Godis som doftar riktigt mycket

Bratwurst är en av Tinjas favoriter, samma som riktigt vällagrad ost. Inte det nyttigaste och inte det billigaste, men blandar man lite sånt med 'vanligt' mjukt godis så luktar ju allt så tillslut :p
 
Fiskekaker. Min hund gir fra seg sjelen for fiskekaker. Lukter masse og selv min hund blir interessert til tross for store distraksjoner.
:eek: Jag har aldrig tänkt på att hundar kan gilla det! Skriver upp det på listan, o skulle han mot förmodan inte gilla det så kan jag ju äta upp det själv :laugh:

Bratwurst är en av Tinjas favoriter, samma som riktigt vällagrad ost. Inte det nyttigaste och inte det billigaste, men blandar man lite sånt med 'vanligt' mjukt godis så luktar ju allt så tillslut :p
Smart blanda ihop det för att få doften! Skriver upp det också på testa-listan, får ta o göra en korvgryta till mig själv och avvara en bit till herrn :)
 
:eek: Jag har aldrig tänkt på att hundar kan gilla det! Skriver upp det på listan, o skulle han mot förmodan inte gilla det så kan jag ju äta upp det själv :laugh:


Smart blanda ihop det för att få doften! Skriver upp det också på testa-listan, får ta o göra en korvgryta till mig själv och avvara en bit till herrn :)
Skulle föreslå att du blandar lite sånt i små bitar med såna där mjuka godisar som går att köpa i hink. De suger gärna åt sig doft, när jag höll kurs var mitt godis väldigt poppis, antagligen på grund av det. Doft som gnuggat av sig kan göra stor skillnad! (Om man inte heter Asni. Varje bit ska inspekteras.)
 
Skulle föreslå att du blandar lite sånt i små bitar med såna där mjuka godisar som går att köpa i hink. De suger gärna åt sig doft, när jag höll kurs var mitt godis väldigt poppis, antagligen på grund av det. Doft som gnuggat av sig kan göra stor skillnad! (Om man inte heter Asni. Varje bit ska inspekteras.)
Okej :) Ska kolla in de också, doft är ju verkligen huvudsaken i det här fallet 😃 Utan störningar är han med på allt för lite godis :D
Jag har läst lite när du skrivit om Asni, hon verkar vara en stor personlighet :laugh:
 
Vilket hundgodis är det som doftar allra mest och är godast?

Jag har börjat passa en schäferblandning emellanåt, som har absolut noll ramar och regler hemma + är troligen lite understimulerad. Stor hane, knappt miljötränad och konstant exalterad.

Jag vägrar låta honom fara runt som han vill och är stenhård med honom när vi är ute, hittills har vi inte kunnat gå mer än 20 meter utan att stanna för han drar iväg/gör utfall på allt och alla etc. Dock är han arbetsvillig och på hemvägen senast började han bli intresserad av ögonkontakt/mig, kändes som det gick upp ett ljus för honom. Han gick riktigt fint 3-4 steg men sen fick han upp en doft och drog iväg för att spåra. Återkommande... :grin:

Min tanke är att fylla fickorna med godis som doftar mycket och riktigt gott, gå 2 steg och sedan gottis. Tänker att det är bäst förekomma honom så han inte drar iväg på doftspår. Efterhand öka antalet steg och träna in kommandon för att hålla honom aktiverad med fokus på mig. Det blir förstås inte så lätt då jag inte har honom så ofta men förhoppningsvis blir det mer i framtiden, och jag blir galen om jag inte har en plan att sätta i verket till nästa gång. Han är svinjobbig men jag har blivit förtjust i honom ändå O_o:cautious:

Så, vilket godis doftar helt oemotståndligt? Och har ni något tips i övrigt tar jag gärna emot det också :)
Han gillar inte bollar/kamplek?
Det kan ju vara ett bra sätt att avleda på med, dra fram boll och lek med honom och/eller få honom att bära på den? Tänker att det både är kul och bränner energi. Är de lite bolltokiga kan man hjärntvätta dem rätt snabbt.
Tex kampa, stoppa upp bollen i armhålan, släpp den när han går fint etc.
 
Okej :) Ska kolla in de också, doft är ju verkligen huvudsaken i det här fallet 😃 Utan störningar är han med på allt för lite godis :D
Jag har läst lite när du skrivit om Asni, hon verkar vara en stor personlighet :laugh:
Haha ja, Asni är en STOOOOR personlighet. Inte alls en arbetande hund som aussies borde vara, alldeles för osäker, kräsen och muppig; men en fantastisk tös att gosa med hela dagen lång. Inte hennes fel att hon föddes till att vara en pensionärshund :heart
 
Han gillar inte bollar/kamplek?
Det kan ju vara ett bra sätt att avleda på med, dra fram boll och lek med honom och/eller få honom att bära på den? Tänker att det både är kul och bränner energi. Är de lite bolltokiga kan man hjärntvätta dem rätt snabbt.
Tex kampa, stoppa upp bollen i armhålan, släpp den när han går fint etc.
Jag har försökt få honom att bära en leksak men han släpper den direkt det kommer någon person/annan hund. Kampa med honom har jag inte ens tänkt på fast det lät fullständigt uppenbart när du skrev det :banghead: Det tror jag han skulle gilla! Då får han inte tid till att fastna på allt som händer dessutom :up: Stort tack!
 
Jag har försökt få honom att bära en leksak men han släpper den direkt det kommer någon person/annan hund. Kampa med honom har jag inte ens tänkt på fast det lät fullständigt uppenbart när du skrev det :banghead: Det tror jag han skulle gilla! Då får han inte tid till att fastna på allt som händer dessutom :up: Stort tack!
Testa att kampa med saker han inte "får" kampa med. Asni är inte speciellt lekdriven men om jag låter henne kampa med retrieverkopplet så låter hon som en motorsåg och drar som en galning :rofl:
 
Jag har försökt få honom att bära en leksak men han släpper den direkt det kommer någon person/annan hund. Kampa med honom har jag inte ens tänkt på fast det lät fullständigt uppenbart när du skrev det :banghead: Det tror jag han skulle gilla! Då får han inte tid till att fastna på allt som händer dessutom :up: Stort tack!
Precis, tycker det är enklare än godis ibland iom att de kan få ur sig lite energi med (och ilska om det är en hund som blir provocerad av andra hundar).
Jag har hjärntvättat min till att bära boll, boll med snöre som jag ibland "knycker" för honom och kampar med när han har den i munnen för att öka värdet på den. Det funkar så klart inte på alla, men på många.
 
Testa att kampa med saker han inte "får" kampa med. Asni är inte speciellt lekdriven men om jag låter henne kampa med retrieverkopplet så låter hon som en motorsåg och drar som en galning :rofl:
Det ska jag tänka på! Funkar inte boll så testar vi med kopplet eller om jag kommer på nåt annat "förbjudet" :laugh:

Precis, tycker det är enklare än godis ibland iom att de kan få ur sig lite energi med (och ilska om det är en hund som blir provocerad av andra hundar).
Jag har hjärntvättat min till att bära boll, boll med snöre som jag ibland "knycker" för honom och kampar med när han har den i munnen för att öka värdet på den. Det funkar så klart inte på alla, men på många.
Det låter väldigt smart måste jag säga 😁 och få ur han energi är definitivt välbehövligt! Än har jag inte fått koll på om han blir provocerad eller vad som är anledningen att han gör utfall mot hundar.
Nästan alla lättillgängliga skogsområden är fulla med folk nu i covidtider så är inte så lätt hitta nåt öde ställe att trötta ut han på. Men får jag bara till att han håller hyffsat fokus på mig så blir det ju enklare aktivera, lägga nåt spår och liknande.
 
Tänker att en vanlig promenad varken gör till eller från oavsett hur mycket gott godis hunden får, jag skulle se till att aktivera den innan jag tränade vardagslydnad som gå fint i koppel. Cykla/springa i inhägnad/söka boll/godis/kotte/ spår osv.
En schäfer hade jag hellre lekt upp kontakten med än att mutat med godis dom brukar ha stort föremålsintresse.
 
Tänker att en vanlig promenad varken gör till eller från oavsett hur mycket gott godis hunden får, jag skulle se till att aktivera den innan jag tränade vardagslydnad som gå fint i koppel. Cykla/springa i inhägnad/söka boll/godis/kotte/ spår osv.
En schäfer hade jag hellre lekt upp kontakten med än att mutat med godis dom brukar ha stort föremålsintresse.
Bra poäng! Att jag tänkte på doftande godis är för att han använder nosen så mycket och jag bor mitt i ett villaområde som är väldigt hundtätt och mycket folk som är ute och rör sig.
Inhägnad har jag inte tänkt på för den som är närmast är väldigt liten men nu när jag tänker efter så finns det en träningshall en bit ifrån 🤔 Ska kolla om den går att hyra någon timme eller två, vore utan tvekan behändigt kunna ha honom lös och låta han få pysa ur sig massa energi :)
 
Stort tack för alla bra tips :laugh: Jag har tänkt om lite och ska införskaffa en boll med snöre att låta han kampa och leka tillsammans med mig när vi är ute på promenader. Huvudsaken är ju att han har fokus på mig och inte far runt åt alla håll/gör utfall.
Träningshall ska jag kolla upp om den går att hyra nån timme el två och flirta med en kompis att skjutsa dit oss så kan vi röja runt ordentligt :D
Sen ska jag ladda väskan med riktigt gott godis enligt era tips och några extra bollar. Får bli lite kreativ och lägga in något kommando här, lite kampande här och var, stanna till för lite godis/bollsök lite här och var.

Ni anar inte hur jäkla taggad jag är nu :DSatan att det är ett påsklov ivägen, jag vill ju köra nu XD Men jag får ägna mig åt förberedelser i påsk :laugh:
Känns som en riktigt bra start detta!
 
Och jag använder morötter när jag tränar mina hundar. Det är nyttigt, inte kladdigt, bra för tänderna och så kan jag ha samma jacka både när jag tränar hundar och hästar. Vet ju inte om alla hundar uppskattar det lika mycket som mina ;)
Mina hade blivit djupt kränkta av att mötas av morötter. Jag har provat vid något tillfälle, och det slutar med att de stirrar sårat på mig och vägrar komma in på kvällen :D
 
Stort tack för alla bra tips :laugh: Jag har tänkt om lite och ska införskaffa en boll med snöre att låta han kampa och leka tillsammans med mig när vi är ute på promenader. Huvudsaken är ju att han har fokus på mig och inte far runt åt alla håll/gör utfall.
Träningshall ska jag kolla upp om den går att hyra nån timme el två och flirta med en kompis att skjutsa dit oss så kan vi röja runt ordentligt :D
Sen ska jag ladda väskan med riktigt gott godis enligt era tips och några extra bollar. Får bli lite kreativ och lägga in något kommando här, lite kampande här och var, stanna till för lite godis/bollsök lite här och var.

Ni anar inte hur jäkla taggad jag är nu :DSatan att det är ett påsklov ivägen, jag vill ju köra nu XD Men jag får ägna mig åt förberedelser i påsk :laugh:
Känns som en riktigt bra start detta!

Släng ut godisbitar på en gräsplätt och låt honom nosa upp. Det håller sysselsatt, fokuserad och formligen dränerar energi. Någon har sagt att 10 minuters spårande motsvarar energi och koncentration som 45 minuters språngmarsch. Jag tror dem.
 
Släng ut godisbitar på en gräsplätt och låt honom nosa upp. Det håller sysselsatt, fokuserad och formligen dränerar energi. Någon har sagt att 10 minuters spårande motsvarar energi och koncentration som 45 minuters språngmarsch. Jag tror dem.
Oj :eek: Jag trodde inte det drar så mycket energi! Då ska jag definitivt göra det! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp