gnäll och inavelsgrad..

kpist

Trådstartare
kollar runt lite och ser att en kennel jag haft ögonen på har parat nu i veckorna, tiken och hanen såg skitfina ut.. Självklart började de rycka "lite" i valpköparfingrarna ;)
Tills jag kommer till stamtavlorna och ser att hanens pappa också är hans morfar! Hur stor roll spelar det? Är livrädd för inavel, utan att direkt veta så mycket om det..
Tiken och hanen till denna kull har inte som helst släktskap..

Färger skulle kunna bli min favorit färg tillsammans o allt *gnäll*

//Gnällis ;)
 
Jag hittade på en liknande parning i Lathunden, men inom den rasen vi har där då. Det fanns ingen risk för defektheter (Förutom dessa som kan komma när som helst, ändå.) och jag har träffat på flera sådana parningar som alla varit friska och fina. Men det finns ju också en större risk för sjukdomar, och dom dåliga sidorna, att komma fram när man tar upp linjerna ännu mer så att säga.

Jag tycker inte om denna linjeavel, oftast, men kör på om du vill ha en valp! :)
 
Doris har ju också lite inavel bak i stamtavla, men hon är ju underbar..
Ska diskutera lite mer med mej själv, men det lutar mer åt att iaf ringa o höra om hon har en långlista på hanar i den kullen :)

Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 614
Senast: Tofs
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 252
Senast: dobbis
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 970
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 203
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp