Globus sadlar ?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CamillaKarlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 7 855
C

CamillaKarlsson

Hej
Jag skulle vilja ha både ris och ros när det gäller globus sadlar, jag funderar främst på globus loke för de sägs vara väldigt lika albion style hoppsadel vilka är helt omöjliga att få tag i verkar det som. Samt Globus clic hoppsadel, vad tycker ni om den. Jag vill ha en sadel med mycket bra stöd för knäna och känslan av att sitta i sadeln nära hästen inte ovanpå om ni förstår hur jag menar. Jag har dock aldrig sett (utom på bild) eller suttit i en globus så...

Kanske har ni några andra förslag på sadlar... Bara det är ordentliga stöd för knäna då mina knän krånglar annars... :(

Tack så mycket för all hjälp!

Sv: Globus sadlar ?!

Jag har en globus loke! Köpte den ny för 5 veckor sedan.

Den ligger super på min häst, efter ett antal testade sadlar!
Det enda jag har att "klaga" på är att min sadel blev knölig i bossorna, efter två veckors användande. Jag lämnade den till återförsäljaren och de skickade den till Globus egna sadelmakare som stoppade om den.

Kolla noga att stoppningen är bra på sadeln, fick höra i efterhand att det finns många "måndags" exemplar.

Jag är super nöjd med sadeln, jag får en kanon sits i den. Mycket bra stöd för knäna. Mjukt och härligt säte, ingen risk för öm rumpa! Älskar den!

Jag skulle hellre tagit Clicen, Loken är mer mot dressyr.

Jag gillar Globus, dock så finns många "måndagsexemplar".

Just Globus har erkänt dåliga stoppningar. En sadelmakare i Stockholm stoppar systematiskt om ALLA globussadlar redan innan de provas ut på hästarna åt kunderna... :crazy:

Sadlarna i sig är bra, men stoppningen kan man få räkna med att behöva byta redan från start, om man vill ha en fullgod sadel.

*kl*

Har köpt en Globus Glói åt min häst förra helgen :D Underbar att sitta i och sitter som gjuten på min häst + ger han massor med bogfrihet som han behöver :)

Mkt nöjd med sadeln hittils iaf, inte märkt att den skulle vara stoppad någe konstigt?

Jag har haft en clic dressyr och tyckte den var super! Men jag inbillar mig att läderkvalitén är bättre på de lite äldre sadlarna.
Var också noga med att pröva de exemplaret du ska ha eftersom de kan skilja ganska mkt i strl även om de är märkta med samma.

Just Globus har erkänt dåliga stoppningar. En sadelmakare i Stockholm stoppar systematiskt om ALLA globussadlar redan innan de provas ut på hästarna åt kunderna... :crazy:

Sadlarna i sig är bra, men stoppningen kan man få räkna med att behöva byta redan från start, om man vill ha en fullgod sadel.

Det låter jag göras på ALLA sadlar som ligger under 10 000kr i inköpspris...

Skräpsadlar med kass stoppning och dåliga bommar!
Finns mkt bättre att välja i den prisklassen som man INTE måste börja med att stoppa om!

:eek:

Men gäller detta även Globus Glói?
Aldrig hört ngn som vart missnöjd med en sådan, jag har ju precis köpt en ny som är utprovad på hästen och den är då jämn & inget fel på iaf...

Varifrån får han sadlarna om de inte är sålda? Hur många är "alla"? Båda två som han fått in?

Jag har haft min Loke i 3,5 år nu. Är väldigt nöjd med den. Har den till uteritter och gymnastikhoppning. Den ger helt ok stöd för skänkeln, men inte alls som en riktig hoppsadel, så ska du hoppa mycket eller hoppa högt är det nog bättre med en hoppsadel.
Har inte haft något problem med stoppningen alls. Efter ett år stoppades den lite mera framtill eftersom hästen har väldigt låg manke. Stoppningen är fortfarande bra. Väldigt prisvärd sadel tycker jag.

Och jag har genom snart 35 år med hästar sett otaliga sadlar,även många gamla Stubben och ingenting i närheten av Globus skräp!
Att en gammal sadel kan bli sned i stoppningen är väl ändå svårt att skylla tillverkaren på!
Nej,för mig är tyvärr i samma klass som Kingstonsadlarna med skillnaden att lädret är något bättre,men med betydligt högre prislapp!
Jag kan garantera att ingen Globussadel kommer att ligga på mina hästars ryggar!
Men,är man inte rädd om sin häst kan man ju köpa sig en Globussadel.

Oki. Så alla vi med Globussadlar är elaka djurplågare som inte är rädda om hästarna?

Jag tycker att Globus sadlar är bra budgetalternativ, de är inte superba i arbete och kvalité-men man får vad man betalar för. Dock ska man, som med alla andra sadlar oavsett prisklass ha ögonen med sig och kolla så att de är jämna i stoppningen osv.

Elaka djurplågare har jag aldrig påstått att någon är,men mkt dålig kvalite på bommar och stoppning har det varit på väldigt många av deras sadlar.Till de pengarna som Globussadlarna kostar anser jag att det finns mkt bättre sadlar!

Jag har haft min loke i ca 4år och jag har inte haft några problem med stoppning och snedhet. Tycker det är en prisvärd sadel för oss som inte kan lägga över 10000.

Du tar då i du.
Jag är inne på min andra globus.
den första hadde jag iof inte så länge eftersom hästen växte ur den fort.den köptes beg.hadde i väg den till sadelmakare som kollade igenom den och den var ok.
Köpte förra året en ny globus. även den ok.
den ser ut så här efter ett års användning.Kan även tillägga att den inte hängt varmt i vinter och jag har varit dålig på att ta hand om den på bästa sätt.Men den verkar överleva bra ändå.Båda sadlarna rids/reds i dagligen.Om de vore sån skit som du påstår så skulle dom inte vara i det skicket de är på dessa bilder.Översta bilderna är tagna förra veckan.och bilderna på clicen innan den såldes efter att jag haft den i 7 månader.Båda osmörjda vid fototillfället.
20512135.jpg

20512134.jpg

clicen jag hadde förut.Köptes beg.Uttagen 2004
9944519.jpg

9944520.jpg

9944518.jpg

Det är ju tur att någon lyckas få riktiga Globussadlar då!
Det jag fa vänder mig mot är att väldigt många av Globussadlarna faktiskt är sneda i bom och/eller stoppning,vilket för mig är de viktigaste delarna i en sadel!
Detta kan jag inte bedömma på de bilder du har lagt in här!
Jag tillhör inte heller de som kan lägga 25000-30000:- på nya sadlar,men i samma prisklass som Globus finns det väsentligt bättre sadlar!
Det som är konstigt är att Globus INTE verkar ha någon kvalitetskontroll på sina sadlar,utan släpper igenom så många undermåliga!
Varför inte vara rädda om sitt rykte och göra något åt problemet???????????
Det är ju faktiskt så att väldigt många sadelköpare inte har kunskap att avgöra om sadeln är sned.
Eller så litar man på att en ny sadel ska vara ok!

Och jag har genom snart 35 år med hästar sett otaliga sadlar,även många gamla Stubben och ingenting i närheten av Globus skräp!

Hårda ord och lite väl dömande tycker jag. Min Globus är det bra läder i. Den är rak och fin och har en jämn stoppning. Den ligger bra på hästen och är skön att sitta i.:laugh: Ingenting alls att klaga på alltså. Varför skulle min vara ett undantag? nej så tror jag inte alls att det är. Jag är jättenöjd med min Globus. (som jag haft sen våren 05)

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 933
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 004
Utrustning När man äntligen hittat rätt till hästen i sadeldjungeln så kommer tvivlen kring om sadeln passar mig. Hur vet jag vilken sitsstorlek... 2
Svar
29
· Visningar
3 141
Senast: Ace
·
Utrustning Min dressyrsadel hamnar lite för mycket fram på hästen (halvblod 8år, ganska rak rygg, inte så hög manke), Hur funkar det med front...
Svar
4
· Visningar
1 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka