlek, detta efersom hoppmodellen är annorlunda uppbyggd. Och jag tyckte själv också att sadeln som hängde i butiken, en bomviddd 34 såg rätt vid ut. Har bomvidd 38 i dressyrsadeln.

Så är det någon som vet hur mycket (om det är så) det skiljer mellan hopp och dressyrmodellen?

Ska självklart prova sadeln osv, tänkte låna hem 34:an och se hur det ser ut för att få ett hum om storlek osv. Jag kan dessutom få hjälp av en sadelutprovare, så inget ramaskri nu om att man inte ska passa ut sadlar själv, även om jag inte är helt lost i sadeldjungeln ;)

Och en till fråga, hur mycket kan det skilja mellan bomvidderna? Är tex. en 36:a mycket smalare än 38:an?

Sv: Globus clic

Senaste åren tycker jag det har skiljt väldigt mkt mellan samma bomvidd och det har aldrig varit samma :crazy: När jag köpte Globus 2004 hade jag inte alls det problemet.
Men nu hade jag faktiskt provat det exemplar man tänkt köpa så man vet att det blir rätt.
Jag upplever hoppmodellen Clic som smalare än dressyrmodellen. Den har en lite annan passform också.
Esperanzan däremot har identisk passform som Clic dressyr.

Tack för era svar :)

Alltså kan hoppmodellen vara smalare än dressyrmodellen... hoppas inte det får då kommer det inte att gå...

Men ska låna hem och prova, det kan ju bli perfekt om jag har tur :)

Uppdatering:

Jag provade clicen, och det känndes sådär. Den var ju klart för smal, men jag upplevde att modellen inte var perfekt för hästen, bossorna var inte tillräckligt platta eller hur man ska säga, så den kom inte ner på hästen riktigt. Sen kändes den lite för svängd med. Fick tyvär inga bilder eftersom kameran dog :mad:

När jag lämnade tillbaka den så fick jag låna hem en annan sadel istället, en Globus Esperanza. Den var i bomvidd 38, och den känndes betydligt bättre än clicen.

Nu behöver jag lite råd, vad tycker ni.

Ej fastspänd
19845424.jpg

Fastspänd
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19840000-19849999/640x480/19845425.jpg

Jag tycker att det här ser lite konstigt ut om man jämför, sömmarna är inte symetriska. Men jag har vänt och vridit på sadeln och den känns inte sned.

Vänster: http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19840000-19849999/640x480/19845426.jpg

Höger: http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19840000-19849999/640x480/19845427.jpg?0

Innan ridning
19845428.jpg

Efter. Som ni ser har den glidit fram lite, men jag tror det beror på magen som är rund, sadelgjorden dras fram och drar då med sig sadeln *otränad häst :angel: *
19845429.jpg

Hästen gillade sadeln tror jag, hon var iaf pigg och arbetsvillig när jag provred. Men jag gillar verkligen inte designen på sadeln :p clicen var ju såå mycket snyggare. Men jag är ju mest i skogen ändå så... Viktigast att den passar hästen.

Det känndes bra iaf :) Så jag har beställt den nu, för jag insåg att den jag provade är för stor i sitsen, den var 17" och jag behöver nog 16½, tyckte jag gled omkring i den här.

Ja, jag håller med, den är på gränsen. Men det är bra för det finns muskler att sätta, så hon kommer garanterat att växa i den :)

Du kan alltid prova med en tunn padd under. Den tar du sedan bort när hon vuxit i sadeln, som det är nu hämmar den lite iaf.

Hur menar du med hämmar?

Hm, vilket material är bäst då om man ska ha en tunn pad? Jag har hört att fårskinn är bäst, och jag har ju en sån med kanal, dock är den rätt tjock.

Är så pepp på att sätta fart på hästen nu när jag får en bättre sadel! Bort med tjockismagen :bump:

En för vid sadel fördelar också trycket fel precis som en försmal sadel gör det. Dock inte på samma sätt.

Pollypads är ganska bra, man kan också använda riktigt tjocka schabrak. Jag har också ett fårskinn som jag använder när jag behöver en tunnare padd (detta är alltså inte en fårskinnspadd).

Aha då förstår jag hur du menade :)

Tack för tipsen :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej Försöker hitta en allround eller hoppsadel till vår maxade D-ponny. Har haft sadelutprovare ute men hon hade inget som passade. Hon...
Svar
1
· Visningar
1 039
Utrustning Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar...
Svar
1
· Visningar
1 531
Senast: skogaliten
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 622
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hur är Globus i bomvidden? Har försökt leta, men hittat lite olika svar. Någonstans såg jag att 38 är ca 120 grader, någon som vet om...
Svar
1
· Visningar
2 598
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka