Bukefalos 28 år!

Gnällig hund

T

Tilduss

Har ett litet problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig svara på. Jag har en blandras kille på snart 1 år, och det är nämlingen så här att så fort jag är hemma så gnyr han som bara den. Spelar liksom ingen roll vad jag gör går jag på toaletten sitter han utanför och gnyr eller när jag bara visar mig så gnyr han. Grejen är att han gnyr inte när jag är hemma utan bara när jag är hemma. Hur kommer det säg?
För när jag är hemma så är vi ute på promenader, leker och busar, tränar lite lydnad osv...så jag försöker stimulera honom så mycket jag kan.
Men nåt måste jag göra fel eftersom han bara gnyr när jag hemma?
Tacksam om nån kan ge förslag av vad jag kan göra, eller säga vad jag gör fel?
Jag igonerar honom när han gnyr, men dom andra i familjen tycker det är lite jobbigt när han håller på.
 
Sv: Gnällig hund

Jag antar att du menar att han håller käft när du inte är hemma?

Hundar som ljudar har ofta förväntning på att någoting ska hända, åtminstone att de får uppmärksamhet. Man måste tänka på att ber man bara hunden vara tyst, så är det också uppmärksamhet.

Du skriver att du aktiverar, men hur är det med passivitetsövningar?

Lär hunden att coola ner, lär gärna hunden ett kommando för detta, vilket du väljer är oväsentligt, bara alla väljer samma.

Vi kan för enkelheten skull ta "gå och lägg dig". Öva detta, ta det inte bara som en självklarhet när hunden redan ligger och sover. Utan passa på då att gå förbi, lugnt och stilla droppa en godbit framför hunden och ge kommando: "Gå och lägg dig"
Öva först hemma i lugn och ro, sedan i trädgården, sedan i parken, så att kommandot "Gå och lägg dig" verkligen bara betyder en sak.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 934
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 876
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 317
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 538
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp