Goda argument för att övertyga mannen att ha häst hemma?😁

Krans

Trådstartare
Hej, jag börjar bli riktigt riktigt sugen på att ha hästen hemma.Haft min häst hemma sommartid 3 ggr nu och alltid samma depp- känsla när betestiden är slut och hen åker till inackorderingsstallet.Hagar finns,bete och en liten byggnad som efter justeringar ev kunde funka som stall. Men hur ska jag övertyga mannen att en till häst måste införskaffas? Han gillar även att resa.Själv är jag lika gärna i stället.😁Några knep?
 
Hej, jag börjar bli riktigt riktigt sugen på att ha hästen hemma.Haft min häst hemma sommartid 3 ggr nu och alltid samma depp- känsla när betestiden är slut och hen åker till inackorderingsstallet.Hagar finns,bete och en liten byggnad som efter justeringar ev kunde funka som stall. Men hur ska jag övertyga mannen att en till häst måste införskaffas? Han gillar även att resa.Själv är jag lika gärna i stället.😁Några knep?
Innebär det någon nackdel för honom?
 
Hej, jag börjar bli riktigt riktigt sugen på att ha hästen hemma.Haft min häst hemma sommartid 3 ggr nu och alltid samma depp- känsla när betestiden är slut och hen åker till inackorderingsstallet.Hagar finns,bete och en liten byggnad som efter justeringar ev kunde funka som stall. Men hur ska jag övertyga mannen att en till häst måste införskaffas? Han gillar även att resa.Själv är jag lika gärna i stället.😁Några knep?
Hur berörs mannen i detta?
 
Innebär det någon nackdel för honom?
Vi blir ju mer låsta med hästpassning, svårare att åka iväg spontant. Går jag och bryter benet/ armen eller ngt måste ju han fixa en del praktiska saker.Annars blir det ju också mer jobb.Vissa saker är lättare att göra när man är två.Och jag är ingen byggare/ grävare / traktorförare etc.Nu känns det nästan orimligt när jag börjar skriva ner allt!😮Hmmm...Men han är en man som är otroligt praktisk och alltid är igång.
 
På vilket (vilka) sätt påverkas din make av att du tar hem hästen (hästarna, eftersom du är inne på att isf skaffa en till. Vilket jag tolkar som att andra lösningar, för att få sällskap till din häst hemma, inte är aktuellt.) ? Är det något som skulle innebära större/kännbara förändringar (ekonomi, arbetsinsats, tid med dig, rutinerna i vardagen...), även för hans del, som gör att han inte är särskilt sugen på idén? Jämfört med att du har en häst som står inackorderad, som nu, alltså. Är till exempel hjälp med hästen vid resa/sjukdom/annat något som du idag kan få av andra (tex i stallet), och är det isf en möjlighet till hjälp som försvinner om du har häst hemma istället (dvs, hjälp av stallkompis blir att han istället behöver hjälpa till) ? Har mannen något eget intresse av att vara med och fixa med "allt det där som tillkommer", tex staket och annat som kräver en viss fysisk arbetsinsats - tycker han att sånt är kul, tex?

Vad är mannens argument mot att ha häst hemma permanent?
 
Vi blir ju mer låsta med hästpassning, svårare att åka iväg spontant. Går jag och bryter benet/ armen eller ngt måste ju han fixa en del praktiska saker.Annars blir det ju också mer jobb.Vissa saker är lättare att göra när man är två.Och jag är ingen byggare/ grävare / traktorförare etc.Nu känns det nästan orimligt när jag börjar skriva ner allt!😮Hmmm...Men han är en man som är otroligt praktisk och alltid är igång.
Jag har aldrig känt mej så FRI som med eget stall!
Då stod jag inackorderad innan på ett riktigt bra ställe med stor flexibilitet med vem som kunde ta vilka pass eller annat..
Det är bara om vi åker bort flera nätter som det kan krävas nån form av hästvakt. Är det sommar/väder kan de gott gå ute och kräver bara tillsyn och vatten och ev hö.
Annars kommer de in när vi kommer hem och ut när vi vaknar. Mina hästar har alltid fått vara flexibla och ingen har någonsin mått dåligt över det, inte ens den som kom till oss som ruggigt inrutad.

Vi har ingen traktor eller fyrhjuling men klarar oss absolut ändå.
Det är sällan jag behöver be om hjälp, dvs vara två att göra nåt, utan det absolut mesta fixar jag själv.

Hästkompisar vid akuta fall som kan rycka in och ta hand om hästarna kanske finns kvar ändå? Även fast du inte står inackorderad längre?
Din man fixar säkert att fodra och mocka och släppa ut, det gör både min och andra kompisars respektive utan problem.

Såklart är eget inte för alla, alla trivs inte med det. Men för mej är det guld och drömmen och allt möjligt liknande 😁
 
Hej, jag börjar bli riktigt riktigt sugen på att ha hästen hemma.Haft min häst hemma sommartid 3 ggr nu och alltid samma depp- känsla när betestiden är slut och hen åker till inackorderingsstallet.Hagar finns,bete och en liten byggnad som efter justeringar ev kunde funka som stall. Men hur ska jag övertyga mannen att en till häst måste införskaffas? Han gillar även att resa.Själv är jag lika gärna i stället.😁Några knep?
Övertyga? Du är väl inget barn? Du är väl vuxen och gör som du vill? Vill du ha hästarna hemma/vill köpa en häst till så är det ditt ansvar och du löser det, både praktiskt och ekonomiskt. Hur skulle det påverka honom då? Har du däremot tänkt involvera honom en massa praktiskt och/eller ekonomiskt så har han rätt att säga nej till det men han har ingen rätt att lägga sig i om du väljer att ha hästarna hemma/antalet hästar du vill ha om du sköter det själv.
 
Nu tyckerjag ni har dumma argument.

Har man stall hemma så måste man ha familjen med sig för emellanåt blir man sjuk och emellanåt är det ton med hö som ska bäras och vägar som ska skottas.

@nattvarg familjen måste vilja. Jag lyckades inte få barnen fortsätta ridamen de kan rida men de tycker om hästarna och bär hö och ger mat när jag är borta. Gubben började på ridläger med mig och vill ha häst hemma och rider och hjälper till. Ridläger är en bra början eller typ hästsemester med ridning. Skaffa en häst till honom men som du håller i trim, dvs rider.
 
Vi blir ju mer låsta med hästpassning, svårare att åka iväg spontant. Går jag och bryter benet/ armen eller ngt måste ju han fixa en del praktiska saker.Annars blir det ju också mer jobb.Vissa saker är lättare att göra när man är två.Och jag är ingen byggare/ grävare / traktorförare etc.Nu känns det nästan orimligt när jag börjar skriva ner allt!😮Hmmm...Men han är en man som är otroligt praktisk och alltid är igång.
Ok. Gör såhär:
Skriv ner allt du kan komma på som behöver ordnas med när du har häst i eget stall. Allt från byta lampor i stallet till att se till att det finns mat till hästarna, hålla hagarna i bra skick osv. Kolla igenom vad på listan som det är rimligt och troligt att du ordnar själv, kolla sedan på lösningar hur du ska ordna resten. Vill inte din partner ordna med de grejerna, då behöver du hitta någon annan som kan hjälpa dig. Räkna också på kostnader osv.

När du gjort allt det och hittat en lösning som är trolig att den faktiskt fungerar, utan att din partner berörs det minsta, då lär han inte heller vara emot att du tar hästen till eget stall.
 
Vi blir ju mer låsta med hästpassning, svårare att åka iväg spontant. Går jag och bryter benet/ armen eller ngt måste ju han fixa en del praktiska saker.Annars blir det ju också mer jobb.Vissa saker är lättare att göra när man är två.Och jag är ingen byggare/ grävare / traktorförare etc.Nu känns det nästan orimligt när jag börjar skriva ner allt!😮Hmmm...Men han är en man som är otroligt praktisk och alltid är igång.
DU blir mer låst med hästpassning, bryter du armen får DU ordna hjälp, det merjobb som blir är DITT ansvar att hantera; antingen själv eller leja bort.
 
Eller så får man sin partner positiv till det hela och har den uppbackningen om något skulle hända. Ett i min mening betydligt enklare och mindre stressat alternativ:)

Jag håller absolut med.
Mycket går ju att lösa med en inackordering också (som jag skrev tidigare). Jag har stått på en lösdrift där stallägaren hade inackordering för att slippa ha två hästar. Hon sa också till innan att jag behövde hjälpa till att sköta hästarna de gånger de reste bort. Inga problem alls.
 
Nu tyckerjag ni har dumma argument.

Har man stall hemma så måste man ha familjen med sig för emellanåt blir man sjuk och emellanåt är det ton med hö som ska bäras och vägar som ska skottas.

@nattvarg familjen måste vilja. Jag lyckades inte få barnen fortsätta ridamen de kan rida men de tycker om hästarna och bär hö och ger mat när jag är borta. Gubben började på ridläger med mig och vill ha häst hemma och rider och hjälper till. Ridläger är en bra början eller typ hästsemester med ridning. Skaffa en häst till honom men som du håller i trim, dvs rider.
Du kanske måste det men det innebär inte att alla måste det. Mina djur, mitt ansvar, jag löser det. Min sambo hjälper till när årets hö kommer vilket vi avtalade från början. Ett fåtal gånger de gånger jag har blivit opererad har han också hjälpt till med mockning (det har blivit en handfull gånger under alla år han har behövt mocka). Mitt stall är inrättat efter att kunna fixas trots sjukdom. Det är långtifrån tungrott. Skulle jag köpa häst till min sambo hade han nog undrat om jag hade fått en knäpp. Så märkligt och konstigt att tvinga på någon annan sitt intresse. Han vill inte ha några djur alls så i vårt fall hade det varit rent elakt att göra så. Däremot vet han att med mig kommer djur precis som jag vet att det kommer diverse annat med honom men ingen tvingar det som är viktigt för en själv på den andre.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 220
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp