Godis fråga

Varför skulle man ändra nåt?:confused: Just - varför?

Det enda är väl om man t.ex. moffar i sig en massa smörgåstårta till tre-fikat. Då är man kanske inte så hungrig när man kommer hem och därför äter mindre.
Men godis? förstår inte varför?
Men vadå varför jag har ju skrivit det flera gånger?
Jag åt godis för att jag ville det och sen var jag heltenkelt mätt när jag skulle äta kvälls fika. Har alla andra som ett o ändligt tom rum i magen så dom kan äta hurmycket godis somhelst och aldrig bli mätta eller?
 
Och jag tänker att det är just ätstörningen som gör att du inte kan hoppa en måltid, någon annan utan ätstörning hade kunnat göra det (eller äta senare) utan att det får konsekvenser, men för personer med ätstörning kan det göra sjukdomen värre.
Men hade nån som inte hade nån ät störning tillexempel räknat läsk och godis som kvälls fika då? Det är ju det jag undrar.
 
Ja, det tror jag (att det hör till vanligheterna). Så gör jag i alla fall. Det är ganska sällan jag är hungrig innan jag äter. Jag har lärt mig att mår bäst av att äta innan jag är hungrig. Jag äter för att jag vet att jag måste äta, det är min främsta anledning. Och jag har inte så mycket aptit, så om hungern skulle bestämma får jag inte tillräckligt näring.

Och med godis, så brukar jag och min släkt skämta om att det är en annan mage för godis och efterrätt. Vi tror ju inte att det är så på riktigt, men det är ett sätt att förklara hur vi tänker; det går alltid att äta lite godis/efterrätt oavsett om en är mätt eller hungrig för godis ”räknas inte” i matbudgeten liksom.

Och det där om det inte är mer ätstört eller som att underhålla ätstörningen att vara strikt med sitt schema , så tycker inte jag det. För schemat är inte ätstörningen utan schemat är del av ätstörningsbehandlingen som gör att det går att bli friskare. Men det märks ju här att många som haft en ätstörning för till och med många år sedan, decennier, fortfarande måste vara noggranna med sina ”friskfaktorer” som schemat kan räknas som, för att de ska fortsätta få vara friska. Men jag har ingen egen erfarenhet av det utan det är bara hur det verkar och vad jag lärt mig av vänner.
Okej tack för ditt svar! Men alltså detdär att godis inte räknas kan ni aldrig vara mätta av att ni har ätit godis då? Eller äter ni alltid bara godis sist av allt på dagen?
 
Men hade nån som inte hade nån ät störning tillexempel räknat läsk och godis som kvälls fika då? Det är ju det jag undrar.
Det beror på är ju svaret du fått i många olika varianter, men många byter inte ut godis mot mat. Oavsett det är det inte lämpligt för personer med ätstörning att hoppa måltider.
 
Det hör nog till vanligheten att friska människor hoppar en måltid ibland, av olika anledningar. Men friska människor som tillfälligt inte är hungrig på att äta far inte illa av att hoppa en måltid då och då. Vikten håller sig stabil ändå och det riskerar inte att triggar en.

Jag kan ibland skippa middag, om jag klämt något rejält till lunch som typ en hel pizza fast jag egentligen var mätt efter halva (men det var så jädra gött att jag fortsatte tugga i mig). Då kan jag äta lite större kvällsfika istället för middag.

Jag kan skippa att äta också om jag är jättestressad och har fullt upp, dvs "äter snart/sen". Då mår jag inte alls lika bra av det och borde egentligen tvinga mig att sitta ner och äta något snabbt i alla fall.
Nej men om man har ätit nånting annat EXTRA som tillexempel godis och läsk så kommer ju inget hända av om man skulle räkna det istället för kvälls fika heller. Utan det är ju mera som du skrev att du kanske hoppar över middag om du åt mycket lunch den dagen?
Jag tycker iallafall att det blir MERA triggande att man MÅSTE äta exakt samma ändå o avsett för då blir det mera att jag absolut inte kan äta nånting ANNAT förutom exakt som mat schemat. Och det tycker iallafall jag är mera ät stört motför att man kan tillexempel äta godis om man vill eller en bulle eller efter rätt eller nånting men att man kanske vill äta lite mindre senare för att man heltenkelt är mätt då.
 
Jag tror att vi som inte haft en ätstörning inte tänker så mycket på hur och vad vi äter.

Men vi är ju flera här i tråden som skrivit att vi försöker ha bra matrutiner för att vi vet att det är det bästa på lång sikt. Dvs inte byta ut mål mot godis.

Även om jag känner mig mätt efter att ha ätit godis eller snacks så vet jag ju ändå att det är sån energi som inte håller mig mätt speciellt länge. Därför hoppar jag inte över något mål efter att jag ätit godis/snacks för jag vet att jag blir hungrig senare i så fall.

Min pappa brukar skämtsamt säga att han "äter i förebyggande syfte", alltså att han ibland äter för att orka göra saker och inte bli hungrig och trött.
Och det tycker jag egentligen är smart tänkt.

Vissa saker måste man göra utgående från sitt förnuft, ibland är ätande en sån sak.
 
Jag tror att skillnaden är att många som inte har en matproblematik inte känner ett ”behov” av att tänka på att hålla sig till ett schema, utan det är lite som att borsta tänderna - man äter för att få i sig maten och må bra ungefär, och man behöver inte analysera hur lite godis påverkar resten av ens matschema. Men när man inte har ett sunt förhållande till mat får man ju oftast fler tankar kring just mat.

Det känns som att det du frågar (och verkar som du vill ha medhåll om) är om man kan skippa kvällsfikat för att man har ätit något gott ”inte matigt” innan och jag tror att de flesta här verkar tycka att nej, då bör man inte frångå sitt behandlingsschema. Det är väl toppen att du fick lite sällskap och dricka lite julmust på kvällen, men julmust och godis ersätter inte mat. Det kan vara utöver mat, men inte en ersättning. Och som flera andra varit inne på blir man sällan på riktigt mätt av godis utan det är hjärnan som kan spöka med en (speciellt om man har en ätstörning misstänker jag). Börjar man väl äta mat så inser man att man behövde den ändå.
 
Okej tack för ditt svar! Men alltså detdär att godis inte räknas kan ni aldrig vara mätta av att ni har ätit godis då? Eller äter ni alltid bara godis sist av allt på dagen?
Jag kan bli mätt av att äta godis, men inte på ett skönt sätt och det känns inte likadant som när jag är mätt på mat. Om jag då äter mat/mellis efteråt som vanligt, så går lite av socker-rushen och den konstiga mättnadskänslan bort och jag blir mer vanligt mätt, kanske lite övermätt men jag har lärt mig att det är bättre och mer långvarig för mig än godis-mättnaden.
 
Jag tror att vi som inte haft en ätstörning inte tänker så mycket på hur och vad vi äter.

Men vi är ju flera här i tråden som skrivit att vi försöker ha bra matrutiner för att vi vet att det är det bästa på lång sikt. Dvs inte byta ut mål mot godis.

Även om jag känner mig mätt efter att ha ätit godis eller snacks så vet jag ju ändå att det är sån energi som inte håller mig mätt speciellt länge. Därför hoppar jag inte över något mål efter att jag ätit godis/snacks för jag vet att jag blir hungrig senare i så fall.

Min pappa brukar skämtsamt säga att han "äter i förebyggande syfte", alltså att han ibland äter för att orka göra saker och inte bli hungrig och trött.
Och det tycker jag egentligen är smart tänkt.

Vissa saker måste man göra utgående från sitt förnuft, ibland är ätande en sån sak.
Ja och det vet och fattar såklart jag också!
Men som förmig igår så var det ju efter middagen. Så det var ju inte som att jag be hövde massa energi till nånting då. Alltså såklart så är det inte så bra att inte äta tillexempel lunch för man åt godis och sen är man hungrig senare kanske men om det är på kvällen så ska man ju ändå bara sova och sen äter man frukost.
 
Jag tror att skillnaden är att många som inte har en matproblematik inte känner ett ”behov” av att tänka på att hålla sig till ett schema, utan det är lite som att borsta tänderna - man äter för att få i sig maten och må bra ungefär, och man behöver inte analysera hur lite godis påverkar resten av ens matschema. Men när man inte har ett sunt förhållande till mat får man ju oftast fler tankar kring just mat.

Det känns som att det du frågar (och verkar som du vill ha medhåll om) är om man kan skippa kvällsfikat för att man har ätit något gott ”inte matigt” innan och jag tror att de flesta här verkar tycka att nej, då bör man inte frångå sitt behandlingsschema. Det är väl toppen att du fick lite sällskap och dricka lite julmust på kvällen, men julmust och godis ersätter inte mat. Det kan vara utöver mat, men inte en ersättning. Och som flera andra varit inne på blir man sällan på riktigt mätt av godis utan det är hjärnan som kan spöka med en (speciellt om man har en ätstörning misstänker jag). Börjar man väl äta mat så inser man att man behövde den ändå.
JAG känner inget be hov att hålla mig till ett schema heller men jag måste det. Men JAG skulle hellre kunna ha mera friare och äta mera från hur jag känner den dagen. Även ifall det kanske IBLAND skulle vara att äta lite mindre kvälls fika för att jag åt godis tillexempel.
Och jag vill inte ha med håll om nåt utan jag bara undrar hur andra tänker och gör.
Och som JAG tycker så blir det bara mera ät stört att man måste vara sååå fast i ett mat schema så man inte kan äta lite godis ens för då blir det fel.
 
Jag kan bli mätt av att äta godis, men inte på ett skönt sätt och det känns inte likadant som när jag är mätt på mat. Om jag då äter mat/mellis efteråt som vanligt, så går lite av socker-rushen och den konstiga mättnadskänslan bort och jag blir mer vanligt mätt, kanske lite övermätt men jag har lärt mig att det är bättre och mer långvarig för mig än godis-mättnaden.
Okej men tycker inte du att det är jobbigt att äta ifall du redan är mätt från att du åt godis och drack läsk? Jag tycker bara att det är jobbigt och mår illa om jag måste tvinga migsjälv att äta fast jag redan är mätt och det känns bara o nödigt.
 
Så alla som inte har nån ät störning äter middag OCH kvälls fika VARJE kväll OCH godis och läsk ibland också om som är sugna på det?
Njae?
Jag äter sällan lagad varm middag. Lunch är mitt huvudmål. Men tar oftast en kvällsfika framåt 20-tiden.

Vet inte om jag känner nån som äter godis varje dag?
Men de dagar nån är sugen och det finns hemma så äter de väl? Men sällan några mängder. Inte så det blir nån bukfylla? Några bitar bara.

De flesta yngre personer jag känner är rätt kostmedvetna :) Men det är väl olika från person till person.
 
Okej men tycker inte du att det är jobbigt att äta ifall du redan är mätt från att du åt godis och drack läsk? Jag tycker bara att det är jobbigt och mår illa om jag måste tvinga migsjälv att äta fast jag redan är mätt och det känns bara o nödigt.
Jag äter oftast fast jag inte är hungrig/mår illa och visst är det lite jobbigt ibland men jag måste äta ändå. Det är ingen stor grej för mig. Om jag skulle vänta på att bli hungrig skulle jag få i mig för lite näring. Det finns ju flera olika anledningar till att hungern inte är bästa måttstocken. Tex fysisk sjukdom (som jag har) eller att man vant kroppen vid att få mer eller mindre näring än den behöver som vid bl.a. ätstörning. För mig är det skönt att bara hålla rutinerna, även om jag lägger till något extra emellan, för annars blir det mer jobbigt att äta fast jag gillar mat.
 
JAG känner inget be hov att hålla mig till ett schema heller men jag måste det. Men JAG skulle hellre kunna ha mera friare och äta mera från hur jag känner den dagen. Även ifall det kanske IBLAND skulle vara att äta lite mindre kvälls fika för att jag åt godis tillexempel.
Och jag vill inte ha med håll om nåt utan jag bara undrar hur andra tänker och gör.
Och som JAG tycker så blir det bara mera ät stört att man måste vara sååå fast i ett mat schema så man inte kan äta lite godis ens för då blir det fel.
Och förhoppningsvis så kommer du i framtiden inte behöva hålla scheman på det här viset, men nu är det ett steg mot att du ska bli frisk ❤️
Jag tycker inte det är mer stört att hålla på schemat faktiskt. Schemat är satt för att du ska få i dig näring och få rutiner på mat. Om det är ok för dig att hoppa över kvällsmålet för att du åt tre bitar godis och julmust nu är det lätt att tänka att det är ok att äta två bitar godis och julmust och skippa. Sen en bit godis och julmust och skippa. Sen bara julmust och skippa. Vatten och skippa. Och sen börja hamna i sådana fällor, vilket ju är precis där ingen vill att du ska hamna. Tanken med scheman är ju att du ska få näring och rutiner, och när du börjar ”köpslå” och förhandla med dig själv om måltider fortsätter det inte gå åt rätt håll.

Det är svårt att jämföra vad människor utan ätstörningar tänker och kan göra. Mitt knä håller inte för att springa som vanligt just nu, då försöker jag inte jämföra mig med de med helt friska knän som kan springa i princip hur de vill. Jag får göra mina rehabövningar och springa korta pass, tills det är bättre. Jag tror du får försöka ställa in dig på något sådant tankesätt.
 
Njae?
Jag äter sällan lagad varm middag. Lunch är mitt huvudmål. Men tar oftast en kvällsfika framåt 20-tiden.

Vet inte om jag känner nån som äter godis varje dag?
Men de dagar nån är sugen och det finns hemma så äter de väl? Men sällan några mängder. Inte så det blir nån bukfylla? Några bitar bara.

De flesta yngre personer jag känner är rätt kostmedvetna :) Men det är väl olika från person till person.
Ja men det är ju det jag menar att då äter ju inte som som inte har nån ät störning helt perfekt från ett mat schema exakt varje dag.
Utan att många kanske inte ens äter nåt kvälls fika alls ofta utan dom kanske inte äter nånting efter middagen. Så om dom äter godis på kvällen så på verkar ju inte det nånting då ifall dom ändå inte skulle ha ätit nånting senare tillexempel.
Motför om man ALLTID äter kvälls fika så kanske det är ganska så normalt om man ville äta mindre ifall man hade ätit godis och druckit läsk nån timme innan?
Och jag har inte skrivit att nån äter godis varje dag heller?
Och ja det var ju det jag undrade också med godis hur många ungefär som andra brukar äta om dom äter godis bara lite för att dom är sugna. Liksom om det är 2 bitar eller 5 eller 10 eller 20? Det är ju också ganska så mycket skillnad.
 
Jag äter oftast fast jag inte är hungrig/mår illa och visst är det lite jobbigt ibland men jag måste äta ändå. Det är ingen stor grej för mig. Om jag skulle vänta på att bli hungrig skulle jag få i mig för lite näring. Det finns ju flera olika anledningar till att hungern inte är bästa måttstocken. Tex fysisk sjukdom (som jag har) eller att man vant kroppen vid att få mer eller mindre näring än den behöver som vid bl.a. ätstörning. För mig är det skönt att bara hålla rutinerna, även om jag lägger till något extra emellan, för annars blir det mer jobbigt att äta fast jag gillar mat.
Okej. Jag hatar att må illa och jag hatar att spy så jag tycker att det är skit jobbigt att äta fast jag mår illa för att det känns som jag kommer spy då. Men ja jag be höver ju inte exakt vara HUNGRIG men iallafall inte helt mätt.
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 005
Senast: LiviaFilippa
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 536
Senast: hastflicka
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 848
Senast: TinyWiny
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 243
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp