Det här är kanske en dum fråga men vad menar ni med godkänt för ett program? Gör det skillnad om man blir underkänd? Jag har nog aldrig hört någon här i England säga något liknande.

Skillnaden det gör är väl bara att ”då vet du” att du rider i rätt klass och kan nå placering om du presterar på din toppnivå. Vi har också s k clear round klasser ibland, på klubb- och lokalnivå, och då får alla som rider över 60% en rosett.

60%-spärren har blivit magisk i Sverige. Rider du under den är du värdelös och över den så har du inte skämt ut dig.
 
50% kan ju aldrig någonsin bli tillräckligt godkänt eller bra nog! Visst att man kan få betyget 5 på en och annan rörelse men får man bara 50 % så har ju någonting gått väldigt fel i programmet eller att grundläggande kunskaper för klassen saknas.

Idag är det så ja. För länge sen så var halva maxpoängen att räkna som godkänt. Jag tror att ändringen gjordes dels för att höja standarden på svensk dressyr och dels för att anpassa till internationella förbundet. Precis som TS beskriver att de har i Norge så var jag överlycklig på min första dressyrtävling där jag nådde den ”magiska” gränsen; halva maxpoängen.

Idag har man svårt att se på något annat sätt än att 60% är godkänt. Däremot håller jag med dig i sak, 50% är alltför undermåligt. Det som retar mig är att ryttare som når 58,7% är superbesvikna och nästa gång överlyckliga när de får 60,4%. Egentligen är ju skillnaden i poäng mycket liten (och förmodligen skiljer sig inte ritterna nämnvärt heller).
 
Skillnaden det gör är väl bara att ”då vet du” att du rider i rätt klass och kan nå placering om du presterar på din toppnivå. Vi har också s k clear round klasser ibland, på klubb- och lokalnivå, och då får alla som rider över 60% en rosett.

60%-spärren har blivit magisk i Sverige. Rider du under den är du värdelös och över den så har du inte skämt ut dig.
Nä, det tycker inte jag, och då dömer jag dressyr och ser rätt mkt. 60 % är kanske en skamgräns för de som inte kan så mkt. Men det är hästar, levande varelser, så allt kan hända. Och det beror på erfarenhet och förutsättningar. En får jobba efter vad en har.
 
Nyfiken fråga här, möjligt lite OT men hör ändå på sätt å vis till ämnet.

Hur räknas procenten?
Jag blev nyfiken och tittade tillbaka på gamla protokoll sen jag var tonåring, men står inga procent utan bara antal poäng.
T ex LB:1 2000 max 290 med resultat 154, 160, 167 och LC:1 1995 max 240, där jag hade resultat 118, 119, 140 såg att jag hade skrivit att 120 var godkänt, men vad blir det för procent? Tänkte se om det har ändrat sig något sen dess. Dessa är från 2000-2001.
 
Nyfiken fråga här, möjligt lite OT men hör ändå på sätt å vis till ämnet.

Hur räknas procenten?
Jag blev nyfiken och tittade tillbaka på gamla protokoll sen jag var tonåring, men står inga procent utan bara antal poäng.
T ex LB:1 2000 max 290 med resultat 154, 160, 167 och LC:1 1995 max 240, där jag hade resultat 118, 119, 140 såg att jag hade skrivit att 120 var godkänt, men vad blir det för procent? Tänkte se om det har ändrat sig något sen dess. Dessa är från 2000-2001.
För att få fram procenten så tar du din poäng delat med maxpoängen, då får du procenten. I ditt fall så blir 120 poäng 50%, dvs hälften av maxpoängen. Inofficiellt så kan väl fortfarande 50% räknas som ett godkänt program, men rent generellt så är det 60% som räknas idag, främst baserat på bedömningsskalan.
 
För att få fram procenten så tar du din poäng delat med maxpoängen, då får du procenten. I ditt fall så blir 120 poäng 50%, dvs hälften av maxpoängen. Inofficiellt så kan väl fortfarande 50% räknas som ett godkänt program, men rent generellt så är det 60% som räknas idag, främst baserat på bedömningsskalan.
Är det så man räknar. Så med andra ord 2000-2001 var visst 50% godkänt. Fast det är 18-19 år sedan, så inte förvånad om det hänt något sen dess. 😅
 
Nej det måste vara längre tillbaka än så, så länge jag har tävlat i modern tid så har 60% varit godkänt och 62% godkända kval.
Hej, länge sedan jag läste på buke.

Men nog sjutton beror det väl på vem man frågar, och på omständigheterna/förutsättningarna, vad som ses som godkänt?

Jag var ut på en tävling och startade som vanligt en jämförelsevis svår klass med en fjording.
En femåring som fick prova LA:3.
¨Han landade, med en del missar som hade kunnat undvikas och någon miss som var fullt ursäktlig (ett avbrott i galoppen där vi skulle samla upp från mellangalopp på långsidan; jag gjorde en för tydlig förhållning och han damp ner i trav), på 59.857%

Jag var jättenöjd med poängen (ritten kändes ostadig och sämre än så men det är en domare som är erfaren och dömer tom intermediaire och är B-tränare i dressyr så vederbörande får väl anses veta vad man ska titta på). Och INGEN lär ha tyckt att det var en ritt, eller poäng, att skämmas för.
Jag fick en del positiva kommentarer från groomar till de andra deltagarna i klassen, men det var väl i och för sig för att man antagligen förväntade sig sämre resultat än vi gjorde - igen utifrån förutsättningarna.

För några år sedan red jag en MSV C på en tävling där även lag-SM gick. Jag landade på ca 59% vilket nog får ses som rätt OK med en travare som jag tävlade då.
Där kom det fram lite groomar till andra deltagare och gratulerade till godkänd ritt. De personerna ansåg att 55% var godkänt.

Så riktigt så stelbent som att 60% är godkänt och allt under är underkänt, är det ju inte.

Inom sportkörningen, som också lyder under SvRF, är det väldigt tydligt utskrivet att 50% är godkänt program i dressyren. Poängskalan är densamma som i dressyren.
Sedan må formuleringen vara, med rätta,, "med tvekan" godkänt
Men likväl godkänt, inte underkänt.
 
Hej, länge sedan jag läste på buke.

Men nog sjutton beror det väl på vem man frågar, och på omständigheterna/förutsättningarna, vad som ses som godkänt?

Jag var ut på en tävling och startade som vanligt en jämförelsevis svår klass med en fjording.
En femåring som fick prova LA:3.
¨Han landade, med en del missar som hade kunnat undvikas och någon miss som var fullt ursäktlig (ett avbrott i galoppen där vi skulle samla upp från mellangalopp på långsidan; jag gjorde en för tydlig förhållning och han damp ner i trav), på 59.857%

Jag var jättenöjd med poängen (ritten kändes ostadig och sämre än så men det är en domare som är erfaren och dömer tom intermediaire och är B-tränare i dressyr så vederbörande får väl anses veta vad man ska titta på). Och INGEN lär ha tyckt att det var en ritt, eller poäng, att skämmas för.
Jag fick en del positiva kommentarer från groomar till de andra deltagarna i klassen, men det var väl i och för sig för att man antagligen förväntade sig sämre resultat än vi gjorde - igen utifrån förutsättningarna.

För några år sedan red jag en MSV C på en tävling där även lag-SM gick. Jag landade på ca 59% vilket nog får ses som rätt OK med en travare som jag tävlade då.
Där kom det fram lite groomar till andra deltagare och gratulerade till godkänd ritt. De personerna ansåg att 55% var godkänt.

Så riktigt så stelbent som att 60% är godkänt och allt under är underkänt, är det ju inte.

Inom sportkörningen, som också lyder under SvRF, är det väldigt tydligt utskrivet att 50% är godkänt program i dressyren. Poängskalan är densamma som i dressyren.
Sedan må formuleringen vara, med rätta,, "med tvekan" godkänt
Men likväl godkänt, inte underkänt.

Du har missuppfattat hela svaret. Det handlar alltså inte om vem man frågar utan om när 5 var godkänt och sen höjdes till 6. Det var långt innan år 2000 iallafall.
 
Du har missuppfattat hela svaret. Det handlar alltså inte om vem man frågar utan om när 5 var godkänt och sen höjdes till 6. Det var långt innan år 2000 iallafall.
det är möjligt att jag missuppfattat ditt inlägg men det verkar som om du gjort detsamma med mitt.

Jag försöker beskriva att det verkar som om det finns olika uppfattning bland olika människor, om vad som är "godkänt".

Formuleringen "med tvekan godkänt" innebär ju redan det att det faktiskt inte är underkänt.
Men nåja, detta är väl en av de där sakerna som det nog inte går att få hel samsyn om.
Olika människor tycker olika.

Vissa domare tycker tydligen en sak; andra domare verkar tycka något annat.
 
det är möjligt att jag missuppfattat ditt inlägg men det verkar som om du gjort detsamma med mitt.

Jag försöker beskriva att det verkar som om det finns olika uppfattning bland olika människor, om vad som är "godkänt".

Formuleringen "med tvekan godkänt" innebär ju redan det att det faktiskt inte är underkänt.
Men nåja, detta är väl en av de där sakerna som det nog inte går att få hel samsyn om.
Olika människor tycker olika.

Vissa domare tycker tydligen en sak; andra domare verkar tycka något annat.

Jaha ok men då skulle du nog inte citerat mitt inlägg utan bara skrivit ett inlägg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
998
Senast: Lobelia
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Naranja
·
S
Ekonomi & Juridik Hei alle bukefalister, jeg håper noen kan svare meg... Jeg lurer på: Hvordan får man slaktet hesten sin i Sverige? Kan man...
Svar
11
· Visningar
2 105
Senast: gylle
·
Trav Hvordan har det fungert i Sverige med 15 bak bilen i monté autostart ?? I Norge har DNT nå kommet med et forslag til nytt...
Svar
1
· Visningar
1 517
Senast: Hovis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp